МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Незалежність чи вічний пошук "Вождя"? Павло Зуб'юк (л)

01/07/2012 | Sakharov
http://www.pravda.com.ua/columns/2012/01/6/6889703/

Наводжу повний текст за лінком:

"Під час відкриття щойно встановленого пам'ятника Сталіну в Запоріжжі, у натовпі було видно маразматичний за своєю суттю плакат "Сталин, встань! Наведи порядок".

Як не дивно, фанати Бандери перейняли гасло – і от вже на їхніх мітингах читаємо: "Бандера прийде – порядок наведе!". Прагнення витягнути з історії "вождів" тоталітарної доби взагалі єднає "лівих" і "правих".

Гадаю навіть, що якби не історія, символіка, мова та назва держави – їхні погляди цілком можна було б вважати союзницькими.

Націоналізація крупного бізнесу, жорстоке переслідування корупціонерів, боротьба з "гнилими" впливами Заходу та обмеження всіляких демократичних свобод – на цьому переважно зійшлися б і сталінці, і бандерівці. А якби ще й вигадати якогось уявно-абстрактного "Вождя", котрий "боровся за щастя рідного народу, проти поневолювачів та визискувачів", то його пам'ятники однаково схвально сприйняли б і у Львові, і в Донецьку.

Гаразд, але ж як можна без "вождів"? Чи може пересічний українець пишатися тим, що він українець, не знаючи про те, що в минулому в нього був справедливий і мужній "Вождь"?

Я переконаний, що може. Щоб знати і розуміти свою історію не потрібно творити ікони з політичних діячів, навіть більше – таке іконотворіння є шкідливим.

Візьмемо того ж Степана Бандеру. Був самовідданим борцем за прекрасну мету – самостійну соборну українську державу. Однак зупинятися на цьому в характеристиці Бандери – все одно, що зупинятися на характеристиці Сталіна як самовідданого борця за визволення трудящих.

Варто все-таки детальніше розглядати тих, хто буцімто має повстати з мертвих і "навести порядок".

Бандера був лідером однієї – хай і потужної політичної організації, яка мала вплив на певній частині території України і ніколи не прийшла до влади.

Методом діяльності цієї організації був терор – як щодо українських націоналістів з "конкуруючих" організацій, так і щодо "ворогів" – мешканців України "не тих" поглядів і "не того" етнічного походження.

Багато хто вважає, що лідер саме такої організації має стати символом нової України. А на мою думку, це прагнення мати свого українського "Сталіна".

Видатний військовий діяч Фінляндії Карл Ґустав Маннергейм керував державою в роки двох воєн – Визвольної та Другої світової. В обох йому вдалося здобути перемогу – відстояти незалежність Фінляндії. Принаймні в першій діяв він доволі жорстокими методами, однак межу цих методів знав: ані етнічних чисток, ані винищення родин "ворогів" у Фінляндії не було.

Чи можна вважати Маннергейма "вождем фінського народу"? Навряд чи хтось його величає саме так, що не виключає поваги до цього, здавалось би, ідеального історичного персонажа.

Нещодавно я переглядав фінський фільм "Зимова війна". Окрім кількох усних згадок про головнокомандувача, його фігура в картині не присутня. Натомість присутні прості фінські хлопці-фронтовики призвані до війська, не обмундировані, які не завжди героїчно, але завжди трагічно гинуть у холодних зимових окопах.

Пам'ять про таких солдатів є значно важливішою для народу, ніж пам'ять про лідерів. У країнах, де моляться на ідеалізованого "вождя", люди залишаються лише "витратним матеріалом" для політиків.

Коли ми говоримо про ОУН та УПА, мусимо враховувати, що ці структури були підвладні політикам, які все-таки дуже часто припускаються помилок. І ці помилки можуть коштувати життя тисячам або мільйонам громадян.

Те ж саме можна сказати про Героїв Крут – вони полягли за свободу України, факт. Але чи означає це, що ми в той час мали бездоганних "вождів", які символізують єдність нашого народу?

Надмірна концентрація на особі "вождя" вже зіграла з нами злий жарт у 2004. Ми звикли вірити у велике і мудре божество, яке має прийти і "навести порядок".

Така віра вигідна політикам – кожен з них приміряє цей образ на себе і намагається переконати довірливих виборців. Тоді, в 2004, один з політиків зайняв найвищу посаду в державі і здобув своєрідний імунітет від критики, принаймні на деякий час. Це виявилося фатальним.

Час усвідомлювати, що керівництво завжди можна і потрібно критикувати. В тому числі, це стосується й політиків минулого: боровся за світлі ідеали? Гаразд, а якими методами? Що здобув? Чи варті втрати здобутків? Чи можна було ці втрати мінімізувати, а здобутки збільшити?

На маю думку, так і має виглядати урок історії в українській школі: діти мають критично обговорювати та дискутувати тему вчинків діячів минулого, щоб так само критично і об'єктивно ставитися до діячів майбутнього.

І розуміти що саме вони, а не якийсь "вождь", який "прийде і наведе порядок", мають рухати Україну вперед. Нема чого перекладати відповідальність на когось, а потім розчаровуватись: треба брати ситуацію в свої руки і самим відповідати за свої ж рішення. Хай це складно, хай це тяжко, але це і є демократія, це і є Незалежність."



