МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Верховна Рада - виклик спрощеним підприємцям!

02/04/2005 | Обережний герой
ЗАСІДАННЯ ЧЕТВЕРТЕ
Сесійний зал Верховної Ради України
3 лютого 2005 року, 10.00 година
Веде засідання Голова Верховної Ради України ЛИТВИН В.М.

12:30:31
ГОЛОВА.
Оголошується до розгляду проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо порядку сплати єдиного або фіксованого податку, а також страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне забезпечення та державне пенсійне страхування суб'єктами спрощених систем оподаткування, обліку та звітності.

Супрун Людмила Павлівна, перший заступник голови Комітету з питань бюджету.

12:31:54

СУПРУН Л.П.

Шановні колеги! У Комітеті Верховної Ради України з питань бюджету 2 лютого розглянуто проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо порядку сплати єдиного або фіксованого податку, а також страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне забезпечення та державне пенсійне страхування суб'єктами спрощених систем оподаткування, обліку та звітності, які були внесені народними депутатами Терьохіним та Пинзеником, і повідомляємо наступне. Законопроектом пропонується внести декілька змін. Дуже коротко про те, стосовно чого ці зміни визначаються.

Пропонується виключити із статті 45 Закону України положення, які регулюють порядок сплати до бюджету платниками єдиного податку та фіксованого сільськогосподарського податку страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне та пенсійне страхування.

Пропонується змінами до статті 96 Закону України "Про Державний бюджет" на 2005 рік зняти обмеження щодо визначення бази для нарахування страхових внесків.

Як ви знаєте у 2005 році встановлена нова база для нарахування таких внесків. Якщо у 2004 році, вона складала 2600 гривень, то зараз така база для нарахування складає 4100 гривень. За висновками Міністерства фінансів України прийняття такого законопроекту приведе до значних втрат бюджету. Мова сьогодні іде саме про місцеві бюджети, адже, ці внески сплачуються безпосередньо до місцевих бюджетів.

Таким чином, приймаючи це рішення, ми повністю розбалансовуємо місцеві бюджети: чого не можна допустити. Комітет не заперечує проти того, щоб знижувалися податки, але він категорично заперечує це, коли це робиться без балансу в державному бюджеті. За таких умов пропонується зробити наступне: цей законопроект, який внесений депутатами Терьохіним та Пинзеником, розглядати виключно в контексті підготовки змін до Закону України про державний бюджет України на 2005 рік, згідно зі Статтею 110 цього Закону, тобто при визначенні джерел компенсації втрат доходів бюджетів. Тільки за таких умов цей Закон можна прийняти. Без дотримання такої умов, Комітет вважає, що розглядати цей Закон не є можливий, це причинить збитки для і державного бюджету, і відповідно всіх без виключення страхових фондів: і Пенсійного фонду, і Фонду страхування від нещасного випадку на виробництві, і Фонду страхування від безробіття і інших. Тобто ми пропонуємо цей Закон розглядати виключно в контексті загальних змін до Закону про державний бюджет. Дякую за увагу.

ГОЛОВА. Так. Людмила Павлівна, дякую Вам також. Шановні колеги, переходимо до обговорення. Записалися: Цибенко, Гінзбург, Кармазін, Надрага, Шурма, Воюш, Черняк.

Цибенко Петро Степанович, будь ласка, Фракція комуністів. Підготуватися Ользі Гінзбург.

12:35:17

ЦИБЕНКО П.С.

Шановні колеги, Фракція комуністів, Голова Комітету з прав пенсіонерів, ветеранів та інвалідів.

Шановні колеги, найперше, я хотів би звернутися до всіх до вас з однією конкретною пропозицією, яка носить, так би мовити, узагальнюючий характер. Ми всі розуміємо, наскільки не прості податкові Закони у нас і тому я дуже прошу кожного із нас, коли ми вносимо зміни до податкових законів, давайте їх вносити окремо, не змішувати грішне з праведним, бо у цьому законі є позитив, безумовно, але є і негатив. І для мене особисто, якщо зважувати позитив і негатив, то негативу тут значно більше. Я дуже хочу вірити у те, що автори законопроекту хотіли як краще, а вийде на превеликий жаль, як завжди. Що я маю на увазі?

