Програма «Познайомтеся зі своїм кандидатом»

Через рік – вибори. Що ми можемо зробити, щоб вплинути на якість наступного скликання Верховної Ради? Почитаємо дискусію про це. Шукаймо ідеї, які ми готові втілювати. Для затравки – пропонуємо вашій увазі кращі європейські зразки впливу громадянського суспільства на парламенти.

Переклад Майдану книги про румунський досвід громадської боротьби з корупцією в парламенті. Продовження. Початок тут:

1. Боротьба з політичною корупцією у посткомуністичній Європі

2. Чому була успішна “Коаліція за чистий парламент”?


Програма «Познайомтеся зі своїм кандидатом».

Пропозиція від імені румунської Коаліції за чистий парламент.

Чому ми маємо діяти?

Як показали результати останнього опитування громадської думки, 80% румунів впевнені, що корупція є широко розповсюдженою практикою. У політичної еліти жахливий імідж – люди вважають, що політики переймаються лише своїми власними інтересами. 66,3% переконані, що всі або майже всі депутати корумповані, 57,3% мають таку саму думку про міністрів. І тільки 5 зі 100 румунів вважають, що їх представник не бере участі у корупційних діях. Корупцію завжди виокремлюють, як головну перешкоду для вступу Румунії до ЄС у 2007 році. І це дійсно так, Румунія має найгірший бал за індексом корупції Трансперенсі інтернешенал серед усіх кандидатів на вступ.

Чому румунські ЗМІ не є ефективним інструментом підзвітності влади? Переважна більшість населення говорить, що їх знання про корупцію базуються на повідомленнях преси. Нажаль, свобода слова в Румунії є обмеженою, як показують звіти Дому свободи. Електронні ЗМІ контролюються економічними засобами, а печатні ЗМІ – шляхом блокування мереж розповсюдження. Журналістські розслідування останнім часом з’являються все рідше, тому що видавці, які мають економічні проблеми, не хочуть, щоб журналісти дратували політиків. Критичні думки та статті з’являються в невеликій кількості центральних газет та журналів з обмеженими тиражами. Лише 18% румунів читають політичні новини та аналітику в газетах; 45%, які проживають у сільській місцевості, навіть не мають до них доступу. До того ж, місцева преса, яка зазвичай не пише про політичну корупцію, має більше розповсюдження (загальне) у порівнянні з центральною пресою. Маючи більш обмежену аудиторію, вона також більш вразлива до тиску. У багатьох регіонах Румунії місцеві бізнесмени та політики взяли під контроль місцеві газети, радіо та телебачення. Відбулося глибоке розділення між незалежними ЗМІ (особливо центральними газетами та деякими місцевими газетами у великих містах) та тими, які прямо або опосередковано контролюються місцевими та національними політиками (телекомпанії та більшість місцевих публікацій). Вплив першої категорії є обмеженим, незважаючи на агресивне висвітлення випадків корупції, тому що аудиторія декількох незалежних щоденних центральних газет є дуже обмеженою. В результаті, ми бачимо, що більшість румунів не знають, хто представляє їх у парламенті, і вважають, що всі політики є однаково корумпованими. Незнання підігріває цинізм. Потрібна пряма дія, щоб донести до більш широкої маси виборців, а саме тих 90%, які не читають політичні новини в газетах, інформацію про їх кандидатів, зібрану спеціально для них. Інтерес до такої інформації існує, інакше люди б не скаржилися під час опитувань та не відносили політиків до найбільш корумпованої категорії.

Румуни дуже цинічно ставляться до політичної еліти і цей всюдисущий цинізм роз’їдає саму основу демократії. Довіра до політиків низька і доходить майже до нуля, люди вважають, що інші збагачуються, користуючись своєю посадою, у той час, коли вони лишаються бідними. І хоча корупція дуже розповсюджена у державному секторі, конкретні випадки рідко стають відомими. Мало кого засуджують за корупцію. ЗМІ назвали це явище «корупція без корупціонерів», і це є надзвичайно небезпечним. Якщо багато говорять про корупцію, але винних нема, стає важко відрізнити корумпованих осіб від чесних, хороших людей від поганих.

Що ми будемо робити?

