Помітні зрушення на краще, але ще не всі положення законодавства про доступ до публічної інформації виконуються чиновниками Кременчуцької міської ради та виконкому. До таких висновків дійшли громадські активісти, провівши повторний моніторинг відкритості міської влади.
Зокрема, як показали результати моніторингу, проведеного активістами громадської кампанії «Відритий доступ», якщо раніше 99% рішень виконкому Кременчуцької міськради оприлюднювалися з порушенням вимог законодавства, то зараз їх кількість скоротилася до третини.
Чиновники також врахували зауваження журналістів ініціативи «Відкритий доступ», викладене у листі до міського голови: уточнений статус документів, замість графи «рішення» тепер наявна графа «проект рішення».
Значно краща ситуація з оприлюдненням проектів рішень міської ради. 33% рішень були оприлюднені невчасно в квітні цього року (дата сесії – 27.04.16), у липні показник зменшився до 28,5% у липні (дата сесії 26.07.16 р.), у серпні – лише 15% проектів рішень були оприлюднені з порушенням терміну (дата сесії 30.08.16 р.)
Ряд земельних питань, що виносяться на розгляд сесії, доповнюються додатковими пунктами – за кілька днів до пленарного засідання. Земельне управління виконкому пояснює це іншим терміном розгляду проектів рішень, пов’язаних із дією Закону «Про звернення громадян»: відповідь заявнику має бути надана не пізніше, ніж через місяць з моменту звернення.
З позитиву варто також відзначити те, що більшість проектів рішень сесії містять пояснювальні записки, тексти програм, додатки, доповнення, правки постійних депутатських комісій. Оприлюднюються й протоколи засідань постійних депутатських комісій.
На які зауваження влада не реагує?
Не вирішеними залишаються питання належного оприлюднення проектів рішень міськвиконкому, на які ініціативна група «Відкритого доступу» уже звертала увагу керуючого справами виконкому Кременчуцької міської ради за результатами першого моніторингу:
- Впорядкувати розділ «Проекти рішень виконавчого комітету»:
- зробити навігацію, як у проектах рішень Кременчуцької міської ради (порядок денний у тому ж розділі, що й проекти, указувати дату скликання виконкому, розміщувати документи так, щоб було зрозуміло, на яку дату призначений розгляд);
- зберігати архів проектів рішень;
- оприлюднюючи проекти рішень, на кожному вказувати «проект» (як у розділі проектів рішень міської ради).
- Залишається проблема «додаткових питань», які виносяться на розгляд міськвиконкому в останній момент перед засіданням і, відповідно, не оприлюднюються для широкого загалу взагалі. (До порядку денного внесено 3 додаткові питання безпосередньо на засіданні 29.07.16 р і 3 додаткові питання на засіданні 2.09.16 р).
Що влада приховує від громади?
(не оприлюднено або неналежним чином оприлюднено у Наборах відкритих даних)
– Звіти про виконання окремих бюджетних програм
– Річні плани закупівель. Оприлюднені частково. Плани річних закупівель не оприлюднює більшість структурних підрозділів виконкому, комунальних підприємств.
– Перелік об’єктів комунальної власності – інформація не структурована.
– Недоступна інформація про фінансову звітність суб’єктів господарювання комунальної форми власності, в тому числі таких важливих підприємств, як водоканал, «Теплоенерго», тролейбусне управління, КАТП.*
– Відсутній реєстр боргових зобов’язань суб’єктів комунальної форми власності.
– Не оновлюється перелік об’єктів комунальної форми власності, переданих в оренду.
– Не оновлюється інформація про перелік незадіяних ділянок, переданих в оренду.
– Не оновлюється інформація про перелік суб’єктів господарювання комунальної форми власності.
– Не належним чином оприлюднені відомості про розміщення тимчасових споруд – у квітні цієї інформації не було взагалі, тепер є список із посиланням на карту міста, яку невідомо де шукати.
– Перелік договорів, укладений структурними підрозділами виконкому – договори оприлюднені лише частково.
Як відомо, майже рік тому було прийнято Постанову Кабміну №835 від 21.10.2015р. про Відкриті дані. Документ зобов’язував органи влади оприлюднювати інформацію у форматі відкритих даних (або Opendata). Це – один із інструментів збору інформації у машиночитному форматі таким чином, щоб вона була зручна для аналізу, для створення IT-продуктів. Наразі відкриті дані активно розвивають у багатьох країнах, поширюючи принципи вільного доступу до інформації, демократичного управління, створюючи умови для розвитку інфраструктури.
Що змінилося після першого моніторингу та звернень «Відкритого доступу» до міської влади
– Кременчук долучився до Єдиного державного порталу відкритих даних data.gov.ua (загалом на порталі понад 700 розпорядників інформації)
На офіційному сайті Кременчуцької міської ради запрацював розділ «Набори відкритих даних».
Як уже повідомлялося, в Кременчуці з квітня стартувала громадська кампанія “Відкритий доступ”, спрямована на захист права мешканців міста на отримання публічної інформації. Її ініціювали місцеві журналісти та активісти. У ході кампанії учасники проекту провели моніторинг офіційного сайту міської ради й виявили ряд порушень у виконанні Закону «Про доступ до публічної інформації». Після проведення прес-конференції надіслали відкритого листа міському голові В.Малецькому з вимогою усунути порушення, а також склали електронну петицію з аналогічними вимогами. Петицію підтримали 258 кременчужан, таким чином зобов’язавши владу її розглянути. Також координатори громадської кампанії «Відкритий доступ» провели зустріч з секретарем міської ради Юрієм Гриценком і керуючим справами міськвиконкому Русланом Шаповаловим, передали чиновникам детальні зауваження до строків та якості оприлюднення публічної інформації, а також домовилися про співпрацю.
Громадська кампанія “Відкритий доступ”, спрямована на захист права мешканців міста на отримання публічної інформації, стартувала в Кременчуці у квітні цього року. Громадська кампанія «Відкритий доступ» реалізовується за підтримки Міністерства закордонних справ Чехії в рамках програми «Transition» та неурядової організації «NESEHNUTÍ».