Ну, по-перше, я хотів би сказати, що прямі втрати бюджету Пенсійного фонду від прийняття цього закону становлять понад півмільярда. У сьогоднішніх умовах це надзвичайно серйозно.

По-друге. Уже дуже серйозні втрати для місцевих бюджетів. І тут ми маємо, зважаючи на регіональні ситуації, подумати дуже серйозно над цим. Певні втрати понесуть і бюджети страхових фондів, але це, так би мовити, загальні втрати. Але я хотів би, щоб ми розуміли, що мова йтиме і про персональні втрати, бо мова іде про те, що наймані працівники, які працюють у фізичних та юридичних осіб платників єдиного або фіксованого податку втратять частину своїх пенсійних прав. Ми це маємо мати на увазі. Бо роботодавець буде зобов'язаний сплачувати за них страхові внески на пенсійне страхування тільки у мінімальному розмірі, що унеможливить у подальшому врахування всього отримуваного заробітку при розрахунку пенсії. В умовах персонифікованого обліку пенсійних внесків це призведе до того, що майже всі працівники будуть одержувати мінімальну пенсію за віком, не залежно від розміру заробітку.

Тому, шановні колеги, я хотів би донести вам думку і комітету, який очолюю, і фракції про те, що ми не будемо підтримувати цей закон. Дякую.

ГОЛОВА. Ольга Петрівна Гінзбург, фракція комуністів. Підготуватися Юрію Кармазіну.

12:37:54

ГІНЗБУРГ О.П.

Шановні народні депутати, шановний Володимире Михайловичу.

Гінзбург, фракція комуністів.

Розглядаючи чи вивчаючи цей закон і якось зрозумівши його, хотілось би, автори цього закону хотіли зробити добру справу. І ми розуміємо, якщо підприємець, який користується. Або це особа платник єдиного податку, або це юридична особа користується єдиним податком і наймає людей, то ці люди, в яких він забирає там паспорт, наймає на роботу, вони знаходяться без такої гарантії. Тому що в Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування він не платить на випадок безробіття, в Фонд соціального страхування з тимчасовою втратою працездатності він не платить, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України він теж не платить, у Пенсійний фонд він теж не платить. Так получається людина, яка робить, получається зовсім безправна. І тому у цьому законі ці всі норми якби регулюються.

Але, розглядаючи його далі, ми дивимося, що основний податок, який платився і з якого мали формуватися місцеві бюджети, несе притому втрати. Відповідно до проекту закону до різних вищезгадуваних фондів суб'єктами господарювання, які обрали особливу систему оподаткування, повинні будуть обраховуватися та сплачуватися внески із усієї отриманої заробітної плати. І тому ми можемо зараз думати, що підприємець може заховуватися у заробітну плату і давати людям гроші у конверті, як зараз часто це робиться. Проте підвищення для суб'єктів господарювання, які обрали особливу систему оподаткування, розміром внесків для різноманітних фондів, реально не компенсується для зазначених осіб зниження ставки єдиного та фіксованого податку на 40 відсотків. Більше того, запровадження оплати для суб'єктів господарювання, які обрали спрощену систему оподаткування окремо від єдиного та фіксованого податків внесків до Пенсійного фонду та інших фондів, потребує введення такими суб'єктами додаткового обліку, а також складання та подання до таких фондів відповідальної звітності.

Розглядаючи цей закон, ми вносимо пропозицію від фракції, яку озвучив зараз мій колега, тому що розглядати цей закон, який може порушити 27 статтю Бюджетного кодексу і бюджет 2005 року в контексті розгляду змін, внесення змін до бюджету 2005 року і тільки тоді, щоб ми не могли сьогодні зменшити бюджети місцевих органів влади. Але захищати наших працівників, які йдуть найманцями до підприємців, ми повинні обов'язково. І саме золоту середину, яку вложили в цей закон, повинні підтримати. Дякую.

