МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Осінні цeрковні свята: Параскeви П"ятниці, Кузьми-Дeм"яна, Михай

11/11/2007 | Георгій
http://www.sviatkujemo.iatp.org.ua/texts/sapiga_autumn.php

День Параскеви-П'ятниці
10 листопада в церковних святцях день пам'яті мучениці Параскеви-П'ятниці. Згідно з церковними джерелами, Параскева, на прізвисько П'ятниця, була донькою багатих батьків. Ще з молоду вона дотримувалась аскези й була ревною проповідницею християнства. За часів римського імператора Діоклетіана, відомого своїми гоніннями на християн, Параскеву привели на суд до правителя однієї з територій імперії, Він запропонував дівчині вийти заміж за нього, попередньо відрікшись від Христа. Вибравши Христа, Параскева склала голову. В Україні надзвичайно шанували свято Параски (свята П'ятниця). Дослідники вважають, що, крім гідних поваги рис характеру святої, до популярності свята спричинилося ще й його давнє, язичницьке походження. Очевидно, що християнська Параскева успадкувала багато функцій і чеснот жіночого язичницького божества Мокоші, днем ушанування якої була п'ятниця.

У році є 12 п'ятниць, які були колись в особливій пошані серед жінок: це п'ятниця перед Благовіщенням,
десята після Великодня,
перед Зеленими Святами,
перед Успінням,
перед «Іваном-пісним»,
перед Воздвиженням,
перед Покровою,
перед Введенням,
перед Різдвом Христовим,
перед Богоявленням,
та дві — Великопісні.

У п'ятницю не можна працювати і їсти скоромне. За поширеним в Україні повір'ям, св. П'ятниця ходить по землі в образі жінки (в чорному або в білому одязі). Все тіло в неї зранене голками, веретенами, поколене гребенями: від того, що порушується її заборона шити, прясти, ткати в п'ятницю. Тому напередодні свята дівчата знімали нитку з веретена: вночі могла прийти прясти відьма та ще й П'ятниця могла покарати власницю прялки.

Згідно з іншим повір'ям, той, хто, поститься по п'ятницях, ніколи не буде хворіти пропасницею.

На Параски господарі окропляли бджіл йорданською водою, обкурювали ладаном і складали на зиму.

День Кузьми й Дем'яна
14 листопада православні віруючі відзначають свято Косми, й Даміана Асійських. За переказом, обидва брати були лікарями-християнами. Практикували поблизу Рима в другій половині III ст. і за роботу свою не брали грошей. За проповідь християнства вони постали перед судом імператора Каріна, але чудесно зцілений ними можновладець відпустив їх на волю. Життя братів обірвав заздрісний колега-язичник, убивши їх камінням (у 284 р.)

Святі Кузьма та Дем'ян були надзвичайно популярні в народі. Українські народні перекази та легенди розповідають про те, що Кузьма та Дем'ян були першими на землі ковалями. Вони виготовили й подарували людям найнеобхідніші речі; плуг, молоток, цвяхи. Вони перемогли також величезну змію: хитрістю впрягли її в плуга і виорали нею поле. Змія від тяжкої роботи здохла, а борозна та, виорана ще з початку світу, лишилась нині, це так звані змієві вали під Києвом.

Господарі, примічають погоду: «Як вітер на Кузьми-Дем'яна, то буде дорога санна»,— тобто буде сніг і треба буде їздити на санях.

День Михайла
21 листопада встановлено свято Собор Архістратига Михайла та інших Небесних Сил безплотних Архангелів: Гавриїла, Рафаїла, Уриїла, Селафиїла, Єгудиїла, Варахиїла та Єремиїла, яке в народі іменується днем Михайла.

Слово «собор» у даному випадку має подвійний зміст. По-перше, це собор, тобто збір, зібрання віруючих у церкві для спеціального богослужіння, яке присвячене Михайлові — архістратигові, й по-друге, саме свято присвячене «собору», тобто зібранню всього сонму ангелів.

Святкування цієї дати було прийнято на початку IV ст. на Помісному Лаодикійському соборі. Цей собор засудив і відкинув єретичне поклоніння ангелам як І творцям і правителям світу й затвердив православне їх [ шанування.

У святковому богослужінні Михайло прославляється І як Архістратиг, тобто головнокомандуючий небесними силами, який із моменту вигнання з небес сатани веде І невпинну боротьбу із силами тьми, із силами диявола, пильно стежачи за всіма його підступами.

Не випадково на іконах Михайло зображається у І вигляді воїна, одягнутого в залізні лати, із списом та щитом в руках, топчучого ногами дракона-сатану.

Архістратига Михайла в народі вважають покровителем Києва. Стародавній герб міста Києва оздоблений І іконою Архистратига з мечем.

У народній уяві Михайло — це мужній лицар, який перемагає всі темні сили нашої землі.

Мисливці в Україні вважають Михайла теж своїм І покровителем, суддею, оборонцем на полюванні. Тому-то в цей день, на Михайла, колись мисливці йшли до церкви й перед іконою св. Архистратига ставили свічку.

Якщо в цей час уже випав сніг, то в народі кажуть: «Михайло приїхав на білому коні».
****************************

Особливі цeрковні читання на тиждeнь Cобору Архистратига Михаїла та всіх бeзтілeсних сил нeбeсних:

Тропар, голос 4

Нeбeсних воїнств архистратиги, молимо вас завхди ми, нeдостойні, щоб вашими молитвами ви захистили нас покровом крил духовної вашої слави, охороняючи нас, що старанно припадаємо до вас і взиваємо, "Від бід визволіть нас, як начальники нeбeсні."

Кондак, голос 2

Архистратиги Божі, служитeлі Божeствeнної слави, ангeлів начальники і людeй наставники, корисного для нас просіть і вeликої милості, як бeзплотні архистратиги.

Прокимeн, голос 4

Ти твориш духів ангeлами Cвоїми і слугами Cвоїми - вогнeннe полум"я.

Відповіді



Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".