Останні новини

Другий звіт за результатами загальнонаціонального спостереження за парламентськими виборами – травень 2012 року

ДРУГИЙ ЗВІТ
за результатами загальнонаціонального спостереження*,
парламентські вибори – 2012 року

 

 ВСТУП

Протягом звітного періоду прояви виборчої кампанії в регіонах України стали більш наочними. Цьому сприяло завершення процесу формування виборчих округів (Постанова ЦВК №82 від 28.04.2012). ОПОРА зафіксувала збільшення кількості політичної реклами, публічних заходів за участю майбутніх кандидатів та розгортання псевдо благодійної діяльності. Доброчинність, яка має всі ознаки підкупу виборців, стала одним із найпопулярніших інструментів впливу на окремі групи виборців (пенсіонери, малозабезпечені, молодь, громадські організації). Агітаційні матеріали, що розповсюджуються у ЗМІ без відповідного маркування «політична реклама», переважно зустрічаютьсяу медіа обласного та районного рівня. Згадані прояви кампанії – поза законом до офіційного старту виборів 29 липня. Таким чином,за ведення агітації, підкуп виборців чи фінансування кампанії з анонімних джерел потенційний кандидат не несе жодної правової відповідальності. Така недобросовісна поведінка суперечить міжнародним стандартам, визначеним «Кодексом належної практики у виборчих справах». Принцип «рівності можливостей» не може бути забезпеченим без прозорого фінансування учасників кампанії. На даному етапі, джерела фінансування агітаційних заходів, матеріалів, візуальної реклами, продукції – закриті для громадськості.

Спостерігачі ОПОРИ зафіксували приклади участі службовціву неофіційній виборчій кампанії: публічна підтримка кандидатів, використання бюджетних ресурсів та державних інституцій в інтересах окремих партій, упереджені політичні заяви на адресу конкурентів. Практика свідчить про безвідповідальне ставлення посадових осіб до розмежування управлінської та партійної діяльності, порушує міжнародний стандарт організації та проведення демократичних виборів у частині гарантій всім партіям та кандидатам безстороннього ставлення органів влади. ОПОРА зафіксувала згадані ситуації у 10 регіонах. Із наближенням виборів тенденція може стати більш поширеноюта вплине на результати голосування на місцях. Крім того, до звіту включено інформацію щодо 6 випадків переслідування з боку правоохоронних та регуляторних органів, які учасники подій безпосередньо пов’язують із початком виборів. На даному етапі спростувати чи підтвердити ці звинувачення досить важко. Втім, зважаючи на суспільний інтерес до питання, ОПОРА не вважає за можливе залиши їх без розгляду.

ВИСНОВКИ

–  Рішення ЦВК (постанова №82 від 28 квітня) про формування меж виборчих округів активізувала діяльність потенційних кандидатів-мажоритарників та політичних партій в цілому. За звітний період про свою участь у виборах в мажоритарних округах заявили понад 60 осіб. Найбільш активними є чинні народні депутати. Представники бізнесу та місцевої управлінської еліти переважно позиціонують себе самовисуванцями. Окрему групу формують керівники органів місцевого самоврядування. Опозиційні ж кандидати поки не розгорнули повноцінної кампанії.

–  Спостерігачі зафіксували зростання незаконних методів агітації, зокрема, підкупу. Для надання товарів, послуг чи грошових виплат майбутні кандидати зазвичай використовують благодійні фонди та громадські організації. Роз’яснення Центральної виборчої комісії щодо чітких ознак підкупу поки не мають позитивних наслідків.

–  Тенденцією звітного періоду є агресивна рекламна кампанія на біл-бордах (партії: «Україна – Вперед!», ПРУ, частково «УДАР») та протестні заходи. Останні найчастіше використовують опозиційні політичні сили: ВО «Батьківщина», «Фронт Змін», ВО «Свобода». Спостерігачі ОПОРИ відзначають збільшення частоти візитів політиків національного рівня до регіонів для зустрічі з виборцями.

–  Потенційні мажоритарники щедро фінансують соціальні проекти місцевих органів влади та долучаються до заходів із відновлення локальної інфраструктури. В той же час, окремі кандидати вводять в оману виборців, зараховуючи на власний рахунок результати діяльності місцевих органів влади. Найбільше фактів використання владних повноважень із агітаційною метою за Партією регіонів.

–  Спостерігачі відзначають політичну упередженість окремих державних службовців. Порівняно з попередніми виборами зросло демонстративне партійне позиціонування чиновників. ОПОРА зафіксувала приклади публічної підтримки окремих потенційних кандидатів-мажоритарників чи, навпаки, агресивних заяв на адресу політичних опонентів.

–  Зросло протистояння всередині органів місцевого самоврядування між міським головою та радою. Найчастіше такі повідомлення пов’язують із діяльністю Партії регіонів, рідше – «Фронтом Змін» та ВО «Батьківщина».

–  ОПОРА зафіксувала поодинокі факти позапланових перевірок підприємств, що належать окремим кандидатам, податковими та контролюючими органами. У звітний період почастішали повідомлення щод наступних типів інцидентів: перешкоджання організації публічних зібрань, нанесення шкоди партійному майну, знищення політичної реклами, чорного PR.

РЕКОМЕНДАЦІЇ

Центральній виборчій комісії

–  Під час заходів просвітницького характеру, які фінансуються за кошти державного бюджету, систематично розтлумачувати поняття – підкуп виборців, інформувати про його ознаки та відповідальність;
–  Проводити моніторинг порушення норм законодавства щодо підкупу виборців та невідкладно звертатися до правоохоронних органів для перевірки фактів;
–  Дати офіційне роз’яснення про неприпустимості втручання державних службовців у виборчий процес.

Політичним партіям

–  Утриматися від внесення змін до виборчого законодавства без досягнення попереднього політичного консенсусу;
–  Публічно висловити свою позицію про будь-які форми підкупу виборців та забезпечити виконання вимог законодавства всіх представників політичних сил; відмовитися від висування партією осіб, які здійснювали підкуп під час неофіційної частини кампанії;
–  У своїй діяльності дотримуватися принципу добросовісної конкуренції та не використовувати здобутків органів державної влади та місцевого самоврядування в приватних агітаційних інтересах;
–  Припинити практику поширення агітаційних матеріалів на правах соціальної реклами та відмовитися від розміщення прихованої реклами, замовних політичних матеріалів (статей, сюжетів, новин) в будь-яких видах ЗМІ.

