МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Електоральні поля напередодні виборів (л)

11/26/2009 | Ukrpatriot(patriot)
Електоральні поля напередодні виборів
Хоча соціально-політичні настрої населення України швидко змінюються, багато в чому непрогнозовані, проте все ж беззаперечною є наявність певних, досить стійких, закономірностей, котрі визначають загальну орієнтацію громадської думки. Ці закономірності, адекватно, чи неадекватно, вдало, чи невдало, застосовуються в усіх виборчих кампаніях загальноукраїнського рівня.

В найпростішому і найпоширенішому уявленні ці закономірності можна представити як наявність в стереотипах громадської думки трьох полюсів притягання: Захід, Схід, Центр. Ці полюси пов'язані з дещо різними цінностями, дещо різними пріоритетами, проте зі спільним усвідомленням, що Україна є єдиним цілим, всі частини якого мають спільне майбутнє, але бачать різні шляхи до цього майбутнього. При цьому, саме бачать, а не пропонують, тому що кожен з реальних шляхів розвитку України містить елементи позиції і Заходу, і Центру, і Сходу. Різниця проявляється більше в акцентах і базових поняттях, які використовуються у представленні цих шляхів, ніж у самій їх суті. Разом з тим, таке різне бачення має велике значення в електоральних процесах. Адже, не стільки самі шляхи, скільки спосіб їх подання і сприйняття.

Таким чином, три різні полюси притягання формують в Україні три основні електоральні поля. Відповідно до пріоритетів наявних у цих трьох полях, їх можна означити, як:
- конструктивно-патріотичне (полюс Заходу);
- економічно-східне (полюс Сходу);
- соціально-популістське (полюс Центр).
Звичайно, ці поля лише дуже умовно можна прив'язати до Заходу, Сходу, чи Центру. Адже досить часто у певних питаннях, громадська думка Центру чи Сходу буває значно конструктивнішою і реально патріотичнішою, ніж громадська думка Заходу. Проте, протягом останніх, як мінімум, 20-ти років суспільно-політичні процеси в Україні розвиваються із заходу на схід. Прогресивні і конструктивні ідеї, як правило швидше вкорінюються на Заході. Таким чином, три електоральні поля, значною мірою відображають три рівні просування українського суспільства - від минулого, радянського, стану, до майбутнього, європейського стану.

Важливістю поділу на електоральні поля є те, що ефективна виборча кампанія може бути лише на одному електоральному полі. Намагання одночасного вкорінення на різних електоральних полях приводить до порушення цілісності іміджу політика чи політичної сили, неминучої суперечності в його декларованій позиції, і, зрештою, електоральної перспективи на кожному з цих полів. Яскравим прикладом цього є теперішня президентська кампанія Арсенія Яценюка. Проте можлива, навіть інколи (наприклад в другому турі президентських виборів) необхідна, активна діяльність на одному з чужих електоральних полів. Разом з тим така діяльність має бути без відриву і з явним пріоритетом власного електорального поля. Прикладом цього може бути досить ефективна виборча кампанія Віктора Януковича.

Хоча, звичайно, належність більшої частини населення, до певного електорального поля не є виразною, через недостатню політичну зрілість і недостатнє усвідомлення власних інтересів. Проте, є суспільні групи, які виразно розуміють і ототожнюють себе з позиціями, що відповідають електоральним полям. Саме ці групи є основними генераторами суспільних стереотипів на відповідних електоральних полях.

Яке ж кількісне співвідношення трьох основних електоральних полів на даний час в Україні? Для відповіді на це запитання Центром з інформаційних проблем територій в кінці жовтня цього року було проведено загальноукраїнське репрезентативне соціологічне опитування. Респондентам пропонувалося вибрати відповідь на запитання: "Які з наступних основних напрямків програм кандидатів у президенти Ви найбільше підтримуєте?" - з наступних варіантів:
- український патріотизм і підтримка національного виробника (конструктивно-патріотичне поле);
- соціальний захист і підвищення пенсій і зарплат (соціально-популістське поле);
- підняття економіки і добрі стосунки з Росією (економічно-східне поле).

На даний час, це запитання, на наш погляд, дозволяє досить адекватно розділити електоральні поля. Після розділення перекриттів в електоральних полях, одержано наступний результат:

- конструктивно-патріотичне - 24 %
- соціально-популістське - 40 %
- економічно-східне - 36 %;.


Співвідношення цих полів в різних частинах України наступне.
Захід (7 областей) - 36 %, 41 %, 23 %
Схід (4 області) - 12 %, 42 %, 46 %
Південь (4 області і Крим) - 16 %, 41 %, 43 %
Правобережний Центр (5 областей) - 31 %, 47 %, 22 %
Лівобережний Центр (4 області і Київ) - 32 %, 29 %, 39 %


Петро ЖУК
Директор Центру з інформаційних проблем територій
Національної Академії Наук України
http://ciptnews.blogspot.com/2009/11/blog-post_25.html

Відповіді

  • 2009.11.26 | yes

    Не зле виглядає. На популістів-виборців претендує 10 кандидатів

    На патріотів - тільки два кандидати
    На совок південно-східний - решту.

    Звідси маємо, що на 40% популістів мінімум три сильних: Тимошенко, Литвин, Яценюк. Якщо Ющенку вдасться переконати у цій частині кілька відсотків виборців, що він найкраще справляється із соціальними проблемами, то він зможе гарантовано набрати у першому турі 20-25 відсотків.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2009.11.26 | Ukrpatriot(patriot)

      Там більше пересікаються інші групи

      економічно-східна і конструктивно-патріотична, особливо в економічній сфері.
  • 2009.11.27 | Ukrpatriot(patriot)

    Регіональні особливості електоральних полів в Україні

    Продовження попереднього дослідження


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".