МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Освітні перспективи України

09/26/2008 | Президент України Віктор Ющенко
http://www.golos.com.ua/article/1222349334.html
Попри бурхливі й навіть болісні політичні процеси, що сьогодні вирують в Україні, попри цинічний егоїзм і зради окремих лідерів, одне залишається непорушним — український народ твердо вибрав демократичний та європейський шлях розвитку. Це відповідає цивілізаційній сутності української нації, і змінити її не можуть ні маніпуляції домашніх політгендлярів, ні мудрі технології закордонних стратегів. Я, як Президент, гарантую стабільність нашого демократичного курсу, у цьому бачу свою місію і обов’язок українського патріота.

З кожної кризи ми виходимо досвідченішими й міцнішими. Політичне шумовиння відійде в минуле. Нам же належить дивитися в майбутнє, послідовно й упевнено розбудовувати українську державу.

Сьогодні, на початку нового навчального року й у переддень Дня вчителя, хочу зупинитися на одному з найважливіших напрямків, що веде країну до успіху, — на наших завданнях у сфері освіти.

Вона завжди була в пошані, але саме в наш час набула кардинально нового значення.

В умовах постіндустріального, інформаційного етапу розвитку світової цивілізації саме освіта й наука стають основними продуктивними силами, визначають конкурентоспроможність і життєздатність держави.

Інтелектуальний і духовний потенціал нації є сьогодні тією базою, на якій ґрунтується її політична й економічна могутність, її статус у міжнародній ієрархії, її подальші перспективи.

Від того, чи зможемо ми забезпечити пріоритетність розвитку освіти, залежить відповідь практично на всі інші життєво важливі виклики сучасності й майбутнього.

Освіта, таким чином, перетворюється на пріоритетну умову національного розвитку й запоруку національної безпеки. Її всебічна підтримка — ключове завдання української державності.

Українська нація по праву вважається однією з найосвіченіших. Це наш великий шанс, наш стратегічний капітал. Ми зобов’язані зберегти й примножити його, уміло використати на благо України.

Проте в нових сучасних умовах наша освіта потребує модернізації. Необхідно переорієнтувати освітню діяльність, що базується на традиційному «академізмові», на реальні потреби суспільства, на розвиток людини як особистості.

Ми повинні навчитися формувати людину з інноваційним типом мислення, культури і поведінки, здатну постійно самовдосконалюватися й успішно реагувати на постійні зміни у світі.

Моя позиція чітка і принципова — держава має зробити все можливе, щоб забезпечити всім громадянам доступ до якісної освіти.

Саме тому я надаю першочергову й постійну увагу зростанню освітнього рівня нації, модернізації середньої та вищої школи, підвищенню добробуту й соціального статусу вчителів та викладачів.

Радий, що моя політика й ініціативи знаходять живий відгук і розуміння в суспільстві, передусім в освітянської громадськості.

Це засвідчили, зокрема, проведені в цьому році Всеукраїнський форум інтелігенції, Всеукраїнська нарада з питань підвищення якості освіти в Україні та нещодавня Нарада з керівниками вищих навчальних закладів з питань забезпечення доступу громадян до якісної вищої освіти.

Я перебуваю в постійному контакті з нашими освітянами, ми ведемо конструктивний і плідний діалог. Його результатами стали укази Президента України від 4 липня 2005 року «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні» та від 20 березня 2008 року «Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні». За підсумками наради з ректорами найближчим часом вийде указ «Про забезпечення подальшого розвитку вищої освіти України».

Я дав урядові доручення розробити та затвердити комплексний план дій з розвитку освіти в Україні на 2008 — 2011 роки. У Верховній Раді чекає схвалення нова редакція Закону України «Про вищу освіту», яка враховує виклики сучасності.

Усі ці зусилля в цілому спрямовані на вирішення головного стратегічного завдання — кардинального підвищення якості освітнього процесу. Це передбачає цілий комплекс дій — удосконалення змісту навчальних програм, завершення повної комп’ютеризації шкіл, запровадження сучасних освітніх технологій, поліпшення матеріально-технічної бази та методичного забезпечення викладання, посилення наукової роботи університетів й академій, підвищення матеріального й соціального статусу освітянина та інших не менш важливих заходів.

