МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Мобільна мобілізація

03/10/2009 | Оександр Демченко

Якби хтось взявся описати, які характерні риси має типовий представник людства початку 21 століття, то однією з цих рис була би наявність у нього мобільного телефону. Починаючи з позаминулого року, більшість людей у світі мають мобілки. Це робить мобільні телефони найпоширенішим засобом двосторонньої комунікації, випереджаючи стаціонарний телефонний зв'язок, не кажучи вже про інтернет.

У деяких районах світу мобільний зв'язок до того ж є фактично єдиним видом зв'язку. У першу чергу мова йде про Африку, яка не встигла на хвилю розвитку стаціонарного зв'язку, але хвиля мобільних телефонів її цілком накрила. Для прикладу, 97% танзанійнців розповідають в опитуванні, що мають доступ до мобільного телефону, однак до стаціонарного - тільки 28%.

Додаючи до того ж порівняну нерозвиненість у Африці будь-яких організаційних мереж (скажімо, лікарень, банків, крамниць, ЗМІ, а також брак іншої техніки, наприклад фотоапаратів), мобільні телефони починають грати у Африці роль основного засобу формування подібних мереж. Не дивно, що для останньої конференції про використання мобільних технологій громадськими організаціями MobileActive 2008 місцем проведення був обраний саме африканський Йоганесбург.


Мобільний зв'язок змінює громадські організації

Агенція Greenberg Quinlan Rosner Research напочатку 2008 року провела дослідження, опитавши півтори сотні організацій по усьому світу, що використовували мобільні технології у своїй діяльності.

Наступною є статистика, як використання мобільних технологій відбилося на роботі органзацій:

25% - революційно змінило діяльність організації

31% - важко було би працювати без цього

36% - дуже допомогло

8% - дещо допомогло

0% - більше проблем, ніж користі

0% - марно витрати часу та грошей

Серед вигід називалися наступні:

95% - економія часу

91% - швидка мобілізація

74% - доступ до аудиторії у важкодоступних регіонах

67% - більш швидка і точна передача даних

59% - більш точний і швидкий збір даних

Навіть якщо припустити зацікавленість замовника дослідження у завищенні результатів, вони однозначно викликають зацікавленість дізнатися, що такого корисного у мобільному зв'язку є для ГО.

Як громадські організації у світі використовують мобільні технології?

Якщо усі сотні прикладів використання мобільних технологій громадськими організаціями поділити за функцією, що вони виконують, то вийде чотири принципові типи: розповсюдження або надання інформації, отримання інформації (з подальшою обробкою або реакцією), збір коштів та збір підписів. Далі — типові, або, навпаки, визначні приклади цих чотирьох типів.

1. Розповсюдження інформації

Надіславши смс на певний номер, протестанти проти засідання «Великої сімки» у Единбурзі, могли отримувати оперативну інформацію про акції, дії поліції і т.п. від організації Oxfam. Мабуть, одна із найбільших баз смс-підписчиків була створена під час президентської кампанії Барака Обами: більше одного мільйона американців підписалися на смс-новини. Окрім загальнонаціональних новин кампанії, локальні новини надсилалися відповідно до міцезнаходження підписчика.

Оригінальний спосіб поширення інформації чрез мобільні телефони — встановлення спеціальних рингтонів. На Філіпінах, наприклад, після оприлюднення запису телефонної розмови перших осіб держави, яка дає підтвердження їхньої корумпованості, великої популярності набув рингтон «Альо, Грасі?» з першими словами цієї розмови.

«Alô Cidadão!» («Привіт, громадянине!») - проект для інформування по смс найбідніших бразилійців про робочі місця та можливості отримати допомогу. Інший подібний проект був реалізований для надання інформації про роботу пунктів гуманітароної допомоги іракським біженцям у Сирії. У декількох країнах діють смс-сервіси сексуальної освіти для підлітків, а у Південій Африці надіславши повідомлення на певний номер, можна отримати адреси двох найближчих пунктів перевірки на вірус імунодефіциту людини.

Інформаційний смс-сервіс діє для імігрантів-філіпінців: надіславши на нього смс, вони можуть отримати інформацію про організації діаспори та дипломатичні представництва, або надіслати повідомлення про те, що їм потрібна допомога, - тоді представники цих організацій зв'яжуться з ними самі.

Також масові розсилки смс із запрошенням на вибори були використані у Таїланді, Іспанії, Південній Кореї.

