Польща. Навчання від NIK моніторингу публічних фінансів

16 листопада 2015 р. делегація «Майдан Моніторинг» в рамках співпраці з Najwyższej Izby Kontroli (Верховна Контрольна Палата Польщі) розпочала навчання в Goławice, що біля Варшави, в осередку NIK.

З самого ранку до нас на зустріч завітав Wojciech Kutyła, віце-президент NIK. Темою його доповіді був, власне, сам NIK, історія створення та основні засади роботи цього інституту, що покликаний контролювати всі публічні кошти в Республіці Польща.

Пан Войцех запронував розширену концепцію Монтеск’є, якою визначається те, що сучасна демократична держава ґрунтується на 5 складових: судова влада, законодавча влада, виконавча влада, вільні медіа та незалежного аудитора.

Цікаво що NIK, незалежний аудитор в Польщі, створена на підставі Конституції РП, та виписана окремою статтею. Запис в Конституції є дуже важливим для збереження справжньої незалежності NIKу. Сейм обирає Президента NIKу за поданням не менше як 30 депутатів. За тим проходить процедура затвердження в Сенаті РП. Термін обрання – 6 років, що убезпечує інститут NIK від політичної заангажованості в незалежності від зміни політичної влади в країні. Одна особа має право бути обраною не більше двох разів. Практика деяких європейських країн в подібних інституціях має досвід права на обрання однієї особи тільки один раз. Наприклад, в Німеччині – на 9 років, а в Угорщині – на 12 років. Заробітну плату Президента NIK разом з іншими вищими політичними фігурами, як то міністри чи вищі фігури державного апарату, визначає особисто Президент РП відповідним указом.

NIK була створена в 1919. Ідея Юзефа Пільсудського полягала в створенні абсолютно незалежного інститута по контролю за державою. NIK існувала та контролювала певну державну діяльність навіть під час Другої Світової Війни, коли уряд та військо Польщі було в еміграційному положенні. Також продовжувала свою діяльність при комуністах. У 1994 році був прийнятий Акт про NIK, а уже в 1997 NIK’у була присвячена окрема стаття в сучасній Конституції РП.

Заступників Президента NIK’у призначає Спікер Сейму за поданням Президента NIK’у. Колегія NIK’у складається з Президента, трьох Віце-Президентів, Генерального Директора, 7 зовнішніх членів, 7 внутрішніх членів. Колегія приймає бюджет самого NIK’у.

Основною задачею NIK’у є контроль виконання бюджетів держави (всіх публічних коштів). Зазвичай до червня місяця кожного року NIK робить фінальний звіт на підставі загального аудиту всіх публічних коштів за минулий рік.

4 критерія контролю використання ресурсів: легальність, господарчість, ретельність, цільовість.

Важливо: Ґміни не можуть бути оцінені та проконтрольовані за останнім критерієм цільовості.

В компетенцію NIK’у за Статутом входить контроль за:
• Всіма державними і місцевими інституціями
• Суди (тільки в сфері контролю бюджетів, а не повний аудит діяльності)
• Міністерства і відомства
• Державні та публічні підприємства за всіма критеріями
• Ґміни (як було сказано вище)
• Підприємства приватні (виключно в сферах діяльності там, де була задіяна хоча б один публічний злотий)

В сфері боротьби з корупцією NIK звертає увагу більше не на корупцією як таку, а на аудит та дослідження корупціогенних механізмів.

Сам NIK контрольований зовнішньою приватною аудиторською фірмою, яку винаймає Сейм на спеціальному тендері для аудиту всієї діяльності NIK.

Після обіду мали приємність спілкуватися з одним з найбільших світових експертів в питаннях децентралізації та відповідних реформ Wojciech Misiąg. Ще півроку тому він курував в Україні реформи в сфері децентралізації. Але зараз пан Войцех не опікується тим. Я постараюся передати в нотатках чому так сталося.

Децентралізація в Україні. Основою і початком децентралізації стала відповідна Постанова Кабінету Міністрів України. Фактично з того часу жодних просувань не відбулося. В цьому документі було вказано, що це концепція децентралізації. За оцінкою пана Войцеха напрямок був окреслений вірний, але абсолютно не було зрозуміло виписано ЩО, КОМУ і ЯК робити.

Неможливо зробити революцію протягом 3 років, розбиваючи її на 15 різних частин.
Все, що має бути зроблено, має бути зроблено одразу.
Якщо ми чітко не пропишемо чим конкретно самоврядування має займатися і що конкретно робити, то ми не маємо самоврядування.
Контроль: моніторинг, оцінка, рекомендації.
Нагляд (надзор): оцінка рішень, право анулювати рішення
Має здійснюватися як внутрішній контроль інститута, так і зовнішній контроль (офіційний контроль – NIK та громадський контроль).

В США існує найбільша організація з громадського контролю, яку державні та публічні інституції бояться більше, ніж офіційних контролерів: cbpp.org.

Мер, виконком і рада – це найняті люди, що НЕ управляють громадянами, а управляють їхніми справами.
Контролем в Польщі займається: NIK, Міністерства, RIO (непрямий відповідник КРУ), Ревізійні комісії в кожній громаді.

Наглядом в Польщі займається: сейм, прем’єр-міністр, воєвода, RIO, галузеві інспекції, апеляційні колегії.

Адміністративні суди, де вирішуються спори по темі контролю: воєводські, вищий.

Громадяни. Окремо пан Войцех звертає увагу на цю основну сторону контролю за державою.

Рекомендації для громадського контролю від Войцеха Місьонґа:

1. Вимагати повної інформації, навіть якщо її у адміністрації немає. НАПОЛЕГЛИВО. Якщо інформації немає, вимагати, щоб така інформація з’явилася про всі можливі процедури, завдання, результати діяльності. Треба тиснути до того моменту, поки не буде чітко зрозуміло які послуги ми за свої гроші отримали.

2. Працювати з експертами.

3. Питати жителів про оцінку роботи відповідної адміністрації

4. Інформувати жителів про підсумки свого контролю

5. Вимагати участі в УСІЙ бюджетній процедурі

По тому мали коротку, але дуже яскраву зустріч з Президентом NIK Krzysztof Kwiatkowski.

Справжній європейський підхід – це на початку розмови запропонувати хвилиною мовчання вшанувати пам’ять загиблих в терактах в Парижі і водночас всіх хто загинув у боротьбі за волю України у війні з Росією на Донбасі.

Після пана Кшиштофа мали дискусію з Marek Bieńkowski, шефом департаменту внутрішньої безпеки NIK. Дискусія мала стосунок до його досвіду організації зовнішньої та внутрішньої безпеки інститутів.

Ввечері до нас завітав професор Andrzej Zybertowicz з лекцією про таємні служби. Дуже цікава лекція, яка викликала жваву дискусію та неоднозначні оцінки учасників. І дуже раджу слідкувати за появою окремої статті про цю лекцію, яку я викладу трохи згодом.

IMG_20151115_132212 IMG_20151116_104155 IMG_20151116_151137 IMG_20151116_160919

Представники ГО Майдан Моніторинг на навчанні 

Повідомлення про навчання на сайті NIK

Przedstawiciele ukraińskich organizacji pozarządowych na szkoleniu w NIK

Лекція Кшиштофа Квітковські у Києві в січні 2015 р.

Які потрібні умови для того, щоб орган контролю влади був незалежним – К. Квятковські