МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Дєло Мєдвєдчука живьот і побєждаєт! Або знову про "тємнікі" ...

10/20/2009 | Майдан-ІНФОРМ

Сюжет про плагіат Януковича не пустили в ефір: темники повертаються?

Телеканал СТБ – один з небагатьох в українському телепросторі, який до останнього часу дозволяв собі таку розкіш, як гострі сюжети про політиків. Але події минулого тижня можуть кардинально змінити цю ситуацію.

Минулої п’ятниці на каналі Пінчука стався скандал. В ефір вечірнього випуску новин не пустили сюжет, який мав би не дуже сподобатися Партії регіонів та її лідеру.

Януковича і Тото Кутуньо вигнали з ефіру двох каналів

Йдеться про доволі болючу для Віктора Федоровича тему – журналісти підловили його команду на черговому "ляпі". В інтернеті з’явилася новина про те, що передвиборний гімн Януковича "Лідер" дуже підозріло схожий на відому пісню Тото Кутуньо про кохання.

Колектив СТБ теж вирішив розповісти про черговий казус Януковича у своїх новинах. За підготовку сюжету взялася журналістка Олександра Мітіна.

"Сюжет було повністю знято, змонтовано і відредаговано. Тобто це був фінальний продукт. З ним усе було нормально. Головний редактор його вичитав, і жодних проблем не було", - розповіла автор скандального сюжету.

"Українській правді" вдалося дістати це відео, яке так і не пішло в ефір.

Матеріал вийшов не стільки гострим, як смішним. У сюжеті звукорежисер доводить тотожність мелодій двох пісень практично без слів – їхні звукові доріжки навіть візуально виглядають абсолютно однаково.

У сюжеті також присутні коментарі авторів пісні "Лідер", які стверджують, що написали її самі, а також самого Януковича і його колишньої прес-секретарки Ганни Герман. Тобто питань щодо збалансованості матеріалу виникнути не могло.

Сюжет мав вийти в ефір вечірнього випуску "Вікон" у п’ятницю. Проте цього не сталося.

Як стверджують джерела "Української правди" на СТБ, таке рішення прийняв особисто головний редактор Олексій Мустафін.

У п’ятницю вдень сюжет зник з плану вечірнього випуску. При цьому його автор Олександра Мітіна дізналася про це останньою, від своїх колег.

"Від головного редактора прийшло доручення зняти сюжет. Причин він не пояснив, хоча це питання ми йому ставили разів двадцять", - розповіла випусковий редактор "Вікон" Людмила Маркіз, яка займалася підготовкою випуску того дня.

Коли стало зрозуміло, що Мустафін не збирається пускати сюжет в ефір, увесь ньюзрум пішов до нього на розмову. На вимоги журналістів пояснити, чому сюжету їхньої колеги нема у плані випуску, чіткої відповіді не пролунало.

"Для мене загадка, що вплинуло на Мустафіна. Він категорично відмовився говорити, чому треба зняти сюжет", - розповіла Людмила Маркіз.

За інформацією джерел Української правди, головний редактор сказав журналістам буквально таке: "Я не хочу ставити цей сюжет в ефір".

На цьому дискусія завершилася. Сперечатися з таким формулюванням шефа далі не було сенсу.

"Ми були змушені підкоритися цьому рішенню, як солдати в армії", - каже Людмила Маркіз.

Поведінка Мустафіна виглядає ще більш дивною, якщо взяти до уваги, що напередодні він особисто вичитував сюжет Мітіної і не знайшов у ньому нічого неприйнятного.

"Цей сюжет Мустафін сам дуже ретельно редагував, що відбувається дуже рідко", - каже Людмила Маркіз.

Наразі конфлікт між журналістами і Мустафіним наростає. Колектив вимагає від свого шефа пояснень.

"Ми би дуже хотіли знати, що сталося. Люди схвильовані цією ситуацією", - каже Людмила Маркіз.

Журналісти припускають, що на Мустафіна натиснули зі штабу Партії регіонів. Лише цим вони для себе пояснюють те, що сюжет про Януковича зняли з в останній момент.

Цікаво, що обережно поводитися з Януковичем вирішив не лише СТБ, що наводить на підозри про спробу тотального зачищення ефіру від негативу проти Лідера.

Аналогічна подія сталася і на "Інтері". Як розповіли джерела "Української правди", на минулому тижні керівництво каналу не пустило в ефір той самий ролик про пісню "Лідер" і Тото Кутуньо.

Його автора просто поставили перед фактом після того, як сюжет уже був зроблений, поставлений у план підсумкового недільного випуску новин і узгоджений з редакторами.

Проте, якщо дивуватися такій ситуації у випадку з "Інтером" не доводиться, то на СТБ до останнього часу подібних речей не траплялося.

Джерела "Української правди" на СТБ кажуть, що це перший настільки відвертий прояв цензури на каналі. Раніше усі конфлікти вирішувалися шляхом переговорів, і матеріали виходили хай не такими гострими, але роботу журналістів принаймні не викидали на смітник.

При цьому, як стверджують співрозмовники, така політика Мустафіна проявляється не лише щодо Януковича. За їхніми словами, на каналі вже давно практикується редагування і переписування сюжетів журналістів, зокрема, про Тимошенко.

