МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Ответ МОН на "открытое письмо". Мой комментарий

06/20/2005 | В ячеслав
Ниже приведен ответ на "открытое письмо министру МОН"
http://64.237.99.120/news/view.php3?bn=maidan_osvita&trs=0&key=1115577715&first=1116417537&last=1112367244



Шановний В'ячеславе Григоровичу!

В управлінні змісту освіти Міністерства освіти і науки України уважно розглянуто Вашого листа щодо напрямків реформування середньої школи та повідомляємо.
У зв'язку з переходом загальноосвітніх навчальних закладів на нову структуру та зміст навчання першочергово друкуються підручники для 5-го класу та букварі для першокласників. Основним навчальним виданням, яке систематизовано відтворюють зміст навчального предмета, є підручник. На відміну від коротких конспектів, конкурс яких Ви пропонуєте провести, підручник містить не лише інформацію щодо основ певної науки, а й навчально-методичний апарат (ілюстративний матеріал, завдання на порівняння, систематизацію та узагальнення, засоби самоконтролю й самооцінки тощо), що формує мотивацію до навчання, розвиває інтерес школярів до предмета.
Слушною, на наш погляд, є думка щодо необхідності об'єктивного оцінювання якості освіти. Протягом останніх 3-х років проводиться експеримент, у якому понад 20 тис. випускників загальноосвітніх навчальних закладів за бажанням мали змогу складати державну підсумкову атестацію з математики, історії, української мови та економіки у центрах тестових технологій. Експеримент щодо впровадження зовнішнього оцінювання навчальних досягнень засвідчив високий рівень довіри громадськості саме до такої системи оцінювання. База завдань, що пропонувалась на цих тестуваннях, є відкритою для ознайомлення та розміщена в мережі Інтернет за адресою: www.cameq.kiev.ua.
З метою формування відкритої системи вступних випробувань до вищих навчальних закладів, яке унеможливлює вплив суб’єктивних чинників на результати випробувань, та отримання об'єктивної інформації про навчальні досягнення випускників загальноосвітніх навчальних закладів передбачено створення Українського центру оцінювання та мережі регіональних центрів.
Також повідомляємо, що з метою розроблення програм національних вимірювань навчальних досягнень учнів для забезпечення органів державної влади порівнювальною інформацією, створення передумов для участі України в міжнародних порівняльних дослідженнях якості освіти 12 травня цього року Міністерством разом з Академією педагогічних наук України та Центром тестових технологій було проведено в Автономній Республіці Крим, Донецькій, Київській, Львівській, Одеській, Харківській областях та місті Києві моніторингові дослідження якості початкової освіти учнів 4-х класів та навчальних досягнень учнів 8-х класів з природничо–математичних дисциплін.
Результати проведеного моніторингового дослідження за технологіями міжнародних експертних організацій з якості освіти зараз обробляються. Отримані дані не аналізуються як результати навчальних досягнень окремих учнів чи навчальних закладів, а спрямовані на виявлення тенденцій щодо освітніх результатів у країні в цілому та з метою формування подальшої освітньої політики. Проведення таких досліджень є складним і вартісним процесом, адже потребує залучення фінансових, наукових та організаційних ресурсів.
З метою інформування громадськості та залучення її до обговорення перспектив розвитку освіти, удосконалення якості роботи навчальних закладів у мережі Інтернет розміщено сайти, що створені за сприяння Міністерства освіти і науки України: www.mon.gov.ua та http://ostriv.in.ua.



Начальник управління Л.С.Ващенко

Мой комментарий.

"Основним навчальним виданням, яке систематизовано відтворюють зміст навчального предмета, є підручник. На відміну від коротких конспектів, конкурс яких Ви пропонуєте провести, підручник містить не лише інформацію щодо основ певної науки, а й навчально-методичний апарат (ілюстративний матеріал, завдання на порівняння, систематизацію та узагальнення, засоби самоконтролю й самооцінки тощо), що формує мотивацію до навчання, розвиває інтерес школярів до предмета. "

В моём обращении НЕТ даже намёка на предложение использовать краткие конспекты ВМЕСТО учебников. ЕСТЬ предложение использовать эти конспекты, в частности, для подготовки оптимальных, согласованных учебных пособий ВМЕСТО того, чтобы издавать (за счёт государства) новые пособия низкого качества (по принципу «хай гірше, або інше”)

"Протягом останніх 3-х років проводиться експеримент, у якому понад 20 тис. випускників загальноосвітніх навчальних закладів за бажанням мали змогу складати державну підсумкову атестацію з математики, історії, української мови та економіки у центрах тестових технологій. Експеримент щодо впровадження зовнішнього оцінювання навчальних досягнень засвідчив високий рівень довіри громадськості саме до такої системи оцінювання."