І хоча румунські виборці знають про політичну корупцію, і навіть вважають, що вона є широко розповсюдженою та є джерелом усіх бід (політики вважаються людьми над законом та знаходяться на найвищих щаблях у списках найбільш корумпованих професій), корумпованих політиків, навіть якщо вони є предметом негативної кампанії в пресі, часто переобирають. Як члени парламенту, яких обирають за списками, так і мери, яких обирають напряму, досить непогано переживають корупційні звинувачення ЗМІ. Одна з очевидних причин полягає у недоліках роботи інституцій горизонтальної відповідальності – щодо політиків рідко відбуваються розслідування, їх засуджують у виняткових випадках, особливо, якщо вони при владі. Ще одною причиною цієї ситуації є недостатня громадянська компетентність виборців. Невелика кількість румунів читають політичні повідомлення в газетах. Знаючи про цю ситуацію, партії та політики піч час виборів покладаються на найбідніші та найменш освічені прошарки населення, відкрито кидаючи виклик ЗМІ та виборцям з високим рівнем громадянської компетенції.

Проект нашої коаліції, яка неодмінно буде розширюватися, спрямований на розв’язання проблеми недостатньої інформованості громадян шляхом донесення інформації про кандидатів у депутати до якомога більшої кількості румунських сімей. Інформація, яка включатиме історію корупційних дій кандидатів, буде зібрана місцевими журналістами та перевірена рецензентами на точність. Кампанію буде спрямовано на політичні партії, які, за опитуваннями громадської думки, мають шанс перетнути 5% бар’єр для входження до парламенту.

Отже, проект буде працювати шляхом створення трьох різних мереж:

1) Мережа журналістів та рецензентів, чиїм завданням буде збір та публікація інформації. Результатом їх роботи буде одна невелика сторінка (бюлетень корупції) у 42 версіях (регіони плюс Бухарест) з історією корупційних діянь усіх кандидатів (включаючи історію політичної міграції). Видання базуватиметься на розслідуваннях, які публікували місцеві та центральні ЗМІ, які будуть наводитися як джерело інформації, а також будуть прибрані недостатньо обґрунтовані обвинувачення.
2) Мережа розповсюдження, що складатиметься з волонтерів, залучених місцевими та центральними ГО, які розноситимуть бюлетень корупції до поштових скриньок виборців.
3) Мережа підтримки та просування, яка складатиметься зі ЗМІ та лідерів громадської думки, які будуть постійно повідомляти про кампанію для того, щоб переконати політичні партії виключити кандидатів з корупційним минулим. Великі газети, такі як Evenimentul Zilei та Academia Catavencu вже приєдналися до коаліції, так само як ліга румунських журналістів, до якої належать приблизно 200 членів.

Ці мережі вже готові до роботи. Календарний план пропонованих дій наведено у наступному розділі. Коаліція обрала Раду, яка складається з представників, призначених кожною організацією. Ми випробуємо наш проект у меншому масштабі на місцевих виборах, де ми проаналізуємо біографії кандидатів на посади мерів, але інформацію буде розповсюджено тільки через ЗМІ.

Коаліція вже організувала дві робочі групи: одну для того, щоб підготувати організаційну схему мережі розповсюдження, яку сформують Громадянський Альянс, АПД та САР, і ще одну для того, щоб залучати та управляти мережею журналістів та рецензентів, яку сформують САР, Центр незалежної журналістики та Агенція з моніторингу ЗМІ. Організаційну підтримку обом командам було надано Фондом Відкрите Суспільство – Румунія. Друга команда вже залучила по одному журналісту в кожному регіоні та декількох голів найкращих відділів з розслідувань у румунських печатних ЗМІ для того, щоб навчати журналістів та редагувати інформацію.