Центральним та місцевим органам влади, посадовим особам

–  Визнати неприйнятність поєднання управлінської і партійної діяльності, повернутися до практики відпусток для кандидатів під час виборчого процесу, які займають посади в органах влади;
–  Попередити зловживання службовим становищем посадовцями-кандидатами, які можуть використовувати владні повноваження для здійснення тиску на опонентів;
–  Забезпечити неупереджене ставлення та рівні умови ведення кампанії для всіх кандидатів, в тому числі щодо організації зустрічей з виборцями, утримуватись від агітації «за» чи «проти» учасників виборчого процесу;
–  Керівникам органів влади відслідковувати повідомлення про зловживання службовим становищем підлеглими та притягнути їх до відповідальності, якщо факти буде доведено;
–  Вжити заходів та недопустити розміщення органами публічної адміністрації соціальної реклами, яка містить елементи політичної агітації (візуальні зображення, назви, символіка, прапори партії).

Правоохоронним та контролюючим органам

–  Системно та неупереджено перевіряти факти та повідомлення щодо підкупу виборців кандидатами в народні депутати України, регулярно інформувати громадськість про здійснені заходи реагування;
–  Напередодні та під час виборчої кампанії не проводити позапланові перевірки підприємств та установ, що мають стосунок до учасників політичного процесу, з метою уникнення звинувачень у політичних переслідуваннях;
–  Забезпечити неупереджене ставлення до всіх учасників виборчої кампанії та охорону правопорядку під час політичних заходів, акцій;
–  Оперативно реагувати на повідомлення про тиск чи погрози, адресовані політикам та активістам політичних партій.
Національному агентству з питань державної служби України
–  Розробити та легалізувати нормативний акт, який би сприявполітичній неупередженості службовців в умовах виборчого процесу;
–  Започаткувати контроль за виконанням державними службовцями вимог чинного законодавства в питаннях, що стосуються виборчого процесу.
 

1. АКТИВНІСТЬ ПОТЕНЦІЙНИХ КАНДИДАТІВ

Суттєво зросла активність партій на національному рівні та потенційних кандидатів у мажоритарних округах. Розгортання роботи спостерігачі пов’язують із тим, що ЦВК оприлюднила рішення щодо меж округів, наближається початок офіційної виборчої кампанії, у травні традиційно відзначаються державні свята, які кандидати використали з агітаційною метою. Вплив на виборців в більшій мірі здійснювався через ЗМІ, ніж напряму. Партії та кандидати нарощують кількість зовнішньої візуальної реклами та активно інформують громадян про власну діяльність через обласні та районні медіа. Лідерами серед рекламодавців залишаються Партія регіонів, «Україна – Вперед!», яких наздоганяє «УДАР». Опозиційні партії, зокрема, «Батьківщина», «Фронт Змін» і «Свобода» досі не розгорнули масштабної медійної кампанії і переважно комунікують з виборцями безпосередньо під часпублічні заходів (наметові кампанії, пікети, мітинги, збір підписів, власна друкована література, зустрічі з виборцями, тематичні форуми). До найбільш поширених форм активності потенційних кандидатів в округах належить надання благодійної допомоги різним категоріям населення та локальні соціальні проекти. Спектр заходів є надзвичайно широким – від закупівлі аптечок до будівництва стадіонів. 

1.1. Активність політичних партій

Політичні сили з найвищим рейтингом (за результатами дослідження Соціологічної групи «Рейтинг» проведеного 5-14 травня 2012 року: Партія регіонів, ВО «Батьківщина», «Фронт Змін», «УДАР», КПУ, ВО «Свобода» й «Україна – Вперед!»), активізували системну діяльність спрямовану на підвищення пізнаваності та популяризацію потенційних учасників виборів, розбудову організаційних структур на місцях.

Партія регіонів, «Україна – Вперед!» та «УДАР» знаходяться майже на одному рівні активності та працюють у всіх регіонах України. ВО «Батьківщина», «Фронт Змін», розпочавши загальнонаціональну кампанію, на місцях концентрують роботу у центральних та західних областях України, що пов’язано з вищою організаційною спроможністю партійних осередків саме в цих регіонах. ВО «Свобода» зосередила діяльність у західних регіонах, але намагається поширити свій вплив і на інші області. Натомість КПУ концентрується на Півдні та Сході. Інші партії роблять акцент на мажоритарній складовій і працюють у тих регіонах (округах), де мають міцні позиції (наприклад, «Єдиний Центр» у Закарпатській області, Народна партія – в Житомирській та Рівненській).

Основними формами діяльності партій протягом звітного періоду залишаються:

1) відзначення основних святкових подій (День праці, День Перемоги, День матері, свято останнього дзвоника);
2) рекламна кампанія на зовнішніх носіях (біл-борди, сіті-лайти);
3) зустрічі партійних лідерів із виборцями;
4) наметова кампанія і поширення друкованих агітаційних матеріалів.

До проведення агітаційних акцій та заходів приурочених до святкових подій найбільш масово вдавалися Партія регіонів, «Україна – Вперед!» і, дещо меншою мірою, – КПУ. Так само, «Україна – Вперед!» і Партія регіонів є лідерами з використання засобів зовнішньої реклами. Поступово розгортаються наметові кампанії партій із роздачею власних друкованих видань. Зокрема, до такої форми роботи в центральних та західних областях України схильні ВО «Батьківщина», «Фронт Змін», ВО «Свобода», «Єдиний центр» (на Закарпатті) і меншою мірою–«УДАР». В східних та південних областях України наметову агітацію організовує Партія Регіонів та КПУ.

Головними трендом цього місяця стала участь потенційних кандидатів та партій у відзначенні травневих свят, що супроводжувалося привітаннями громадян засобами політичної реклами, організацією благодійної допомоги та грошових подарунків, відвідуванням офіційних заходів і зустрічей з виборцями. В усіх випадках активно популяризувалася символіка і назва партії або імена майбутніх кандидатів в окрузі. Святкуванням Дня Перемоги максимально скористалася Партія регіонів, представники якої в усіх областях України роздавали ветеранам привітання, подарункові пакети, проводили публічні акції (зокрема, популяризація «георгіївської стрічки»). Партія «Україна – Вперед!» відзначила День перемоги масштабною медійною кампанією (зовнішня реклама, повідомлення в ЗМІ різного рівня), яка супроводжувалася показовою участю лідерів партії в публічних заходах у Луганській та Миколаївській областях. Партія «Фронт Змін» зробила головний акцент на святкуванні Дня матері й провела публічні заходи переважно в західних областях. Комуністична партія України відзначила Міжнародний день солідарності трудящих (у східних областях України та АР Крим) масовими заходами з використанням партійної символіки традиційних закликів розірвати співпрацю з МВФ та НАТО, націоналізувати великі промислові підприємства, заборонити продаж землі. Свято останнього дзвоника активно використовувалося для проведення передвиборних заходів кандидатами-мажоритарниками в усіх областях України.