ГОЛОВА. Юрій Анатолійович Кармазін, фракція "Наша Україна". Є Юрій Анатолійович? Немає. Василь Іванович Надрага, будь ласка.

12:40:57

НАДРАГА В.І.

Уважаемые коллеги, говоря о данном законопроекте, я хочу сказать, что абсолютно правильно и объективно осветил ситуацию рассмотрения данного законопроекта голова нашего комитета Цыбенко Петр Степанович, с которым мы вчера отработали эту тему. И я вам должен сказать, что, безусловно. создается впечатление, что в данный законопроект внесено очень многое, и есть попытка одним махом решить все.

Не беру на себя смелость оценивать бюджетные составляющие, все остальное. Но являясь председателем подкомитета по пенсионерам и пенсионному обеспечению, хочу остановиться только на этой составляющей в данному законопроекте.

Итак, что такое пенсионная тематика в данному законопроекте? Должен вам сказать, к большому сожалению по факту в данном законопроекте будет резко сокращение пенсионное обеспечение одного миллиона двухсот тысяч человек, это те люди, которые работают по найму у тех, кто работает на едином патенте. А соответственно люди, получающие одинаковую зарплату там, где есть отчисления и соответственно, так сказать, отношение с пенсионной системой по действующему законодательству в полном объеме и те, кто получать будет, если, не дай Бог, этот законопроект пройдет, то при всех равных условиях люди будут получать абсолютно разные пенсии.

В чем виноват наемный работник, что хозяин за него не доплатил и тем самым лишил его нормальной пенсии? Нормальной почему? Тут можно много спорить - большая ли у нас сегодня пенсия? Но данный законопроект изначально говорит, что наемный работник будет получать минимальную пенсию. Он не будет иметь шансов получить что-то большее, а именно минимальную.

Следующий момент. Мы сегодня говорим о том, что необходимо заниматься поиском ресурсов, в том числе и для Пенсионного фонда, потому что государственное обязательство перед людьми по трудовым пенсиям превышает финансовые возможности и государства, и общества. Но у меня возникает вопрос: извините, тогда с каких соображений сделаны предложения в данном законопроекте, что на 522 млн. 500 тыс. гривен будут сокращены поступления в пенсионную систему. А соответственно, это еще полмиллиарда к дефициту, о котором мы так часто в последнее время слышим с этой трибуны.

Посему, исходя из этой логики, повторяю еще раз, как глава Комитета по пенсионерам и пенсионному обеспечению, абсолютно солидарен со своими коллегами по комитету, которые предложили авторам развести по разным законопроектам свои предложения. И то, что касается в части систематизации налогообложения, оптимизации налогообложения, ухода от двойного налогообложения, пусть будет отдельным законопроектом.

Но, дорогие мои, не трогайте систему пенсионного обеспечения, она и так у нас несовершенна в части обязательств перед людьми, а уж тем более, глупо законопроектом ее ухудшать. Спасибо

ГОЛОВА. Так, Воюш, фракція Соціал-демократичної партії (об'єднаної), четвертий виступаючий, і будемо визначатися. А потім в кінці попросимо Сергія Терьохіна виступити.

12:44:13

ВОЮШ В.Д.

Уважаемые народные депутаты!

Рассматривая сейчас вопросы, связанные с упрощенным налогообложением малого бизнеса, фракция СДПУ(о) хотела бы обратить ваше внимание на следующее.

Мы считаем, что развитие малого предпринимательства должно быть приоритетным направлением государственной политики. Нельзя продолжать политику усиления налогового пресса на людей, которые сами создают рабочие места и тем самым экономят бюджетные деньги.

Напротив, малый бизнес должен получать от государства поддержку, в том числе через упрощенное налогообложение.