Список задіяних журналістів не буде оприлюднюватися. Імена рецензентів також триматимуться в секреті. Громадськість та політичні партії спілкуватимуться лише з лідерами коаліції. Виходячи з результатів річного моніторингу випадків корупції у місцевій пресі, здійснюваного Агенцією з моніторингу ЗМІ, яка є членом Коаліції, друга група розробила критерії корумпованої поведінки, які було включено до списку. За юридичною порадою АПАДОР-СН, яка також є членом Коаліції, слово «корупція» не буде використовуватися в інформаційному бюлетені з іменами кандидатів, щоб можна було включити випадки конфлікту інтересів та інші випадки, які, за румунським законодавством, не підпадають під визначення корупції. Щоб потрапити до чорного списку, кандидат має бути під слідством за корупційне діяння, перевищення повноважень або ухиляння від сплати податків в Румунії або в Європі, включаючи слідство Європейського управління по боротьбі з шахрайством (OLAF); бути раніше звинуваченим та засудженим, навіть якщо з якихось причин вирок не було виконано; на цей момент або раніше перебувати у підтвердженій ситуації конфлікту інтересів (наприклад, голова державної агенції з приватизації, який передав активи з приватизаційного списку його агенції до власних рук, але так і не був за це покараний). Також буде згадано кримінальне переслідування за інші злочини, а не лише корупцію. Політики, які змінили політичні партії більше ніж один раз за останні 10 років, також будуть згадані, тому що це явище є основним джерелом політичної корупції у Румунії. (15% членів парламенту та більш як 50% мерів змінили політичні партії з 2000 року для того, щоб отримати певні посади або гроші.)

У цих коротеньких біографічних довідках не буде оціночних суджень, тільки ім’я та факти. Наприклад:

ДЖОН ДОЕ: у 1992 році він балотувався від «Партії за єдність усіх румунів» та займав посаду голови Комітету з економічних питань у Палаті депутатів. У 1996 він балотувався від Соціал-демократів, і його було призначено головою того самого комітету, доки він не був змушений подати у відставку рік тому. Зараз він балотується від партії «Велика Румунія.»

Нарешті, за офіційною інформацією Національної ради з вивчення архівів Секурітате, буде згадано, чи Рада визначила цього політика, як колишнього інформатора. Румунське законодавство не забороняє колишнім співробітникам політичної поліції Чаушеску балотуватися на виборах, але громадськість має про це знати.

Члени коаліції спочатку попередять політичні партії про свої наміри та порадять їм не включати кандидатів, про корупційну діяльність яких відомо громадськості, до своїх списків. Крім того, детальний список критеріїв буде роздано політичним партіям для того, щоб вони знали, кого буде включено до інформаційних бюлетенів. По-друге, після того, як інформаційні бюлетені буде складено, кожному лідеру партії буде надана можливість ознайомитися з ними до того, як їх буде опубліковано. Також, лідер матиме кілька днів, щоб прийняти рішення стосовно надання подальшої підтримки такому кандидату. Якщо партія вирішить більше не підтримувати цього кандидата та виключить його зі списку, Коаліція також викреслить його з бюлетеню.

Цей підхід буде застосовано однаково до всіх політичних партій, рейтинги яких вище, або наближаються до то 5% бар’єру, тобто майже до всіх партій, які зараз входять до парламенту.

Головна мета цього проекту полягає в тому, щоб не допустити обрання та переобрання кандидатів від різних партій, які задіяні у корупції. Іншими словами, ми хочемо розширити можливості виборців, щоб досягти реальної вертикальної відповідальності, щоб виборці могли не допустити перемоги корумпованих осіб у виборах. Ми також намагаємося пришвидшити розвиток механізму відбору кандидатів всередині політичних партій для того, щоб підвищити загальну якість політиків та підвищити довіру до політиків.

Календар проекту (Квітень 2004-Листопад 2004)

1. Побудова мережі для роботи з документами (лютий-квітень).
Залучення та підготовка мережі журналістів та рецензентів

2. Кампанія для здобуття пізнаваності та громадської підтримки (квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад.)
Рада коаліції, а також організації-члени, проведуть чотири спільних прес конференції та зроблять заяви для преси, які будуть постійно рекламувати кампанію, як на національному, так і на місцевому рівні. Починаючи з моменту публічного запуску кампанії (березень), Коаліція буде постійно запрошувати бажаючі місцеві ГО приєднуватися та підтримувати зусилля з розповсюдження інформації про кандидатів на місцевому рівні. Коаліція збере журналістів, лідерів громадської думки та відомих осіб, які будуть переконувати громадян у важливості поінформованого голосування. Такі повідомлення підштовхуватимуть виборців до того, щоб скористатися своєю можливістю зменшити політичну корупцію.