Опозиційні партії (передусім ВО «Батьківщина» і ВО «Свобода», меншою мірою «Фронт Змін») на місцях організовували протестні акції проти ув’язнення лідерів опозиції, або вдавалися до публічної критики дій чинної влади через заяви та звернення (у Волинській, Львівській, Запорізькій, Вінницькій, Чернівецькій, Черкаській, Хмельницькій, Київській, Дніпропетровській областях). Для прикладу, партійці ВО «Батьківщина» Львівщини оголосили голодування на знак солідарності з ув’язненою Юлією Тимошенко. А активісти ВО «Свобода» зірвали показ російського фільму «Матч» у кінотеатрі ім. Маяковського в місті Запоріжжя. Також ВО «Свобода» організувала так званий «молочний бунт» –  пікети місцевих державних адміністрацій проти низьких закупівельних цін на молоко (Волинська та Хмельницька області).

Триває робота з формування мережі партійних структур відповідальних за організацію виборчих кампаній на місцях. Партії «об’єднаної опозиції» (ВО «Батьківщина» і «Фронт Змін») інтенсивно створюють спільні штаби в обласних центрах (у Волинській, Львівській, Тернопільській, Рівненській, Сумській, Херсонській, Миколаївській, Житомирській, Черкаській, Дніпропетровській областях та в Автономній Республіці Крим).

Опозиційні політичні сили продовжують узгоджувати округи між власними кандидатами. Житомирська область стала першою, де об’єднана опозиція (в особі Арсенія Яценюка) офіційно презентувала кандидатів у мажоритарних округах. Із шести округів в трьох балотуватимуться представники ВО «Батьківщина» (ВО №64 – Андрій Озерчук, ВО №65 – Віталій Француз, ВО №66 – Євген Добряк) і по одному від «Фронту Змін» (ВО №62 Геннадій Зубко), «Української платформи» (ВО №63 – Павло Жебрівський), ВО «Свобода» (ВО №67 – Сидір Кізін). Щодо інших регіонів остаточного рішення опозиційні партії ще не ухвалили. За інформацією спостерігачів ОПОРИ, в окремих областях розподіл округів матиме такий вигляд: п’ять округів у Волинській області буде поділено між «Батьківщиною» (3), «Фронтом Змін» (1) і «Свободою» (1); чотири з п’яти округів у Рівненській області – між ВО «Свобода», «Фронтом Змін», «Батьківщиною» і НРУ; у Львівській області опозиційні партії («Батьківщина», «Фронт Змін» і «Свобода) попередньо домовилися поділили між собою округи порівну – кожному по чотири. Однак ОПОРА зафіксувала прецеденти щодо старту передвиборної діяльності з боку опозиціонерів, які не узгоджували своє висування з партнерами і розпочали самостійну роботу в окрузі. Наприклад, депутат Волинської обласної ради (ВО «Батьківщина») Євген Недищук повідомив, що балотуватиметься у депутати Верховної Ради України по 19 виборчому округу і що його підтримують партнери. Втім, обласний осередок «Фронту Змін» заявив про недостовірність інформації.

Активно формує виборчі штаби партія «Україна – Вперед!», «УДАР», а в західних регіонах – ВО «Свобода». Партія регіонів та КПУ передусім працюють над створенням публічних виборчих штабів у східних та південних областях.

Ключовою подією в партійному житті на загальнонаціональному рівні стало офіційне рішення «Батьківщини» та «Фронту Змін» утворити об’єднаний список опозиції. До процесу долучилися «Народний Рух України», «Реформи і Порядок», «За Україну» і «Народна Самооборона». Таким чином, в рамках загальнодержавного виборчого округу, голосування в якому відбуватиметься за пропорційною системою, усі учасники об’єднання формально представлятимуть список партії «Батьківщина». Натомість, за системою голосування в одномандатних мажоритарних округах, кожна з партій учасників об’єднання висуватиме узгоджених кандидатів. Рішення про таку тактику висування визначає законодавче обмеження щодо участі блоків у виборах та відсутності механізмів юридичного об’єднання партій. Законодавча заборона утворення блоків не сприяє структуризації партійного середовища. Замість стимулудо рівноправного об’єднання самодостатніх та впливових політичних сил, законодавство штовхає партії на примусове вливання одних політичних партій в іншу структуру.

1.2. Активність потенційних кандидатів в одномандатних мажоритарних округах

Чинні народні депутати є основною категорією потенційних кандидатів, які проявляють передвиборну активність у мажоритарних округах. Прогнозовано, народні обранці від партії влади та КПУ орієнтуються на округи в східних, південних областях України та Автономній Республіці Крим. Натомість депутати Верховної Ради від опозиційних партій, а також представники Народної Партії ведуть передвиборну роботу в західних та центральних регіонах. Із виборцями також системно працюють представники бізнесу та місцевої управлінської еліти. Зазвичай вони позиціонують себе як майбутні самовисуванці або – прихильники, насамперед, Партії регіонів. Рідше демонструють свою приналежність до опозиційних політичних сил. Третю групу кандидатів, які чітко демонструють наміри балотуватися в мажоритарних округах, є керівники місцевих органів влади та місцевого самоврядування.

Найбільшу активність в одномандатних мажоритарних округах проявляють представники Партії регіонів, «Єдиного Центру», КПУ, Народної Партії і самовисуванці. Опозиціонери, через незавершений процес узгодження кандидатур в округах, фактично не проводять системної діяльності.

Форми передвиборної активності потенційних кандидатів в округах різноманітніші, порівняно із загальнонаціональною діяльністю партій. Це зумовлено близькістю кандидатів-мажоритарників до виборців, ґрунтовнішим знанням конкретних потреб та інтересів виборців округу, концентрованими адміністративними та фінансовими можливостями для роботи з виборцями. Відтак, окрім зустрічей з виборцями, зовнішньої реклами і розповсюдження друкованих агітаційних матеріалів, кандидати-мажоритарники найчастіше організовують локальні соціальні, культурні, розважальні, спортивні заходи та акції, які позиціонують як благодійні. Вони широко розповсюджують інформацію про свою діяльність в обласних та районних ЗМІ.