Фракция СДПУ(о) неоднократно выходила с инициативами о поддержке малого предпринимательства. Так депутатами, членами фракции в 2003 году был внесен законопроект о восстановлении такой формы упрощенного налогообложения, как специальный торговый патент. К сожалению, в 2004 году он был успешно провален, и в этом провале участвовали, в том числе, и авторы этого законопроекта представители фракции "Наша Україна".

Сегодня мы отмечаем как позитив, что "Наша Україна" наконец изменила свои взгляды по вопросу проблем малого бизнеса. Мы надеемся, что депутаты этой фракции теперь поддержат законопроект, внесенный нами, о введении курортного патента, позволяющим малому бизнесу развиваться на курортных территориях, а местным бюджетам получить надежный источник поступлений.

Теперь относительно законопроекта 6477. Фракция СДПУ(о) отмечает как положительный момент тот факт, что предпринята попытка урегулировать проблему уплаты предпринимателями пенсионных взносов и взносов на социальное страхование. К сожалению, весь позитив на этот и заканчивается.

Предложенное в проекте закона повышение для субъектов хозяйствования, избравших особую систему налогообложения, размеров взносов в различные фонды, реально не компенсируется снижением ставки единого фиксированного налога на 40 процентов. То есть законопроект в действительности предусматриваем повышение налоговой нагрузки на предпринимателей, избравших упрощенную систему налогообложения. Более того, введение уплаты отдельно от единого и фиксированного налога взносов в Пенсионный фонд и другие фонды требует ведения субъектами хозяйствования дополнительного учета, а также составлений и подачи в эти фонды соответствующей отчетности.

Таким образом, проект закона не отвечает идеологии самой системы упрощенного налогообложения, при которой в составе единого и фиксированного налогов уплачиваются суммы различных налогов и сборов и предприниматель освобождается от необходимости ведения учета налогов и подачи связанной с этим отчетности.

Из этого можно сделать вывод, что данный законопроект ухудшает положение предпринимателей, избравших упрощенную форму налогообложения, и способствует укрытию ими доходов.

Также вызывают вопросы, о которых уже говорили мои коллеги: о потерях местных бюджетов и вследствие принятия норм этого законопроекта уменьшающих ставки единого и фиксированного налогов.

Фракция СДПУ(о) предлагает отклонить данный законопроект и разработать проект закона, комплексно решающий назревшие проблемы малого предпринимательства, в том числе пенсионного обеспечения и социального страхования. Спасибо.

ГОЛОВА. Сергій Анатолійович Терьохін, будь ласка, як один із авторів проекту закону.

12:47:31

ТЕРЬОХІН С.А.

Шановні народні депутати, у зв'язку з прийняття Закону "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" виникла колізія, коли суб'єкти спрощених систем оподаткування, а саме: фіксованого податку, а також єдиного податку, - почали двічі сплачувати внески до Пенсійного фонду, з одного боку, в структурі фіксованого та єдиного податків, з іншого боку, на нарахування на фонд оплати праці.

Законопроект якраз і пропонує це подвійне оподаткування зняти. Більш за те, скажіть, будь ласка, яким чином особа, яка сплачує фіксований податок, буде визначати фонд оплати праці.

Я вам нагадую, що він сплачує від 20 до 200 гривень і більше жодних не веде бухгалтерських розрахунків або трудових розрахунків. З іншого боку, ви чуєте від панів комуністів про те, що треба розвалити повністю малий бізнес, змусивши всіх платити 32 відсотки, що абсолютно непід'ємно для суб'єктів спрощених систем. А з іншого боку, ви чуєте від представників Соціал-демократичної партії (об'єднаної), що треба залишити все так, як було до 1 січня того року і не включати найманих працівників суб'єктів спрощених систем оподаткування в загальну пенсійну реформу.

