Комітет ВР України з питань прав людини,
національних меншин і міжнаціональних відносин
01008, Київ, вул.Грушевського 5
Копія: Уповноваженому ВР України з прав людини
01008, Київ, вул.Інститутська, 21/8
На підставі ст.40 Конституції України, Закону України “Про звернення громадян”
№7/13-118
10.09.13
Шановні пані та панове,
У процесі здійснення Інформаційним центром “Майдан Моніторинг” всеукраїнського моніторингу свободи мирних зібрань в України, поміж іншим, виявлено серйозну проблему правозастосування в діяльности органів внутрішніх справ, яка потребує, зокрема, законодавчого вирішення.
Головне управління МВС України у м.Києві на наш запит підтвердило (копію листів №9/с-37-із-вих від 28.07.13 та №54/3-1969 від 13.08.13 додаю), що співробітники міліції трактують індивідуальні протестні акції окремих осіб (як то перебування у громадському місці з плакатом тощо) як мирні зібрання (ст.39 Конституції України), притягаючи відповідних осіб до адміністративної відповідальности за ст.185-1 КУпАП (“порушення порядку організації і проведення зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій“) через нібито порушення ними встановлених судом обмежень на реалізацію права на мирні зібрання.
Абсурдність цього є очевидною. Очевидно, що індивідуальні дії окремої особи (як то: тримання плакату, прапора, роздача інформаційних матеріалів, перебування в одязі з певним написом чи зображенням тощо) за жодних обставин не може вважатися “мирним зібранням“. Відповідно, притягнення такої окремо діючої особи до відповідальности за порушення організації і проведення зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій є юридичним нонсенсом, адже така особа у принципі не організовувала і не проводила жодних “зборів” тощо. Вочевидь, такі і подібні індивідуальні дії окремих осіб є реалізацією конституційного права на свободу вираження, свободу слова, свободу поширення інформації, свободу переміщення, але у жодному разі – не права на мирні зібрання.
Пропозицію офіційно роз’яснити це співробітникам столичної міліції було письмово внесено 03.08.13 до ГУ МВС України у м.Києві. На сьогодні відповіді не отримано.
Враховуючи вищевикладене, вношу пропозицію врахувати цю проблему при розгляді законопроекту “Про свободу мирних зібрань” (№2508а) і передбачити в ньому, що не є мирними зібраннями і предметом регулювання законодавства про мирні зібрання індивідуальні дії окремих осіб, пов’язані з реалізацією свободи вираження поглядів, свободи поширення інформації. На наш погляд, оперативно вирішити проблему допомогло б також невідкладне оприлюднення Комітетом своєї правової позиції, у чому і полягає наша друга пропозиція до Комітету.
Заздалегідь вдячний за увагу до цього звернення і конструктивну співпрацю, яку буде належно висвітлено і враховано у відповідних звітах з прав людини. Відповідь прошу надати згідно з законом на наведену поштову адресу.
З повагою,
Олександр Северин, к.ю.н.,
правовий радник ІЦ “Майдан Моніторинг“