МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Диалогический поворот: (/)

10/27/2008 | Mercury
коммуникации и практики понимания в западной философии [I]

Друзья, хочу поделиться некоторыми соображениями по указанной теме. Материал, представленный здесь носит репрезнтационно-реферативный характер, немного мною обработанный. Я дам целую серию таких постов. Сразу предупреждаю - их будет много - несколько десятков. В конце будут ссылки на литературу. Но уже сейчас хочу выразить особую благодарность профессору кафедры социальной философии МПГУ Виталию Львовичу Махлину - многое из того, что здесь представлено взято из его работ.

Комментируйте, критикуйте, спрашивайте. Прошу прощения у тех, кому эта тема неинтересна - единственным моим оправданием может служить название этого ЖЖ.




Ключевые вопросы

- Поворот к “фактичности человеческого существования” начатый Киркегором и с наибольшей убедительностью осуществлённый Хайдеггером.
- Осмысление проблематики “промежутка”, самого отношения “Я и Ты”, осуществлённое западными “философами диалога” - Philosophen des Miteinander и М.М.Бахтиным в России, по-разному и независимо друг от друга.
- Становление “практик понимания”, таких, как диалогика и философская герменевтика.

далее здесь
http://igor-solomadin.livejournal.com/49483.html

Відповіді

  • 2008.10.27 | Георгій

    Вибачтe, питання суто "мовнe"

    У Вашому ЖЖ скрізь пишeться "Кіркeгор." Хіба він нe Кьєркeгор (Kjerkegaard)?
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.10.27 | Mercury

      Re: Вибачтe, питання суто "мовнe"

      ПИшуть і так, і сяк. У Шестова він і зовсім Кіркегард. Хоча, в сучасному російськомвному обігу - так як Ви написали і так як я написав. так що, датська мова, що зробиш...
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2008.10.28 | Георгій

        У данійців картопля в горлянці

        Цe мeні так пояснив фонeтику датської мови один мій студeнт, який був сам із Швeції мав подругу з Данії. :) Як для європeйської, у них якась "гортанна" вимова, тому дійсно важко пeрeдати звучання їх імeн нашим алфавітом.

        Можe навіть "Кюркeгор." Його повнe ім"я Søren Aabje (читається "Cьорeн Обю") Kjerkegaard.
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2008.11.08 | Сергій Вакуленко

          По-московському мало б бути ось так:

          Р. С. Гиляревский, Б. А. Старостин. Иностранные имена и названия в русском тексте: Справочник. Изд. 3-е испр. и доп. — Москва: Высшая школа, 1985. — Сс. 139, 141:
        • 2008.11.08 | Сергій Вакуленко

          Re: У данійців картопля в горлянці

          Георгій пише:
          > Цe мeні так пояснив фонeтику датської мови один мій студeнт, який був сам із Швeції мав подругу з Данії.

          Я, щоправда, не знаю данської, але підозрюю, що Ваш шведський знайомець міг пристосувати данську вимову до власної. Річ у тім, що по-шведському відповідне слово — kyrkogård (читати: чюркуґод) має на цьому місці саме "ю". У сучасній данській пишеться kirkegård. Означає це слово "цвинтар" (= англ. churchyard).
  • 2008.10.28 | Василь Васьківський

    Актуальна тема!

    Я б ще згадав Сартра, для якого фактичність є основною рисою для-себе-буття.

    А щодо практики розуміння, то вона повинна спиратись на осягнення єдности, без якого розуміння перетворюється в блукання в лісі фактичности.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.10.28 | P.M.

      Re: Актуальна тема!

      Василь Васьківський пише:
      > А щодо практики розуміння, то вона повинна спиратись на осягнення єдности, без якого розуміння перетворюється в блукання в лісі фактичности.
      Єдність буває лише духовна. Осягнення її в матеріальній оболонці -- неможливе.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2008.10.30 | Василь Васьківський

        Про неможливе

        P.M. пише:
        > Василь Васьківський пише:
        > > А щодо практики розуміння, то вона повинна спиратись на осягнення єдности, без якого розуміння перетворюється в блукання в лісі фактичности.
        > Єдність буває лише духовна. Осягнення її в матеріальній оболонці -- неможливе.
        Нажаль, я не зрозумів, що таке єдність в матеріальній оболонці. Перш, ніж говорити про можливість чи неможливість такої єдности, треба спочатку знати, що це таке!

        Ось така практика розуміння!
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2008.10.30 | P.M.

