Майдан / Новини / Статті Карта Майдану

додано: 05-11-2005
Cергій Жадан: Куди цікавіше робити біографію, ніж літературу.

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1131195081.html

Друге інтерв'ю письменника і анархіста для сайту Майдан. Перше дивиться тут:
http://www.maidan.org.ua/static/mai/1129745657.html


1.Чи мають шанс читачі побачити збірку п’єс Жадана, зокрема п’єсу „Праска на згадку про тебе”?

> Ні, такого шансу немає, принаймні найближчим часом. Можливо колись пізніше. А звідки ви про цю п’єсу взагалі чули?


2.Знаю що Ви знімали свої твори з літературних конкурсів. Самокритичність, достойна поваги. Не кожен літератор цим страждає. Чи багато авторських редакцій мають твори до моменту друку?

> В принципі багато. Особливо це стосується прози. Загалом це такий захоплюючий, по-своєму, процес – хочеться правити до безкінечності. Просто в літературі немає безкінечності.


3.Чи могли б Ви пояснити досить часто присутню в творах ностальгію за радянським минулим?

> Ну, я не зовсім розумію, що таке радянське минуле. Ми всі маємо просто минуле, яке ми можемо згадувати з радістю або з ненавистю. Або, що найгірше, не згадувати взагалі. І ностальгія, як на мене, тут ні до чого. Бо так прочитаєш ваше формулювання – ностальгія за радянським минулим – і уявляється яка-небудь Наталя Вітренко, якою я насправді не є.


4.Більшість сюжетів Ваших прозових творів розгортаються влітку. Нелюбов до зимового періоду? Маючи крила або достатню купу грошей чи відлітав би Жадан на цей період у Вирій?

> Насправді так. Цікаво, що ви це помітили. Відлітав би, звісно, куди-небудь до Палестини, підтримував би повстанців.


5.Постійне звертання до дитячих спогадів - ностальгія за ніжним віком? Не спадало на думку написати щось для дітей?

> Це не ностальгія, це нормальне ставлення до свого минулого, розуміння його як важливої складової досвіду, коли ти не боїшся зазирнути до власної шафи і знайти там які-небудь кістяки, не боїшся, скажімо, спробувати відтворити, що було з тобою в десять років, і раптом пригадати якийсь перший невдалий секс із учителькою математики. Не розумію, чому ви вперто називаєте це ностальгією.


6.Щоразу одягаючи білизну різних кольорів, починаю цитувати „Депеш Мод”:
"-Ні, ну, просто різна білизна.
-Як це?
-Ну, різного кольору все, розумієш?
-Навіть говорити про це не хочу.
-Я ж кажу. Я взагалі не люблю білизну. Жіночу, мається на увазі.
...Какао слухає з відкритим ротом, йому особливо сподобалось про білизну різних кольорів, він пробує собі це уявити, але не може".
Думаю мені пороблено. Пороблено Депеш Мод або Степаном Галябардою.
Відкриваю першу сторінку, щойно подарованої „Anarchy in the Ukr”. Тема кольору жіночої білизни присутня і тут, навіть без особи жіночої статі: ...ландшафти кольору чорної жіночої білизни...
Цікаво, що для Жадана первинно, що вторинно – жінка без білизни чи білизна без жінки?

> Первинною є сама диференціація, коли ви ще в стані розрізняти для себе жінку без білизни і білизну без жінки. Дивно, що ви саме про це думаєте після прочитання книжок, прикольно.


7.Окремі читачі, прочитавши „Депеш Мод”, з подивом довідались про існування реального Степана Галябарди(однини), а не лише Степана Галябарди- любителів хорового співу серед монгольської міліції(множини).
Чи плануєте в подальшому в творах лишати місце для просвітницької діяльності?

> Бачите, вся проблема в тому, що ДМ планувався як книга для тих, кому за шістдесят. Через це саме Павло Загребельний написав післямову, себто це був продуманий цільовий маркетинговий хід видавництва. Роман же й написано в дусі Олеся Гончара та Анатолія Дімарова. За задумом, це мали б читати бібліотекарки та активістки Союзу Українок, згадуючи при цьому сокровенне. Але внаслідок невірно побудованої промоційної кампанії, книга потрапила до рук не збагаченої життєвим досвідом молоді, яка сприйняла це як роман про алкоголь і вибухівку. Ви, до речі, знаєте, хто такий Анатолій Дімаров?


8. Чи знайомі Ви з творчістю сучасного турецького автора Орхана Памука? Якщо так, то Ваша оцінка?

> Ні, не знайомий, збирався почитати, але він на днях отримав премію миру і це відбило останнє бажання його читати.


9. Чи принципово подальші твори будуть автобіографічними? Як надовго вистачить автобіографії?Чи специфічно унікальна пам'ять домалює потрібні сюжети і зробить їх набуттям біографії?

> Наскільки б її не вистачило, все одно не буде нічого, що б з’явилось поза нею. У всякому разі, куди цікавіше робити біографію, ніж літературу.