2. Отримання інформації з мобільних телефонів

Мобільний телефон із функціями фото- та відеокамери може слугувати знаряддям громадянського журналіста, а сучасне програмне забезпечення дозволяє завантажувати матеріал в інтернет прямо з мобілки. Найбільш актуально це в умовах обмеженого доступу до інтернету та терміновості інформації: саме з камерафонів було отримане перше відео вибухів у лондонському метрі, азійського цунамі чи протестів у М'янмі.

Існують і більш специфічні способи отримання інформації з мобільних телефонів, - наприклад у ряді країн спеціально форматовані смс-повідомлення надсилалися спостерігачами на виборах до баз даних, у яких вони автоматично оброблялися, таким чином найшвидше даючи інформацію про перебіг виборів та результати голосування. Один із піонерів цієї технології — американський Національний демократичний інститут.

Поліція декількох міст різних країн оголосила про можливість надсилати на спеціальний номер зафіксовані на камерафон злочини. Також вважають, що розуміння того, що дії можуть бути зафіксовані на мобільний телефон випадковими людьми, частково утримує від насильства на війні і під час придушення протестів. Під час заворушень у Кенії був створений центр обробки екстренних смс-повідомлень, коли повідомлення про агресивні групи передавалися поліції тощо. У Африці мобільні телефони також використовувалися для збору інформації про здоров'я (паперова система не була налагоджена або працювала надто повільно), екологію (наприклад, відстеження популяцій диких звірів).

3. Фандрейзинг

Мобільні опратори дозволяють здійнювати платежі за допомогою надсилання sms або дзвінка на певний номер. Ця технологія використовувалася для збору коштів на ліквідацію наслідків природнього лиха, боротьбу із бідністю, дослідження раку та екологічні проекти. Інший підвид мобільного фандрейзингу — пропонувати прихильникам придбати контент для мобільного телефону (наприклад, рингтон) або замовити і сплатити по смс браслет кампанії, який надсилають поштою.

4. Збір підписів

Людина відправляє своє ім'я та прізвище по смс на певний номер, і програмне забезпечення додає її як підписанта петиції. У відповідь підписантові може бути наділслана смс із подякою та пропозицією підписатися на смс-новини кампанії. Одна із найбільш популярних петицій за рівнем мобільних підписів — канадська петиція про припинення полювання на китів ( http://stopsealhunt.com ), яку підписало по смс 50 тисяч людей.

Запам'ятайте це

http://mobileactive.org — MobileActive, базована у Нью-Йорку організація, що займається сприянням використанню мобільних технологій у суспільно-орієнтованих цілях.

http://mobileactive.org/resources/list - посібники від MobileActive про використання мобільних технологій у кампаніях із захисту громадських інтересів, заохоченні участі у виборах, громадянській журналістиці, фандрейзингу.

http://mobileactive.org/wiki/Main_Page — вікі-посібник по мобільних технологіях для соціальних змін.

http://www.kiwanja.net/database/kiwanja_search.php - база прикладів та технологій використання мобільного зв'язку у діяльності громадських організацій.

http://www.frontlinesms.com — FrontlineSMS, система розповсюдження та збору інформації через sms. У новій версії очікується український інтерфейс ( http://frontlinesms.ning.com/forum/topic/show?id=2052630%3ATopic%3A5024&page=1&commentId=2052630%3AComment%3A6327&x=1#2052630Comment6327 )


Громадські організації та мобільні технології в Україні

В Україні починаючи з 2006 року кількість абонентів мобільного зв'язку перевищує кількість населення. Тобто у значної частини українців два чи більше мобільних номерів. Реальний рівень проникнення (кількість людей із мобільними телефонами) не перевищує 80%. Кілька українських благодійних та громадських ініціатив мають приклади спеціального використання мобільних технологій у своїй діяльності.

1. Збір грошей через sms.

Два найбільш гучних останніх прикладу мобільного фандрейзингу — це збір грошей на створення «Дитячої лікарні майбутнього» та ліквідацію наслідків повені 2008 року у Карпатах. На «Дитячу лікурню майбутнього» через sms було зібрано 2 млн. 400 тис. гривень, що склало один відсоток від усіх зібраних коштів. Під час проведення мобільного збору коштів на ліквідацію наслідків повені, негативний відгук громадськості отримало те, що із перерахованих грошей стягується 20% ПДВ і 7,5% збору у Пенсійний фонд. Ці та інші масштабні проекти збору коштів на благодійність були підтримані мобільними операторами.