Попри численні дискусії про важливість публічного обговорення потенційних кандидатів у депутати в середині партії (праймеріз), подібних випадків не зафіксовано. З огляду на те, що для більшості партій та кандидатів кампанія де-факто розпочалася, малоймовірно, що в умовах цього електорального циклу  хтось погодиться взяти участь у процедурі публічного відбору.

2. АГІТАЦІЙНА КАМПАНІЯ ДО ОФІЦІЙНОГО СТАРТУ ВИБОРІВ

У травні ключові учасники майбутніх виборів (партії на загальнонаціональному рівні, кандидати – в округах), слідом за фальстартом «Україна – Вперед!», розпочали масштабну агітаційну кампанію. Політики комплексно використовують основні засоби агітації – вуличної, зовнішньої і медійної. Серед найпоширеніших: привітання зі святами, розміщення інформаційних носіїв та рекламних статей, намети, організація розважальних заходів за участю зірок естради, благодійна діяльність. Юридично, не порушуючи правил передвиборної агітації, адже офіційний початок виборчого процесу призначено на 29 липня, партії і кандидати формально ставлять під сумнів реалізацію принципу рівних можливостей. Неприпустимою, на думку ОПОРИ, є організація кандидатами грошових виплат або роздача товарів під виглядом благодійної діяльності. Такого типу агітація є типовим підкупом виборців. Крім того, зростає кількістьзамовних та політично заангажованих матеріалів у місцевих ЗМІ.

Лідерами серед партій у використанні зовнішніх носіїв реклами у загальнонаціональному масштабі залишається партія «Україна – Вперед!» та Партія регіонів, частково – «УДАР». У східних та південних областях України сконцентрована зовнішня реклама КПУ. Формальним тематичним приводом для її розміщення стали травневі свята. Зустрічаються приклади позиціонування таких привітань як соціальної реклами. Для прикладу, в Запорізькій області районним державним адміністраціям та виконкомам міст обласного значення було надіслано листи з проханням розглянути можливість розмістити вітання з нагоди свят від Президента України та голови облдержадміністрації Олександра Пеклушенка (голова обласної організації ПР) на безоплатній основі в якості соціальної реклами. В АР Крим з’явились біл-борди з рекламою Партії регіонів, ілюстрованою фотографіями Пушкіна, Айвазовського, Вернадського і Голіцина. Матеріали розміщували в рамках програми ініційованої Радою Міністрів Автономної Республіки Крим «Крымчанин! Гордись прошлым». Також, в багатьох регіонах зростає кількість сіті-лайтів та біл-бордів із рекламою громадсько-політичного проекту Віктора Медведчука «Український вибір».

Агітація в медіа – найбільш поширене явище на місцевому рівні – в обласних і районних центрах із великою кількістю комунальних ЗМІ, підконтрольних органів публічної адміністрації. В них домінує інформація провладних політиків. Спостерігачі продовжують фіксувати матеріали однакового змісту про соціальні ініціативи Президента.  Агітація в друкованих ЗМІ не завжди маркується як політична реклама, зокрема, про Наталію Королевську, форум об’єднаної опозиції, іміджеві статті про партію «УДАР».

У деяких комунальних та приватних ЗМІ негативно або упереджено висвітлюється діяльність опозиційних партій та політиків. Наприклад, запорізькі газети «Мрія», «Верже», «ИЗ. Панорама» розмістили гострокритичні статті про з’їзд партії «УДАР» (назви – «Куди цілить Кличко зі своїм «Ударом»?», «Ударная опозиция. Ударим съездом по бездорожью, разгильдяйству и бюрократизму!», «Головокружение от социологических успехов» за полгода до виборов»). Газети «Наше время плюс», «ИЗ. Панорама» та «МИГ» (Запоріжжя) розмістили відверто упереджену інформацію про обласний осередок ВО «Батьківщина», який звинуватили у бездіяльності та співпраці з ПР: «БЮТ: боится, что побьют?», «В поисках крайнего», «У «Батьківщини» всегда есть крайний».

Агітаційна кампанія опозиційних партій побудована на жорсткій критиці дій влади. А провладних – популяризації досягнень у соціальній та економічній сферах, критиці опозиції й актуалізації гострих політичних і культурно-історичних тем, з метою мобілізації електорату. Кандидати збільшують частоту організації розважальних заходів – концерти за участю відомих зірок, приурочені до святкових дат (Партія регіонів в Закарпатській, Івано-Франківській, Харківській, Донецькій, Запорізькій областях; Єдиний центр – Закарпаття; «Україна – Вперед!» – Луганська, Донецька, Запорізька області; КПУ – Запоріжжя).

Партії використовують опитування в якості інструменту агітації. Наприклад, Кримський республіканський комітет КПУ проводить народний референдум «Воля народу» та з’ясовує ставлення кримчан до мовного питання та НАТО. Референдум планують закінчити одночасно з виборчою кампанією в жовтні 2012 року. Політики відкривають громадські приймальні, в яких надають виборцям безкоштовну юридичну допомогу та консультації.

Відомі політики регулярно відвідують регіони: Євген Суслов, заступник голови партії «Україна – Вперед!» – Закарпатська та Чернівецька області; Анатолій Кінах, голова Українського союзу промисловців та підприємців – Волинську область; Адам Мартинюк, віце-спікер Верховної Ради – Волинську область; Ірина Фаріон, ВО «Свобода» – Івано-Франківську область; Наталія Королевська, голова партії «Україна – Вперед!» – Рівненську, Сумську, Донецьку, Запорізьку, Полтавську, Кіровоградську області; Арсеній Яценюк, голова партії «Фронт Змін» – Донецьку, Черкаську, Полтавську, Житомирську області; Петро Симоненко, голова КПУ – Запорізьку область; Олег Тягнибок, голова ВО «Свобода» – Черкаську, Кіровоградську; Віталій Кличко, лідер партії «УДАР» – Полтавську, Чернігівську, Кіровоградську області.

3. ПЕРЕДВИБОРЧА БЛАГОДІЙНІСТЬ ТА ПІДКУП ВИБОРЦІВ

Повернення до змішаної виборчої системи з мажоритарною складовою має як позитивні, так і негативні наслідки. З одного боку, кандидати, яких обирають у одномандатних мажоритарних округах, є ближчими до виборців та їх потреб. Втім, перемога в окрузі досить часто залежить і від матеріальних можливостей кандидата. На жаль, частину ресурсів кандидати витрачають на підкуп. У травні спостерігачі все частіше фіксували приклади підкупу, який набуває рис безконтрольного процесу. До найпоширеніших форм передвиборчої «благодійності» належить розповсюдження серед громадян продуктових наборів та безоплатних послуг, фінансування кандидатами заходів, ремонтних робіт, інвестиції у відновлення місцевої інфраструктури, відкриття соціальних магазинів тощо. ОПОРА відзначає те, що з’явилися нові форми агітації, пов’язані з матеріальними стимулами виборців (конкурси громадських ініціатив, страхування учнів від нещасних випадків, допомога людям похилого віку в обробці земельних ділянок тощо).