10. Чи планується написання творів з експериментом щодо віку, статі тощо персони "від автора": від імені старого, дитини, жінки, безпритульного собаки, профспілки бедуїнів-літераторів і т.д.?

> Слабко уявляю собі профспілку бедуїнів, але все може бути. Хоча не знаю, що б мало статись, аби я взявся писати книгу від імені безпритульного собаки. А ви цікавитесь такою літературою?


11. Які твори Ви перекладаєте? Чи обираєте їх самостійно? Наскільки складно літератору з власною дуже характерною манерою письма при перекладі дотримуватись авторської стилістики твору?

> Як правило, я перекладаю речі, які мені подобаються, оскільки це не є для мене щоденним заняттям. Ось хочу перекласти книгу вибраних віршів Пауля Целяна, переважно з останніх його збірок. Дотримуватись чужої стилістики завжди важко, але в цьому ж і вся фішка.


12. Чи існує у Жадана першочитач? Хтось, на кому випробовується написане на сприйняття, на цікавість.

> Так, звичайно, я б навіть говорив про десяток першочитачів. Тут навіть ідеться не стільки про довіру, скільки про авторську симпатію до цих людей, очевидно, я ще не втратив здатності позитивно реагувати на якісь компліментарні речі. Хоча, здатність ображатись на неаргументовану критику вже втратив. Старію.


(Запитання ставила спецагент Майдану з культурницьких питань Kotyjabluko).


На додаток ліві (не від спецагента Kotyjabluko) запитання:

1. Чи знайомі Ви з реальним Галябардою і чи щось відомо про його реакцію на перевтілення у кочових співучих правоохоронців?

> Я ріс на його піснях. Особливо я ріс на його пісні про яворину. степан галябарда – це бітлз мого статевого дозрівання. Просто кілька років, на початку дев’яностих, я не мав можливості слухати нічого, крім радіо «Промінь», де кожна друга пісня була на його слова. Так що це така помста. Але він про це, здається, навіть не здогадується. І слава богу.


2. Одна хвайна дівчина, котра сама пише, має заповітну мрію – випити пива з Жаданом. Просто випити пива. Але з Жаданом. І їй стане добре. Що їй робити?

> Що за проблема, якщо так хоче – можемо випити. Тільки якщо їй вже шістнадцять є – інакше мені не дозволяє педагогічна етика.


3. Якось на "5-му" каналі з Чайкою Ви, якщо не помиляюся, доволі жорстко висловилися щодо "Пори". Якщо так, то в чому підстави і якого кольору "Порі" (жовтій чи чорній) то адресувалося?

> Це адресувалось Порі взагалі. Я їх просто підтримував із самого початку – був у їхніх таборах, виступав і так далі. Пора бачилась мені як перша справді революційна організація і дуже прикро спостерігати як вони все більше влипають в загальнополітичне багно. Думаю, їм просто потрібно повісити своє партійне керівництво на краватках, котрі вони одягли після майдану, і вийти знову будувати барикади. Або поверутись до аудиторій і перестати морочити всім голови революційною риторикою.


4. Хвутболка "Моя родина – СССР" то епатаж, пофігізм чи принципово?

> Принципово, ясна річ – у мене ж «радянське минуле». Насправді, це молдавська футболка, там у назвах столиць кількох союзних республік зроблено помилки, але про це ніхто не знає, крім мене. І молдаван.


5. Випадки практичного застосування глави "Депеш Мод" про "товариш, зроби собі...." Вам не відомі? СБУ, до речі, не цікавилося?

> Ця глава застосовувалась на практиці задовго до того, як стала главою. Це ж речі, про які навіть діти знають, що вже говорити про сбу.


> Дякую за питаня.

> З любов’ю, Жадан.

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1131195081.html


Увага!!! Сайт "Майдан" надає всім, хто згадується у новинах та розділі "Статті", можливість розмістити свій коментар чи спростування, за умови належного підтвердження особи. Будь ласка, пишіть нам на news@maidanua.org і вказуйте гіперлінк (URL) новини чи статті, на яку ви посилаєтся.

Ми також вітаємо коментарі, доповнення та виправлення до текстів новин від всіх свідків подій, що згадуються в новинах. Пишіть на news@maidanua.org і вказуйте гіперлінк (URL) новини. Всі цікаві коментарі будуть оприлюднені.


 
Перша Сторінка / Останні Новини / Питання та Відповіді про Майдан / Статті / Народні Новини / Листи На Майдан / Майдан-ЗахідМайдан-ВостокПраво / Бібліотека / Досьє / Фотоархів / Заяви та Звернення / Культура / Економіка / Наша Історія / Філософія, Релігія, Духовність / Діаспора / Голодомор / Преса / Україна-Росія / Гумор / Без правил / Оголошення / Технічна Допомога / Архіви Майдану / Розробки / Мова / Вільний Форум


Українська банерна мережа

(Copyleft) maidan.org.ua, 2001-2005
!!! Копілефт передбачає вільне розповсюдження із збереженням автури та мережевої адреси !!!
сайт розповсюджується згідно з ліцензією GNU для документації
(поки не зовсім повний) переклад ліцензії українською