На цьогорічному Міжнародному кінофестивалі «Молодість» (20-28 жовтня) у Києві на суд журі і глядачів буде представлено українсько-німецьку картину «Істальгія» режисерки Дар’ї Онищенко.
Окрім прем’єрних показів фільмів-лауреатів Канн, Берлінале, Венеції, особливих подій й окремих програм і ретроспектив, ночі швейцарського короткого метру, дискусій та інших заходів, звісно, кінофестиваль «Молодість» – це передусім конкурс. У конкурсі повнометражних картин цьогоріч візьмуть участь дванадцять фільмів з шістнадцяти країн. Деякі стрічки вироблено у копродукції, як-от «українського» учасника конкурсу – фільм “Істальгія”, зйомки якого проходили в Україні, Німеччині та Сербії.
«Істальгія» з Олексієм Горбуновим та Карлом Марковічем у головних ролях – робота українки Дар’ї Онищенко. У минулому акторка (театр “Чорний квадрат” у Києві) та журналістка, з 2005 року по 2011 рік Онищенко навчалась у Мюнхенському університеті телебачення і кіно. Її фільми вже брали участь у німецьких кінофестивалях. Програмний директор «Молодості» Денис Нікітенко нагадує, що її стрічка «Собаки міста Українка» вже брала участь у конкурсі короткого метру КМКФ два роки тому.
Міграція як трендова тема кіно
У «Істальгії» – три історії кохання, три європейські міста, три сюжетні лінії. Головні герої – немолода емігрантка з України та колишній сербський боксер, відділені мовним бар’єром від німецького суспільства. Об’єднує їх слов’янська культура і власні діти, що досі живуть в Україні та Сербії. За «Золотого оленя» на Міжнародному кінофестивалі «Молодість»картина змагатиметься, серед інших, з австрійською роботою, яка також зачіпає тему міграції – «Наложниця». Це фільм Умут Даґ про дружбу між двома жінками в одній турецькій родині у Відні.
Денис Нікітенко, відповідаючи на запитання, чим саме зацікавила відповідальних за відбір фільмів робота Дар’ї Онищенко, зауважує, що «Істальгія» найбільш яскраво ілюструє актуальну тенденцію міжнародної копродукції: «У цій конкурентноспроможній моделі розвитку кінематографу ми бачимо велике майбутнє». Програмний директор «Молодості» додає, що і для молодої режисерки, і для молодих продюсерок її фільму – Анни Поленчук і Марії Говорухи, такий досвід, як участь у міжнародному кінофестивалі у Києві, буде дуже корисним. Як, можливо, і для національного кінематографу у цілому. Денис Нікітенко також звертає увагу на те, що художніх повнометражних фільмів, які працюють з соціальною тематикою не так вже й багато, а «тема міграції для України на часі, отже сума всіх факторів вказує на те, що фільм Дар’ї цікавий для фестивалю».
Не для прокату?
Кінопродюсер Ігор Лопатьонок, вихідець з України, який нині працює у Голлівуді, натомість не вважає фільм Онищенко чимось винятковим в контексті світового кінематографу. Переглянувши, щоправда, лише трейлер «Істальгії», він дійшов висновку, що картина – очевидна чергова спроба відзняти затребувану європейськими фестивалями соціальну драму про Східну Європу. Продюсер вважає, що у прокаті така стрічка навряд чи зацікавить глядача, і точно не в Україні: «Це небезпечний тренд у кіно, адже тут не йдеться про глядача, не визначена аудиторія, таким чином картина найбільше зацікавить лиш відбірковців фестивалів».
До закінчення кінофестивалю «Молодість» 28 жовтня його організатори рекомендують також не пропустити традиційну програму німецькомовного кіно, яка представить ключові кіноподії цього регіону за рік. У програмі сім фільмів: три австрійські і по два з Німеччини та Швейцарії. Стрічки особисто представлятимуть у Києві творчі групи – приїдуть режисери, актори і продюсери фільмів. Крім того, гостею фестивалю буде й відома піаністка, що народилася в Україні, а стала відомою вже у Швейцарії – Альона Черні. В рамках фестивалю вона дасть екслюзивний концерт і представить разом з швейцарським режисером Кристіаном Лабхартом фільм «Апасіоната» про історію її життя.