Лекція президента Вищої палати контролю Республіки Польща Кшиштофа КВЯТКОВСЬКІ на тему: «НЕЗАЛЕЖНІСТЬ ВИЩИХ ОРГАНІВ ФІНАНСОВОГО КОНТРОЮ: ДОСВІД ПОЛЬЩІ ТА ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ»:
Ви не уявляєте, як поляки спостерігали за українцями у січні-грудні. Ми тримали кулаки за те, щоб ви здійснили зміни, за які боролися. В Польщі є такий вираз «почуття повного щастя». Це було саме це відчуття.
Сталося щось виняткове – поляки зрозуміли, якими цінними сусідами для них є українці. Це почуття пізніше набрало сили. Воно важливе для наших відносин, але цей капітал емоцій короткостроковий і його замало. Треба працювати далі.
Сьогодні говоримо про контроль влади, який вже за деякий час будете виконувати тільки ви.
Немає демократичної правової країни без незалежної судової влади, незалежних ЗМІ, активного громадянського суспільства та незалежних органів контролю. Держава витрачає гроші і громадяни повинні знати як. Цю інформацію до них доносить саме незалежний орган контролю. В Україні це Рахункова палата. Крім того, фінансовий контроль влади здійснює громадянське суспільство. Це надзвичайно важливо.
Орган контролю влади має бути фінансово незалежний від виконавчої влади. Навіть найкраща влада не буде в захваті, якщо її контролюватимуть.
В грудні 2014 р. на засіданні Генеральної асамблеї ООН ухвалили резолюцію, в який однозначно стверджено, що витрачання державних коштів має бути контрольоване незалежними органами контролю.
Декілька обов´язкових умов для того, щоб орган контролю був незалежним:
1. Голова органу контролю має бути аполітичним. В більшості європейських країн голову обирає парламент. Після того, як голова обраний, він має вийти зі своєї політичної партії і оголосити соратникам про зміну формату їх відносин. Довіра до нього повинна бути обмеженою. Треба перевіряти, чи голова справді змінив відносини з колегами. З іншого боку, соратники мають вказувати йому на помилки у разі його неправомірних дій. Той, хто не дружить з мораллю не має морального права перевіряти інших. Магічним мотиватором, що спонукає голову справді змінити відносини з соратниками є каденція. Каденційність перебування на посаді. Якщо голова вчиняє злочин чи правопорушення, це має підтвердити суд. Тільки після цього він втрачає посаду. Президент незалежного органу контролю Чехії під час перевірки отримав хабар. Його одразу хотіли зняти з посади, але громадськість вимагала спеціальних процедур для зняття з посади за законом. Голова залишив посаду тільки після того, як його засудив суд. Всі правові процедури були дотримані.
2. Тільки голова органу контролю висилає бюджет для затвердження. Не Президент чи Премьер-міністр. Для того, щоб у них не було спокуси щось змінити в бюджеті, у них просто не має бути цієї можливості. Це їх контролює орган контролю, а не навпаки. Треба усунути можливість підкилимних домовленостей.
3. Орган контролю має право інформувати суспільство про те, що встановлено аудитом. Це потрібно задля усунення можливості для влади залишити результати контролю без реакції.
4. Орган контролю, в свою чергу, контролюється незалежним аудитом, який обирає парламент. Якщо аудит знаходить неправомірні речі, постає питання, чи вимагати кадрових змін? До цього треба підходити дуже обережно. Відпочатку треба ретельно визначити, чи справді керівник поганий, чи заважає система?
5. Орган контролю має бути незалежним від влади, тому він повинен мати значний бюджет. На бюджеті органу контролю не можна економити.
Наостанок хочу побажати, щоб ви у своїй роботі завжди могли казати на чорне – чорне, а на біле – біле. І щоб ви завжди могли милуватися на жовто-блакитний колір у своїх кабінетах.