          Re: Про неможливе

          Василь Васьківський пише:
          > Нажаль, я не зрозумів, що таке єдність в матеріальній оболонці. Перш, ніж говорити про можливість чи неможливість такої єдности, треба спочатку знати, що це таке!
          Можливо я й не знаю про це, розкажіть. Але в моєму розумінні єдність є категорією осмисленою (духовною), адже мова іде про єдність особистостей.
          У той же час тілесно люди не можуть бути з'єдинені.
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2008.10.31 | Василь Васьківський

            Re: Про неможливе

            P.M. пише:
            > Василь Васьківський пише:
            > > Нажаль, я не зрозумів, що таке єдність в матеріальній оболонці. Перш, ніж говорити про можливість чи неможливість такої єдности, треба спочатку знати, що це таке!
            > Можливо я й не знаю про це, розкажіть.
            Я теж не знаю, і тут нема чого розказувати. Матеріальна єдність немає сенсу. Єдність стосується особистих стосунків. Коли в стосунках існує єдність, тоді можливе порозуміння, а коли єдности немає, тоді можливе лише тимчасове випадкове зівпадіння інтересів. Тоді ніякого порозуміння як такого не може бути. Отже осягнення єдности є основою розуміння.
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2008.10.31 | P.M.

              Re: Про неможливе

              Василь Васьківський пише:
              > > > Нажаль, я не зрозумів, що таке єдність в матеріальній оболонці. Перш, ніж говорити про можливість чи неможливість такої єдности, треба спочатку знати, що це таке!
              > > (P.M.) Можливо я й не знаю про це, розкажіть.
              > Я теж не знаю, і тут нема чого розказувати. Матеріальна єдність немає сенсу. Єдність стосується особистих стосунків. Коли в стосунках існує єдність, тоді можливе порозуміння, а коли єдности немає, тоді можливе лише тимчасове випадкове зівпадіння інтересів. Тоді ніякого порозуміння як такого не може бути. Отже осягнення єдности є основою розуміння.
              Браво, пане Василю! :)
              З вас би вийшов пречудовий віруючий, набагато кращий за мене, скажімо, що намагаюся обійняти необійменне ..
              згорнути/розгорнути гілку відповідей
              • 2008.10.31 | Василь Васьківський

                Re: Про неможливе

                P.M. пише:
                > Василь Васьківський пише:
                > > > > Нажаль, я не зрозумів, що таке єдність в матеріальній оболонці. Перш, ніж говорити про можливість чи неможливість такої єдности, треба спочатку знати, що це таке!
                > > > (P.M.) Можливо я й не знаю про це, розкажіть.
                > > Я теж не знаю, і тут нема чого розказувати. Матеріальна єдність немає сенсу. Єдність стосується особистих стосунків. Коли в стосунках існує єдність, тоді можливе порозуміння, а коли єдности немає, тоді можливе лише тимчасове випадкове зівпадіння інтересів. Тоді ніякого порозуміння як такого не може бути. Отже осягнення єдности є основою розуміння.
                > Браво, пане Василю! :)
                > З вас би вийшов пречудовий віруючий, набагато кращий за мене, скажімо, що намагаюся обійняти необійменне ..
                Навпаки, віруючого з мене не вийде, бо я спираюсь на осягнення єдности, а не на віру!
                згорнути/розгорнути гілку відповідей
                • 2008.10.31 | P.M.

                  Re: Про неможливе

                  Я в тому плані, що ви вірите в осягненя єдності, котре у вас поставлене у ранг спасіння.
                  згорнути/розгорнути гілку відповідей
                  • 2008.10.31 | Василь Васьківський

                    Про віру в осягнення

                    P.M. пише:
                    > Я в тому плані, що ви вірите в осягненя єдності, котре у вас поставлене у ранг спасіння.
                    В осягнення єдности на першому плані поставлене саме осягнення, а віра в осягнення є лише вторинним моментом. Звичайно, без віри в осягнення не може бути й самого осягнення, але віра не замінює осягнення й не визначає його.
                    згорнути/розгорнути гілку відповідей
                    • 2008.11.01 | P.M.

                      Re: Про віру в осягнення

                      Василь Васьківський пише:
                      > > (P.M.) Я в тому плані, що ви вірите в осягненя єдності, котре у вас поставлене у ранг спасіння.
                      > В осягнення єдности на першому плані поставлене саме осягнення, а віра в осягнення є лише вторинним моментом. Звичайно, без віри в осягнення не може бути й самого осягнення, але віра не замінює осягнення й не визначає його.
                      Залишається визначитися як це зробити.
                      Тим, хто вірить у Бога, треба й жити за вірою, що би спастися.
                      Що у вашому випадку людина мала б робити, аби осягнути єдність?
                      згорнути/розгорнути гілку відповідей
                      • 2008.11.04 | Василь Васьківський