Однак для тих ГО, з не таким великим фанрейзинговим планом, які не заручилися підтримкою операторів, переведення коштів через мобільні телефони коштуватиме 50% від суми переказу. Аналогічні ставки на переведення грошей існують у США (50%) та Великій Британії (35%).

Після проведення збору коштів за допомогою sms для дитячих будинків у 2005 році Асоціація мережевих телерадіомовників України мала проаналізувати результати цього проекту, однак автору статті не вдалося знайти результати дослідження. Ті, хто планує кампанію мобільного фандрейзингу можуть звернутися до самої Асоціації за рекомендаціями.

2. Гарячі лінії

Міжнародна організація з міграції запустила безкоштовний номер з протидії торгівлі людьми «527» за сприяння мобільних операторів «Астеліт» (торгівельна марка life:), Київстар та MTC. Співробітники МОМ розповідають ( http://www.helsinki.org.ua/index.php?id=1189069859 ), що допомогу за цим номером можуть отримати ті, хто:

* хочуть перевірити надійність певних організацій, які пропонують працевлаштування за кордоном;
* мають бажання дізнатися контакти українських посольств, консульств, громадських організацій чи асоціацій української діаспори, куди вони можуть звернутися, якщо виникнуть ускладнення у країні призначення
* хочуть повідомити про зникнення своїх родичів або знайомих за кордоном;
* хочуть отримати загальнц інформація стосовно торгівлі людьми, особливо щодо країн, де це явище найбільш поширені;
* зазнають експлуатації в інших країнах і телефонують, щоб попросити про допомогу.



3. Збір підписів

Під час завершальної стадії кампанії «Кіно-переклад» ( http://www.pledgebank.com/kino-pereklad) була створена можливість додавати свій підпис під обіцянкою «Я обіцяю не ходити на сеанси іноземних фільмів з російським перекладом за умови, що 1.000 інших людей погодяться робити так само », відправивши sms на певні номери телефонів.

4. Мобільні репортажі

Сервіс мобільного блогінгу moblog.kiev.ua ( http://moblog.kiev.ua ) був запущений з мобільного репортажу з «Маршу УПА» 13-14 жовтня 2006 року. Кілька громадських журналістів фіксували перебіг акцій та зіткнення між націоналістами та проросійськими силами, знімаючи фото та відео на свої мобільні телефони, і одразу публікували їх на Моблозі. Мобільні репортери надіслали біля 100 матеріалів, які продивилися за два дні репортажу 8 тисяч разів. Детальніше про акцію можна почитати на звіті http://moblog.kiev.ua/info/pr4/. Пізніше моблогери проводили ще кілька мобільних репортажів.

На основі досвіду мобільних репортажів був створений Посібник із мобільної журналістики ( http://moblog.kiev.ua/info/guide-ru/ ). У ньому наводяться три умови, від яких залежить успіх мобільного репортажу:

- є потреба аудиторії у якнайоперативніших новинах;
- існує потреба у візуальній інформації;
- на місці подій відсутні інші канали інтернет, окрім мобільного.

5. Мобільний моніторинг

«Міжнародна амністія» в Україні використала Моблог ( http://moblog.kiev.ua ) для документування нацистської символіки на вулицях українських міст. Прихильників МА запросили надсилати фото графіті расистів та радикальних правих на мобільний блог «Амністії» ( http://moblog.kiev.ua/blogs/amnesty/ ). Було зібрано кілька сотень фото, які були використані у роботі МА з урядовими структурами заради визнання ними існування проблеми неонацистів в Україні. Також була проведена виставка зібраних фото, і вони увійшли до посібника з символіки неонацистів для органів правопорядку.

6. SMS-системи для інформування та просвіти

Система інформування про вибори через sms була запущена Громадянською кампанією «Знаю» у 2006 році, а у 2005-ому Програма розвитку ООН створила просту систему надання інформації про ВІЛ/СНІД для молоді ( http://www.undp.org.ua/ua/media/1-undp-news/46?tmpl=component&print=1&page= ). У Чернівецькій області Інститут медичних місій ( http://www.kirchenserver.net/bwo/dcms/sites/bistum/extern/missio_inst/english/index.html ) запустив систему інформування на базі FrontlineSMS для тих, хто доглядає свого родича, хворого на СНІД. Також можливість використання FrontlineSMS розглядає організація IREX.