3. Кампанія громадського тиску та адвокасі. (квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень)
Рада Коаліції також звертатиметься до політичних партій, які будуть балотуватися на парламентських виборах 2004 року. Ми будемо попереджати партії про політичні ціну включення до списків кандидатів, задіяних у корупції і публічно переконувати тих, хто приймає рішення, позбутися таких кандидатів, якщо їх буде подано. Коаліція буде доносити цю інформацію як напряму під час зустрічей керівництвом партій, так і непрямо, шляхом проведення чотирьох прес конференцій та публічних заяв.

4. Національні збори мережі, що працює над документами, для членів мережі яка збирає та перевіряє інформацію, Ради коаліції та національного координатора.

4.1. Перші збори (квітень) нададуть можливість для інтенсивного інформування та спільного навчання всіх членів мережі. Команди ознайомляться зі спільним набором узгоджених методологічних стандартів, що покращить їхню здатність ефективно збирати та зводити інформацію, яка є потрібною в рамках нашого проекту.
4.2. Другі збори (вересень) відбудуться після завершення роботи над 42 версіями інформаційного бюлетеня. Ці збори нададуть можливість Раді коаліції вживу поспілкуватися з учасниками 10 регіональних груп, щоб остаточно переглянути регіональних інформаційних бюлетенів. Бюлетень міститиме фактичну інформацію про офіційних кандидатів, та зробити детальний звіт про їхню діяльність, за інформацією місцевих та центральних ЗМІ за останні 10 років.

5. Документація та перевірка.

5.1. Збір даних (квітень, травень, червень).
Мережа місцевих журналістів, що працюють в галузі журналістських розслідувань, збиратимуть та зводитимуть інформацію про кандидатів, які хочуть балотуватися на парламентських виборах 2004 року та виборах деяких мерів. Зведення інформації базуватиметься на розслідуваннях, які вже було опубліковано у місцевій та національній пресі, з додатковою перевіркою, де це необхідно. Критерії для включення конкретної інформації вже було розроблено радою.
5.2. Перегляд (червень – вересень)
Регіональні рецензенти будуть постійно перевіряти інформацію, зібрану журналістами на точність та узгодженість, прибираючи необґрунтовані звинувачення щодо кандидатів, та подавати кожний регіональний бюлетень до Ради коаліції. 42 остаточні версії регіональних інформаційних бюлетенів будуть розглянуті Радою коаліції. Член Коаліції АПАДОР-СН зробить остаточну перевірку, щоб переконатися, що Коаліцію не можна притягнути до відповідальності за надруковану інформацію.

6. Друк (серпень)
Після остаточного розгляду та редагування Радою коаліції, інформаційні бюлетені, що презентують кандидатів від політичних парій у кожному окрузі, буде надруковано у такій кількості:
150.000 копій для кожного регіону та
500.000 копій для Бухаресту

7. Розповсюдження (вересень, жовтень, листопад)
Національна волонтерська мережа розповсюдить інформаційні бюлетені прямо по поштових скриньках виборців. Де тільки можливо, волонтери також будуть переконувати виборців, наскільки важливо бути добре поінформованим під час голосування на парламентських виборах. Стратегія розповсюдження у міських та сільських місцевостях буде різною.
У містах матеріали будуть розкидатися по поштових скриньках, а також будуть роздаватися в ресторанах, пабах, залах очікування. Ми будемо заохочувати місцеві газети та радіостанції до друку окремих сторінок зі списками та включення їх до своїх видань. В Бухаресті використовуватиметься мережа розповсюдження через пересувних продавців газет.
У сільській місцевості матеріали розповсюджуватимуться у місцях зустрічі найбільшої кількості сельчан, зали очікування вокзалів, місцеві паби, місцеві магазини, та надаватимуться місцевим активістам для поступового розповсюдження протягом кампанії.