У нашей общественности нет ни малейших оснований для каких бы то ни было выводов.
• За указанный период в стране выпущено1,5 миллионов учащихся. Так что за указанный период тестирование прошли всего 1,3% учащихся
• Престижные учебные подразделения (с высокой “взяткоёмкостью”) в эксперименте не участвовали
• Никаких оснований для утверждения отсутствия утечки информации о содержании заданий нет
• Учащиеся имели возможность, например, сдавать экзамен в ВУЗе (с которым заключён соответствующий договор) и зачитывать его, как выпускной. Уровень таких испытаний мог оказаться неизмеримо ниже уровня внешнего тестирования (см., например, задание по матиматике ХПИ). Государство, таким образом, отказывается от контроля оценивания уровня знаний: одну и ту же отметку можно получить за совершенно несоизмеримые уровни освоения учебного материала.

"База завдань, що пропонувалась на цих тестуваннях, є відкритою для ознайомлення та розміщена в мережі Інтернет за адресою: www.cameq.kiev.ua."

Базой заданий во всём мире (и, в частности, в документах МО России) называют полный набор заданий, из которого выбирается задание для тестирования. По указанному Вами адресу размещена не база заданий, а сами задания.

"З метою формування відкритої системи вступних випробувань до вищих навчальних закладів, яке унеможливлює вплив суб’єктивних чинників на результати випробувань, та отримання об'єктивної інформації про навчальні досягнення випускників загальноосвітніх навчальних закладів передбачено створення Українського центру оцінювання та мережі регіональних центрів."

МОН и АПН и ранее имели подразделения, предназначенные для мониторинга уровня знаний. В частности, таковой мониторинг – одна из основных задач районных органов управления образования. И если, к примеру, посмотреть результаты так называемых “срезов знаний” за последние годы, то выяснится, что знания учащихся имеют беспрецедентно высокий уровень. Что, разумеется, ни в коей мере действительности не соответствует.
В связи с этим возникает ряд естественных вопросов.
• Будет ли увеличено количество чиновников?
• Чем новые органы министерства будут отличаться от уже существующих?

"Також повідомляємо, що з метою розроблення програм національних вимірювань навчальних досягнень учнів для забезпечення органів державної влади порівнювальною інформацією, створення передумов для участі України в міжнародних порівняльних дослідженнях якості освіти 12 травня цього року Міністерством разом з Академією педагогічних наук України та Центром тестових технологій було проведено в Автономній Республіці Крим, Донецькій, Київській, Львівській, Одеській, Харківській областях та місті Києві моніторингові дослідження якості початкової освіти учнів 4-х класів та навчальних досягнень учнів 8-х класів з природничо–математичних дисциплін.
Результати проведеного моніторингового дослідження за технологіями міжнародних експертних організацій з якості освіти зараз обробляються. Отримані дані не аналізуються як результати навчальних досягнень окремих учнів чи навчальних закладів, а спрямовані на виявлення тенденцій щодо освітніх результатів у країні в цілому та з метою формування подальшої освітньої політики."

В своём обращении, я указал на то обстоятельство, что в отсутствие широкого обсуждения проблем содержания и методов оценки результатов работы системы образования, шансов на успех такие оценки не имеют. С сожалением приходится констатировать, что цитированная часть ответа на моё обращение НЕ СОДЕРЖИТ реакции на указанный тезис.

"Проведення таких досліджень є складним і вартісним процесом, адже потребує залучення фінансових, наукових та організаційних ресурсів."

Трудно согласиться с этим утверждением. Разумеется, если качественный мониторинг будет производиться параллельно с некачественным…

"З метою інформування громадськості та залучення її до обговорення перспектив розвитку освіти, удосконалення якості роботи навчальних закладів у мережі Інтернет розміщено сайти, що створені за сприяння Міністерства освіти і науки України: www.mon.gov.ua та http://ostriv.in.ua."

Указанные сайты не выдерживают никакого сравнения с российскими (см. www.mschools.ru, www.auditorium.ru, orel.rsl.ru и десятки(!!) иных). Следует констатировать тот факт, что если указанные органы и были созданы для указанных целей, то целей они НЕ ДОСТИГАЮТ.

