«Йти з Богом» – під цим гаслом, взятим з книги пророка Міхея 6, 6-8, розпочався сьогодні, в день Надвечір’я Богоявлення, 46 Тиждень молитов за єдність християн, який традиційно відзначається від 18 до 25 січня під егідою Всесвітньої ради Церков та Папської ради сприяння єдності християн.
Тиждень молитов за єдність християн є прекрасною нагодою для всіх християн, особливо в часі Року віри, навчитись черпати з Святої Тайни Хрещення та, освячуючись через спільні екуменічні моління, здійснювати в житті Богом даровані для нашого спасіння заповіді Любові, які є запорукою ефективного проголошення Доброї Новини всьому Божому створінню.
«Йти з Богом» – гасло, яке виражає глибоке змістовне наповнення та динаміку християнського життя. Кожен день Молитовного тижня посвячений певній складовій життя у Христі:
Йти з Богом – дорогою спілкування
Йти з Богом – дорогою зраненого Христа
Йти з Богом – дорогою свободи
Йти з Богом – дорогою дітей Землі
Йти з Богом – дорогою друзів Христа
Йти з Богом – дорогою долання бар’єрів
Йти з Богом – дорогою солідарності
Йти з Богом – дорогою спільного святкування.
Факт того, що четвертий день (21 січня) відзначається під гаслом «Йти з Богом – дорогою дітей Землі» вказує на те, що не можливо вести мову про цілісну віру і життя у Христі без нашого відповідального ставлення до всього створеного Богом світу.
Комісія «Віра та устрій» Всесвітньої ради Церков та Папська рада сприяння єдності християн видали спеціальні імпульси, медитації, запитання для роздумів, а також молитви на кожен день Тижня молитов за єдність християн, які вони рекомендують перекласти на національні мови і взяти за основу при проведенні відповідних екуменічних заходів (див. Додаток №2).
Бюро УГКЦ з питань екології переклало відповідні матеріали на четвертий, екологічний, день Тижня молитов за єдність християн, який буде відзначатися в понеділок, 21 січня, коли у молитві за збереження створеного світу мають об’єднатися християни всього світу.
У дусі рекомендацій Всесвітньої ради Церков та Папської ради сприяння єдності християн Бюро УГКЦ з питань екології просить душпастирів Християнських Церков України додати до Сугубої єктенії під час Святої Літургії в понеділок 21 січня (або ж напередодні – в неділю) прохання подані у додатку №1.
З надією на розуміння та молитовну підтримку
д-р Володимир Шеремета,
керівник Бюро УГКЦ з питань екології
Додаток №1
Прохання до Сугубої єктенії
(на Святій Літургії в понеділок 21 січня (або ж напередодні – в неділю) з нагоди відзначення Дня молитви за створений Богом світ під час Тижня молитов з єдність християн – 18-25 січня)
Боже – Джерело Життя всього світу, перебувати з Тобою означає бути паломниками у прекрасному світі природи, який Ти створив для нашого спасіння і довірив на відповідальне управління. Допоможи нам ставитись до створеного світу у Дусі Твоєї мудрості та любові і бути посередниками Твоєї благодаті,
молимось Тобі, вислухай і помилуй.
Боже – Джерело Життя всього світу, допоможи нам, щоб усвідомлення спільної відповідальності за наш дім – нашу планету, і все, що створене у Христі, сприяло відновленню єдності християн, щоб ми могли одним серцем і духом свідчити про Христа в сучасному світі,
молимось Тобі, вислухай і помилуй.
Додаток №2
«Йти з Богом – дорогою дітей Землі»
Біблійні тексти, медитація і молитви на четвертий день Тижня молитов
за єдність християн
Біблійні читання
Лев 25,8–23 – земля є Божою, а не особистою власністю людини.
Пс 65,5–13 – всі плоди є даром Бога.
Рим 8,18–25 – спрагле очікування створіння на спасіння.
Ів 9,1–11 – Ісус оздоровлює слиною і землею.