Цей законопроект якраз і пропонує компроміс між цими двома крайніми точками зору. Між іншим, він був погоджений, щоб було всім зрозуміло, з представниками малого і середнього бізнесу, про що є письмові свідчення. Тому у мене є пропозиція. Для того, щоб зняти напругу по окремих питаннях, пов'язаних з цим законопроектом, направити його на повторне перше читання. будь ласка, хай не тільки Комітет з питань пенсіонерів і інвалідів опікуються цим законопроектом, а також ті, хто захищає спрощені системи і хто обумовлює розвиток податкового законодавства. Дякую за увагу.

ГОЛОВА.Дякую вам також, Сергій Анатолійович. Шановні колеги, з мотивів, будь ласка, Ігор Михайлович Шурма. Потім Микола Нощенко, потім Майстришин, потім Кармазін.

ГОЛОВА. Нощенко, будь ласка, мікрофон ввімкніть. будь ласка.

12:50:21

НОЩЕНКО М.П.

Спасибі, Володимире Михайловичу. Нощенко Микола Петрович, депутатська група "Демократичної України", 160 Глухівський, Сумщина.

Володимире Михайловичу, я по процедурі. Наша група буде підтримувати всі законопроект, які будуть усувати подвійне оподаткування. Але сьогодні наш профільний комітет бюджетний свого висновку не зробив, тому що було обмаль часу, і це є грубе порушення процедури розгляду законопроектів.

По-друге. Бюджетний комітет не пропонував розглядати його у скороченому режимі. Ми вже дожилися, що доповідач виступає у самому кінці. Не має можливості депутату осмислити суть закону. Є прохання більше не ставити такі соціально значимі законопроекти за скороченою процедурою. Дякую.

ГОЛОВА. Майстришин, фракція Народної аграрної партії.

12:51:17

МАЙСТРИШИН В.Я.

Володимир Майстришин, округ номер 14, Аграрна партія.

Шановні колеги! Хочеться звернутися до всіх нас. Шановні депутати! Будьте бдительными. Останній тиждень роботи Верховної Ради говорить про те, що ми працюємо десь за швидкістю 1 мільярд гривень на годину з бюджету. Я вас закликаю до того, що давайте ми все-таки такі соціально значимі закони, які сьогодні ми розглядаємо, я абсолютно переконаний, що вони є сьогодні на разі, і треба піклуватися, з одної сторони про пенсіонерів, з іншої сторони, про підприємців. Але давайте звернемо увагу, що цей законопроект націлений на те, що ми потихеньку будемо обдирати місцеві бюджети. А якщо це так, то давайте тут, у центрі, зважено до цього відноситися. Давайте все-таки готувати це зміни до Закону про бюджет і, щоб це коротке одіяло ми не перетягували знову на себе, як соціально значимі речі, які ми пропонуємо, а все-таки зважено віднеслися на те, що страждати, у першу чергу, будуть місцеві бюджети.

Таким чином я пропоную це все перенести до змін до бюджету, які зараз пропонується....

ГОЛОВА. Юрій Анатолійович Кармазін. Мікрофон будь ласка, увімкніть.

12:52:31

КАРМАЗІН Ю.А.

Юрій Кармазін, Партія захисників Вітчизни, "Солідарність" виборчого Блоку Віктора Ющенка "Наша Україна".

Шановні народні депутати! Шановний Володимире Михайловичу! Я думаю, що Сергій Анатолійович Терьохін зробив мудрий крок, попросивши законопроект направити на повторне перше читання, саме через те, що, на мій погляд, цей законопроект передбачає підвищення податкового навантаження на суб'єктів господарювання, які обрали спрощену систему оподаткування. Разом з тим треба і врегулювати питання щодо Фонду загальнообов'язкового державного соцстрахування на випадок безробіття і з тимчасової втрати непрацездатності, і соціального страхування від нещасних випадків, Пенсійного фонду.

Тобто все це треба узгодити і, поки що, в такому як він є, він погіршує становище суб'єктів господарювання, які обрали особливу форму оподаткування і сприяє прихованню отриманих ними доходів. Тому я думаю, що перше читання повторне - це самий кращій вихід зараз, який існує для цього. Він не знищує законопроект

ГОЛОВА. Петро Степанович Цибенко, будь ласка, Фракція комуністів.

