МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Мати вигоду за рахунок людських життів - це злочин

10/15/2008 | Наталя Сущева
У вівторок 14 жовтня о 14.00 на сайті «Майдан» відбулась онлайн-конференція з режисером фільму «Свіча Джеймса Мейса» Наталею Сущевою.

Фільм «Свіча Джеймса Мейса» створено на основі розповідей друзів, колег, близьких Джеймса Мейса. Його ім'я тісно пов'язано з вивченням Голодомору в Україні 1932-1933 років. У фільмі використано паралельний монтаж. Тема Голодомору чергується з темою Мейса. Всі синхрони, представлені у фільмі – це уривки з інтерв'ю зі спеціалістами в галузі історії, права тощо.

Картину буде представлено в рамках спеціальної програми «Молодості» «Кінодокументи про Голодомор».


Ольга: Пані Наталю. Скажіть. чи плануєте Ви подавати цей фільм для участи у західних кінофестивалях на правозахисну тематику? Як вважаєте, чи потрібно б це було?

Наталя Сущева: Доброго дня, шановні учасники онлайну
В першу чергу хочу привітати всіх із святом Покрови!
Коли ми робили цей фльм, ми зовсім не думали про фестивалі. Ми думали лише про те, щоб люди мали знання з історії тієї країни, в якій вони живуть. Важливо знати, що сталося з їх культорою і генофондом і головне чому...
Оскільки всі права на фільм належать Мінкульту, я не можу сказати у яких фестивалях може брати участь цей фільм. Але мені було б приємно...

Олена Весел:
Що спонукало Вас зняти фільм про Джеймса Мейса?

Наталя Сущева: На жаль, я взагалі нічого не знала про цю людину. Коли ми стали розробляти цю тему, ми зрозуміли наскільки Джеймс вартий поваги. І я впевнена у цьому і зараз. Ми маємо бути дуже вдячними Джиму за те, що він був. І найбільш важливо мабуть - за те, що він зробив. Просто завдяки йому ми підняли такий пласт в історії.
Джеймс Мейс підкреслював, що ми постгеноцидна держава, у нас на генетичному рівні закладено відчуття страху і головне його позбутись. А для цього треба мати повагу в першу чергу до себе

блік: Що на Вашу думку необхідно для розвитку українського кіновиробництва та кінопрокату?

Наталя Сущева: Перш за все мозок. А він у нас є. Державна підтримка для тем національного значення, тому що вони не є комерційними. Важливо розуміти, що ми закладаємо те зерно, яке пізніше проросте. І буде називатись українською нацією

блік: На яких ще фестивалях крім Молодості демонструвався чи буде демонструватись Ваш фільм?

Наталя Сущева: На жаль, повторююсь - всі права на фільм належать Міністерству культури. І рішення відповідно залишається за ними. Наскільки я знаю, "Молодість" - це перший фестиваль, на якому фільм покажуть на широкому екрані і хочеться сподіватись, що не останній.

Ольга: А хто є голосом-диктором у Вашому фільмі? Чи не здається Вам його голос позитивнішим, ніж потрібно? Чи робили Ви кастинґ голосів?

Наталя Сущева: Текст начитував Ростислав Сухачов. Ви праві, Ольго, це слабка ланка мого фільму. Я і зараз впевнена, що Ростислав Сухачов був правильним вибором, але це моє недопрацювання. Кастинг був, але голоси були дуже академічними і занадто по-акторськи поставлені. А мені хотілось наблизити до такої манери читання тексту, як у Михайла Рома. Голос не повинен був домінувати, він мав за собою вести. Це моя провина. Як казав мій майстер Роман Ширман: "Немає поганих операторів, немає поганих інженерів, є поганий режисер". Текст - авторський. З ним треба було працювати, особливо щоб відчути всі інтонації та акценти. Я, на жаль, включила Ростислава у ту швидкість, в якій працювала сама. Ми проробляли текст буквально у студії звукозапису і для мене це звичайно досвід, який я врахую у подальшій роботі. Дякую за запитання.

Ольга: Скільки коштувало виготовлення стрічки?

Наталя Сущева: Безумовно я підписувала кілька документи, але я була настільки зосереджена на режисерських ходах і задумах, що навіть не звернула уваги на фінансові моменти. Фільм робився на базі продюрського центру "Стожари" і я вдячна моєму продюсеру Дмитру Овечкіну, який взяв на себе всі фінансові питання і уберіг мене у той момент від зайвого головного болю.