Автору відомий принаймні одина група громадських активістів, які використовували розсилки sms на групу для інформування про акції, попередження про небезпеки і т.п. Спам-розсилки sms використовувалися політичними силами.


Дев'ять порад про використання мобілок для українських громадських організацій

Для того, щоби реалізувати частину цих ідей, потрібно звернутися до послуг компаній, що надають послуги мобільного маркетингу ( http://www.mobilemarketing.com.ua/ ), або створити свою систему на основі FrontlineSMS чи аналогічного програмного забезпечення. Якщо ви оберете друге, подбайте про те, щоби телефон, який ви використовуватимете, був підключений до тарифного плану із найдешевшими sms.

1. Використовуйте sms для контакту із прихильниками.

Під час масової акції найлегший спосіб для ваших прихильників «записатися» у організацію або підписатися на новини від вас, - це відправити sms-повідомлення на спеціальний номер. Ще актуальніше це для тих, хто не користується інтернетом регулярно, - тому на листівках вашої організації можна вказувати не тільки телефон і веб-сайт, але і номер телефона, відправивши sms на який, людина підпишеться на ваші новини.

2. Ведіть прямі репортажі з місць подій для привернення уваги.

QIK ( http://qik.com/ ) дозволяє транслювати відео з мобільного телефона в інтернеті в режимі реального часу. Для використання QIK потрібен телефон 3G. MoBlog ( http://moblog.kiev.ua/ ) дозволяє публікувати у вашому блозі фото та текст з мобільного телефону. Twitter ( http://twitter.com ) — сервіс публікації коротких текстових повідомлень, що набуває популярності в Україні.

3. Збирайте підписи через sms.

Є чотири способи збирати підписи під відкритим листом чи петицією — з безпосереднім контактом активіста та підписанта, через пошту, коли підписанти ставлять підписи на аркуші, а потім відправляють його «фізичною» поштою, в інтернеті ( http://petition.org.ua ), і за допомогою sms, коли підписант відправляє на спеціальний номер смску із своїм ім'ям та прізвищем. У підписання за sms є переваги — це швидко, можна робити у будь-якому місці, де ти побачив «рекламу» петиції, доступно у будь-якому місці країни.

4. Рингтони?

Можливо, певний рингтон для мобільних телефонів сподобається Вашим прихильникам та нагалуватиме про певну проблему тим, хто навколо них?

5. Використовуйте смс-системи

Використовуйте смс-системи у кампаніях із просвітницькою метою та для інформування специфічних цільових груп, які зацікавелні у вашій інформації.

6. Якщо ви плануєте збирати дані за допомогою мобілок, приділіть належну увагу тренінгам.

Український та світовий досвід показує, що без проведення навчання, значна кількість кореспондентів допускає помилки при введенні та передачі данних за допомогою мобільних телефонів.

7. Вивчайте міжнародний досвід

Більшість рішень ваших задач вже вигадано. Знайдіть аналоги за посиланнями вище у цій статті, у розділі «Запам'ятайте це».

8. Ініціюйте зниження оплати за переведення грошей по sms на благочинність

Для використання мобільного фандрейзингу в Україні у менш масштабних проектах потрібна, по-перше, освіта громадських організацій про таку можливість, і , по-друге, домовленість із мобільними операторами щодо зменшення оплати за транзакції на благодійність. Програма безоплатних переводів грошей по sms для ГО може стати частиною стратегії соціальної відповідальності мобільного оператора, і це варто запропонувати операторам.

9. Напишіть авторові статті на mail@demchenko.info, якщо знаєте про неописаний тут приклад використання мобільних технологій, чи маєте ідею.

Відповіді

  • 2009.03.11 | Koala

    Платні SMS - чи не найбільший лохотрон в історії

    За послугу собівартістю 0 цілих нуль сотих копійки (не знаю, може в тисячних там починаються знаки, а може, й ні) беруть кілька центів. Про відсотки при переказі грошей я взагалі мовчу.
  • 2009.03.11 | zmej_gorynych

    Дякую за чудову статтю!

    Обов'язково використаємо деякі моменти в своїй діяльності :sol:
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2009.03.11 | Демченко

      Re: Дякую за чудову статтю!

      zmej_gorynych пише:
      > Обов'язково використаємо деякі моменти в своїй діяльності :sol:

      Цікаво дізнатися про результати, - буду радий, якщо напишете мені про них (mail@demchenko.info)


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2018. Архів пітримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail: news@maidan.org.ua