Медитація «Йти з Богом»
«Йти з Богом» – означає покірно визнати, що ми є частиною створіння. Маємо з вдячністю приймати Божі дари створіння. Маємо навчитись по-новому розуміти своє місце і значення у Божому створінні. Серед християн зростає увага до екологічних проблем. Це є самозрозумілим, якщо ми в дійсності хочемо йти разом із Богом Творцем. Тому всі християни є покликані відзначати час від 1 (14) вересня до 4 (17) жовтня, як «Час створіння» («Час відповідальності за створіння»). В багатьох Церквах це вже стало доброю традицією. У 1989 р. вселенський патріарх Димитрій І проголосив 1 вересня День молитви за збереження довкілля. У православних Церквах в цей день починається літургійний рік і при цьому особлива увага присвячується події створення Богом світу. 4 жовтня багато Церков західної традиції відзначають свято св. Франциска з Асизу, автора «Гімну створіння». Таким чином, «Час створіння», особливо через день свого початку та завершення, пов’язує східні та західні традиції християнства щодо прослави Бога Творця. Церкви у Німеччині відзначають першу п’ятницю вересня як особливий день вшанування створіння.
Бог бажає спасти все створіння. Те, що Бог в певному історичному проміжку і в конкретному місці став людиною в Ісусі Христі, попри всі відмінності християнських традицій, все ж є центральним пунктом, який об’єднує всіх християн. Правда віри про Боговоплочення, що єднає християн, сприяє переосмисленню значення всього створіння, а зокрема тілесності, землі, води, і всього того, що є поживою для нас – дітей Землі. Ісус Христос є уповні присутній у цьому світі. Можливо дещо дивно звучить історія про зцілення Ісусом, коли він змішує землю і слину, щоб зцілити сліпого. Але тут унаочнюється наскільки Бог є тісно пов’язаний із створінням. Коли ми сприймаємо себе як створіння – ми йдемо з Богом. Часто, саме найбіднішими по всьому світі є люди, які обробляють землю. І саме вони мають найменшу частку на плодах землі. Це зокрема підтверджує також досвід багатьох далітів в Індії. Рівно ж, однак, саме вони зберегли дружні і сталі форми обробітку землі і турботливо ставляться до неї.
Бережливе ставлення стосовно землі ставить перед кожним питання: як всі люди можуть по-людськи жити на землі і від неї? Те, що багато людей виключені з володіння землею і змушені обробляти її, часто за умов, які не відповідають гідності людини, є для багатьох християн вагомим викликом для спільних дій. Так званий «святий кодекс», завдяки практиці «ювілейного року», вказує на можливі механізми для подолання несправедливості та експлуатації: всі мають частку у володінні землею і кожні 50 років земля повертається їм, незважаючи на те, з яких причин вона була ними втрачена. Наскільки це є можливо в сучасних суспільствах, це інше питання. Все ж, очевидно, що мова йде про необхідність кардинальної зміни світогляду щодо землі і володіння нею. Земля не дарована нікому більше, ніж іншим, і її обробіток має служити для добробуту всіх. Це не просто гарна «релігійна ідея». Радше мова йде про дуже практичне економічне і суспільне питання стосовно того, як ставитись до землі, щодо її купівлі і продажу.
Запитання для роздумів
• Коли (де) ми як християни діємо разом у дусі «Ювілейного року»?
• Коли (де) ми на особистому рівні, як спільноти чи Церкви, спричинюємось до приниження та експлуатації Землі?
• Як ми можемо спільно навчитися відповідально ставитись до створіння Божого?
Екологічні прохання під час екуменічного Богослужіння
Йти з Богом означає: бути дітьми Землі. Ми є паломниками у створеному Богом світі, який є прекрасним даром для нас. Цей світ є довірений нам Богом. Шануймо його і ставмося відповідального до всього створіння Божого.
Господи Боже, нехай Твій Дух оновить наше життя у Твоєму створінні. Допоможи нам бути відкритими до страждань людей, які живуть завдяки землі, не маючи її в своєму володінні. Часто вони є тими, хто зберіг знання дбайливого використання землі та її ресурсів. Допоможи нам бути готовими з ними ділитись і вчитися у них.
Молитва
Боже – Джерело Життя, ми дякуємо Тобі за землю і за всіх тих, хто її захищає, зберігає і обробляє. Допоможи нам, завдяки Твоєму Духу, усвідомити, що ми є частиною створіння. Навчи нас турботливо ставитись до землі, і зроби нас здатними почути стогони створіння. Допоможи нам слідувати за Христом і зцілити все те, що є пораненим. Скріпи нашу готовність справедливо розподіляти землю і всі її плоди. Господи – Джерело Життя, веди нас до справедливості і миру. Амінь.