Наприклад, за інформацією джерел, раніше доля матеріалу про Януковича ледь не спіткала сюжет, який не дуже лестив Юлії Тимошенко. У ньому йшлося про "зірковий колгосп", який співає на підтримку Юлії Володимирівни "за покликом серця і абсолютно безкоштовно".

"Ми знайшли в архіві відео десь 2007 року, на якому Потап називає усіх зірок, які співають за політиків, проститутками. А тепер він каже, що співає за Тимошенко, бо вона дуже сексапільна", - розповів співрозмовник УП.

Тоді сюжет теж нібито не сподобалося Мустафіну, але ситуацію вдалося владнати у мирний спосіб, і матеріал пішов в ефір.

Є й приклади, які свідчить про те, що журналістам дають прямі вказівки, кого з політиків і у якій послідовності показувати.

Останній можна було спостерігати у вівторок увечері, у перший день виборчої кампанії.

Вечірній випуск "Вікон" цього дня розпочався інформацією про те, що Юлію Тимошенко в Єрусалимі нагородили орденом Святогробського братства. За словами співрозмовників "Української правди", Мустафін вимагав обов’язково поставити її на перше місце, що і було зроблено.

Як і у попередніх випадках, журналісти так і не зрозуміли, у чому була цінність і суспільна важливість цього матеріалу, і чому з нього мав розпочинатися вечірній випуск новин.

Мустафін: про кандидатів або добре, або ніяк?

Для того, щоб прояснити ситуацію, "Українська правда" звернулася до самого головного редактора СТБ.

Мустафін досить спокійно відреагував на прохання прокоментувати претензії до нього збоку журналістів. Водночас його пояснення були досить туманними.

Він не вважає своє рішення про зняття сюжету про Януковича виявом цензури: "Так, я прийняв рішення, що цей сюжет не може бути в ефірі. Це моя позиція як головного редактора".

На питання, чому він зняв сюжет вже після того, як особисто його вичитав, Мустафін сказав, що все це є внутрішньою кухнею.

На подальші численні запитання щодо мотивів такого рішення він повторював лише одне: "Я вважаю, що цей сюжет не може бути в ефірі. Таке моє рішення".

Дійсно, головний редактор відповідає за все, що відбувається в ефірі. І він має право вирішувати, який матеріал ставити у новини, а який ні.

Але якщо сюжет забороняють, це викликає логічне запитання про причини такого рішення. Тим більше, коли йдеться про збалансований матеріал, зроблений у типовому для СТБ форматі і стилі подачі новин.

Водночас Мустафін дав зрозуміти, що на час виборів в ефірі СТБ буде взагалі накладено мораторій на критику кандидатів у президенти, тобто фактично на всіх політиків.

"Ми намагаємося більш обережно висвітлювати все, що пов’язано з виборами і кандидатами у президенти. Можливо, це десь перестраховка. Але знаючи нашу країну... Чи на щастя, чи на жаль, ми працюємо у конкретній країні, у конкретних умовах, у конкретний період, тобто у період виборчої кампанії", - сказав він.

"А сюжет про гімн Януковича стосується конкретного кандидата в президенти", - додав Мустафін.

Водночас він відкинув тиск на нього збоку штабу Партії регіонів.

"Я не спілкувався на цю тему ні з ким зі штабу Партії регіонів. І не спілкувався би у такій самій ситуації з людьми з інших штабів", - сказав Мустафін.

На питання, як сприйняв його рішення колектив каналу, він відповів: "Звичайно, у будь-якого колективу, коли йдеться про зняття матеріалу, це не може викликати позитивних емоцій. Але зробити так, щоб усі були задоволені, неможливо".

Цікаво, що майже такими самими словами у 2003 році Мустафін пояснював, чому телеканал "Інтер", на якому він керував інформаційною політикою, затято мовчить про залучення тодішнього президента Леоніда Кучми у якості свідка у справі "США проти Лазаренка".

"Чесно кажучи, ми це не висвітлювали. Таких речей відбувається дуже багато, і ми не вважаємо, що це кричуща новина.

Ми – я, мій заступник і випусковий редактор – ми разом вирішуємо, і вважаємо, що це була неважлива новина. У нас є специфіка новин, і ми не можемо повідомляти про все...", - говорив тоді Мустафін.

Проте журналісти і досі пам’ятають, як тоді на "Інтері" їм доводилося відпрацьовувати темники. Тоді інформаційно-аналітичною службою каналу керував саме Мустафін.

Після виборів 2004 року журналістам довелося вибачалися за те, що вони брехали своїм глядачам. На передодні виборів-2010 вони дуже не хочуть, щоб ця ситуація повторилася.

 

"Українська правда"

 

Майдан-ІНФОРМ:  Соціал-дєрьмократія в действіі. Далі,-- буде! Чекаємо на камунізм...

Відповіді

  • 2009.10.21 | FSS

    Re: Дєло Мєдвєдчука живьот і побєждаєт! Або знову про "тємнікі" ...

    Ой... Яка несподіванка... Тобто коли мочили Президента то нічо, а тепер раптом стали такі принципові-принципові...
  • 2009.10.21 | Микола Гудкович

    Канал обережних новин (л)


    Олексій Мустафін вирішив: навіщо все це надування щок — «свобода слова», «всебічне висвітлення інформації». Не треба цього. Сором не дим, очей не їсть.

    http://maidan.org.ua/blogs/hudkovych/?p=4932


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2018. Архів пітримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail: news@maidan.org.ua