Відповіді

  • 2005.06.20 | Георгій

    МОН (так само як і ОМОН) просто не повинно вирішувати...

    ... тих питань, яких Ви їм ставите. Які предмети викладати і як, які підручники і посібники замовляти і друкувати, які тести проводити і т.д. - повинні вирішувати самі школи і ВНЗ, в індивідуальному порядку, на підставі якоїсь своєї власної "хартії," і без ніякого диктату ніяких міністрів. Якщо ж залишиться стара система, коли все іде зверху вниз по піраміді ієрархії, тоді Ви так і будете писати листи, а вони Вам так і будуть "відповідати." IMHO...
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.06.20 | В ячеслав

      Re: МОН (так само як і ОМОН) просто не повинно вирішувати...


      Георгій пише:
      > ... тих питань, яких Ви їм ставите. Які предмети викладати і як, які підручники і посібники замовляти і друкувати, які тести проводити і т.д. - повинні вирішувати самі школи і ВНЗ, в індивідуальному порядку, на підставі якоїсь своєї власної "хартії," і без ніякого диктату ніяких міністрів. Якщо ж залишиться стара система, коли все іде зверху вниз по піраміді ієрархії, тоді Ви так і будете писати листи, а вони Вам так і будуть "відповідати." IMHO...

      Уважаемый Георгий!
      Могу согласиться с двумя тезисами Вашей реплики
      1. ОМОН, действительно, здесь не при чём
      2. Слово ОТВЕТ, действительно, следует брать в кавычки, ибо таковым его считать нельзя.
    • 2005.06.20 | Рюген

      Re: МОН (так само як і ОМОН) просто не повинно вирішувати...

      Георгій пише:
      > ... тих питань, яких Ви їм ставите. Які предмети викладати і як, які підручники і посібники замовляти і друкувати, які тести проводити і т.д. - повинні вирішувати самі школи і ВНЗ, в індивідуальному порядку, на підставі якоїсь своєї власної "хартії," і без ніякого диктату ніяких міністрів. Якщо ж залишиться стара система, коли все іде зверху вниз по піраміді ієрархії, тоді Ви так і будете писати листи, а вони Вам так і будуть "відповідати." IMHO...
      "Мы все учились понемногу,
      чему-нибудь и как-нибудь."
      Вы предлагаете откатиться на 2 столетия назад? Тю на Вас!
      Тогда получится как в известном спектакле С. Образцова "Сотворение мира": Ну какое у него может быть образование? - Пиши: середня бандерівська освіта.
      Осветили и пошел.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.06.20 | Георгій

        Не бачу великих проблем у децентралізації...

        Чим погана система, коли міністерство не диктує, які предмети вивчати і якими методами?

        Бачу можливу проблему хіба що у транспорті. Якщо дитина росте біля школи, яку батьки цієї дитини вважають поганою, хтось цю дитину повинен відвезти у хорошу школи і забрати з неї назад.

        А так, ніяких серйозних недоліків не бачу. А виграш колосальний. Економите стільки часу і сил, не ведучи ніякої переписки ні з якими чиновниками. І лісів менше вирубується... :) :) :)
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2005.06.20 | Рюген

          Re: Не бачу великих проблем у децентралізації...

          Что-то в этом есть. Если неважно чему учишься, значит и обязательное образование становится фикцией. Можно учиться, можно делать вид. И не только лесов меньше вырубится: наоборот, число дубов увеличится. А из них можно делать не революции бесполезные, а хорошую мебель. Или прислугу.
        • 2005.06.21 | Людмила

          Re: Не бачу великих проблем у децентралізації...

          Георгій пише:
          > Бачу можливу проблему хіба що у транспорті. Якщо дитина росте біля школи, яку батьки цієї дитини вважають поганою, хтось цю дитину повинен відвезти у хорошу школи і забрати з неї назад.