                        Умова осягнення єдности

                        P.M. пише:
                        > Василь Васьківський пише:
                        > > > (P.M.) Я в тому плані, що ви вірите в осягненя єдності, котре у вас поставлене у ранг спасіння.
                        > > В осягнення єдности на першому плані поставлене саме осягнення, а віра в осягнення є лише вторинним моментом. Звичайно, без віри в осягнення не може бути й самого осягнення, але віра не замінює осягнення й не визначає його.
                        > Залишається визначитися як це зробити.
                        > Тим, хто вірить у Бога, треба й жити за вірою, що би спастися.
                        > Що у вашому випадку людина мала б робити, аби осягнути єдність?
                        Щоб осягнути єдність, треба не відступати від самого себе, тобто бути послідовним самому собі, а також треба ставитись до іншого як до рівного самому собі в осягненні єдности. Неможлива єдність між людьми, які не визнають себе рівними в осягненні єдности. Це визнання потрібно бути недекларативним, тобто повинно бути визнанням не на словах, а на ділі, тобто завжди, у всі моменти осягненння один в одному. Визнання іншого рівним є найскладнішою людською справою, бо як правило люди намагаються демонструвати чи доказувати свою зверхність, що несумісне з осягненням єдности. Єдність можлива не завжди, а лише тоді, коли існує на ділі взаємне визнання рівним.
                        згорнути/розгорнути гілку відповідей
                        • 2008.11.04 | P.M.

                          Re: Умова осягнення єдности

                          Василь Васьківський пише:
                          > Щоб осягнути єдність, треба не відступати від самого себе, тобто бути послідовним самому собі, а також треба ставитись до іншого як до рівного самому собі в осягненні єдности. Неможлива єдність між людьми, які не визнають себе рівними в осягненні єдности. Це визнання потрібно бути недекларативним, тобто повинно бути визнанням не на словах, а на ділі, тобто завжди, у всі моменти осягненння один в одному. Визнання іншого рівним є найскладнішою людською справою, бо як правило люди намагаються демонструвати чи доказувати свою зверхність, що несумісне з осягненням єдности. Єдність можлива не завжди, а лише тоді, коли існує на ділі взаємне визнання рівним.

                          Іншими словами, любити ближнього, як самого себе. Догоджати йому так, як би собі мав догоджати.
                          Можливо саме в тому й полягає декларована вами рівність?
                          згорнути/розгорнути гілку відповідей
                          • 2008.11.04 | Василь Васьківський

                            Re: Умова осягнення єдности

                            P.M. пише:
                            > Василь Васьківський пише:
                            > > Щоб осягнути єдність, треба не відступати від самого себе, тобто бути послідовним самому собі, а також треба ставитись до іншого як до рівного самому собі в осягненні єдности. Неможлива єдність між людьми, які не визнають себе рівними в осягненні єдности. Це визнання потрібно бути недекларативним, тобто повинно бути визнанням не на словах, а на ділі, тобто завжди, у всі моменти осягненння один в одному. Визнання іншого рівним є найскладнішою людською справою, бо як правило люди намагаються демонструвати чи доказувати свою зверхність, що несумісне з осягненням єдности. Єдність можлива не завжди, а лише тоді, коли існує на ділі взаємне визнання рівним.
                            > Іншими словами, любити ближнього, як самого себе. Догоджати йому так, як би собі мав догоджати.
                            > Можливо саме в тому й полягає декларована вами рівність?
                            Не слід змішувати любов та єдність. Дуже часто слово "любов" вживається в переносному сенсі. І в даному випадку мені не зрозуміло, до чого тут любов? Любов є інтимним почуттям, а єдність не є інтимним стосунком. Саме тому не треба змішувати любов та єдність. Звичайно, що людям не вистачає єдности, і тому вони спішать любити, але поспішність в осягненні єдности не є продуктивною. Навпаки, в осягненні єдности треба йти крок за кроком і не треба сприймати бажане за дійсне. Тому розмови про любов, коли йдеться про осягнення єдности, є непродуктивними. І взагалі, без єдности любов є слабкою. Відтак, єдність є основою любови, а не навпаки...
                            згорнути/розгорнути гілку відповідей
                            • 2008.11.04 | P.M.

                              Re: Умова осягнення єдности

                              Василь Васьківський пише:
                              > Не слід змішувати любов та єдність. Дуже часто слово "любов" вживається в переносному сенсі. І в даному випадку мені не зрозуміло, до чого тут любов? Любов є інтимним почуттям, а єдність не є інтимним стосунком. Саме тому не треба змішувати любов та єдність. Звичайно, що людям не вистачає єдности, і тому вони спішать любити, але поспішність в осягненні єдности не є продуктивною. Навпаки, в осягненні єдности треба йти крок за кроком і не треба сприймати бажане за дійсне. Тому розмови про любов, коли йдеться про осягнення єдности, є непродуктивними. І взагалі, без єдности любов є слабкою. Відтак, єдність є основою любови, а не навпаки...
                              Можливо ви й праві, і єдність являється основою любови. Але погодьтесь, що єдність це передусім порозуміння, а яке ж порозуміння без доброзичливості. Ота доброзичливість й творитьо любов, а не інтимні відчуття, котрі можуть бути суто емоційними й тілесними.
                              Правда самої доброзичливості для християнства замало. Потібна жертовність. І якщо уявити собі суспільство, де кожен готовий пожертвувати собою заради ближнього, -- то хіба ж це не буде осягненням справжньої єдності?
                              згорнути/розгорнути гілку відповідей
                              • 2008.11.05 | Василь Васьківський

                                Жертва не може бути нормою!

