18 листопада о 14:00 за адресою: Миколаївська обл., м. Южноукраїнськ, Палац культури «Енергетик», пройде громадське обговорення питання продовження терміну експлуатації енергоблоку №1 Южно-Української атомної електростанції (далі – ЮУ АЕС) у понадпроектний термін.
На сьогоднішній день, на цьому енергоблоці ще не завершено виконання всіх заходів, передбачених Звітом з періодичної переоцінки безпеки енергоблоку, не проведено повну та незалежну оцінку впливу роботи ядерного реактору на довкілля. Також, не проведено консультації з громадськістю України та сусідніх держав, як цього вимагає міжнародна Конвенція Еспо.
Ваша підтримка та активна участь у процесі громадського обговорення може зіграти вирішальну роль. Просимо Вас долучитися до цього процесу та повідомити знайомих та близьких про громадські слухання, які відбудуться 18 листопада у м. Южноукраїнську, прийняти активну участь у обговоренні під час слухань, вимагати проведення незалежної оцінки впливу на довкілля до прийняття остаточного рішення щодо продовження енергоблоку №1 ЮУ АЕС, вимагати забезпечення Ваших прав на безпечне довкілля та участі у прийнятті екологічно важливих рішень.
Також, Ви можете долучитися та висловити свою думку на відкритому засіданні Колегії Держатомрегулювання де буде прийматися рішення щодо продовження терміну експлуатації ЮУ АЕС №1, подзвонивши за тел.: (044) 254-33-75 в термін до 16:00 25 листопада 2013 року. Контактна особа – Семиног Ірина Вікторівна, секретар Колегії. Засідання Колегії відбудеться 28 листопада 2013 року об 11:00 в м. Києві.
Якщо Вам небайдуже питання збереження довкілля і Ви хочете взяти участь у громадських слуханнях, просимо зареєструватися за тел. 093 775 05 80, Вербицька Тетяна. Бажаючих, які будуть їхати з Києва буде забезпечено транспортом.
Довідково:
Проект рішення, відповідно до якого планується продовжити роботу зазначеного енергоблоку ЮУ АЕС ще на 10 років, 14 жовтня оприлюднила Державна інспекція ядерного регулювання України (Держатомрегулювання України).
Енергоблок № 1 ЮУ АЕС почав комерційно використовуватись у грудні 1982 року. Термін дії ліцензії на його експлуатації спливає 2 грудня поточного року.
Рішення про продовження терміну експлуатації енергоблоку приймається на основі Звіту з періодичної переоцінки безпеки та результатах інспекційної перевірки.
Хоча Держатомрегулювання України виконала державну експертизу ядерної і радіаційної безпеки, але оцінка впливу на довкілля проведена не була і досі невідомо про усі можливі ризики та негативні впливи на навколишнє середовище експлуатації енергоблоку №1 ЮУ АЕС у понадпроектий термін.
Через будівництво та експлуатацію Ташлицької ГАЕС та Олександрівської ГЕС, що використовують водні ресурси річки Південний Буг та входять до Южно-Українського енергетичного комплексу, відбулося значне зниження рівня ґрунтових вод на території, прилеглій до ЮУ АЕС.
Обміління Південного Бугу є частиною глобальної екологічної проблеми – Південний Буг, як і багато інших річок, кілька місяців на рік не впадає у море. Така ж ситуація і з Дніпром та Інгулом. Сток цих річок катастрофічно зменшився, понизився рівень Дніпробугського лиману, солона вода Чорного моря підіймається до греблі Олександрівської ГЕС.
На майданчику ЮУ АЕС не були завершені роботи щодо обґрунтування стійкості до впливу землетрусу трубопроводів, будівель, споруд та конструкцій, що забезпечують виконання критичних функцій безпеки.
Більша частина України перебуває в 4-6-бальній ділянці впливу зони Вранча – сейсмоактивної зони, розташованої на ділянці стикування Південних (Румунія) та Східних (Українських) Карпат. Південно-західна частина України, де знаходиться ЮУ АЕС, підпадає під безпосередній вплив зони Вранча та потенційно може бути віднесена до 8-бальної зони.
В проекті ЮУ АЕС були прийняті значення сили землетрусів 5 балів для проектного землетрусу та 6 балів – для максимально розрахункового землетрусу.
Відповідно до Звіту з періодичної переоцінки безпеки, реалізація програми реконструкції і модернізації основних фондів (а це будівлі, споруди, конструкції, обладнання) енергоблоку для підвищення стійкості до впливу землетрусу буде виконана лише в кінці 2015 року.
Також, не були виконані роботи щодо покращення фізичного захисту ядерних установок від падіння літальних апаратів. Падіння літального апарату на будівлю реакторного відділу чи на головний корпус енергоблоку призведе до руйнування герметичної оболонки реактору, трубопроводів та порушення важливих функцій безпеки.
Ще й досі на ЮУ АЕС №1 не було введено в дію керівництво по управлінню важкими аваріями та не реалізовано заходи для підвищення надійності електропостачання та забезпечення довготривалого відводу залишкових тепловиділень, як від активної зони так і від басейну витримки цього енергоблоку.
Крім того, Держатомрегулювання не вимагало від ДП НАЕК Енергоатом проведення оцінки впливу понадпроектної роботи реактору на навколишнє середовище (ОВНС).
Обов’язковість проведення ОВНС на забезпечення міжнародних зобов’язань України, відповідно Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті, була визнана у березні 2013 Комітетом імплементації міжнародної конвенції Еспо. До 2009 року розробка техніко-економічного обґрунтування (ТЕО), включно з ОВНС проекту продовження термінів експлуатації АЕС були закріплені, також, у Законі України «Про порядок прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення». У 2009 році до зазначеного закону були внесені зміни, відповідно до яких рішення про продовження терміну експлуатації АЕС приймається ДІЯРУ на підставі висновку державної експертизи з радіаційної та ядерної безпеки. Проведення ОВНС та врахування думки місцевих органів влади перестало бути обов’язковим при прийнятті таких рішень, проте цим порушуються права громадян на участь у прийнятті рішень з питань, що стосуються довкілля, а негативні наслідки та ризики для населення від роботи АЕС у понадпроектний термін залишаються недослідженими.