Більшість ВРади відмовилась скасувати судову реформу

Коментар до  проектів законів про визнання деяких законів України такими, що втратили чинність (проекти н.д. О.Шустік вручено 31.05.2011 і 16.06.2011)

 

Вкотре провладна більшість відмовилась визнати абсурдність судової реформи. Вони не підтримали скасування антиконституційних законів, які знищують судову владу.

Йдеться про Закони «Про судоустрій і статус суддів», «Про внесення змін до статті 218 Кримінально-процесуального кодексу України щодо ознайомлення обвинуваченого і захисника з матеріалами кримінальної справи», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо недопущення зловживань правом на оскарження» та «Про внесення змін до Кримінально-процесуального кодексу України щодо участі народних засідателів».

Фракція «БЮТ-Батьківщина» запропонувала владі – визнати такими, що втратили чинність ці закони і розпочати реальну судову реформу з нуля.

Рік тому про недоліки закону «Про судоустрій і статус суддів» під час його прийняття говорили всі – судді, юристи, правозахисники, науковці і міжнародні інституції. Але ніхто не міг уявити наскільки небезпечною виявиться так звана судова реформа. Оновлений Закон  «Про судоустрій і статус суддів» виявися не реформою, а  інструкцією із захоплення судової влади.

Закон, від якості якого залежить наявність в Україні правової держави, став втіленням тотального порушення засадничих положень Конституції України. Законом зухвало змінено прямі норми Конституції:

– скорочено строки позовної давності, терміни апеляційного та касаційного оскарження, що безперечно звужує обсяг прав громадян на судовий захист в порушення статті 22 Конституції.

– запроваджено відверто неконституційний спосіб призначення суддів на адміністративні посади Вищою радою юстиції Хоча Конституція таким правом цей орган не наділяє. Процес призначення суддів на адмінпосади виведено зі сфери відання судової влади. Кадрові рішення, по суті, приймаються на Банковій. Ротація кадрів традиційно проходить зі Сходу на Захід.

– знижено статус Верховного Суду, а по суті – знищено його як судовий орган. Свідомо ігноруючи Конституцію, людей позбавили можливості безпосередньо звертатися до найвищого судового органу.

– вищі спеціалізовані суди (один з яких створено для завершення всіх кримінальних справ проти опозиції) отримали право  відфутболювати «нецікаві» справи. При цьому, Вищі спецсуди вирішують питання допуску скарг для перегляду їх Верховним  Судом. По суті вони є суддями у своїх же справах.

Закон  “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо недопущення зловживань правом на оскарження”, розв’язав руки Вищій раді юстиції, дозволив їй втручатися у судові справи; зменшив кворум, необхідний для прийняття рішень – до 2/3 від присутніх членів, а також дав можливість маніпулювати розмитим поняттям «порушення присяги».

Закон про внесення змін до КПК, яким скасували участь народних засідателів в кримінальному процесі. Це усунення народу від участі у здійсненні правосуддя. Стаття 124 Конституції гарантує безпосередню участь народу у здійсненні правосуддя через присяжних і народних засідателів. І в цьому випадку простим законом скасували пряму норму Конституції.

Крім того, неконституційними змінами до КПК суду дозволили обмежувати строки ознайомлення зі справою. Тепер ми можемо точно сказати, що до судилища над Юлією Тимошенко влада готувалась цілий рік!