МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Християнство і Ніцше

06/23/2006 | Вільнодум
Ніцше критикував християнство і прославляв людський ідеал, який він бачив у формі “надлюдини” (ubermensch). Може видатися протиріччям те, що Ніцше, ненавидячи християнство, в той же час захоплювався і любив постать самого Ісуса Христа.

http://www.aratta.com.ua/text_ua.php?id=195

-- Вільнодум

Відповіді

  • 2006.06.24 | Ієромонах Іов

    Re: Християнство і Ніцше

    Джек Лондон о Ницше:

    "Бесноватый философ, который в минуты прозрения видел причудливые истины, но, обойдя весь положенный круг человеческой мысли, дофилософствовался до полного безумия".
  • 2006.06.29 | Социст

    Re: Християнство і Ніцше

    Пан Вільнодум пише:

    > Ніцше критикував християнство і прославляв людський ідеал, який він бачив у формі “надлюдини” (ubermensch). Може видатися протиріччям те, що Ніцше, ненавидячи християнство, в той же час захоплювався і любив постать самого Ісуса Христа.
    Дякую, пане Вільнодуме!

    З таким самим успіхом Ісус міг, ненавидячи фарисейство, в той же час захоплюватися і любити постать самого Єгови...

    Теж – одне протиріччя!
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2006.06.30 | Вільнодум

      Re: Християнство і Ніцше

      Социст пише:
      > З таким самим успіхом Ісус міг, ненавидячи фарисейство, в той же час захоплюватися і любити постать самого Єгови...

      (Вільнодум)
      Абсолютно вірно, пане Социсте!
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2006.06.30 | Социст

        Що таке абсолютно?

        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2006.06.30 | Вільнодум

          Re: Що таке абсолютно?

          Пане Социсте, я з Вами в ці ігри гратися не буду!
          Абсолютно!

          -- Вільнодум
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2006.06.30 | Социст

            Re: Що таке абсолютно?

            Пан Вільнодум пише:

            > Пане Социсте, я з Вами в ці ігри гратися не буду!
            Що це за ігри такі?

            > Абсолютно!
            А чому Ви написали „абсолютно вірно“? Це Вам хтось сказав чи це Ви самі придумали? Це – Ваша віра чи Ви можете це обгрунтувати?
  • 2006.07.02 | Георгій

    Re: Християнство і Ніцше

    Про Ніцше дуже цікаво писав сучасний протестантський теолог і філософ Райнгольд Нібур у своїй книжці "Природа і призначення людини." Нібур прослідковує ідейну боротьбу між пост-аристотелівським раціоналізмом ("людина тим краща, чим вона краще розвинута інтелектуально і чим вона краще давить у собі звірячі природні імпульси"), і "віталізмом" ("людина тим краще, чим краще вона реалізує свої природні потяги до влади, сили, краси, задоволення, тощо"). За думкою Нібура, Ніцше - хоча й "віталіст," але по суті все-таки християнин-протестант (попри його декларативне анти-християнство), тому що його віталізм був з початку, принципово, реакцією чесної, совістливої людини на анти-християнство утрованого і виродженого, деградуючого з часом, епігонського аристотелізму-раціоналізму. Ніцше бачив, що людська недосконалість, гріховність НЕ долається раціональним самовдосконаленням.
  • 2006.07.03 | Социст

    Особисте щастя та загальний апокаліпсис

    Пан Вільнодум пише:

    > Глибинна складність і “протиріччя” світобачення Ніцше виходить з його бачення життя не таким, яке проповідує церква, а таким, де живуть і виживають КРАЩІ. Цей погляд іде також проти дарвінізму, згідно з яким виживають агресивніші, більш пристосовані. Ні, каже Ніцше, в людському середовищі це не так, в людському середовищі ВИЖИВАЮТЬ КРАЩІ – ті, кого Ніцше називає надлюдьми.
    Те, що Ви пишете, про дарвінізм, не є вірним, бо згідно з дарвінізму виживають пристосованіші, що зовсім не означає агресивніші. А те, що в людському середовищі виживають кращі, теж не є вірним...