Ольга: Дякую Вам за участь у фільмі Євгена Сверстюка, бо саме він - порядна, щира і незалежна людина, яких нині мало. І на екрані тим більш.

Наталя Сущева: А я дякую Богу за те, що Євген Сверстюк був у моєму фільмі. Взагалі я хочу щиро подякувати всім людям, які брали участь у зйомках. А особливо підкреслити, що бути друзями - це велика відповідальність. Навіть тоді, коли людини вже немає серед нас. Ніхто не відмовився, хоча друзі у Джима дуже високого рівня і відповідно дуже завантажені. Окрема подяка Наталі Дзюбенко - дружині Мейса, без неї фільму б не було. Вона додала максимум зусиль, щоб пам'ять Джима була вшанована

Олена Весел: Що заважає в Україні знімати українські фільми і піарити?

Наталя Сущева: На мій погляд, українське кіно немає фундамента і зараз лише формується. Професіонали свого часу виїхали до Росії і там ми бачимо режесуру. Режисери сьогоднішнього дня фактично не мають людей, з яких могли б брати приклад переймати їх досвід. Фактично ми біжимо по граблям - вчимося на власних помилках. Український кіноматограф буде! Я вже відчуваю подих молодого покоління. Я бачила студентські роботи і розумію - конкуренти "ростуть"! А значить і нам необхідно відповідати рівню...

Mariana: Чи є у Вас сайт, якщо є то який?

Наталя Сущева: На жаль, сайта нема... Ми врахуємо і виправимось.

Mariana: Ви знімаєте лише документальні фільми чи і художні також?

Наталя Сущева: Я люблю документалістику. А в художньому кіно Кіра Муратова приємний виняток. В основному відриваються від землі чоловіки. Як правильно сказав Вольтер, дівчинка набагато швидше вчиться відчувати, ніж хлопчик мислити. Речі, які треба відчути, через себе пропустити - це більш жіноче. Документалістика дає можливість відчувати... В принципі основна моя робота - телебачення, я роблю різні програми, але перша любов і пошана до документалістики...

Mariana: Чи є у Вас фільми на правозахисну тематику?

Наталя Сущева: Це перший повнометражний фільм, який я робила. Вірю, що не останній, тому що зараз ми разом з продюсерським центром "Стожари" розробляємо тему репресій. На базі матеріалу, що не ввійшов у перший фільм, маємо бажання зробити стрічку про постгеноцидну державу - державу страху, в якій нам доводиться існувати. Є ще кілька задумів. Сподіваюсь, всі вони здійсняться. І з'виться нові фільми.

Mariana: Чим Вас зацікавила тема Голодомору?

Наталя Сущева: Можливо глядачам ця тема вже здається затертою до дір, але я знаю, що ми нічого не знаємо. Все що зараз відбувається з нашою державою - це наслідки, а коріння - там... В нашому фільмі ми не просто піднімаємо тему Голодомору. Ми говоримо про те, що у центрі Європи помирали люди, а всі інші країни свідомо закривали на це очі. Ми живемо на одній великій планеті Земля і не буває у одного добро, а у іншого зло. Все по черзі. Мати вигоду за рахунок людських життів - це злочин. І я скажу словами Мейса: "Коли на Землі зникає одна нація, один народ - це втрата для всієї планети". Втрачаючи одну культуру ми себе збіднюємо і збіднюємо весь світ. Страшно усвідомлювати наскільки збіднів український народ через цю трагедію, повірте страшно.

Ольга: Ви зазначаєте у титрах подяку деяким людям, як-от Роману Круцику - це лише за інтерв"ю?

Наталя Сущева: Ви запитуєте про особистий аспект? У мене до всіх теплі і дружні почуття і величезна вдячність... Завдяки цим людям існує мій фільм. В тому числі і завдяки Роману Круцику. Мене знайомили з його біографією. Але на мій погляд ми всі робимо помилки. Врешті чим я краща? Чи Ви? Я підкреслюю, кожній людині, що брала участь у зйомках мого фільму, я вдячна до глибини душі. Головне, щоб все сказано було щирим і мало достойну мету. Щодо Романа Круцика - я не можу ні до чого придертися. Все ним сказане - по справі.

Я вдячна всім кому ця тема цікава, хто небайдужий, сподіваюсь бути на сайті "Майдан" не зайвою і маю надію, що цікавою для читачів. Запрошую всіх на "Молодість"! Якщо не дивитись на паспортні данні, ми всі залишаємось молодими:)

Дякую і до зустрічі


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".