ОПОРА не зафіксувала прямого підкупу виборців через роздачу грошей. Виключенням є виборчий округ №107 (м. Стаханов, Луганської області), де майбутній кандидат, підприємець Сергій Шахов роздавав громадянам матеріальну допомогу у розмірі 50 грн. До найбільш поширених практик належить розповсюдження безоплатних товарів та послуг, вирішення проблем місцевої інфраструктури, спонсорська підтримка соціальних установ і тематичних заходів. Травневі свята стали приводом для організації різноманітних «благодійних» акцій. Найбільше безоплатних товарів та послуг до Дня Перемоги кандидати роздали на Сході та Півдні Україні, менш активно – в західних областях. Ветеранам та людям похилого віку фонд «Допоможи ближньому» (Харківська область) щедро дарував продуктові набори. Організація є централізованим майданчиком для передвиборчої благодійної діяльності народних депутатів України від Партії регіонів – Олександра Фельдмана, Ірини Горіної, Дмитра Святаша, Ірини Бережної та Вадима Писаренка. У Києвіроздачею продуктових наборів не гребувала депутат міської ради Алла Шлапак та народний депутат України від Партії регіонів Максим Луцький. У всіх без винятку регіонах потенційні кандидати розповсюджували серед ветеранів продуктові набори. Заходи супроводжувалися неприхованою агітацією. За орієнтовними підрахунками громадських спостерігачів, вартість такого подарунку коливалась від 35 грн (Вінницька обл.) до 135 грн (м. Чернівці). Сергій Горохов та Володимир Гончаров (Партія регіонів) у Луганськійобласті дарували ветеранам сертифікат, завдяки яким можна було скористатися послугами перукаря. В Івано-Франківську місцевий бізнесмен, потенційний кандидат Олександр Шевченко організував для учасників війни безкоштовний концерт відомого грузинського співака Вахтанга Кікабідзе. Колишній заступник голови Держспоживстандарту Сергій Талал дарував ветеранам отруту «Смерть жукам» (м. Шостка  Сумської області).

Майбутні кандидати не оминули увагою свято Дня матері та останнього дзвоника в українських школах. Серед інших, заступник голови Закарпатської обласної ради, один із лідерів партії «Єдиний центр» Павло Балога надав підтримку святкуванню Днів міст Хуст та Берегове, в межах якої серед жителів  розподілили приблизно 150 плазмових телевізорів. Цей же політик преміював кожного випускника загальноосвітніх шкіл на суму в 100 гривень.

Спонсорську підтримку потенційні кандидати також надавали соціальним установам та організаціям, фінансували освітні, соціальні та культурні акції. Бізнесмен Сергій Івахів (ВО №21, м. Ковель, Волинська область) подарував комп’ютерну техніку школам, медичне обладнання сільським ФАПам, встановив пластикові вікна у дитячих садочках. Благодійний Фонд голови Дубенської РДА, імовірного кандидата Данила Корилкевича (ВО №154, м. Дубно, Рівненська область) вручив разові стипендії у розмірі 1 000 гривень обдарованим учням та заслуженим вчителям. Благодійним фондом депутата Кіровоградської обласної ради Віталія Грушевського місцевому діагностичному центру виділено 80 000 гривень на придбання нового обладнання (ВО №101, смт Голованівськ). А бізнесмен Василь Чубак (ВО №167, м. Чортків, Тернопільска область) подарував 500 пар зимових шкарпеток учасникам місцевого фестивалю.

Потенційні кандидати-мажоритарники зацікавились проблемами місцевої інфраструктури та залучали ЗМІ для висвітлення власної «доброчинної» діяльності. Для прикладу, голова правління «Укрінбанку», потенційний кандидат у ВО №164 (м. Збараж, Тернопільська обл.) Володимир Клименко, частково профінансував відновлення доріг. Благодійний фонд потенційного кандидата, екс-міністра юстиції Миколи Оніщука (ВО№66, м. Малин, Житомирська обл.) матеріально забезпечив освітлення під’їздів та встановлення номерних табличок у багатоповерхівках мм. Радомишль та Малин. За сприяння власника мережі «Епіцентр», потенційного кандидата-мажоритарника Олександра Гереги (ВО №192, м. Дунаївці, Хмельницька обл.) розпочали ремонт районного будинку культури.

Інноваційними підходами до матеріального заохочення виборців виділились кандидати, які фінансували конкурси громадських ініціатив та міні-проекти. До прикладу, народний депутат України від Партії регіонів Микола Янковський (ВО №51, м. Горлівка, Донецька обл.) виділив грант у розмірі 1 000 000 гривень на міський конкурс проектів «Тобі, моє місто». На цю суму переможці реалізують 50 міні-проектів (до 20 000 гривень – кожен). Близькою за змістом є ініціатива депутата Волинської обласної ради, потенційного кандидата-мажоритарника Сергія Мартиняка, який оголосив конкурс міні-проектів для сільських громад. Незвичним методом впливу на лояльність виборців скористався народний депутат України, лідер депутатської групи «Реформи заради майбутнього» Ігор Рибаков. Він організував допомогу людям похилого віку в обробці земельних ділянок (ВО №207, м. Корюковка, Чернігівська обл.). За ініціативою народного депутата України від Партії регіонів Олега Надоші у м. Кременчук (Полтавська обл.) проводились безкоштовні консультації для учнів із малозабезпечених родин щодо підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. У ВО№66 (м. Малин, Житомирська обл.) Фонд Миколи Оніщука застрахував на 1 000 гривень від травматизму та нещасних випадків  близько 23 000 учнів місцевих шкіл.

Кандидати також відкривають соціальні магазини, де громадянам продають товари за заниженими цінами. До прикладу, у м. Севастополь розпочав роботу соціальний магазин «Продторг Севастопольський», в якому можна купити дешеві товари за спеціальною карткою від благодійного фонду народного депутата України від Партії регіонів Павла Лебедєва. Таку ж діяльність розгорнув потенційний кандидат, заступник Херсонської обласної організації партії «УДАР» Андрій Путілов. Виборці повинні надати персональні данні та отримати талон, яким можна скористатись у спеціальному магазині. За ініціативи депутата Чернівецької обласної ради, начальника обласного управління МВС Миколи Харабари в магазинах обласного центру продається соціальний хліб.