          справа в тому, що за місцем проживання наразі ходять до школи хіба що сільські діти. в містах майже всі школи або мають певну "спеціалізацію" або просто маніпулюють цим і начебто за мікрорайонами вже більше на працюють. а отже батькам все одно доводиться або домовлятися, або платити "вступний внесок", або шукати інші можливості.
          тож процес йде вже давно, і він є незворотнім :)

          щодо листувань з держструктурами, то тут є дві сторони питання:
          з одного боку, я згідна, що поодинокі листи особливого враження на чиновників справлять. проте, їм все ж таки варто регулярно нагадувати, що могутній "одобрямс" залишився далеко позаду...
  • 2005.06.22 | В ячеслав

    Re: Ответ МОН на "открытое письмо". Мой комментарий

    Уважаемые участники обсуждения! Хочу обратить ваше внимание на следующее обстоятельство.
    Система образования разворчивается в рамках наличного рыночного спроса на образовательные услуги. Государство ограничивает действие рыночных механизмов некоторыми внерыночными "правилами игры". Уважаемый Георгий предлагает, по сути, отменить государственные ограничения в надежде на то, что рынок сам вырулит куда надо.
    У меня (и у других участников дискуссии, как это видно из реплик) иная точка зрения. Но дело даже не в этом. А дело в том, что позиция Георгия, практически, совпадает с позицией Министерства. Которое как раз и не собирается ничего контролировать и, таким образом, и не собирается нести ответственность за: качество учебных пособий, уровень знаний, подготовку учителей и т.п. А собирается: интегрироваться в Европу, повышать уровень гуманизации и гуманитаризации, определять компетенции и пр.пр. Т.е. делать то, чего невозможно ни измерить, ни проверить!!
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.06.22 | Георгій

      Re: Ответ МОН на "открытое письмо". Мой комментарий

      В ячеслав пише:
      > Уважаемые участники обсуждения! Хочу обратить ваше внимание на следующее обстоятельство.
      > Система образования разворчивается в рамках наличного рыночного спроса на образовательные услуги. Государство ограничивает действие рыночных механизмов некоторыми внерыночными "правилами игры". Уважаемый Георгий предлагает, по сути, отменить государственные ограничения в надежде на то, что рынок сам вырулит куда надо.
      (ГП) Пане Вячеславе, я зовсім не це пропоную! МОН хай собі буде, і хай працює. Я не прихильник того, щоби його усунути чи замінити його "вільним ринком." Я тільки за значно ширші повноваги шкіл, їх колективів. На мою думку, школи не зобов"язані нічого у МОН просити - особливо які саме предмети їм викладати чи не викладати, приймати їм участь у стандартизованому тестуванні чи ні, і т.д. МОН повинен більше опікловуватися фінансуванням шкіл, координацією матеріальних ресурсів; це його обов"язок, наприклад, слідкувати, щоби школи не розвалювалися, щоби діти у школах не хворіли, щоби за дітьми вчасно приїжджали автобуси з кваліфікованими водіями, і т.д. Але це не задача чиновников з МОН давати дозвіл або не-дозвіл Вам на те, щоби Ви викладали саме отакі предмети, а не інші, і саме так, як Ви це вважаєте за потрібне, а не хтось інший. І це також, на мою скромну думку, не задача МОН поширювати Ваші ініціативи на інших, нав"язувати іншим щось таке, що Ви розробляєте - так само як це не задача МОН не давати Вашим або чиїмось іншим ініціативам поширюватися на інших вчителів і інші школи. Це не "ринок" у якомусь комерційному сенсі цього слова - це просто горизонтальність, широкий спектр можливостей.

      > У меня (и у других участников дискуссии, как это видно из реплик) иная точка зрения. Но дело даже не в этом. А дело в том, что позиция Георгия, практически, совпадает с позицией Министерства. Которое как раз и не собирается ничего контролировать и, таким образом, и не собирается нести ответственность за: качество учебных пособий, уровень знаний, подготовку учителей и т.п. А собирается: интегрироваться в Европу, повышать уровень гуманизации и гуманитаризации, определять компетенции и пр.пр. Т.е. делать то, чего невозможно ни измерить, ни проверить!!
      (ГП) Я думаю, головне у тому, щоби вони ВАМ НЕ ЗАВАЖАЛИ писати, видавати, і використовувати ті навчальні посібники, які ВАМ подобаються. МОН, на мою думку, не повинен ставити ніяких "грифів" свого схвалення ні на яку літературу. Правда, тоді виникає проблема: а хто ж буде фінансувати видання тих посібників, які до вподоби саме п. Вячеславові Епштейну? Якщо не вказівка МОНу виділити гроші - тоді як? Оце дійсно проблема, але якщо Ви бачите вихід тільки в тому, щоби тиснути на чиновників у міністерстві і "переконувати" їх саме у Вашій правоті, тоді я маю сумнів, що щось путнє з цього вийде. Вони і далі продовжуватимуть замилювати Вам очі балачками про інтеграцію і іншу "ацію." Усі чиновники в усіх країнах світу роблять саме це, і нічого іншого. Це їх функція, їх екологічна ніша. Ви станете чиновником - і Ви будете робити те саме... Прогрес може бути досягнутий, на мою думку, тільки розробкою такої системи, де чиновнии не здатні заважати фахівцям на місцях, таким людям, як Ви.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.06.23 | В ячеслав