7.1. Створення мережі розповсюдження (квітень-серпень)
Чотири організації члени Коаліції, які мають місцеві осередки, збиратимуть та координуватимуть волонтерів. Це такі організації: Громадянський альянс, Асоціація за демократію, Румунська академічна спілка, Асоціація студентів політологів. Список партнерів лишатиметься відкритим, і інші місцеві ГО громадянського спрямування будуть запрошуватися до участі у розповсюдженні.
7.2. Мета розповсюдження
Крім великих урбанізованих регіонів поруч з Бухарестом, розповсюдження сягатиме невеликих міст та погано інформованих сільських місцевостей у кожному з 41 регіонів Румунії. Буде охоплено приблизно 2 мільйони сімей. Середня кількість 2 людини в сім’ї говорить про те, що 4 мільйони виборців будуть поінформовані про кандидатів. Це буде виконано волонтерами.
7.3. Час розповсюдження відносно дат виборчого процесу.
Розповсюдження для загальних виборів почнеться наприкінці серпня, буде продовжуватися до початку виборчої кампанії і протягом кампанії, таким чином надаючи громадськості джерело інформації про кандидатів, альтернативне до політичної агітації. Тестова кампанія на виборах мерів відбуватиметься у травні-квітні.

8. Створення та підтримка відкритої бази даних (червень-листопад)
Буде створено та відкрито для доступу електронну базу даних в Інтернеті на сторінках організацій членів Коаліції. В основному її буде створено для журналістів, але нею зможуть користуватися і невелика кількість румунських виборців, які мають доступ до Інтернету. База даних міститиме інформацію, включену до інформаційного бюлетеня, і буде постійно рекламуватися, як розлога база інформації про кандидатів, які балотуються на парламентських виборах 2004 року. Вона буде оновлюватися після кожної офіційної та підтвердженої зміни у списках кандидатів від партій.

Очікувані результати

Збільшуючи політичну ціну корупції, Коаліція буде знеохочувати політичні партії висувати кандидатів з брудним минулим. На сьогоднішній день кампанії в медіа є неефективними, тому що політики знають, наскільки обмеженою є їхня аудиторія. Ми також очікуємо, що інтерес громадян до виборів відновиться, вони будуть більш уважно спостерігати за кампанією та очікуватимуть отримання інформаційного бюлетеня. Також, ми очікуємо, що партії, хоча б формально, запровадять механізм відбору кандидатів, якого до сьогодні не існує.

Чи такий проект актуальний не лише в Румунії?

Румунія є однією з багатьох країн, де консолідація демократії обмежена через якість політичних еліт і загальне враження, що демократія насправді не є підзвітною системою урядування. Протестні настрої проти непідзвітних політичних еліт призвели до того, що майже третину голосів було віддано радикальному націоналісту Вадіму Тудору. Протягом останніх двох виборів явка виборців різко знижувалася. Без мобілізації знизу існують сумніви, що можна подолати корупцію лише законодавчими методами, і що інтерес до політики, який відображається у явці, буде відновлено. Донори, які підтримують цей проект, допомагають у консолідації демократії та розбудові підзвітності у ключовій країні південно-східної Європи. Приклад Румунії, якщо він буде успішним, доведе, що існують шляхи перетворення виборних демократій на якісні демократії шляхом мобілізації їхніх громадян для висунення вимог щодо більшої підзвітності.

Оцінка проекту
Ми будемо використовувати два показники для того, щоб оцінити результат проекту:

1) Скільки кандидатів, згаданим нами за історію участі у корупційних діях, партії самі прибрали з виборчих списків
2) Скільки кандидатів, яких не прибрали зі списків, не були переобрані після проведення нашої кампанії інформування.

Також, ми будемо оцінювати чи встановили партії формальні структури, які б перевіряли кандидатів на участь у корупційних діях.

Хто чим займається у Коаліції

Румунське академічне товариство – загальний менеджмент, збір коштів, відносини з політичним партіями та просування проекту у вітчизняних та закордонних ЗМІ.

Громадянський альянс – розповсюдження

Центр незалежної журналістики – відповідає за журналістів та рецензентів

Агенція з моніторингу ЗМІ – база даних політичної корупції, веб сайт Дім свободи Румунія.

Румунський гельсінський комітет – юридичний захист у судових позивах за наклеп

Asociatia pro Dmeocratia – розповсюдження

Асоціація студентів-політологів – побудова коаліції студентських асоціацій для допомоги у розповсюдженні

Румунська ліга журналістів – підтримка у ЗМІ

Майдан-Інформ питає – а ми так можемо? Пишіть ваші ідеї у відповідь фейсбуком чи коментарями чи на форум (тут тривала дискусія).