Отже, підсумки соціологічного дослідження підведено…
Протягом квітня-травня 2012 року бібліотеки Херсонщини приймали участь у всеукраїнському дослідженні «Патріотизм у розумінні сучасної молоді». В опитуванні взяли участь 1474 респонденти-користувачі обласної бібліотеки для юнацтва та юнацьких структурних підрозділів з 11 районів області: Бериславського, Білозерського, Великолепетиського, Великоолександрівського, Голопристанського, Горностаївського, Іванівського, Каховського, Новотроїцького, Цюрупинського та Чаплинського.
Найбільш активними виявились молоді люди віком від 18 до 20 років.
Приємно, що більшість опитаних – 825 (56%) вважають, що саме історичне минуле є дуже важливим для нації, а тому вивчати і знати його необхідно кожному.
Третина вважає що саме національна ідея відіграє провідну роль у розбудові держави, і це не може не радувати, та вселяти надію, що ці молоді люди виховувалися у кращих українських традиціях та бажають брати участь в подальшому державотворенні.
Формування свідомого громадянина, патріота можливе для людини з високими особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства.
Найбільш бажаною рисою характеру молодь вважає – відчуття пошани до своєї країни, інтерес до історичного минулого – на другому місці, активність у громадському житті країни – на третьому, інтелігентність – на четвертому, високий рівень ерудиції – на п’ятому, окремо виділили таку рису характеру, як толерантність та небайдужість до Батьківщини.
66% опитаних відчувають відсутність моральних цінностей в української молоді (і вбачають це в поведінці та ставленні до оточуючих (неповазі до старшого покоління, невихованості, байдужості до всього, жорстокості, зловживанні алкоголем, наркотиками, егоїзмі, неповазі до традицій та історичного минулого, вживанні нецензурної лексики, пасивній життєвій позиції) але 32% впевнені що це не так.
На рівень патріотизму, вважає молодь, впливає перш за все: загальнополітична атмосфера в суспільстві, можливість вибору навчального закладу, наявність, відсутність роботи, житлові умови. Менший вплив має рівень задоволення права на відпочинок ,соціально-побутові ситуації не повинні впливати на рівень патріотизму, відсутність соціальної справедливості (корупція, приватизація держмайна, економічний стан в країні; захист прав громадян; відсутність достойної заробітної плати.
Отже,більшість вважає, що державі треба забезпечити молодь соціальними гарантіями (освіта, робота (в т. ч. після закінчення ВНЗ), житло); забезпечити фінансову стабільність в країні, відновити роботу підприємств по випуску національної продукції, популяризувати патріотизм через ЗМІ та Інтернет, забезпечити проведення мітингів, фестивалів, музично-танцювальних флешмобів, концертів патріотичного спрямування, ввести курс «Патріотичне виховання» в шкільну програму, пільгове кредитування житла для молодих сімей, підвищити рівень фінансування державою сільського господарства, зберегти соціальну структуру села (медичні пункти, школи, поштові відділення, заклади культури), створити молодіжні патріотичні організації, заохотити молодь до вивчення історії країни, заборонити рекламу тютюну, горілки, насилля, створити комп’ютерні ігри патріотичного направлення.
Проаналізувавши результати соціологічного дослідження «Патріотизм у розумінні сучасної молоді», можна зробити висновок, що в української молоді все ж таки проявляється в певній мірі патріотизм: у відчутті пошани до своєї країни, у знанні історичного минулого, активності у громадському житті країни. У цьому не останню роль відіграє сімейне виховання. Але реалії життя дуже негативно впливають на рівень патріотизму.
Історично склалося, що за роки незалежності України влада не приділяла належної уваги процесу виховання патріотів та не створила загальнодержавних програм патріотичного виховання. Це призвело до того, що велика кількість молодих людей готова за першої нагоди покинути країну, не знає історичного минулого та байдуже ставиться до майбутнього нашої країни.
Саме влада повинна, мабуть, побудувати концепцію патріотичного виховання молоді України як систему поглядів на формування громадянина – патріота Вітчизни в сучасних умовах, що створить правову основу для реалізації державної політики в області патріотичного виховання.
Шлях у майбутнє вирішення цієї проблеми лежить через духовну освіту нашого суспільства. Роль бібліотеки полягає у тому, щоб якомога активніше впливати за допомоги книги на розум та серця молодого покоління. На сьогоднішній день робота бібліотек направлена на виховання молоді в дусі слов′янських традицій і цінностей, поваги до держави і суспільства.
Для укріплення життєвої позиції у молоді, прищеплення любові до свого народу, знання своєї історії, культури, літератури бібліотеки області проводять чимало різноманітних заходів та акцій. Важливу роль відіграють заходи, пов’язані з вивченням історії рідного краю з метою прищепити любов до місця, де людина народилася, де формується її любов до своєї малої батьківщини, а значить і патріотичне виховання в цілому.