Міський голова Слов’янська Донецької області Нелі Штепа заявила ЗМІ, що у ВО №47 (м. Слов’янськ) вибори виграє лише той кандидат, який залучить до територіальної громади не менше, ніж 100 мільйонів гривень. З її слів, вона зробить все можливе, щоб до Верховної Ради України не пройшли кандидати, які не мають можливості забезпечити ресурсами місто. На цю заяву відреагував народний депутат України від Партії регіонів Володимир Малишев, оскільки його згадала пані Штепа як «позитивний приклад». Малишев спростував інформацію про те, що він вже залучив 20 мільйонів гривень для потреб міста, водночас заявивши, що для нього є приємною згадка про зусилля щодо розвитку територіальної громади. Цей приклад засвідчує вплив місцевого адміністративного ресурсу на виборчий процес у одномандатних мажоритарних округах.

Більшість кандидатів не приховують зв’язку між благодійною діяльністю та приватними виборчими інтересами. Комунальні, партійні та приватні ЗМІ активно висвітлюють заходи, зміст яких можна зарахувати до проявів недобросовісної агітації. Не дивлячись на те, що окремі політичні сили публічно заявили про неприйнятність застосування підкупу, їх представники не дотримуються вказівок партії. Для прикладу, на офіційному сайті Тернопільської обласної організації партії «УДАР» оприлюднено матеріал про колишнього голову Правління БМ Банку Віталія Ломаковича, який подарував школі м. Кременець десять сучасних комп’ютерів. Автор повідомлення згадує також про те, що Ломакович рекомендований цією політичною силою до участі у виборах на відповідному окрузі.

4. УЧАСТЬ ПОСАДОВИХ ОСІБ У ПОЛІТИЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

ОПОРА зафіксувала випадки організаційної та публічної підтримки з боку посадових осіб окремих кандидатів. Із наближенням виборів також посилюється партійна ідентифікація державних службовців. Чиновники відкрито поєднують управлінські та політичні посади. Окремі кандидати привласнюють політичні дивіденди результатів діяльності органів влади, досягнуті за рахунок державного та місцевого бюджетів. Ігнорування міжнародних стандартів, зокрема, встановлених Венеціанською комісією («Кодекс належної практики у виборчих справах») щодо безстороннього ставлення посадових осіб до всіх кандидатів може зашкодити легітимності виборів. Партійні лідери повинні продемонструвати на практиці здатність зміцнювати політично неупереджений характер державного апарату.

Спостерігачі ОПОРИ відзначають те, що окремі заходи, організовані за рахунок державного та місцевих бюджетів, публічно ототожнюють із діяльністю політичних сил. Особливістю нинішньої виборчої кампанії, яка у попередні роки не була настільки виражена, є демонстративне партійне позиціонування державних службовців. Найбільш яскраво ця тенденція проявляється у Дніпропетровській області, де майже усі соціально-економічні ініціативи проводяться під особистим патронатом голови облдержадміністрації, лідера обласної організації Партії регіонів Олександра Вілкула. Останній, до речі, на обласній конференції Партії регіонів заявив про ефективну систему взаємодії державної влади, органів місцевого самоврядування та партійних організацій, що спільно реалізують соціально значимі проекти. Подібне позиціонування займає й голова Чернівецькоїоблдержадміністрації Михайло Папієв, Запорізької облдержадміністрації Олександр Пеклушенко.

В умовах поєднання державної служби та партійної діяльності загострюється питання рівності можливостей кандидатів, невикористання бюджетних ресурсів в інтересах окремих політичних сил, забезпечення рівного ставлення державних органів до усіх виборців. Спостерігачі зафіксували упереджені політичні заяви державних службовців на адресу інших політичних сил та публічну підтримку посадовими особами місцевих органів влади потенційних кандидатів-мажоритарників. Державні службовці Харківської області постійно залучають до публічних заходів групу народних депутатів України, які тут балотуватимуться від Партії регіонів (Олександр Фельдман, Ірина Горіна,  Дмитро Святаш,  Ірина Бережна та Вадим Писаренко). Натомість, голова Херсонської облдержадміністрації Микола Костюк неодноразово заявляв про підтримку майбутнього кандидата, чинного міського голови обласного центру Володимира Сальдо. Не приховує свої політичні симпатії до народного депутата України Володимира Наконечного й мер МиколаєваВолодимир Чайка. Голова Миколаївської облдержадміністрації Микола Круглов публічно підтримує потенційного кандидата, голову Правління НАК «Нафтогаз України» Євгена Бакуліна. Зі слів чиновника, він готовий  «віддати» мажоритарний округ будь-кому, хто газифікує область.

Масового поширення набули випадки, коли потенційні кандидати видають поточну діяльність місцевих органів влади за власні досягнення. Зокрема, прес-служба Народної партії висвітлює газифікацію сіл, будівництво та ремонт мостів і доріг, закладів соціально-культурної сфери Сарненського, Березнівського та Костопільського районів Рівненськоїобласті як результати спільної діяльності місцевої влади та народного депутата України Миколи Шершуна. У Львівській області кандидат, депутат обласної ради Ярослав Дубневич публічно зараховує рішення  ради про виділення 150 000 гривень на добудову школи у м. Городок до власних здобутків. Народний депутат України від Партії регіонів Василь Чуднов брав участь у передачі відділам міліції Верховинського і Косівського районів Івано-Франківської області автомобілів, які було придбано за ресурси МВС України. Депутат Харківської обласної ради, рідний брат голови облдержадміністрації Дмитро Добкін вручав мешканцям Близнюківського району державні акти на ведення особистих селянських господарств. Показовим є урочисте вручення першим віце-спікером Верховної Ради України Адамом Мартинюком посвідчень матерів-героїнь мешканкам районів Волинської області, що проживають на території виборчого округу №23, де він балотуватиметься. Як відомо, це почесне звання присвоюється Указом Президента України, тому участь Мартинюка в урочистостях виглядає необґрунтованою.

