Україна може залишитися без вітроенергетики. Експерти

ПРЕС-РЕЛІЗ

Україна може залишитися без вітроенергетики. Експерти

Українські експерти в області відновлювальної енергетики б’ють на сполох –  Україна може залишитися без вітроенергетики, якщо Верховна Рада України проголосує за прийняття проекту Закону про внесення змін до ЗУ «Про електроенергетику» (щодо стимулювання виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії) №10183 з урахуванням пропозицій народних депутатів, поданих після прийняття законопроекту у першому читанні.

Такий висновок ґрунтується на тому, що правило «місцевої складової», яке міститься у діючій редакції ЗУ «Про електроенергетику», і так є недосяжним для переважної більшості проектів у сфері будівництва електростанцій на відновлювальних джерелах енергії. Так для отримання зеленого тарифу на електроенергію, вироблену на вітровій електростанції (ВЕС) необхідно, щоб при її будівництві 30% компонентів проекту (обладнання, роботи тощо) були українського походження, а після 2014 року згідно з законом – 50%.

Забезпечення такого відсотку неможливе без використання турбін, вироблених на українсько-німецькому спільному підприємстві ТОВ «Фурлендер ВіндТехнолоджі», німецький партнер якого (компанія Fuhrlaender) нещодавно заявив про початок процедури банкрутства. Навіть якщо ТОВ «Фурлендер ВіндТехнолоджі» працюватиме на повну потужність, то не зможе забезпечити й невелику частину усього обладнання, яке необхідне ринку. Ще одна проблема – вартість. Якщо компанія стає на ринку монополістом, то очевидно, що вона може і буде підвищувати ціни настільки, наскільки це буде вигідно їй, пояснюють експерти.

 На жаль пропозиції, подані народними депутатами до другого читання законопроекту, роблять вимоги до «місцевої складової» ще більш жорсткими, що може призвести до зупинки реалізації переважної більшості проектів будівництва ВЕС, а також інших відновлювальних проектів в Україні.

 Ми знаходимося в ситуації, за якої, якщо «місцева складова» у ВЕС складає, наприклад, 48%, така електростанція не зможе претендувати на зелений тариф та фактично буде отримувати приблизно половину ціни за електроенергію у порівнянні з ВЕС, вартість «місцевої складової» якої складає 50% або більше, і, зрозуміло, такий проект не зможе бути реалізований. Це величезний ризик, з яким дуже важко впоратися в рамках проектів, що тривають кілька років. Замість «чорно-білого» підходу, ми вважаємо, що Україна повинна дотримуватися збалансованого та поступового підходу, на основі міжнародного досвіду, з деяким зниженням зеленого тарифу для проектів з більш низькою «місцевою складовою» і більш високим тарифом для проектів з більш високою «місцевою складовою», що буде виступати у якості премії для тих девелоперів, хто зробив зусилля, щоб інвестувати більш інтенсивно в українське виробництво зазначив Лоік Лерміньо, голова Західно-Кримської ВЕС.

 За словами Члена Ради ЄУЕА Пітера Джастіна О’Брайєна, Робоча група з питань вітрової енергетики підтримує збалансований розвиток відновлюваної енергетики в Україні та вважає за необхідне віднайти правильний баланс між розміром зеленого тарифу на електроенергію та «місцевою складовою» таким чином, щоб не виключати висококласних міжнародних виробників обладнання та не обмежувати доступ до фінансування проектів. Поточна редакція законопроекту із запронованими доповненнями може звести нанівець більше 4-х мільярдів Євро інвестицій у галузь. «Необхідно створити такий механізм «місцевої складової», щоб він не став бар’єром для залучення інвесторів та фінансових установ у сферу української вітроенергетики. На нашу думку, частка місцевого обладнання та робіт не повинна перевищувати 30%, а механізм застосування має бути зрозумілим та прийнятним не тільки українським, але й міжнародним виробникам», – заявив він.

 Це підкреслює те, що правило «місцевої складової» – не найкраща практика для України та її нової сфери виробництва – вітроенергетики та інших проектів відновлювальної енергетики, що й потрібно врахувати при внесенні змін до Закону України «Про електроенергетику» (щодо стимулювання виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії) №10183. Загалом, «місцева складова» суперечить принципам ВТО та Угоді про вільну торгівлю, яка наразі обговорюється з Європейським Союзом. Міжнародні організації, що працюють в Україні також не вважають обмеження конкуренції на ринку, що розвивається, правильним вибором.

 В рамках діяльності ЄУЕА створено Робочу групу з вітроенергетики, яка об’єднує основних незалежних європейських девелоперів проектів. Метою робочої групи є підтримка розвитку сектору, який ще не почавши активно розвиватися вже страждає від постійних ринкових коливань та ризиків законодавчих змін. «Адже за підсумками діяльності лише частини компаній, представлених в ЄУЕА, мова йде про проекти загальною встановленою потужністю майже 3,000 МВт, інвестиції в об’ємі 4,5 млрд. євро, сплату майбутніх податків у розмірі 4,7 млрд. євро на час дії «зеленого тарифу», створення 3000 тимчасових та 500 постійних робочих місць. Що не менш важливо, соціально активний європейський бізнес протягом реалізації і експлуатації проектів інвестує 25 млн. євро в соціальну місцеву інфраструктуру.»  – говорить Олена Рибак, Директор ЄУЕА.

 Також Робоча група з вітрової енергетики запропонувала допомогу Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу та сподівається на співпрацю в процесі  внесення змін до законодавства, які б продовжили процес оптимізації та вдосконалення існуючої бази для максимальної ефективності та подальшого стимулювання приватних інвестицій у цю галузь економіки.