Робота ведеться, робота посилюватиметься. За останні роки ми вже досягли помітного прогресу в освітній сфері.

Одразу хочу згадати наше найважливіше досягнення. Це запровадження у цьому році зовнішнього незалежного оцінювання знань випускників, у якому взяли участь понад 466 тисяч юнаків та дівчат.

Ця амбітна і масштабна реформа стала нашим великим проривом у забезпеченні рівного доступу громадян до вищої освіти. Вона стосується всього нашого народу, кожного учня, практично кожної української сім’ї.

Ми ввели фактично нові принципи набору абітурієнтів до вищих навчальних закладів — об’єктивні, прозорі, чесні й соціально справедливі.

Нова система блокує корупцію та використання впливових зв’язків при вступі, відновлює довіру народу до держави й освітньої системи, оздоровлює суспільство.

Дуже важливо, щоб молода людина входила у дорослий світ чесно, щоб у неї не було на цей світ образ і розчарування. Чесний вступ до університету — це потужний стимул зберегти честь до кінця життя.

Як і все нове, і в суспільстві, і в освітянському середовищі реформа сприймалася з певним острахом, сумнівами, а подекуди й зі спротивом. Проте тепер можемо констатувати: перше незалежне тестування пройшло успішно й у цілому було позитивно оцінено як абітурієнтами, так і працівниками середньої та вищої школи.

У 2008 році за сертифікатами Українського центру оцінювання якості освіти до вищих навчальних закладів зараховано 95% абітурієнтів.

Решта 5% не проходили тестування у зв’язку зі станом здоров’я. Серед прийнятих за сертифікатами певна частина належать до пільгових категорій. Із них 2,5% дітей-інвалідів І і ІІ групи, 1,6% дітей-сиріт та дітей, що залишилися без піклування батьків, 1% тих, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Ці, на перший погляд, сухі цифри насправді відображають ще одне надзвичайно важливе позитивне зрушення. Наше суспільство стало гуманнішим, держава повернулася обличчям до найбільш знедолених дітей нашого народу. Ми зробимо все, щоб дати їм шанс реалізуватися, щоб вони відчули — їх не покинули напризволяще, вони повноцінні й повноправні сини й доньки України. Це моя принципова позиція.

Звісно, при проведенні зовнішнього незалежного оцінювання знань були й недоліки, в основному технологічного й локального характеру. Відповідні державні структури отримали завдання проаналізувати й визначити механізми їх усунення в 2009 році.

Незаперечним успіхом України стало приєднання в 2005 році до Болонського процесу, який передбачає створення спільної Зони європейської вищої освіти до 2010 року.

Перед нами стоїть відповідальне завдання — прискорити запровадження європейських стандартів у вищій школі, не втрачаючи при цьому найкращих власних традицій.

Виконання цього завдання на практиці означає — з 2010 року наша вища освіта вже буде інтегрована до Європейського Союзу.

Наші студенти, наша майбутня інтелектуальна еліта отримають такі ж права й можливості, як і їхні ровесники в ЄС, вони зможуть навчатися в європейських університетах, вони першими з українців фактично стануть громадянами Євросоюзу.

Болонський процес — це один з фундаментальних напрямків інтеграції нашої держави до європейської спільноти.

Уведення європейських стандартів у сфері вищої освіти передбачає також серйозні зміни в нинішній мережі вищих навчальних закладів та їхній структурі.

У даний час у нас склалася досить парадоксальна ситуація. В Україні налічується 904 вищих навчальних закладів усіх рівнів акредитації та форм власності. Крім того, діє 1005 їхніх відокремлених структурних підрозділів. Тим часом Велика Британія таких навчальних закладів має 96; Франція — 78; Італія — 65; Польща — лише 11.

На практиці це означає, що багато українських навчальних закладів, формально маючи статус вищих, насправді не спроможні повною мірою забезпечити сучасний рівень викладання. Вочевидь, маємо справу з розпорошенням ресурсів, розмиванням і нівелюванням самого поняття вищої освіти.