                                P.M. пише:
                                > Василь Васьківський пише:
                                > > Не слід змішувати любов та єдність. Дуже часто слово "любов" вживається в переносному сенсі. І в даному випадку мені не зрозуміло, до чого тут любов? Любов є інтимним почуттям, а єдність не є інтимним стосунком. Саме тому не треба змішувати любов та єдність. Звичайно, що людям не вистачає єдности, і тому вони спішать любити, але поспішність в осягненні єдности не є продуктивною. Навпаки, в осягненні єдности треба йти крок за кроком і не треба сприймати бажане за дійсне. Тому розмови про любов, коли йдеться про осягнення єдности, є непродуктивними. І взагалі, без єдности любов є слабкою. Відтак, єдність є основою любови, а не навпаки...
                                > Можливо ви й праві, і єдність являється основою любови. Але погодьтесь, що єдність це передусім порозуміння, а яке ж порозуміння без доброзичливості. Ота доброзичливість й творитьо любов, а не інтимні відчуття, котрі можуть бути суто емоційними й тілесними.
                                > Правда самої доброзичливості для християнства замало. Потібна жертовність. І якщо уявити собі суспільство, де кожен готовий пожертвувати собою заради ближнього, -- то хіба ж це не буде осягненням справжньої єдності?
                                Ні, таке суспільство не можу собі уявити. Жертва себе заради когось є повністю особистою справою. Тобто це стосується особистих стосунків. Я не знаю, яким чином така жертва може бути характеристикою суспільства. Суспільство характеризується стосунками влади, а не саможертвою особистости. Жертва себе заради когось іншого є вимушеним станом, і тому дуже поганою характеристикою суспільства є те, що треба за когось жертвувати. Нормальним можна вважати лише таке суспільство, в якому ніхто не вимушений жертвувати себе заради іншого. Раз треба себе жертвувати, значить існує якась загроза для людей, а отже таке суспільство не є метою суспільного розвитку.
                                згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                • 2008.11.05 | P.M.

                                  Re: Жертва не може бути нормою!

                                  Василь Васьківський пише:
                                  > Жертва себе заради когось є повністю особистою справою. Тобто це стосується особистих стосунків. Я не знаю, яким чином така жертва може бути характеристикою суспільства.
                                  А ви уявіть, що суспільство трактує себе як найближчі родичі.


                                  > Суспільство характеризується стосунками влади, а не саможертвою особистости. Жертва себе заради когось іншого є вимушеним станом, і тому дуже поганою характеристикою суспільства є те, що треба за когось жертвувати.
                                  Якщо нормою є що хтось володарює над кимось, про яку єдність може йти мова? Тоді це вже єдність зпід палки.
                                  Влада завжди буде вимушена керуватися законом. Християнство ж закликає до терпимості й жертовної любови.


                                  > Нормальним можна вважати лише таке суспільство, в якому ніхто не вимушений жертвувати себе заради іншого. Раз треба себе жертвувати, значить існує якась загроза для людей, а отже таке суспільство не є метою суспільного розвитку.
                                  Ті ж близькі родичі не раз жертвують собою навіть частинами власного тіла, і це по-людськи.
                                  згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                  • 2008.11.06 | Василь Васьківський

                                    Re: Жертва не може бути нормою!

                                    P.M. пише:
                                    > Василь Васьківський пише:
                                    > > Жертва себе заради когось є повністю особистою справою. Тобто це стосується особистих стосунків. Я не знаю, яким чином така жертва може бути характеристикою суспільства.
                                    > А ви уявіть, що суспільство трактує себе як найближчі родичі.
                                    Суспільство є лише абстракцією і нічого трактувати воно не може.

                                    > > Суспільство характеризується стосунками влади, а не саможертвою особистости. Жертва себе заради когось іншого є вимушеним станом, і тому дуже поганою характеристикою суспільства є те, що треба за когось жертвувати.
                                    > Якщо нормою є що хтось володарює над кимось, про яку єдність може йти мова? Тоді це вже єдність зпід палки.
                                    > Влада завжди буде вимушена керуватися законом. Християнство ж закликає до терпимості й жертовної любови.
                                    Влада не є формою єдности. І навпаки, єдність може бути лише там, де відсутні стосунки влади (див.: "Умова осгнення єдности").

