Український фронт: тренди тижня (тенденції 29 травня – 2 червня)

Загальні висновки:

Новий президент включається в комунікації із західними партнерами, обіцяючи знайти підхід до адекватних переговорів з Росією. Донбас стрімко деградує до стану сірої зони із постійно триваючим збройним протистоянням, провокуючи посилення протистояння і руйнування інфраструктури регіону. Український уряд нарешті проводить прозору газову політику із жорсткими вимогами до Росії, включаючи обґрунтування оплати за газ та готовність до відстоювання своєї позиції в міжнародних судах. 

Міжнародний старт Петра Порошенка:

Зустріч новообраного президента України Петра Порошенка з президентом США Бараком Обамою 4 червня в Польщі під час святкових заходів з нагоди 25-ої річниці перших демократичних виборів у Польщі після падіння комуністичного режиму має високі шанси відкрити нову сторінку у відносинах України і США. Одне з головних очікувань українського суспільства від Порошенка є динамічна і швидка європейська інтеграція, а також плідні та ефективні стосунки із США. Українські громадяни сподіваються, що Порошенко зможе провести динамічну модернізацію України, використовуючи західні підходи, досвід і допомогу. Відтак, у нового українського президента крім кредиту довіри в Україні є високий кредит довіри і на Заході. Зокрема, 6 червня Порошенко також запрошено до Франції на святкування ювілею висадки союзників у Нормандії.

Ефективність імплементації європейських стандартів в Україні, а також цільового використання західної допомоги значною мірою залежатиме від кадрової команди нового президента, яка відповідатиме за міжнародну політику і комунікацію з основними світовими гравцями. Їм також доведеться знайти відповідь на виклик відновлення контактів з Росією не зважаючи на нинішні умови загострення ситуації на Сході України. Динамічна євроінтеграція, ефективне використання допомоги США та відновлення контактів з тими російськими елітами, які здатні на адекватні переговори, можуть закласти підвалини формули успіху нового українського президента.

Донбас швидко перетворюється на Сомалі:

Затягування антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях демонструє неможливість стрімкої «зачистки» Донбасу від терористів без суттєвих втрат з української сторони. Підрозділи Збройних сил України, Національної гвардії та добровільних батальйонів у її складі все краще починають взаємодіяти і координувати свої зусилля, хоча ціна цього досвіду вкрай висока. Відбуваються нові набори добровольців до батальйонів у складі Нацгвардії, а також збільшення матеріальної підтримки зі сторони держави українських силовиків. Тим не менш, насиченість регіону високопрофесійними російськими найманцями (вже присутні щонайменше 2 тисячі бойовиків) з найсучаснішими збройними системами з РФ, на жаль, приводить і надалі приводитиме до важких втрат серед українських силовиків. Терористи і бойовики все активніше використовують цивільних, особливо дітей та жінок, у якості «живого щиту». Інфраструктура Донецької і Луганської областей продовжує стрімко руйнуватися, що невдовзі призведе до великих потоків біженців, які наразі дещо перевищують 50 тисяч осіб.

Водночас, провали у координації між підрозділами АТО та, наприклад, прикордонниками терміново потребують кадрових чисток в керівництві Збройних сил та Генштабі, усуненні безініціативних та безвідповідальних офіцерів, які неспроможні працювати в умовах війни. Без перекриття державного кордону України, що неможливо без оперативної допомоги збройних сил і Національної гвардії, ситуація на Донбасі надалі залишатиметься вкрай важкою, перетворюючі Донецьку і Луганську області на українське Сомалі з повним «джентльменським набором» заходів від російського терористичного інтернаціоналу.   

Газові маневри України:

Український уряд нарешті розпочав хоча б якийсь газовий торг з Росією, висуваючи жорсткі зустрічні вимоги, а не сліпо виконуючи усі забаганки Москви. Оплата Росії 786 мільйонів доларів за газ лютого-березня 2014 року є підставою для конструктивних пропозицій Кремлю щодо подальших газових відносин. Самі переговори Україна проводить у тристоронньому форматі з ЄС та Росією, що надає Києву не лише підтримку ЄС, а й позиціонує Україну як учасника європейської енергосистеми. Демонстрація українським урядом компромісних кроків, підтримки ЄС, а також чітка позиція щодо верхньої цінової планки, яку Україна готова платити за російський газ (на рівні 350-380 долларів за тисячу куб. м., хоча оптимальною була б попередня ціна в 268 дол. за тис. куб. м.) є тим аргументом, який Росія може сприйняти.

Практикою доведено (наприклад, Литвою в суді), що лише жорсткий підхід, а не прохання і побажання, можуть примусити Росію до поступок в енергетичній сфері. В даному контексті готовність України подавати позов проти «Газпрому» до міжнародного арбітражу в Стокгольмі значно більше важитиме для Москви, ніж «дружні відносини» між двома сторонами.

Контроль якості інформації на сайті Майдан

Всі новини, статті та записки мають відповідати Інформаційній Політиці Майдану. Якщо ви бачите невідповідність - будь ласка повідомте нам на news@maidan.org.ua і вкажіть гіперлінк (URL) матеріалу. Приклад спростування інформації тут