Необхідно подбати й про підвищення рівня наукової роботи в університетах. Існує аксіома: університетом вважається тільки той вищий навчальний заклад, який проводить значущі наукові дослідження і готує на цій основі кадри вищої кваліфікації. В Україні сьогодні із 347 вищих навчальних закладів ІІІ—ІV рівнів акредитації наукові дослідження здійснюють менше половини. Для забезпечення необхідної якості вищої освіти, конкурентоспроможності навчальних закладів потрібно провести їх укрупнення, створити потужні регіональні університети.

Одним з базисних завдань у галузі освіти вважаю посилення її духовної та національної складової.

Виховання справжнього інтелігента, громадянина і патріота, прищеплення любові до України, її мови, культури й історії, глибоке відчуття спільної причетності до долі нації — першочерговий обов’язок нашої школи.

Тільки так зможемо наповнити життя молодого покоління істинним високим смислом, об’єднати націю і мобілізувати її творчі сили на досягнення успіху.

Особливу увагу слід звернути на відродження української мови. Роль школи, як середньої, так і вищої, у цій життєво важливій справі — провідна.

Як сказав великий український поет Олександр Олесь: «Мова — це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова — це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам’ять, найцінніше надбання віків, мова — це ще й музика, мелодика, барви буття, сучасна художня, інтелектуальна і мислительська діяльність народу».

Молоде покоління українців повинне заговорити мовою свого народу. Так є в усьому цивілізованому світі, так має бути і в нас. Це питання нашої ж національної гідності.

Час нарешті повернути українській мові її законні права у вищій школі, з якої вона була тихцем усунута радянськими асиміляторами. Наше завдання — дати зрозуміти кожному викладачеві, кожному студентові: українська наука жива, вона розвивається, невпинно рухається вперед і без повноцінного знання української вони стикаються з небезпекою залишитись осторонь цього процесу.

Наша інтелектуальна еліта має служити зразком любові й поваги до української мови, власним прикладом сприяти підвищенню її авторитету в суспільстві.

Нарешті, завданням і справою честі держави є подальше підвищення матеріального й соціального статусу працівника освіти. Учитель повинен мати всі підстави пишатися тим, що він учитель, відчувати належну повагу і від влади, і від суспільства.

Я, син сільських учителів, сприймаю турботу про поліпшення життя освітян як свій святий обов’язок.

У цьому плані вже багато зроблено. Послідовно підвищується оплата праці педагогічних та науково-педагогічних працівників, стипендії для студентів.

Уведення Єдиної тарифної сітки дасть змогу збільшити у 2008 році середню заробітну плату освітян з 1460 грн. до 1891 грн. Надбавки до посадових окладів вчителів, які працюють на селі, уже зросли на 20%. У вищих навчальних закладах середня зарплата професора нині становить 2474 грн., доцента — 2012 грн.

Я дав доручення місцевим органам влади істотно прискорити темпи виділення житла для працівників освіти. Якщо у 2005 році їм уперше було надано майже 600 помешкань, то 2007 року — 711, а в І півріччі 2008 року — 807. Зазначу, що в 2004 році цей показник становив тільки 167 квартир. Наша мета протягом трьох-чотирьох років забезпечити житлом усіх 19 тисяч освітян, які перебувають на квартирній черзі.

Я впевнений, що спільними зусиллями ми розв’яжемо всі наші проблеми й виведемо українську школу на найвищий європейський рівень.

Україна забезпечить майбутнє освіті — освіта забезпечить майбутнє Україні.

Відповіді

  • 2008.09.26 | Дідусь

    Який жанр цього патетичного виступу пана Президента:


    Передвиборча агітаційна промова кандидата на посаду Президента чи звіт Президента про чотирирічну наполегливу та плідну працю в галузі освітянської політики?
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.09.26 | Питання

      Багаті професори та бідні студенти

      Чи не надто багато заробляє в 2008 р. звичайний професор (аж 29,7 тисяч гр. за рік) у порівняння з сином Президента, який (син) в 2005 р., будучи студентом, заробляв на місяць якусь там пару десятків тисяч у.о.?
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2008.09.27 | Відповідь

        Забагато

        Бо шляхетна родина Ющенків - це наше щастя, наші достойники, а професор, як казав Ленін, то лайно нації.
    • 2008.09.27 | Torr

      Re: Який жанр цього патетичного виступу пана Президента:

      Дідусь пише:
      >
      > Передвиборча агітаційна промова кандидата на посаду Президента чи звіт Президента про чотирирічну наполегливу та плідну працю в галузі освітянської політики?