                                    > > Нормальним можна вважати лише таке суспільство, в якому ніхто не вимушений жертвувати себе заради іншого. Раз треба себе жертвувати, значить існує якась загроза для людей, а отже таке суспільство не є метою суспільного розвитку.
                                    > Ті ж близькі родичі не раз жертвують собою навіть частинами власного тіла, і це по-людськи.
                                    А до чого тут суспільство?
                                    згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                    • 2008.11.06 | P.M.

                                      Re: Жертва не може бути нормою!

                                      Василь Васьківський пише:
                                      > > (P.M.) А ви уявіть, що суспільство трактує себе як найближчі родичі.
                                      > Суспільство є лише абстракцією і нічого трактувати воно не може.
                                      Мова ж про людей, котрі трактують себе так, як вважають за потрібне.


                                      > > (P.M.) Ті ж близькі родичі не раз жертвують собою навіть частинами власного тіла, і це по-людськи.
                                      > А до чого тут суспільство?
                                      Суспільство й складається з близьких родичів.
                                      згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                      • 2008.11.07 | Василь Васьківський

                                        Що таке суспільство

                                        P.M. пише:
                                        > Василь Васьківський пише:
                                        > > > (P.M.) А ви уявіть, що суспільство трактує себе як найближчі родичі.
                                        > > Суспільство є лише абстракцією і нічого трактувати воно не може.
                                        > Мова ж про людей, котрі трактують себе так, як вважають за потрібне.
                                        Люди та суспільство - зовсім різні речі. Де кінчаються люди й починається суспільство?

                                        > > > (P.M.) Ті ж близькі родичі не раз жертвують собою навіть частинами власного тіла, і це по-людськи.
                                        > > А до чого тут суспільство?
                                        > Суспільство й складається з близьких родичів.
                                        Навпаки, суспільство не складається з близьких родичів!
                                        згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                        • 2008.11.08 | P.M.

                                          Re: Що таке суспільство

                                          Василь Васьківський пише:
                                          > Люди та суспільство - зовсім різні речі. Де кінчаються люди й починається суспільство?
                                          Не знаю. Але гадаю в будь-якому випадку суспільство має бути людяним.


                                          > Навпаки, суспільство не складається з близьких родичів!
                                          Чим же родинні зв'язки суперечать суспільству?
                                          згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                          • 2008.11.10 | Василь Васьківський

                                            Re: Що таке суспільство

                                            P.M. пише:
                                            > Василь Васьківський пише:
                                            > > Люди та суспільство - зовсім різні речі. Де кінчаються люди й починається суспільство?
                                            > Не знаю. Але гадаю в будь-якому випадку суспільство має бути людяним.
                                            По-різному буває: і людяність, і відчудження, хоч сіспільство і складається з людей. Але й між людьми бувають сварки. Чому Ви з Георгієм конфліктуєте? Ви ж обоє людяні...

                                            > > Навпаки, суспільство не складається з близьких родичів!
                                            > Чим же родинні зв'язки суперечать суспільству?
                                            Тим же, що заважає називати сім'ю суспільством.
                                            згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                            • 2008.11.10 | P.M.

                                              Re: Що таке суспільство

                                              Василь Васьківський пише:
                                              > > > Люди та суспільство - зовсім різні речі. Де кінчаються люди й починається суспільство?
                                              > > (P.M.)Не знаю. Але гадаю в будь-якому випадку суспільство має бути людяним.
                                              > По-різному буває: і людяність, і відчудження, хоч сіспільство і складається з людей. Але й між людьми бувають сварки. Чому Ви з Георгієм конфліктуєте? Ви ж обоє людяні...

                                              Ми й з вами іноді конфліктували в наших полеміках, правда ніколи до такої степені.
                                              Примирити ж людей може лише Слово Боже. Де найбільше розходжень у Ньому, там і виникає найбільше конфліктних ситуацій.

                                              > > > Навпаки, суспільство не складається з близьких родичів!
                                              > > (P.M.) Чим же родинні зв'язки суперечать суспільству?
                                              > Тим же, що заважає називати сім'ю суспільством.
                                              А чим сім'я не відповідає суспільству?.
                                              Це ж, як колись казалося, "ячєйка общєства.
                                              згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                              • 2008.11.10 | Василь Васьківський

                                                Re: Що таке суспільство

                                                P.M. пише:
                                                > Василь Васьківський пише:
                                                > > > > Навпаки, суспільство не складається з близьких родичів!
                                                > > > (P.M.) Чим же родинні зв'язки суперечать суспільству?
                                                > > Тим же, що заважає називати сім'ю суспільством.
                                                > А чим сім'я не відповідає суспільству?.
                                                > Це ж, як колись казалося, "ячєйка общєства.
                                                Я щось не чув, щоб сім'ю називали суспільством...
                                                згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                                • 2008.11.10 | P.M.