    > Ніцше вважав, що людина має жити традицією і займатися земними справами. В “Заратустрі” він казав: “надлюдина – це суть землі”, “найжахливіший злочин – хулити землю”. Він розпоовідає про три етапи перетворення суті духу людини від “верблюда” до “лева” і до “дитини”. Людина починає свій шлях, як верблюд – це етап засвоєння традиції, початок духовного розвитку, накопичення “тягаря життя”. Під тиском життя людина перетворюється в лева, який мовить: “Я хочу”. Дух починає бажати, розуміти і відрізняти правду від брехні, добро від зла. Лев переходить в дитину, бо “це невинність і забуття, новий початок, гра, колесо, що крутиться само собою”. Людина стає здатною направити безпосередньо, як то робить дитина, всю свою енергію на пошуки себе, на експеримент життя.
    У мене є своя періодизація: перші 20 років людина накопичує свої власні ілюзії, наступні 20 років вона їх втрачає, а вже після того, як втратить свої ілюзії, людина живе так, який особистий вибір вона зробила на основі особистого досвіду попереднього життя. Звичайно, період 20 років є умовним, але приблизно таким.

    > Філософія Ніцше не розвивається класичним шляхом через поступові логічні викладки, а є скоріше емоційним літературним твором, де б’ється геніальна думка і серце автора. Зрозуміти філософію Ніцше можна тільки через розуміння самого автора як людини, з усією складністю персональних поглядів, які поступово виростають в чітку систему принципів величі Людини як Людини. Такий розгляд Ніцше потребує детального вивчення і аналізу його робіт. А зараз спробуємо проаналізувати і зрозуміти тільки один аспект філософії Ніцше – його розуміння щастя або його філософі як інструменту розуміння щастя.
    Якщо Ваша теза є вірною, то Ніцше не вдалось створити власну філософію, він обмежився лише незавершеними спробами створити щось нове. Не дивно, що нова філософія на базі спроб Ніцше була створена значно пізніше Гайдеггером. Хоч це й не означає, що Ніцше не може бути основою для нових пошуків.

    > Чому Ніцше критикував християнство? Тому що він вбачав в цьому вченні, яке він вважав не Христовим, а Павловим, антилюдські, рабські елементи. Ніцше відкидав концепцію гріха і страху, які є основою християнської віри, як дуже шкідливі для людини і для людства в цілому. Візьмемо, для прикладу, християнські “сім смертних гріхів” і задумаємося, чому ці “гріхи” є шкідливими людині. Перерахуємо їх – гординя, жадність, заздрість, злість, похотливість, ненажерливість, лінь.
    Критика християнства – це добре, але не достатньо ні для того, щоб створити нову філософію, ні для того, щоб викликати якісь зміни всередині християнства.

    > Ніцше відкинув багато концепцій з інших філософій як непотрібних або невірних. Наприклад, є відомий вислів - “Правда зробить тебе вільним!”, на який Ніцше каже – нічого подібного! В світі немає Правди, а є тільки тлумачення! В світі немає Правди, а є тільки ймовірності! Щоб стати Вільним потрібно не шукати Правду, а стати САМИМ СОБОЮ.
    В світі правди, дійсно, немає, бо в світі є лише експансія, влада та спекуляція. А самістю людини є діяльність, поки людина не утожсамить себе з осягненням єдности.

    > Розглядаючи Свободу як таку, Ніцше каже, що більшість розуміє “свободу” як зовнішню умову існування. Така “свобода”, на думку Ніцше, є обмеженою і не несе цінного людині. Свобода є істинною тільки тоді, коли це є свобода творити! Іншими словами, це має бути внутрішня свобода самої людини, яку, правда, можуть обмежувати зовнішні обставини життя або структура соціальної системи. Така (внутрішня) свобода можлива тільки тоді, коли людина до неї здатна, коли має відповідний внутрішний стан психіки. Людина не може стати вільною, якщо вона, скажемо, має психологію раба.
    Людина стає вільною тоді, коли починає діяти добровільно, починає будувати свої стосунки з іншими людьми на основі добровільности.

    > Людина сама вибирає свій шлях в житті – вибираючи ТВОРЧІСТЬ або РАБСТВО. Але людина може вибрати “творчість” тільки тоді, коли вона є ЗДАТНОЮ до творчості. Людина вибирає сама бути тією людиною, якою вона хоче бути. Цей вибір є внутрішнім переконанням, яке несе індивідуальна людська сутність. Наприклад, людина сама вибирає бути християнином і відчувати себе грішною. Наприклад, людина сама вибирає бути Українцем. Не можна заставити людину бути Українцем, якщо людина цього не хоче. Людина є відповідальною за все навкруги себе, але найбільше – за те, ХТО ВОНА Є.
    Сутністю людини є її стосунок до абсолютної єдности. Інакше: як людина стосується до абсолютної єдности, така й її сутність.

    > Ціль життя - стати тим, хто ти є.
    Життя є осягнення єдности.

