Останні новини

Президентські вибори – 2014. Результати моніторингу порушень

завантаженняІнформаційний центр “Майдан Моніторинг” за підтримки Програмної ініціативи “Демократична практика” Міжнародного фонду “Відродження” здійснив моніторинг повідомлень про порушення виборчого законодавства під час президентських виборів 2014 в Україні.

Метою проекту було сприяння проведенню чесних, прозорих, легітимних виборів Президента України 2014-го року та усвідомленому, вільному волевиявленню, зростанню активності виборців, підвищення суспільної нетерпимості до фактів порушення виборчого законодавства та прав виборців

Технологія моніторингу полягала в агрегації повідомлень про порушення виборчого законодавства, зібраних громадянськими кореспондентами, оприлюднених у засобах масової інформації та в офіційних матеріалах органів влади, розміщенні таких повідомлень на загальнодоступній інтерактивній мапі  веріфікації у необхідних випадках таких повідомлень за допомогою краудсорсінгу та правовій оцінці повідомлень.

 Таким чином, нами було зібрано протягом місяця більше двох сотень повідомлень, які за категоріями розподілилися так:

– спроби зірвати вибори  21,07%

– порушення порядку агітації  17,21%

– насильство  13,65%

– перешкоджання здійсненню агітації  11,87%

– порушення в роботі виборчкомів 11,87%

– примус  6,23%

– обман  5,04%

– адмінресурс  2,67%

– порушення принципу рівности  2,08%

– порушення при складанні списків 2,08%

– підкуп виборців  1,48%

– порушення порядку інформаційного забезпечення  1,48%

– порушення прав ЗМІ  1,48%

– порушення порядку фінансування  1,19%

– обмеження в оскарженні  0,30%

 Якщо аналізувати виявленні порушення в контексті встановленої за них відповідальности, то найбільше було зафіксовано ознак злочинів, відповідальність за які передбачено ст.158 Кримінального кодексу України (“Перешкоджання здійсненню виборчого права, роботі виборчої комісії”), що пов’язано з ситуацією на Донбасі, де з боку бойовиків відбувалася масова протидія проведенню виборів – з застосуванням насильства, погроз, знищенням чи пошкодженням майна.

Другим за чисельністю виявилися порушення обмежень щодо ведення передвиборної агітації, відповідальність за які встановлено ст.212-10 Кодексу України про адміністративні правопорушення: агітація у “день  тиші” та у день голосування. Це явище носило масовий характер як у столиці, так і за її межами, причому найбільшою мірою це стосується агітаційних матеріалів двох фаворитів виборів – Петра Порошенка та Юлії Тимошенко.

Масовий характер мало також перешкоджання здійсненню виборчої агітації шляхом псування матеріалів передвиборної агітації на бігбордах, лайтбоксах тощо, спостерігалося також виготовлення або розповсюдження друкованих матеріалів передвиборної агітації, які не містять відомостей про установу, що дійснила друк, їх тираж та відповідальних за випуск (ст.212-13 КУпАП), такі матеріали переважно містили “чорний PR” щодо певних кандидатів.

Заяви деяких кандидатів про системне фізичне перешкоджання веденню передвиборної агітації мали, на наш погляд, значною мірою PR-ний характер.

 Підсумовуючи: Хоча на позачергових виборах Президента України 2014-го року не вдалося уникнути порушень виборчого законодавства, проте, окрім двох областей Донбасу, ці порушення істотно не вплинули на можливості вільного формування і вільного вираження волі виборців. В абсолютній більшости регіонів України (окрім вказаних двох), серйозні порушення, які могли б унеможливити вільний вибір чи зірвати виборчий процес, не мали ані системного, ані більш-менш помітного характеру.

На відміну від парламентських виборів 2012-го року, коли за сприяння чи принаймні бездіяння влади масово застосовувався адмінресурс та підкуп виборців, деформуючи виборчу волю і, відповідно, спотворюючи електоральний результат, цього разу держава не була “головним порушником”, навпаки, докладаючи максимальних зусиль для належного проведення виборів за складної ситуації. Державою на абсолютній більшости території України було забезпечено дотримання виборчого права.

 Таким чином, президентські вибори-2014 в Україні слід визнати вільними, а результат волевиявлення виборців – обумовленим вільним волевиявленням виборців.

 Слід також зазначити, що інтерактивна мапа зареєстрованих повідомлень про правопорушення на офіційному сайті Міністерства внутрішніх справ України є за принципом аналогічною нашій, створеній і апробованій ще під час парламентських виборів 2012-го року.

 Ми вдячні Програмній ініціативі “Демократична практика” Міжнародного фонду “Відродження” за люб’язну підтримку, завдяки якій ми зможемо продовжити аналогічну моніторингову діяльність під час проведення очікуваних дострокових парламентських виборів в Україні.

Ми також дякуємо Центральній виборчій комісії, Адміністрації Президента України, Раді національної безпеки і оборони України та Генеральній прокуратурі України, які у відповідних листах висловили інтерес до нашої моніторингової ініціативи.

 Найближчим часом ми окремо оприлюднимо детальний звіт щодо системного перешкоджання проведенню виборів на Донбасі.

 ІЦ “Майдан Моніторинг”

More in Влада, Моніторинг, Національна безпека, Події, Політика, Право, Президент, Статті
hqdefault-1
Почему я, украинец, иду на Донбасс воевать с Россией

...не принять эту войну мы не можем, потому что иначе она пойдет из Донбасса дальше, туда, где мы окажемся не...

Close