Фахівці занепокоєні станом дошкільної освіти в Україні

Сьогодні дошкільна освіта перебуває у критичному стані, а держава фактично усунулася від її розвитку. Про це 19 лютого в Києві заявили автори дослідження “Дошкільна освіта в Україні: злет чи падіння?” Його здійснила Європейська дослідницька асоціація за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”.

 За словами фахівців, соціально-економічні зміни в українському суспільстві призвели до падіння народжуваності, а демографічна “яма” спричинила зменшення кількості дошкільних навчальних закладів (ДНЗ) і депрофесіоналізацію кадрів. Брак дошкільних закладів породжує негативні соціальні наслідки: черги на влаштування до ДНЗ й переповненість груп, а отже, і корупцію, яка супроводжує зарахування до садка; зниження відповідальності персоналу ДНЗ за зміст і якість послуг; існування “домашніх” дитячих садків, яких не передбачає законодавство; соціальну занедбаність дітей, коли ДНЗ є недоступним, а батьки не приділяють уваги розвитку дітей.

 Фахівці нагадують, що Постановою Кабінету Міністрів від 13.04.2011 року затверджено Державну цільову соціальну програму розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року. Орієнтовний обсяг фінансування програми становить 5 026,44 млн. грн., з них 2,53 млн. має бути виділено з державного бюджету, 5023,1 млн. грн. – з місцевих бюджетів, 0,81 млн. грн. – з інших джерел. При цьому експерти наголошують, що фінансовий стан місцевих бюджетів, на які лягає основний тягар фінансування, здебільшого не дозволяє забезпечити виконання програми. “Наприклад, 74% мешканців сіл, де садка немає, вважають ДНЗ дуже потрібним, але 41% із них заявили, що коштів у місцевому бюджеті на його утримання не вистачає”, – сказала Світлана Горна, керівник експертної ради Європейської дослідницької асоціації. Крім того, за словами фахівців, програма не містить показників ефективності фінансування дошкільної освіти й показників, які засвідчують прогрес у задоволенні потреб споживачів послуг.

 Автори дослідження констатують неефективне витрачання бюджетних коштів на профільну вищу освіту та слабкість практичної складової навчання. На їхню думку, подальше збільшення кількості випускників не вирішить кадрової проблеми, поки, з одного боку, для працівників ДНЗ не буде передбачено соціальних пільг і збільшення зарплатні, а з іншого – випробування отриманого фаху на практиці.

 У межах дослідження було вивчено і ставлення батьків до дошкільної освіти. За словами авторів, здебільшого батьки хочуть, щоб за дитиною був необхідний догляд, натомість розвиток дитячих здібностей і творчого потенціалу цікавить їх дуже мало. Проблема з доступом до ДНЗ затьмарює для батьків решту проблем дошкільної освіти. Вони готові віддати дитину навіть у групу з 30 й більше осіб. Натомість приватних садків не сприймають як альтернативу через високу платню.

 З повним звітом за результатами дослідження й рекомендаціями можна ознайомитися на сайтах http://eura.org.ua/, http://www.inmind.com.ua/.

 

Контакти:
Європейська дослідницька асоціація
Світлана Горна
(044) 235 53 70

svitlana.gorna@eura.org.ua