    >Перша мораль, з малої букви, є частиною людської суті, є природним кодом поведінки, який людина засвоює через різні рівні цінностей і далі сприймає світ через сутності цих життєвих цінностей. Ці цінності, каже Ніцше, є специфічними для різних культур. Відмінні культури мають відмінні цінності. Таким чином, моральність є природною суттю людини, яка закладається культурним походженням. Зовнішня Мораль (з великої букви) є насадженими цінностями, які не є природними для цієї людини, бо вони не виходять із її культурної спадщини, і тому Мораль має бути відкинута. Такою Мораллю Ніцше вважав християнську релігію.
    Культура не є субстанцією, з якої виростає мораль. Мораль є формою особистого вибору людини, тому моральність не є природною суттю людини, а є лише виразом її особистого стосунку до абсолютної єдности.

    > В цьому відношенні цікаво бачити погляд Ніцше на демократію. Він вважав, що демократія є урівнялівкою між людьми і не може створити найкращі умови для творчості. Одні люди в демократії отримують те, що їм треба, але інші – ні. Неможливо створити систему, де всі будуть мати користь. Хтось там буде мати шкоду, тому що всі люди різні і кожному потрібне своє, у кожного свій шлях самореалізації.
    Питання не в системі, а в тім, чи можуть люди жити без насилля та без влади, яка на це насилля спирається. А відповідь є: можуть, якщо їх стосунки будуються на засадах добровільности та конституційної одностайности. Очевидно, що демократія не будується на таких засадах!

    > Також цікавим є ставлення Ніцше до часу життя як до КОЛА, а не як до прямої лінії без повернення назад, чому знову ж таки вчить християнська церква. В справжньому творчому людському житті неможливо жити без “повернень” до попередніх часів, до витоків культури, бо то є шлях підйому до нових висот майбутнього. Власне, саме життя, по Ніцше, має постійні цикли – кола росту.
    Кожна людина розпочинає пошук свого особистого шляху осягнення єдности з самого початку, тобто з утожсамлення себе з осягненням єдности. А до того, як вона розпочне своє особисте осягнення єдности, вона в тій чи іншій мірі повторює стару історію апокаліпсису свідомости без єдности в світі людей.

    > На завершення можна зробити висновок з цього дуже коротенького екскурсу в філософію Ніцше, що його розуміння Щастя – це САМОРЕАЛІЗАЦІЯ через ТВОРЧІСТЬ.
    Щастя є повернення самосвідомости після апокаліпсису свідомости життя без єдности.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
  • 2006.07.05 | Вільнодум

    Пустомель багато. Хай живуть пустомелі!

    На мою начальну тему (по приведеній статті) не було написано ні одного вартого відгуку! Але було написано біля 20-ти пустомельних, пустих, не по темі, послань до форуму. Поздоровляю вас, пустомелі! Поздоровляю пана модератора, який слідкує за відповідістю диспуту із темою!

    Хай живуть пустомелі на цьому форумі! Він же релігійний!?

    -- Вільнодум
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2006.07.05 | Георгій

      Re: Пустомель багато. Хай живуть пустомелі!

      Вільнодум пише:
      > На мою начальну тему (по приведеній статті) не було написано ні одного вартого відгуку! Але було написано біля 20-ти пустомельних, пустих, не по темі, послань до форуму.
      (ГП) Правильно, але з них шість були Ваші власні, про ковбасу і т.д. Нащо Ви самі провокуєте аутистичного єдностишукача п. Социста на пустомельство, а потім іронізуєте?

      >Поздоровляю вас, пустомелі! Поздоровляю пана модератора, який слідкує за відповідістю диспуту із темою!
      (ГП) На жаль, Правила не дозволяють вживати адміністративних заходів проти таких любителів переводити будь-яку тему на іншу, як п. Социст. Оскільки я дію в рамках правил, а не за своїми примхами, я рівно нічого з його аутистськими репліками поробити не можу. Просто не звертайте на них уваги (до речі, Ви, отче Олеже, так само - це, звичайно, не якесь розпорядження, а просто порада людини, яка дуже давно на цьому форумі).

      > Хай живуть пустомелі на цьому форумі! Він же релігійний!?
      (ГП) Та ні, він також і "філософський," і ще й "духовний." :)
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
  • 2006.07.18 | шорох

    Re: Християнство і Ніцше

    Це переливання з пустого в порожне :)
    Переливання - це слова .
    Пусте - це думки .
    Порожне - це голови ваші .
    ...............................................
    Навіть у юному віці думка досить об`Єктивна !


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".