12:53:48

ЦИБЕНКО П.С.

Спасибі, Володимире Михайловичу, Фракція комуністів. Голова Комітету з прав пенсіонерів, ветеранів та інвалідів. Цибенко.

Тут один із авторів законопроекту, який виступав нещодавно з трибуни бідкався щодо того, як проголосують комуністи? Я хочу сказати, що комуністи проголосують правильно. А авторам я хотів би запропонувати ось що, до речі тут, при обговоренні цього питання на засіданні Комітету у нас була присутня представник Держкомітету Ксенія Ляпіна. І ми спільно вийшли, прийшли до думки про те, що ту проблему, про яку він говорив з трибуни Верховної Ради, а вона справді є, відокремити в окремий законопроект, подати їх до залу засідань Верховної Ради і в мене нема ніякого сумніву, що ця проблема буде прийнята. Тому я і говорив, виступаючи, що не треба кілька проблем накручувати. О ту проблему, про яку говорилося авторами законопроекту, подати її, як окрему і я не сумніваюсь в тому, що ця проблема обов'язково буде врегульована. Дякую.

ГОЛОВА. Так. Шановні колеги, Черняк, будь ласка, мікрофон ввімкніть, з мотивів. ...

12:54:54

ЧЕРНЯК В.К.

Володимир Черняк, Фракція "Наша Україна". Шановні колеги, дійсно, проблема існує, її потрібно вирішувати, законодавчо врегульовувати, але мабуть не в такий спосіб, який пропонується. Чому? Тому що прийняття цього законопроекту може призвести до того, що будуть реальні втрати Пенсійного фонду. Плата до Пенсійного фонду буде неадекватною реальній заробітній платі. І тому треба передбачити такі зміни, щоб цього не трапилося. Дякую.

ГОЛОВА. Катерина Фоменко. Депутатська група "Союз", останній виступаючи з мотивів голосування. Мікрофон, будь ласка.

12:55:44

ФОМЕНКО К.О.

Дякую, Володимире Михайловичу.

Я хочу внести уточнення. Ні про які втрати місцевих бюджетів не йде мова. Так, ці податки є доходами першого кошика, які регулюються державним бюджетом України. Якщо місцеві бюджети несуть втрати з цих податків у разі їх зменшення, то таким чином Державний бюджет тут же вносить свої пропозиції і збільшує додаткову дотацію, яка надходить саме до місцевих бюджетів.

Я підкреслюю, що йде мова не про втрати місцевих бюджетів, а про втрати чи додаткові видатки Державного бюджету України. Дякую.

ГОЛОВА. Шановні колеги, обговорення питання завершено. Комітет рекомендує прийняти за основу проект закону.

Відтак ставиться на голосування пропозиція, я вам ще раз кажу, от написано і підкреслено, за основу прийняти. Відтак я ставлю на голосування пропозицію комітету про прийняття за основу проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо порядку сплати єдиного або фіксованого податку, а також страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне забезпечення та державне пенсійне страхування суб'єктами спрощених систем оподаткування, обліку та звітності (реєстраційний номер 6477). Прошу голосувати.

12:57:23

За-43

Рішення не прийнято.

Ставиться на голосування друга пропозиція, про направлення на повторне перше читання проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо порядку сплати єдиного або фіксованого податку, а також страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне забезпечення та державне пенсійне страхування суб'єктами спрощених систем оподаткування, обліку та звітності (реєстраційний номер 6477).

12:58:06

За-73

Законопроект відхилено.

Відповіді

  • 2005.02.04 | Обережний герой

    Верховна Рада за ющенківців стає закритою?

    Раніше на сайті Ради
    http://www.rada.gov.ua/
    були: питання дня, поіменне голосування, тепер не можу знайти... Може хто допоможе?


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".