      Напевно, він підсвідомо копіює генсеків, і нажаль не тількі в промовах...
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2008.09.27 | Simpleton

        Cамe так. Усі вони вийшли з брeжнєвської "шинeлі" і

        політичну роботу знають лишe у вигляді "ППР" - тобто парт-політ роботи, котра нeофіційно пeрeкладалася ними ж "Посиділи, Поп..діли, Розійшлися".
  • 2008.09.27 | Вартість питання про освіту, так звану вищу

    Re: Освітні перспективи України

    Студентів - 2,8 млн. Державний комітет статистики України. Вищі навчальні заклади http://ukrstat.gov.ua/control/uk/localfiles/display/operativ/operativ2005/osv_rik/osv_u/vuz_u.html

    Приблизно половина з них в приватних внз и сплачує за рік мінімально 5 тис гр.

    Маємо 7 000 000 000 гр. щорічно.
  • 2008.09.28 | Председатель Совета Федерации Миронов

    Мнение о Болонке, одобренное аплодистентами академиков РАН

    С одной стороны, мессианское восторженно-воодушевленное мнение о Болонке нашего Президента (точнее, сотрудников СП и, возможно, МОН, которые готовили эту "Фултоновскую" речугу), и, с другой, критичное мнение о Болонке.

    Я сторонник второго мнения.

    А Вы?

    Отчет о проведении Общего собрания Российской академии наук 28 мая - 2 июня 2008 года http://www.ras.ru/news/shownews.aspx?id=f9737a33-2729-4ff0-992f-b82e2a400b42&_Language=ru#content

    "Но мы, к сожалению, в данном случае я самокритично говорю о представителях власти, о государстве, мы рубим и уже сильно подрубили сук, на котором мы сидим. Я имею в виду очень поспешное, на мой взгляд, устремление России по пути Болонского процесса. Я не скрываю, я являюсь противником /АПЛОДИСМЕНТЫ/ вот этого стремительного движения. И считаю, если мы говорим о реальной конкурентоспособности, то мы должны все-таки остановиться и еще раз подумать: почему? Я назову вещи своими именами. Еще советская система образования была признана лучшей в мире. Почему Соединенные Штаты Америки и многие другие страны берут за основу, допустим, ту же основу преподавания математики в школах и многое другое, и почему же мы переходим на натаскивание, я назову вещи своими именами, наших детей, нашу школьную молодежь на сдачу тестов. И ликвидируем то, чем всегда гордились мы.
    То же самое касается двухуровневого образования. И, в конце концов, когда говорят о Болонском процессе, говорят, что зато у нас будут признаваться наши дипломы в Европе. Но давайте мы опять вернемся. У нас что, нет проблемы утечки умов? Мы готовим наших специалистов для того, чтобы, получив бесплатное образование, здесь тоже, честно скажем, есть проблемы. Если я не ошибаюсь, цифра выпускников 2007 года высшей школ, 56 процентов получили образование за деньги, при условии, что в нашей Конституции написано, что образование высшее профессиональное гарантируется каждому бесплатное. Это отдельная проблема. Но, в конце концов, государство тратит деньги, а потом наши выпускники высших учебных заведений едут работать на чужого дядю.

    В Совете Федерации у меня тоже есть единомышленники по этому вопросу. Не все, некоторые считают, что, допустим, Единый Государственный Экзамен – это благо, это замечательно, дается возможность выпускникам из отдаленных населенных пунктов сдавать экзамены.