                                                  сімейні відносини є суспільними

                                                  Василь Васьківський пише:
                                                  > Я щось не чув, щоб сім'ю називали суспільством...
                                                  згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                                  • 2008.11.11 | Василь Васьківський

                                                    А які відносини є особистими й несуспільними?

                                                    згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                                    • 2008.11.11 | P.M.

                                                      такі що руйнують суспільство і з ним особистість

                                                      згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                                      • 2008.11.12 | Василь Васьківський

                                                        А які будують особистість?

                                                        згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                                        • 2008.11.12 | P.M.

                                                          добре запитання

                                                          Згідно вчення Церкви, довершено/досконалою є особистість з'єдинена з Богом.
                                                          згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                                          • 2008.11.13 | Василь Васьківський

                                                            Re: добре запитання

                                                            P.M. пише:
                                                            > Згідно вчення Церкви, довершено/досконалою є особистість з'єдинена з Богом.
                                                            Питання було про особистість, а не про досконалість. На запитання Ви не відповіли...
                                                            згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                                            • 2008.11.13 | P.M.

                                                              Re: добре запитання

                                                              Василь Васьківський пише:
                                                              > P.M. пише:
                                                              > > Згідно вчення Церкви, довершено/досконалою є особистість з'єдинена з Богом.
                                                              > Питання було про особистість, а не про досконалість. На запитання Ви не відповіли...

                                                              Як я зрозумів, питання було про розбудову особистості, й на мою думку це має бути саме вдосконалення, а не деградація.
                                                              згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                                              • 2008.11.14 | Василь Васьківський

                                                                Re: добре запитання

                                                                P.M. пише:
                                                                > Василь Васьківський пише:
                                                                > > P.M. пише:
                                                                > > > Згідно вчення Церкви, довершено/досконалою є особистість з'єдинена з Богом.
                                                                > > Питання було про особистість, а не про досконалість. На запитання Ви не відповіли...
                                                                > Як я зрозумів, питання було про розбудову особистості, й на мою думку це має бути саме вдосконалення, а не деградація.
                                                                Ні, питання було наступне:

                                                                Які стосунки розбудовують особистість?
                                                                згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                                                • 2008.11.14 | P.M.

                                                                  Re: добре запитання

                                                                  Василь Васьківський пише:
                                                                  > Які стосунки розбудовують особистість?
                                                                  Однозначно ті, що в гармонії з особистістю.

                                                                  Саме тому, спочатку маємо визначитися з самою особистістю її приорітетами. Якщо у цих приорітетах не буде закладена досконалість, неможливо буде віднайти й гармонії.
                                                                  згорнути/розгорнути гілку відповідей
                                                                  • 2008.11.17 | Василь Васьківський

                                                                    Re: добре запитання

                                                                    P.M. пише:
                                                                    > Василь Васьківський пише:
                                                                    > > Які стосунки розбудовують особистість?
                                                                    > Однозначно ті, що в гармонії з особистістю.
                                                                    > Саме тому, спочатку маємо визначитися з самою особистістю її приорітетами. Якщо у цих приорітетах не буде закладена досконалість, неможливо буде віднайти й гармонії.
                                                                    Навпаки, спочатку повинна бути особистість, а вже потім вона вибирає свої пріоритети. Бо які ж пріоритети без особистости? Так що залишається питання: Які стосунки розбудовують особистість?
    • 2008.10.28 | Георгій

      Re: Актуальна тема!

      Василь Васьківський пише:
      > Я б ще згадав Сартра, для якого фактичність є основною рисою для-себе-буття.
      (ГП) А з протилeжного, в якійсь мірі, боку - Мартіна Бубeра, для якого існування людини розгортається в постійному діалозі з "Ти." І Лeва Виготського, в якого цeй діалог (внутрішній) є по суті єдиним рушієм пізнавального процeсу.
  • 2008.10.29 | Mercury

    1.3. Гуссерль и Хайдеггер: (/)

    ДИАЛОГИЧЕСКИЙ ПОВОРОТ: КОММУНИКАЦИЯ И ПРАКТИКИ ПОНИМАНИЯ В ЗАПАДНОЙ ФИЛОСОФИИ [III]

    1.3. Гуссерль и Хайдеггер: “жизненный мир” и Бытие как Другой



    Феноменологический метод Гуссерля есть более утончённая и доведенная до конца разработка Декартова принципа радикального сомнения и критицизма Канта.