Тут можна і необхідно дискутувати. Проте П. Зуб'юк вловив спільне у тузі за вождями. Єдине, чого у різних статтях, полемічних і неполемічних, не доводилось зустрічати - оцінки стану суспільної психології і думки в часи, коли вожді минулого ставали вождями. Це були часи панування тоталітарної думки і психології. І ані Бандера, ані Маннергейм, ані Масарик, ані Сталін, ані Гітлер, ані Франко і навіть Де Голль не могли би стати провідниками і вождями, якби не відповідали запитам суспільства, яке не уявляло собі буття без вождів. Відтак і оцінюючи дії вождів минулого не слід забувати що вони могли стати вождями лише сповідуючи тоталітаризм. Ніхто не виправдовує злочини Сталіна чи Гітлера, але ці злочини стали можливими у відповідній суспільній атмосфері. Бандера у вищенаведеному списку стоїть окремо, хоч і він був продуктом свого часу і не був вільний від тоталітарних віянь, бо не міг бути вільним від них. Некоректно виставляти Бандеру і Шухевича терористами і, тим більше, злочинцями, бо крім заслуг у боротьбі за незалежність України слід враховувати воєнний стан і необхідності, які тим станом диктувалися. І ОУН та УПА у цій війні не були і не могли бути армією янголів з крильцями. Бо війна. І ніхто не святий і не непомильний. І, хоч українські герої минулого постали у тоталітарну епоху і не могли бути вільними від тої епохи, їхні заслуги перед майбутнім України безперечні.
Сьогодні інший час. Людство переросло тоталітаризм. Постали інші цінності. Не забуваючи про минуле не слід іти уперед з оберненою назад головою. Громадянське суспільство стає головною провідною силою. Виразники його настроїв і прагнень, спікери від суспільства необхідні. Але час вождів минув.

Відповіді

  • 2012.01.08 | rais

    Ставлю жирного мінуса, і ось за що.

    Вважаю наведену статтю такою, яка спрямована на розмиття української національної ідеї і дискридитацію її справжніх лідерів, а цей диспут відкритим для обговорення.

    Людина почуває себе комфортно у теплі. Вся історія людства це історія боротьби за джерела енергії у всіх її проявах - від шматка м'яса, в'язанки дров, бареля нафти та грошів до тепла іншої людини... Первинним джерелом енергії на Землі є Сонце. Боротися за місце під Сонце краще об'єднавшись. Разом, у печері, біля вогнища зароджувалися рефлекси, досвід, звичаєве право... Людство почало єднатися біля вождів, лідерів, ідей, політиків. Супільство складний механізм. Ідея керування суспільством найголовніший винахід людства і експерименти, мета яких виживання - тривають. Теорія держави та права. Релігія (тут і горошко недаремно виставив свого "Троянського коня" http://www2.maidan.org.ua/news/view.php3?bn=maidan_free&key=1325886114&first=1326014134&last=1325844503 ) як одна з форм ідеології має таким самим своїм завданням облаштувати и забезпечити процеси контролю і керування суспільством. Суспільство не однородне через розподіл цього тепла ( і тут про це цікаве посилання Мартинюка http://www2.maidan.org.ua/news/view.php3?bn=maidan_free&key=1325842151&first=1326014134&last=1325844503 ). Саме тому виникають суперечки інтересів. Людство не може без лідерів, їх і обирають для захисту суспільних інтересів. Ми так влаштовані і шахраї цим користуються. Політика від шахрая відрізняє прагнення захистити інтереси суспільства, наблизити його до тепла ближче ніж себе. Різні ж інтереси високопосадового злодія і суспільства роблять співіснування еліт нестабільним. Пошуки оптимальних форм співіснування викликають змагання і перегони формацій, ідеологів, політиків. Українці мають право на своїх лідерів, бо ми маємо захищати свої інтереси, своє тепло, свою енергію, своїх героїв, свою віру в мету - http://www2.maidan.org.ua/news/view.php3?bn=maidan_free&key=1325873342&first=1326014134&last=1325844503. І не треба порівнювати Сталіна і Бандеру. Юлю і Вітю. Миколу і Петра. Українці вже мали можливість їх порівняти, вони мають право на кращу систему керування державою. Тому по-перше треба зробити ось це - http://www2.maidan.org.ua/news/view.php3?bn=maidan_free&key=1325681342&first=1325752800&last=1325579666 з подання Pavla Z. Тим більше що справжні герої України http://www2.maidan.org.ua/news/view.php3?bn=maidan_free&key=1325801953&first=1326022970&last=1325846775 нас до цього вже наполегливо закликають.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2012.01.08 | stryjko_bojko

      Треба стaвити: 50% на народ + 50% на лідера

      Це буде оптимальний варіант. Всі інші варіанти будуть також життєві, але, на МВД, менш оптимальні.
      ----------------
      Оптимальний варіант "на лезі бритви".
      От і треба балансувати(працювати) на цьому "лезі".
      А не спати, чи чекати, що "Хтось" прийде тай порядок наведе(у нашій з Вами хаті).
      :hello: :hello: :hello: :hello:
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2012.01.08 | rais

        Лідера 100% має виховувати Нарід, не чекаючі його з Горі чи з Німеччини.

      • 2012.01.15 | rais

        Re: Треба стaвити: 50% на народ + 50% на лідера

        Але так довше і більше українців буде знищено системою овочей.
        Тому, що оптимальніше, еволюційна стогнація чи революційний прорив - вирішувати Українцям.

        Карфаген має бути зруйнованим!
  • 2012.01.08 | rais

    Саме виховувати, а не шукати.



Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".