    Я говорю, что нет проблем. Давайте мы сделаем выездные комиссии, которые формируются здесь, в Москве, во всех городах федеральных округов. Любой желающий сдает экзамены по тем предметам, по профилю того вуза, куда он хочет поступать. Пускай это будут не школьные экзамены. Можно же найти самые разные поводы. Кстати, я вчера участвовал в одной телепередаче, с удивлением узнал, что, оказывается, в связи с переходом на ЕГЭ уже ликвидированы вот эти преференции для золотых медалистов. Я считаю это тоже ошибкой. Нужно, наоборот, стремиться, чтобы как можно больше выпускников поступали на основе олимпиад либо каких-то достижений. И как минимум вот этот процесс натаскивания на сдачу тестов мне представляется очень опасным. Нужно все-таки еще раз подумать, учитывая, что окончательно установлено, что в 2009 году мы должны перейти этот «рубикон» и окончательно ввергнуться вот в эту систему.

    И, пользуясь этой высокой трибуной, я рассчитываю, в том числе, на поддержку академиков из Российской академии наук, что мы вместе все-таки многого добьемся.

    Я, честно говоря, выступая перед аудиториями вузов, академий, университетов, говоря о своей позиции, всегда слышал аплодисменты. И вообще, честно говоря, удивительно, потому что, с кем ни поговоришь, все понимают ошибочность и пагубность вот такого бездумного следования тем новеллам, которые привнесены нам в наше образование. Жалко, что Андрей Александрович ушел, но он знает мою позицию.

    Я должен вас проинформировать, что мы в Совете Федерации готовим серьезные документы и серьезные обращения, в том числе и с законодательной инициативой для того, чтобы еще раз вернуться к этой теме".
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.09.29 | псевдоквази

      Re: Мнение о Болонке, одобренное аплодистентами академиков РАН

      Председатель Совета Федерации Миронов пише:
      > С одной стороны, мессианское восторженно-воодушевленное мнение о Болонке нашего Президента (точнее, сотрудников СП и, возможно, МОН, которые готовили эту "Фултоновскую" речугу), и, с другой, критичное мнение о Болонке.
      >
      > Я сторонник второго мнения.
      >
      > А Вы?
      >
      Дело не в том. Я тоже сторонник 2-го мнения потому что:
      1) От формального внедрения оформления многочисленных бумажек "по-Болонски" ничего системе образования не светит, т.к. на уровень ВУЗов оно не повлияет и никто не поедет учиться туда, где учиться нечему, не начем и не у кого.
      2) Также оно ничего не дает обладателям "болонских" дипломов украинского производства, т.к. как правило на работы на государство в ЕС берут граждан ЕС, а другим работодателям на эти соглашения... с высокой колокольни. Более того, большой процент работ (от библиотекаря до инженера) можно получить только будучи членом профессиональной ассоциации, а эти ассоциации независимы от государств ЕС, они никаких Болонок не подписывали и потому выполнять их не будут. Интересно, это Президенту хоть известно?
      3) Мне кажется, это сделано только для того, чтобы дети наших "достойныкив", получившие дипломы на Западе, могли получить посты у "папиков" в министерствах и потом сами стать "папиками". Но для этого достаточно было бы просто признать в Украине дипломы ЕС и не морочить голову всей стране.
      4) Ну вся эта болонизация - пиар МОНовцам - какже, реформы идут, идем в Европу и т.п.
  • 2008.09.29 | Прес-служба Президента України Віктора Ющенка

    Завдання Президента

    http://www.president.gov.ua/news/11328.html

    ВІКТОР ЮЩЕНКО ПІДКРЕСЛИВ, ЩО ЧЕРЕЗ ДВА РОКИ УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА МАЄ ЗАБЕЗПЕЧИТИ СТУДЕНТОВІ "РІВНУ КОНКУРЕНТНІСТЬ" НА ВСЬОМУ ПРОСТОРІ, ЯКИЙ ОБ'ЄДНАНИЙ БОЛОНСЬКИМ ПРОЦЕСОМ.


    Під головуванням Президента відбулася Всеукраїнська розширена нарада з ректорами вищих навчальних закладів

    У нараді з питань забезпечення доступу громадян до якісної вищої освіти взяли учать віце-прем'єр-міністр Іван Васюник, Міністр освіти і науки Іван Вакарчук, ректори вищих навчальних закладів України.