В окремих регіонах спостерігачам ОПОРИ учасники подій повідомляють про примусове залучення громадян до агітаційних заходів. До прикладу, інтернет-ресурс «Новини Донбасу» стверджує, що адміністрація Донецького національного медичного університету ім. М. Горького змусила студентів пов’язати «георгіївські» стрічки та прийти на святкові заходи до Дня Перемоги – 9 травня. Молоді люди на камеру відповідаючи на питання журналістів, заявляють про те, що «георгіївську» стрічку змусили пов’язати в університеті. Відео-сюжет також демонструє процес формування святкової колони молоді, де, окрім «георгіївської» стрічки, використовувалися прапори Партії регіонів. За інформацією громадських спостерігачів, яка була отримана від громадян, працівників Черкаської райдержадміністрації зобов’язували брати участь у святкових урочистостях до Дня Перемоги із символікою Партії регіонів, а в Городищенському районі Черкаської області державних службовців залучали до агітаційних заходів потенційного кандидати від Партії регіонів Геннадія Бобова. У Чернівцях продуктові набори від місцевих депутатів Партії регіонів з нагоди Дня Перемоги розповсюджували через житлово-експлуатаційні контори.

5. РЕГІОНАЛЬНІ КОНФЛІКТИ, ПОВ’ЯЗАНІ ЗІ СТАРТОМ ВИБОРЧОЇ КАМПАНІЇ

В травні спостерігачі ОПОРИ зафіксували конфліктні ситуації, пов’язані з майбутніми виборами у 22-х регіонах країни. Жорстка конкуренція за право балотуватись у мажоритарних округах характерна для різних політичних сил. За звітний період зросла кількість інцидентів між правоохоронними, контролюючими органами та особами, що заявили про участь у виборах, фактів перешкоджання політичній діяльності опонентів. Подальше зростання рівня конфліктності кампанії може призвести до підвищення суспільної напруги та недовіри виборців до її результатів.

5.1 Партійні конфлікти

Внутрішньопартійні конфлікти найчастіше пов’язані з узгодженням кандидатів, які балотуватимуться у мажоритарних округах, або розподілом посад у місцевих штабах. Такі протистояння переважно є малопублічними. Втім, поодинокі факти стають відомі громадськості. Так, в травні про свій вихід із партії «Фронт Змін» повідомили шестеро депутатівЧернігівської районної ради. З їхніх слів, причиною цього кроку стала незгода з кадровою роботою виконуючого обов’язки голови обласної організації «Фронту Змін» Олександр Нерета. Він, нібито, усунув від роботи активних партійців та заради зміцнення власного бізнесу співпрацює з владою. Покинув лави партії «Фронт Змін» колишній керівник її чернігівського обласного осередку Ігор Романенко, який перейшов до «Україна – Вперед!». У Житомирській міській раді фракція Партії регіонів поповнилася новими депутатами, п’ятеро з них раніше представляли опозиційні політичні сили «Фронт Змін» та ВО «Батьківщина».

Гучним «політичним» розлученням у Херсоні можна вважати виключення з лав партії «УДАР» Антонівського селищного голову Ігоря Семенчева. Причиною конфлікту стали розбіжності у позиціях партії та політика щодо будівництва в Антонівці великого річкового терміналу. Місцеве керівництво партії стало на сторону мешканців селища, які виступали проти забудови та розкритикувало діяльність Семенчева, хоча раніше його розглядали в якості потенційного кандидата в народні депутати по мажоритарному округу від партії. ВЧернівецькій області дедалі більше розвивається конфлікт між керівництвом обласного осередку Партії регіонів та народним депутатом від цієї ж партії Миколою Романюком. Останній неодноразово публічно висловлював своє незадоволення кадровою політикою ОДА. Також народний депутат звернувся до Генпрокуратури та Міністерства освіти і науки, молоді та спорту із запитом про законність планів Чернівецької облради реорганізувати комунальні книгарні в одне комунальне підприємство, оскільки не підтримує такої ініціативи. Микола Романюк має намір висуватися кандидатом в депутати по виборчому округу №201, що в м. Чернівці. Водночас, на території округу проводиться агітація за іншого представника Партії регіонів – секретаря Чернівецької міської ради Віталія Михайлішина.

Також зафіксовано поодинокі конфлікти навколо засобів масової інформації. Наприклад, на Полтавщині невідомі підпалили автомобіль головного редактора газети Кременчуцької міської ради «Вісник Кременчука» Миколи Фельдмана. В Івано-Франківській області ВО «Свобода» виступила проти однієї з найпопулярніших місцевих газет області «Галицький кореспондент». Газета опублікувала матеріал про неофіційну зустріч місцевих лідерів партії щодо висування кандидатів у мажоритарних округах та відмови від участі у списку. «Свобода» спростувала інформацію, назвавши «Галицький кореспондент» п’ятою колоною чинного антиукраїнського режиму та закликала бойкотувати ЗМІ. На захист «Галицького кореспондента» стала група з 61 місцевого журналіста.

5.2 Роль контролюючих та правоохоронних органів

На Луганщині працівниками Управління Служби безпеки України й прокуратури області 14 травня арештовано потенційного кандидата в народні депутати, міського голову Олександрівська Миколу Грекова. Йому та ще двом депутатам інкримінують отримання хабара за виділення в оренду земельних ділянок. 17 травня адвокат міського голови Олена Андреєва офіційно заявила в ЗМІ, що «затримання Грекова пов’язано з його намірами брати участь у виборах». Міський голова відомий тим, що публічно критикував керівництво Партії регіонів, за що і був у березні виключений з лав партії з формулюванням «за порушення етичних норм».

У Хмельницькій області кримінальну справу порушено проти колишнього голови Кам’янець-Подільської РДА, а нині депутата міської ради Ростислава Яреми. Йому інкримінують порушення, пов’язані із земельними питаннями, нібито вчинені ним під час роботи в райдержадміністрації. В помешканні депутата правоохоронці провели обшук. За словами самого Ростислава Яреми «Скоріш за все, цей обшук носив психологічний характер. Намагалися мене залякати. Що могли правоохоронці шукати в мене, – не зрозуміло». На власній прес-конференції він заявив, що має намір висуватися кандидатом у народні депутати.

У Рівненській області партія «Фронт Змін» повідомила, що податкові органи почали проводити позапланові перевірки в підприємця, депутата Рівненської міської ради Юрія Вознюка. Увага податкової до члена партії «Фронт Змін» співпала у часі з ухваленням рішення про висування Юрія Вознюка єдиним кандидатом у народні депутати по виборчому округу №153 від об’єднаної опозиції.

