Як розповів голова Донецької обласної організації ВГО «Комітет виборців України» Сергій Ткаченко, 21 постійний одномандатний виборчий округ в Донецькій області, був утворений без оптимального та доцільного підходу для організації виборчого процесу. «Основні проблеми зумовлені відсутністю у ЗУ «Про вибори народних депутатів України» положень, які б закріплювали принципи неперервності меж виборчих округів, компактності округів. Проект постанови ЦВК про утворення виборчих округів не оприлюднювався і не виносився на обговорення з партіями, незалежними експертами та іншими зацікавленими суб’єктами, що й не дозволило підвищити якість кінцевого рішення. Громадські спостерігачі відзначають, що в Донецьку доцільніше було створити чотири, а не п’ять виборчих округів, що позитивно вплинуло б на якість об’єднання інших територіальних громад у виборчі округи», – розповів експерт.
За його словами, в регіоні наявні випадки неадекватного об’єднання в межах одного округу значної частини районів або віддалених між собою міст. Зокрема, до складу ВО№60 (центр – м. Волноваха) увійшли Волноваський, Володарський, Новоазовський, Першотравневий, Тельманівський райони, які разом складають майже четверту частину території Донецької області. До складу ВО№61 (центр – м. Старобешево) входять міста Докучаєвськ та Сніжне, відстань між якими складає 130 км. «Специфіка меж окремих виборчих округів із високою мірою імовірності може свідчити про наявність впливу політичних інтересів на процес їх створення. Адже не дивлячись на зменшення кількості виборчих округів у Донецькій області, значна частина потенційних провладних кандидатів продемонструвала високий рівень поінформованості про їх нові межі. Потенційні кандидати-мажоритарники від Партії регіонів розпочали свою передвиборчу активність до моменту прийняття Постанови ЦВК у чітко обмеженому переліку територіальних громад, що співпало із новим форматом виборчих округів (народні депутати: Юхим Звягільський – ВО№45, Сергій Клюєв – ВО№46, Денис Омельянович – ВО№49, Ігор Шкиря – ВО№52, Владислав Лук’янов – ВО№54). Політичний підхід до формування виборчих округів мав негативні наслідки для зручного територіального охоплення виборців. Імовірне врахування політичних інтересів при формуванні одних виборчих округів ускладнювало адекватне визначення меж інших округів. Центральна виборча комісія України не надала жодної офіційної відповіді на проект мережі виборчих округів, який був розроблений громадськістю Донецької області (публічне обговорення проекту відбулось у Донецьку 26.03.2012 р.). Реакція суспільства та політичних сил на рішення ЦВК про утворення виборчих округів засвідчує, що врахування попередніх пропозицій громадськості дозволило б уникнути багатьох суперечливих випадків», – зазначив Сергій Ткаченко.
Експерт ДОО ВГО «Комітет виборців України» Олег Гришин наголосив, що політичні сили в Донецькій області розпочали передвиборчу агітацію задовго до офіційного початку виборчої кампанії. Найбільш активну діяльність, за його словами, виявляють Партія регіонів, Комуністична партія України, партія «Україна-Вперед». До специфічних же особливостей регіону належить низький рівень публічної активності ВО «Батьківщина», яка позиціонується провідною загальнонаціональною опозиційною силою. «Основним ризиком неофіційного етапу виборчої кампанії є те, що агітаційні дії політичних сил зараз не підпадають під регулювання ЗУ «Про вибори народних депутатів України» та можуть набувати безконтрольних рис. Для місцевих осередків політичних партій характерні такі форми активності, як розміщення зовнішньої реклами (Партія регіонів, «Україна-вперед!», КПУ, ВО «Батьківщина», потенційні кандидати-мажоритарники); зустрічі народних депутатів України із виборцями (найчастіше депутатів Партії регіонів); соціальні, благодійні, молодіжні акції (Партія регіонів, Фронт змін, КПУ); організація протестних акцій та залучення партійних активістів до акцій різних соціальних груп (Фронт змін, КПУ, ВО «Свобода»,- Радикальна партія України); проведення агітаційних заходів під виглядом соціологічних та громадських опитувань (партія «Україна-вперед) тощо», – зазначив доповідач.
«Не дивлячись на те, що потенційні мажоритарники вже розпочали роботу у виборчих округах, в регіоні не зафіксовано жодного випадку проведення політичними силами публічного обговорення їх кандидатур (праймеріз чи інші форми). А значна частина потенційних кандидатів від Партії регіонів почала передвиборчу кампанії в регіоні ще до моменту їх офіційного висунення з’їздами, що ставить під сумнів навіть формальні процедури внутрішньопартійної демократії. Об’єднана опозиція (ВО «Батьківщина» та Фронт змін) також демонструє закритість процесу узгодження єдиних кандидатів у виборчих округах Донецької області», – наголошує пан Олег. – «Проте комунальні та приватні ЗМІ Донецької області активно залучаються для тенденційного висвітлення місцевого політичного процесу, розміщення іміджевих матеріалів про потенційних кандидатів-мажоритарників від партії влади та негативного висвітлення діяльності опозиції. Є приклади одночасного розміщення однакових матеріалів у різних ЗМІ області, що упереджено висвітлюють діяльність опозиційних політичних сил, тобто, по суті, реклами та антиреклами без жодних рекламних маркувань, так званої, «політичної джинси». Зокрема, у квітні-травні 2012 р. у різних ЗМІ вийшли такі публікації «Доморощенная оппозиция: узнаваемости нет, доверия нет…», «Падение популярности Партии регионов в Донецкой области – правда или очередной миф оппозиции?», «На пути к социальнойсправедливости». Також наприкінці травня 2012 р. у більшості ЗМІ області вийшла іміджева публікація «Шанс на развитие» про діяльність голови Донецької ОДА, заступника голови регіональної організації Партії регіонів Андрія Шишацького. Ця публікація виходила під різними прізвищами авторів, тобто замовна інформація подавалася читачам під виглядом авторських матеріалів», – наголошує Олег Гришин.
Керівник аналітичних програм ДОО ВГО «Комітет виборців України» Олександр Клюжев акцентує увагу на тому, що потенційні кандидати –мажоритарники Донецької області почали активно надавати виборцям безоплатні товари та послуги, що вже набуває рис безконтрольного процесу. До найпоширеніших форм передвиборчої «благодійності» в регіоні відноситься надання громадянам продуктових наборів та безоплатних послуг, фінансування соціальних закладів та тематичних заходів. Використання форм агітації, які ставлять виборця у некоректну залежність від матеріальних стимулів, належить до серйозних викликів цієї виборчої кампанії.
Експерт також зазначив, що значна частина посадових осіб органів місцевої влади надає публічну та організаційну підтримку потенційним кандидатам в народні депутати України. «Із наближенням виборів посилюється партійна ідентифікація державних службовців, що виражається у поєднанні управлінських та політичних заходів. Тобто, масового поширення набуває присвоєння потенційними кандидатами результатів поточної діяльності органів влади, які були досягнуті за рахунок державного та місцевого бюджетів. Посиленню заангажованості у виборчих справах місцевих органів влади сприяють чітко виражені політичні інтереси центральних державних інституцій», – підкреслив Олександр Клюжев.
Довідка: Донецька обласна організація ВГО «Комітет виборців України» в межах кампанії Громадянської мережі «ОПОРА» здійснює довготермінове громадське спостереження на виборах народних депутатів України. Воно охоплюватиме усі етапи виборчого процесу та передбачає роботу громадських спостерігачів у кожному виборчому окрузі Донецької області.