        Re: Ответ МОН на "открытое письмо". Мой комментарий

        > МОН повинен більше опікловуватися фінансуванням шкіл, координацією матеріальних ресурсів; це його обов"язок, наприклад, слідкувати, щоби школи не розвалювалися, щоби діти у школах не хворіли, щоби за дітьми вчасно приїжджали автобуси з кваліфікованими водіями, і т.д.
        >

        Уважаемый Георгий! Для выполнения указанных Вами задач министерство вообще не нужно!! Финансирование оборазования предусматривает бюджет страны. Разверстать средства по конкретным объектам на основании существующего закона может компьютерная программа. Что же касается состояния школьных строений, здоровья учащихся и пр.пр. - причём здесь министерство образования??

        > Але це не задача чиновников з МОН давати дозвіл або не-дозвіл Вам на те, щоби Ви викладали саме отакі предмети, а не інші, і саме так, як Ви це вважаєте за потрібне, а не хтось інший. І це також, на мою скромну думку, не задача МОН поширювати Ваші ініціативи на інших, нав"язувати іншим щось таке, що Ви розробляєте - так само як це не задача МОН не давати Вашим або чиїмось іншим ініціативам поширюватися на інших вчителів і інші школи. Це не "ринок" у якомусь комерційному сенсі цього слова - це просто горизонтальність, широкий спектр можливостей.
        >

        > (ГП) Я думаю, головне у тому, щоби вони ВАМ НЕ ЗАВАЖАЛИ писати, видавати, і використовувати ті навчальні посібники, які ВАМ подобаються. МОН, на мою думку, не повинен ставити ніяких "грифів" свого схвалення ні на яку літературу. Правда, тоді виникає проблема: а хто ж буде фінансувати видання тих посібників, які до вподоби саме п. Вячеславові Епштейну? Якщо не вказівка МОНу виділити гроші - тоді як? Оце дійсно проблема, але якщо Ви бачите вихід тільки в тому, щоби тиснути на чиновників у міністерстві і "переконувати" їх саме у Вашій правоті, тоді я маю сумнів, що щось путнє з цього вийде. Вони і далі продовжуватимуть замилювати Вам очі балачками про інтеграцію і іншу "ацію." Усі чиновники в усіх країнах світу роблять саме це, і нічого іншого. Це їх функція, їх екологічна ніша. Ви станете чиновником - і Ви будете робити те саме... Прогрес може бути досягнутий, на мою думку, тільки розробкою такої системи, де чиновнии не здатні заважати фахівцям на місцях, таким людям, як Ви.
        >
        Уважаемый Георгий! В Вашем рассуждении есть, на мой взгляд, противоречие, которое очень трудно преодолеть. Вы, скажем, интуитивно чувствуете, что я - квалифицированный специалист. А некто (тоже интуитивно) сложил прямо противоположную точку зрения. Вы скажете: вот пусть и ищет этот "другой" другого учителя для своего ребёнка. Но ведь именно эта ситуация и называется "рынком". Причём самым "обыкновенным". Социально-исторический опыт (на мой взгляд) свидетельствует, что ни к чему хорошему это не приведёт. Роль государства состоит именно в том, чтобы взять на себя делигированную долю ответственности за будущее нации. И если говорить о среднем образовании, то эта доля определяется именно инвариантной составляющей учебного плана, а также установлением квалификации учителей и сертификацией уровня знаний учащихся.
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2005.06.24 | Георгій

          Добре, не буду сперечатися...

          Я насправді не маю серйозних аргументів на користь "горизонтальної" моделі також. Просто мені ОСОБИСТО як викладачеві маленького провінційного університету у США подобається ситуація, коли я не зобов'заний думати про те, яким саме чином які державні чиновники мені допоможуть. Я тільки радію, що вони мені не заважають, і не чекаю від них рівно нічого більшого за це. А наскільки це позначається на хід освіти і взагалі на хід справ у державі, я, чесно кажучи, не знаю. До речі, а західноєвропейці які міністерства освіти мають - типу того, що у США (тобто такого, що зникни воно завтра, і ніхто не помітить), чи типу того, що було в СРСР і є зараз в Україні?


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".