В Автономній Республіці Крим тиску з боку правоохоронних органів зазнають підприємства, близькі до колишнього прем’єр-міністра Криму Сергія Куніцина. Співробітники управління по боротьбі з економічною злочинністю МВС звинуватили підприємство «Південь-транс», що займається транспортними перевезеннями, у несплаті податків на суму 2,5 мільйона гривень. Податкова інспекція провела перевірки з обшуком та вилученням документів у приміщеннях телеканалу «Неаполь» та радіо «Лідер». Сергій Куніцин займає посаду заступника голови Партії ветеранів Афганістану, виступає із критикою діяльності керівників держави та АР Крим. В ефірі місцевого телеканалу він публічно заявив, що «міг би піти по рідному Красноперекопську (кандидатом в мажоритарному окрузі), де за останні 22 роки вигравав усі вибори».

На Харківщині Національний банк України призначив тимчасову адміністрацію в банку «Базис», що входить до бізнес-активів колишнього голови облдержадміністрації, керівника Харківської обласної організації ВО «Батьківщина» Арсена Авакова. На думку останнього, рішення НБУ необґрунтоване, оскільки банківська установа працювала стабільно, тому вбачає в цьому політичне підґрунтя.

5.3 Перешкоджання політичній діяльності

Спостерігачі відзначають, що кількість повідомлень про політичну діяльність окремих політиків та партій збільшується. За інформацією представників «Фронту Змін», під час візиту лідера партії Арсенія Яценюка в область посадові особи Житомирської міської ради намагалися перешкодити його зустрічі з виборцями та забороняли використовувати приміщення Богунської районної ради. Під час візиту до Донецьку Арсеній Яценюк повідомив, що усі комунальні та приватні установи міста відмовилися надати в оренду приміщення для його зустрічі із виборцями.

Голові Черкаської обласної організації ВО «Батьківщини» Анатолію Бондаренку в селі Гордашівка Тальнівського району керівництво сільради відмовило у наданні приміщення школи для організації зустрічі із виборцями для звітування про діяльність депутата облради. У Вінницькій області Ладижинська міська рада також відмовила депутату обласної ради Григорію Заболотному в наданні приміщення для зустрічі з громадянами.

У Волинській області Окружним адміністративним судом за поданням Луцького міськвиконкому були заборонені акції протесту, які планували провести ВО «Батьківщина» та ВО «Свобода» під час візиту в регіон Президента Віктора Януковича. Перед тим суд також заборонив проводити масові акції й представникам Партії регіонів. Луцька мерія обґрунтовувала своє рішення намаганням не допустити заворушень під час акцій протесту.

В місті Ладижин Вінницької області зафіксовано відмову в наданні місцевою телекомпанією ефіру депутату обласної ради Григорію Заболотному (партія «Єдність»), не зважаючи на попередньо підписану угоду. Один із помічників депутата аргументував ситуацію усним наказом міського голови Ладижина Валерія Коломєйцева (голова місцевого осередку Партії регіонів). У Хмельницькому депутат обласної ради Іван Гладуняк («Батьківщина») висловив на адресу керівництва ОДА публічні звинувачення у блокуванні виступів опозиційних політиків на ХОДТРК «Поділля-центр» та в газеті «Подільські вісті», що ставить учасників майбутньої виборчої кампанії в нерівні умови.

14 травня в офісі Кримської республіканської партійної організації ВО «Батьківщина» виявлено сліди злому. У сусідньому приміщенні Кримської організації ВО «Діти війни – України» невідомі зламали сейф та вкрали жорсткий диск офісного комп’ютера. За словами представників партії злочинці хотіли викрасти списки членів партії та кандидатів для роботи у виборчих комісіях. У Кіровоградській області розписано фасад офісу комітету знам’янських комуністів. У Кіровограді пошкоджено вивіску офісу Європейської партії України, а в Херсоні невідомі розбили табличку на офісі Партії регіонів та знищили її прапор.

Почастішали у травні й випадки пошкодження політичної реклами, особливо біл-бордів із політичною рекламою: у Львівській області – Партії регіонів, у Донецькій – партії Наталії Королевської «Україна – Вперед!» та народного депутата від Партії регіонів Володимира Вечерка. У Миколаївській області невідомі особи заклеїли білими листками біл-борди із рекламою партії Анатолія Гриценка «Громадянська позиція» та місцевого опозиційного політика Аркадія Корнацького.

5.4 Застосування брудних технологій, «чорного PR» та поширення недостовірної інформації

Прикладом «брудної агітації» є відеоролик депутата Луганської обласної ради Владислава Кривобокова, який балотуватиметься в окрузі №109. У відеоматеріалі зображено недалеке майбутнє, в якому Україну очікує громадянська війна, розв’язана Юлією Тимошенко і військами НАТО. Також у Запоріжжі на трьох місцевих телеканалах (ЗОДТРК, ТРК «Алекс» та «МТМ») транслювався перший фільм із документального циклу «Шакали», де в наклепницькій формі розповідається про злочини «помаранчевої влади» і діяльність Євгена Черняка (власника ТМ «Хортиця»), який має намір балотуватися за списками партії «УДАР».

У Вінниці по місту невідомі розклеїли листівки без вихідних даних із зображенням міського голови Володимира Гройсмана та депутата обласної ради Сергія Кудлаєнка із написом «Неофашисти». Прикладом використання технології «чорного PR» є листівка проти міського голови міста Кременчук (Полтавська область) Олега Бабаєва, яка була розповсюджена на початку травня. У листівці міського голову звинувачують у тому, що, нібито, за його командою було знято банери Віталія та Володимира Кличків із полігонів Крюківського мосту. Також листівка містить текст відверто емоційно-негативного характеру та карикатуру на Олега Бабаєва.

Щодо прикладів розповсюдження недостовірної інформації про політиків, то у м. Бровари Київської області виявлено підробку на опозиційну газету «Маєш право знати», в якій розміщено матеріали наклепницького характеру про опозиційні політичні сили. Засновник газети Аліна Дяченко звернулася в міліцію із заявою про злочин, у якій просила притягнути до відповідальності осіб винних у друці та розповсюдженні підробленого видання. Однак Броварський міський відділ ГУМВС України в Київській області, не знайшовши необхідних доказів, відмовив у порушення кримінальної справи.

http://www.opora.org.ua/news/1439-drugyj-zvit-za-rezultatamy-zagalnonacionalnogo-sposterezhennja-za-parlamentskymy-vyboramy-traven-2012-roku

More in Новини
пєлотка
Вибори – поза законом

1 червня під час презентації результатів другого моніторингового звіту Громадянська мережа ОПОРА представила рейтинг подарункових «пайків» від потенційних кандидатів і...

Close