    Як позитивні тенденції Глава держави відзначив приєднання України до Болонського процесу, краще фінансування освітян та позитивні зміни у статусі викладачів, запровадження зовнішнього незалежного тестування випускників тощо.

    Водночас Президент зупинився на низці проблем, що потребують вирішення у контексті подальшого розвитку вищої школи в Україні.

    Говорячи про приєднання України до Болонського процесу, В.Ющенко нагадав, що "рамковою датою" у завершенні інтеграції в європейській освітній простір є 2010 рік. Саме до цього часу, наголосив він, "ми повинні бути абсолютно адаптовані по всім параметрам Болонського процесу". Віктор Ющенко особливо наголосив, що "Україна виходить з того, що формування єдиного освітнього поля в Європі – це один із фундаментальних напрямків інтеграції нашої держави до європейської спільноти".
    "Я розглядаю Болонський процес як хороший стимул оптимізації якості освіти в Україні. Ми повинні проводити його синхронно, чітко і динамічно", – сказав Президент, додавши, що, безумовно, вищі навчальні заклади "не повинні лишатися сам на сам" з проблемами, пов'язаними з запровадженням нової системи їхньої роботи.

    Щодо фінансування вищої школи, Президент констатував: на сьогодні витрати на освіту в Україні є достатньо значними і складають 6% від ВВП. Проте актуальним є питання раціоналізації державного підходу до використання цих ресурсів.

    Президент пообіцяв, що й надалі всіляко підтримуватиме вирішення проблем матеріального забезпечення викладачів вищих навчальних закладів. У цьому контексті він відзначив ефективний розвиток стипендіальної системи в Україні, нагадавши, що на сьогодні призначається 700 академічних іменних стипендій Президента, 500 – Верховної Ради і 100 – уряду.

    Глава держави окремо зупинився на ряді недоліків, які виявило цьогорічне тестування. За його словами, частина проблем мала технологічний характер і виникала на місцях, решта були пов'язані з недосконалою нормативно-правовою базою, недостатнім фінансовим забезпеченням, роботою структурних підрозділів Українського центру тестування тощо. Мали місце випадки неповного дотримання умов прийому до вищих навчальних закладів на основі тестування, констатував Віктор Ющенко.

    "Відповідальні державні структури мають проаналізувати всі недоліки, виявлені у системі тестування, і визначити механізми їх усунення у 2009 році", – сказав Президент, загалом назвавши проведене цього року тестування "найбільшою реформою в системі освіти за останні 17 років". На переконання Глави держави, ця новація сприяла справедливому підходу до абітурієнтів, подоланню корупції у вузах та підвищенню доступності освіти. Президент закликав ректорів продовжувати активні зусилля щодо впровадження системи такого тестування.

    Віктор Ющенко звернув особливу увагу ректорів на необхідність ведення подальшої ефективної роботи з подолання корупції у вищій школі. "Це ваша персональна відповідальність", – наголосив Президент, запевнивши, що особисто реагуватиме на прояви корупції у вищій освіті. "Сподіваюся, ми знаходимося у такому режимі порозуміння, що сприймаємо це як спільний виклик і спільне зобов'язання", – сказав Віктор Ющенко.

    Окремий акцент Президент зробив на проблемі викладання у вищих навчальних закладах державної мови. "Це є невід'ємною і обов'язковою складовою національно-патріотичного виховання", – сказав Глава держави. За його словами, ВНЗ мають не лише давати фахові знання – з їхніх стін повинні виходити справжні громадяни України. Міністерство освіти у цьому питанні повинно проводити більш ясну національну політику, переконаний Президент.

    Він також назвав такі проблеми вищої школи, як забезпечення належного рівня наукових досліджень та ведення інноваційної діяльності у вузах, необхідність реформування системи відомчих навчальних закладів, подолання дисбалансу в підготовці спеціалістів, оптимізацію існуючої мережі вузів тощо.

    За результатами наради Президент має підписати Указ про подальший розвиток вищої освіти.
    2008-09-19 | Автор: Прес-служба Президента України | http://www.president.gov.ua/


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".