Платон мені друг але істина дорожче. До старту модифікованої ракети-носія Антарес

265534_650x410Почитав я новини про Антарес і просто вражений спектром ураження дурналістів. Першість поки що за хробацьким, що не дивно — вони назвали Антарес українською рекатою-носієм (РН). Хоч вони і вибачилися але це яскрава ілюстрація невігластва і неправильного патріотизму. На іншому кінці спектру УНІАН який тупо повторює ідіотизм про наш двигун на Антаресі. Ні. Двигун на РН Вега.

Також я бачу епічну битву роспатріотів – двігатель НАШ! – з нашим невігласами. Руспати аж лопаються що там РД-181, наші ідіоти марять що раз він зроблений на замовлення американців то він американський…

Мені це свято ідіотизму трохи набридло тому я хочу пояснити історію і ситуацію з Антаресом як людина яка ну трохи розбирається в ракетах і ракетних двигунах. Як мінімум мене 6 років цьому вчили.

Коли Orbital ATK взялися робити ракету-носій середнього класу виявилося що досвіду розробки і виробництва у них немає. Саме тому вони звернулися до українського КБЮ, яке плюс до всього розробляло Зеніт — РН на якій так само як і на Антаресі перша ступінь (і не тільки) використовує гас і кисень — оптимальну топливну пару для першої ступені. Я чув байку що наші запропонували зробити ВСЮ ракету. На що відповідь була типу — нє, чуваки, ну ми також маємо щось робити. Тож спроектували і роблять першу ступінь. Щоб ви розуміли — все що ви бачите в ракеті це БАКИ. Тобто баки по суті і є ракета. Тому коли пишуть про те що Південмаш робить баки і паливну апаратуру для ракети ви маєте розуміти що це по суті і є ракета :).

В якості двигунів американці вибрали НК-33 — рідинні ракетні двигуни КБ Кузнєцова створені для Н-1 останньої (і невдалої) РН С.П. Корольова яка повинна була виводити радянський місячний корабель. Щоб ви розуміли — ні до, ні після цього КБ Кузнєцова не робило ракетні двигуни бо воно створювало авіаційні (наприклад НК-12 для Ан-22 і Ту-95). Сама ця ситуація стала результатом знаменитої і трагічної сварки Корольова і Глушко після якої старі друзі перестали навіть розмовляти один з одним бо Глушко відмовився робити гасовий двигун потрібної тяги. Ця сварка фактично поставила крапку в радянській місячній програмі. Кузнєцов же потрібні двигуни зробив але… простіший НК-15 не був надійним, а коли зробили НК-33 програму вже закрили. Двигуни простояли на складі а потім їх показали американцям. Ті були вражені бо заради Шаттла фактично вбили свою програму двигунобудування і вони навіть уявити собі не могли що таке можливо. Не буду описувати деталі але в ньому турбіну крутить газ з високим вмістом кисню (десь 80-90%) с температурою 800К. Уявили собі ризики?

Ну от американці купили ці двигуни і модернізували їх давши свою назву AJ26. Але як я написав двигун надзвичайно навантажений і найменша помилка приводить до катастрофи, що і сталося в травні 2014-го. Після цього Orbital відмовилися від НК-33 і в якості заміни вибрали РД-181 виробництва російського Енергомашу. Відразу скажу — зраду тут знайти важко — в світі просто немає рівного за параметрами ракетного двигуна гас-кисень. РД-181 є “половинкою” РД-171 радянського виробництва (1-а ступінь покійного Зеніту), який я вважаю інженерним шедевром (але це не означає що я вважаю РД-171 оптимальним схоже що Мерлін це правильний підхід). У Orbital просто не було вибору. Робити свій двигун нереально. Навіть якщо уявити що SpaceX продасть Мерліни – рівень переробки ракети буде просто захмарним, бо навіть для таких близьких за характеристиками до НК-33 двигунів РД-181 КБЮ переробляло ступінь. Так що ніде дітки правди діти — там таки російський двигун. До речі ЄДИНИЙ який я вважаю дійсно російським і той зроблений на залишках радянських технологій (Мерлін до речі також використовує радянські технології).

Ітогі падвєдьом.

КБ “Південне” і Південмаш розробили і виробляють першу ступінь РН Антарес. При чому вибір був обумовлений у великій мірі тим що у замовника Orbital ATK немає експертизи розробки і виробництва ракет гас-кисень з горизонтальним збиранням (у США тільки у SpaceX є зараз така експертиза). Також ми змогли модифікувати ступінь при зміні двигуна, а це озаначає досить сильно переробити її конструкцію.

Двигуни на першій ступені російські – як були з початку (НК-33/AJ26) так і після аварії РД-181. Вибір двигунів робили американці і особливого вибору у них на жаль не було.

От така от зрадо-перемога дітки.
Але ми круті anyway :).
Цікаві деталі — питайте.

Сергій Факас

3 Comments

Comments are closed.