    Исходом этого пути, т.е. фундаментальной предпосылкой выступает всё то же Ego cogito, трансцендентальная рефлексирующая субъективность. Вводя понятие интерсубъективности, Гуссерль выпускает на сцену Другого. Обращение к теме интерсубъективности становится попыткой заглянуть в “жизнь сознания” другого человека, обозначаемую как “опыт Чуждого”.

    В своих поздних работах Гуссерль вводит понятие “жизненный мир” (die Lebenswelt), в противоположность миру научному, или какому-нибудь другому, строго определённому и обезличенному. Интерсубъективность и выступает как пространство смыслов человеческого сознания, предельным горизонтом которого является “жизненный мир”. Именно в рамках “жизненного мира” интерсубъективность преобразуется в личностное измерение Я и Другого, без которого не существует ни мир вообще, ни какой-то конкретный мир.

    У Гуссерля предельным глубинным и простейшим конституирующим моментом потока сознания выступает темпоральность.


    Хайдеггер подхватывает тему времени, однако его интересует время как “язык”, которым говорит с нами Бытие.

    Хайдеггер задаёт вопросы не методического, но онтологического характера: каковы бытийственные основания как истины, так и того, кто познаёт? Спрашивая о Бытии, Хайдеггер пытается понять то, что уже заранее лежит в основании межсубъектного отношения, самой субъективации и “готовой” субъективности. Поэтому в некотором предельном смысле можно сказать, что Другим у Хайдеггера выступает само Бытие.

    http://igor-solomadin.livejournal.com/52330.html
  • 2008.10.30 | Mercury

    “Я и Другой: к истории диалогического принципа (/)

    ДИАЛОГИЧЕСКИЙ ПОВОРОТ: КОММУНИКАЦИЯ И ПРАКТИКИ ПОНИМАНИЯ В ЗАПАДНОЙ ФИЛОСОФИИ [IV]
    http://igor-solomadin.livejournal.com/52661.html





    В настоящее время мы располагаем пока что единственной монографией на русском языке, в которой систематически представлен и продуман опыт “философии диалога”, практически неизвестный, “не пройденный” отечественной философией. Хотя за последние постсоветские годы положение начинает меняться, и появляются переводы некоторых представителей диалогического принципа, таких, как Мартин Бубер и Ойген Розеншток-Хюсси, всё же словом без автора, термином-инкогнито остаётся представление о “диалоге”, “философии диалога”, “диалогическом мышлении”.

    Для прояснения ситуации обратимся к работе В.Л. Махлина “Я и Другой: к истории диалогического принципа в философии XX века.”


    Своё изложение автор основывает на двух классических исследованиях: Бернард Каспер “Диалогическое мышление” (1967) и Микаэль Тейниссен “Другой: исследования по социальной онтологии современности” (1965).
    В книге Тейниссена сделана единственная в своём роде попытка осмыслить магистральное событие в философии ХХ века: переход к “первой философии” нового типа (“социальной онтологии”) в процессе тематизации Другого в феноменологическом и диалогическом повороте (Э. Гуссерль, М. Хайдеггер, Ж.-П. Сартр, М. Бубер, Ф. Розенцвейг, Ф. Эбнер, К. Лёвит, К. Ясперс, Л. Бинсвангер, Г. Марсель и др.).

    Опора на классические западные образцы, которыми являются книги Каспера и Тейниссена, объясняется необходимостью радикального “замедления” изложения проблематики “философии диалога”. И вот почему. “Сплошь и рядом, - пишет В.Л. Махлин, - чуткое ухо ловит сегодня поверхностно усвоенные модные западные термины и понятия, произвольно задействованные и при этом служащие масками совсем не западных инстинктов и даже реальных задач, отчуждённых от лица носителя, - комическая жуть, давно, впрочем, описанная в русской художественной литературе”.
  • 2008.10.30 | Mercury

    2.2. Франц Розенцвейг: “новое мышление” (/)

    http://igor-solomadin.livejournal.com/52895.html

    2.2. Франц Розенцвейг: “новое мышление”

    С особой остротой умонастроение эпохи, в которой возникает “философия диалога” передаёт Франц Розенцвейг (1886-1929):


    “Всякое познание Вселенной имеет своим источником смерть, страх смерти. Освободить бренные существа от ужаса бренности, вырвать у смерти её ядовитое жало, заглушить чумное дыхание царства мёртвых – вот на что претендует Философия. /.../ Смертельный ужас не различает, где тело, а где душа, он просто вопиёт: “Я! Я! Я!”, отказываясь считать это “Я” всего лишь голосом плоти, - но какое дело до этого Философии? Пускай себе человек, как червь, прячется в расщелинах голой земли от оглушающих, ослепляющих разрывов слепой, беспощадной смерти; пускай с неумолимой неизбежностью он вдруг осознает то, чего никогда так ясно не видел прежде: что вот он умрёт и его Я станет Оно; и пусть последний вопль, клокочущий в его горле, выражает протест против Неумолимого, против уничтожения – невероятного, необъяснимого: Философия на всё это отвечает своею отсутствующей улыбкой, перстом своим указывая твари дрожащей на здешний мир, мир иной, о котором бренное существо ничего не желает знать”. /10;с.33/







