МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

ПОНЯТТЯ «АГІТАЦІЯ» - 2

01/04/2002 | Майдан-ІНФОРМ
УКРАЇНА
ЧЛЕН ЦЕНТРАЛЬНОЇ ВИБОРЧОЇ КОМІСІЇ
01196, м. Київ, площа Лесі Українки, 1
тел./факс: (044) 296 82 88

№ 21-32-9 від 2 січня 2002

Виконуючому обов’язки директора редакції "Радіо "Свобода" О.НАРОДЕЦЬКОМУ

Шановний пане Олександре!

Щодо питань, викладених Вами в листі від 28 грудня 2001 року на адресу Центральної виборчої комісії України, повідомляємо.

Визначення поняття передвиборної агітації законодавство України, на жаль, не передбачає, що, звичайно, суттєво ускладнює виборчий процес у частині ведення передвиборної агітації та розмежування заходів щодо інформування населення України під час виборів та заходів передвиборної агітації. На жаль, виборче законодавство також не містить й інших понять, які слугують правовому регулюванню передвиборної агітації, зокрема "політична реклама", в тому числі й прихована, "антиреклама" тощо.

Юридична енциклопедія (видавництво "Українська енциклопедія" ім. М.П.Бажана, 1998), що на сьогодні є першим в Україні багатотомним систематизованим зводом знань про державу і право, визначає, що агітація - це публічне колективне або індивідуальне поширення теорій, концепцій, ідей або лозунгів серед певного кола осіб з метою впливу на них, переконування їх у чому-небудь і спонукання до певних дій (голосування на виборах за тих чи інших кандидатів, участь у страйках, мітингах, походах, демонстраціях) (том 1, с.36). Агітація розрізняється за:

змістом (політична, ідеологічна агітація тощо);

- суб'єктами, учасниками ведення агітації (агітація політичних партій інших політичних сил, окремих державних, політичних і громадських діячів);

формами (бесіда, інформація, промова, доповідь);

- засобами ведення агітації (агітація у пресі, на радіо, телебаченні, в кіно, театрі, образотворчому мистецтві, в політичній, художній та іншій літературі тощо).

До цього визначення варто додати, що на виборах в Україні, в тому числі й на виборах народних депутатів України, допускається ведення агітації на виборах як "за" кандидатів, політичні партії, виборчі блоки політичних партій, так і "проти" кандидата, політичної партії, виборчого блоку політичних партій. Передвиборна агітація міститься там, де ведеться агітація "за" або "проти", де відбувається спонукання голосувати "за" чи "проти" політичних партій, виборчих блоків політичних партій, кандидатів у депутати.

Закон не встановлює вичерпного переліку форм передвиборної агітації.

Частиною першою статті 51 Закону України "Про вибори народних депутатів України" встановлюється, що передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України. Громадяни України мають право вільно і всебічно обговорювати передвиборні програми політичних партій, виборчих блоків політичних партій, кандидатів у депутати від яких зареєстровано в багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі, кандидатів у депутати, зареєстрованих в одномандатному виборчому окрузі, політичні, ділові та особисті якості кандидатів у депутати, вести агітацію "за" або "проти".

З огляду на положення статті 34 Конституції України, частина друга статті 53 Закону України "Про вибори народних депутатів України" має дозвільний, а не обмежувальний характер, передбачаючи, що в засобах масової інформації передвиборна агітація проводиться у формі публічних дебатів, дискусій, "круглих столів", прес-конференцій, інтерв'ю, виступів, політичної реклами, теленарисів, відеофільмів, інших публікацій та повідомлень про політичну партію, виборчий блок політичних партій, кандидатів у депутати та в інших формах, що не суперечать Конституції України та законам України. Тобто зазначеними положеннями статті 53 Закону дозволяється вести агітацію у визначених формах, що, по-перше, не виключає можливості ведення агітації на виборах і в інший спосіб; по-друге, не встановлює, що будь-які інтерв'ю, прес-конференції, виступи в період проведення виборів є заходами ведення передвиборної агітації.

Разом із тим, частина друга статті 51 Закону України "Про вибори народних депутатів України" відокремлює від передвиборної агітації лише офіційні повідомлення в період виборчого процесу (без коментарів, які можуть мати агітаційний характер, а також відео-, аудіозаписи, кінозйомки, фотоілюстрації) про дії кандидатів у депутати, пов'язані з виконанням ними посадових (службових) повноважень, передбачених Конституцією України або законами України.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про інформацію" інформація державних органів та органів місцевого і регіонального самоврядування - це офіційна документована інформація, що створюється в процесі поточної діяльності законодавчої, виконавчої та судової влади, органів місцевого і регіонального самоврядування. Основними джерелами цієї інформації є:

законодавчі акти України, інші акти, що приймаються Верховною Радою та її органами, акти Президента України, підзаконні нормативні акти, ненормативні акти державних органів, акти органів місцевого і регіонального самоврядування. Інформація державних органів та органів місцевого і регіонального самоврядування доводиться до відома заінтересованих осіб шляхом:

опублікування її в офіційних друкованих виданнях або поширення інформаційними службами відповідних державних органів та організацій;

опублікування її в друкованих засобах масової інформації або публічного оголошення через аудіо- та аудіовізуальні засоби масової інформації;

безпосереднього доведення її до заінтересованих осіб (усно, письмово чи в інший спосіб);

надання можливості ознайомлення з архівними матеріалами;

оголошення її під час публічних виступів посадових осіб.

Стосовно порушеного Вами питання щодо більш точної юридичної характеристики обмежень для зарубіжних засобів масової інформації у передвиборний період, то слід зауважити, що Закон України "Про вибори народних депутатів України" чітко встановлює, що проведення передвиборної агітації в зарубіжних засобах масової інформації, які діють на території України, забороняється (частина тринадцята статті 56 Закону).

З повагою
СТАВНІЙЧУК М.І.


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".