Департаменти екології та природних ресурсів в багатьох областях створені для того, щоб не заважати втіленню шкідливих для довкілля проектів. Такого висновку дійшли експерти МБО «Екологія – Право – Людина» (ЕПЛ), дослідивши функції всіх департаментів екології та природних ресурсів обласних державних адміністрацій.
«Адміністративна реформа, розпочата ще у 2009 році, призвела до ліквідації обласних управлінь Мінприроди України і створення при обласних державних адміністраціях департаментів екології та природних ресурсів, – розповідає виконавчий директор ЕПЛ Олена Кравченко. – І якщо раніше управління охорони навколишнього природного середовища мали однакові функції і підпорядковувались єдиному Міністерству, тепер ми маємо 24 департаменти, кожне з яких підпорядковане своїй облдержадміністрації і… – підзвітне Мінприроди. І всі вони мають в значній мірі різні функції».
Експерти ЕПЛ проаналізували положення, згідно з якими працюють всі новостворені департаменти екології та природних ресурсів в областях. Серед функцій деяких з них виявились такі, виконання яких суперечать законодавству і є по своїй суті не охороною довкілля, а прямим нищенням його. Так, у Кіровоградській і Київській областях – видають дозволи на спалювання сухої природної рослинності або її залишків, що є порушенням, і тягне за собою адміністративну і кримінальну відповідальність. У Київській та Сумській областях – видають дозволи на відстріл тварин в межах природно-заповідного фонду, що прямо заборонено законодавством. А Департамент екології та природних ресурсів у Запорізькій області навіть має функції погоджувати відведення землі в природно-заповідних об’єктах та повноваження щодо ведення Червоної і Зеленої книги України, яке покладається виключно на Мінприроди.
Департаменти екології та природних ресурсів отримали і багато інших сумнівних функцій, дослідженням яких займається ЕПЛ у рамках проекту «Адміністративна реформа у сфері охорони довкілля: наслідки та шляхи покращення».
«Втім поряд з проблемою появи незаконних і шкідливих для довкілля функцій у низці положень цих департаментів не виявилось багатьох важливих функцій, які раніше були в обласних управліннях Мінприроди, – додає Олексій Василюк. – Так, в Донецькій і Житомирській областях взагалі більше не передбачена робота щодо природно-заповідного фонду, в більшості областей більше не готуються доповіді про стан довкілля та не ведеться інформування громадськості про стан довкілля».
«Обласні державні адміністрації, створивши власні департаменти екології та природних ресурсів, фактично залишили їм тільки ті функції, які не заважають намірам самих облдержадміністрацій, – додає Наталія Проць. – Таким чином, якщо колишні держуправління Мінприроди могли завадити втіленню антиприродних проектів в областях, нинішні ж департаменти, згідно положень, якими керуються в своїй діяльності сьогодні, не будуть цього робити».
Експерти ЕПЛ продовжують аналіз проведеної адмінреформи в галузі, що стосується охорони довкілля. З подальшими результатами свого дослідження ЕПЛ ознайомить всіх зацікавлених найближчим часом.
За додатковою інформацією звертайтеся:
Олена Кравченко, email: okravchenko@epl.org.ua
Наталія Проць, nataliprots@gmail.com
Олексій Василюк, vasyliuk@gmail.com
ДОВІДКА:
1. Реформа державного управління в Україні у 2009-2012 роках почалася з прийняття Указу Президента України від 9 грудня 2010 р. № 1085 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади».16 жовтня 2012 р. Верховна Рада України прийняла закон № 5456-VI “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади у сфері екології та природних ресурсів, у тому числі на місцевому рівні”. Відповідно до цього закону з чинних законів Україні, що стосуються функцій територіальних підрозділів Міністерства екології та природних ресурсів України, всі формулювання, дотичні до органів Мінприроди в областях замінені на нові, дотичні до неіснуючих на той час профільних департаментів обласних державних адміністрацій. В результаті Кабінет Міністрів України скасував підрозділи Мінприроди постановою від 13 березня 2013 р. № 159 «Про ліквідацію територіальних органів Міністерства охорони навколишнього природного середовища» і створив умови для появи нових, близьких за функціями органів при облдержадміністраціях (Постанова КМУ від 15 травня 2013 р. № 338 «Про збільшення граничної чисельності працівників обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій», постанова КМУ від 18. 04. 2012 № 606 «Про затвердження рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій»).
2. Дослідження ЕПЛ проводить за підтримки програми «Громадянське суспільство та належне врядування» Міжнародного фонду «Відродження» в рамках проекту «Адміністративна реформа у сфері охорони довкілля: наслідки та шляхи покращення».
Мета програми – сприяти участі об’єднань громадян у здійсненні моніторингу діяльності органів публічної влади, захисті й лобіюванні спільних інтересів різних соціальних груп, а також забезпечувати їхнє залучення до процесу вдосконалення та впровадження нормативно-правових актів на загальнодержавному й місцевому рівнях.
Міжнародна благодійна організація «Екологія-Право-Людина» (ЕПЛ) заснована у 1994 році з метою надання допомоги у захисті екологічних прав фізичним та юридичним особам, захисту довкілля в інтересах суспільства, сприяння розвитку природоохоронної справи, екологічної освіти, науки та культури.