    Свой диалог с Философией унтер-офицер Розенцвейг начинал в окопах первой мировой войны, на Македонском фронте, подобно Людвигу Витгенштейну, писавшему свой “Логико-философский трактат” также на фронте в то же самое время. Смертность человека переживается и описывается Розенцвейгом в единстве войны и мира. Война лишь до предела обостряет, обнажает суть вещей. И требует по-новому осмыслить эту суть. Таково умонастроение эпохи. Достаточно вспомнить описание “бегства в заботу” в “Бытии и времени” Хайдеггера, для которого “отведение глаз от...”, забвение бытия – это, прежде всего, забвение самой “временности”, смертной конечности человека.

    Главная тема и задача основной книги Розенцвейга “Звезда спасения” – экспликация диалогического опыта. В переписке с Ойгеном Розенштоком-Хюсси, воевавшим под Верденом, эта тема звучит всё настойчивее: “Язык не должен быть ни немецким, ни ненемецким, а от лица к лицу. Я не могу себе позволить перепрыгивать через действительность” /10;с.55/. “Моё Я” – это мой монолог, а не вообще-Я. С другой стороны, “моё Я рождается в Ты”, Я возникает во встрече с другим, который не есть вещь, но “как я”. Вот тогда только и возникает “моё Я”. Это выход из трансцендентного Эго (вообще-Я, “сознание вообще” и т.п.), то есть преодоление монологизма. Б. Каспер: “Только приняв всерьёз такое Я, которое познало, что Я – это не “Я вообще”, а именно “моё Я”, - преодолевается установка монологизма” /10;с.55/.


    В статье “Новое мышление” (автокомментарий к “Звезде Спасения”, написанный для широкой публики) Розенцвейг пишет: “новое мышление возникает из нужды в Другом, или, что то же, в принятии времени всерьёз.
    С точки зрения Философии – старого мышления, “мыслить” – это значит мыслить “вообще”, ни для кого, ни к кому не обращаясь (“ни для кого”, читатель, если захочет, может заменить на “для всех” или пресловутое “всеобщее”). С точки зрения нового мышления, я мыслю, следовательно, я говорю: говорить -– это значит говорить с кем-то другим и мыслить для кого-то другого. Причём этот другой – всегда совершенно определённый другой, который в отличие от немого Всеобщего, не только зритель, но и живой участник, способный ответить”. /10;с.47/
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.10.31 | Василь Васьківський

      Фундаментальна дилема

      В стосунках між людьми Інший як такий постає лише в контексті осягнення єдности представників часто протилежних тожсамостей, наприклад, чоловіка та жінки, християнина та атеїста тощо. Дилема: з іншим чи без іншого, є дилема осягнення єдности чи стосунків, які спираються лише на тимчасовий випадковий збіг обставин. Останнє є якраз блуканням в лісі фактичности, яке не веде до порозуміння. Лише осягнення єдности може бути основою порозуміння з кимсь іншим.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2008.11.04 | Василь Васьківський

        Гетерогенність треба приймати, а не осягати!

        Ми пізнаємо гетерогенність, але осягнути її означало б стати іншим самому собі, тобто перестати бути самим собою. Треба бути толерантним до інших, але неможливо стати іншим до самого себе.

        Мабуть, ми по-різному сприймаємо акт осягнення...
  • 2008.11.04 | Mercury

    Уся презентація цілком (/)

    http://www.culturedialogue.org/drupal/ru/node/771
    Други, кому интересно - приведена ссылка на мою презентацию "Диалогический поворот: коммуникация и практики понимания в западной философии" - клацнуть на ссылку - появится текст. Если пройти вниз и клацнуть на
    Dialogical Turn. PPT появится презентация с фотоматериалами.

    Этот материал был подготовлен для сессии Киевского Летнего Богословского Института (Национальный Университет Киево-Могилянская Академия, Издательство "Дух и Литера". Киев, Лишня, июль 2008)

    Работа носит реферативный и обзорный характер, может быть использована при подготовке и проведении учебных занятий и семинаров. Пользуйтесь на здоровье. Буду благодарен, если упомянете, у кого и где взяли. И пришлете свои отзывы, комментарии, замечания.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.11.04 | Георгій

      Дужe дякую, зробив закладку



Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".