Чернігівщина – перший регіон України де була апробована комплексна методологія «Індексу корупції та антикорупційної політики»
Комплексний антикорупційній моніторинг був здійснений вперше в Україні. Досі громадські активісти моніторили або лише державні закупівлі або доступність інформації на сайтах органів влади або стан реагування на запити публічної інформації. Тобто предметом моніторингу були лише окремі елементи антикорупційної політики.
Методологія «Індексу корупції та антикорупційної політики» дала змогу оцінити реалізацію не якогось 1-го чи 2-х складових антикорупційної політики, а оцінити стан протидії корупції комплексно. Методологія включає 10 індикаторів корупційних ризиків та антикорупційної політики. Серед індикаторів оцінки відзначимо наступні: політична воля до здійснення антикорупційної політики, інформаційна відкритість та прозорість органів влади, доброчесності органу влади з точки зору заявників та журналістів, що викривають факти корупції, використання процедур взаємодії з громадою (громадські обговорення, слухання, експертизи), формування бюджету та закупівель за його кошти, прозорості та підзвітності використання власності та активів (землі, нерухомості тощо), дотримання норм законодавства, що забороняє конфлікт інтересів, декларування доходів державними службовцями та посадовцями органів місцевого самоврядування тощо.
Методологія була розроблена Іваном Сікорою, колишнім консультантом Ради Європи, а нині координатором підгрупи «Протидія корупції» Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства. Цей міжнародний механізм співпраці працює над забезпеченням ефективного впровадження Дорожньої карти Угоди про асоціацію між Україною та ЄС та над виконанням 17-го пункту «Забезпечення ефективної боротьби з корупцією» з «Дев’ятнадцяти умов Фюле», що були висунуті Україні з боку ЄС для можливості підписання Угоди про асоціацію. Під час нещодавніх громадських зборів та прес-конференції Іваном Сікорою як експертом-консультантом проекту «ГРОМАДСЬКА ВАРТА: здійснення громадського контролю за реалізацією антикорупційної політики у місті Чернігові та Чернігівській області», були представлені результати громадського моніторингу.
Для чого громадський моніторинг, якщо влада і так бореться з корупцією?
Дані міжнародних моніторингових організацій (зокрема, досліджень «Глобальний корупційний барометр» – Global Corruption Barometer зроблених в 2010-2011рр.) в Україні найбільш ураженими корупцією політичними інститутами визнаються правосуддя, правоохоронні органи, парламент та система державної служби. Враховуючи високі корупційні ризики пов’язанні із органами правосуддя та правоохоронними органами високою є вірогідність спотворення реальної картини корупційних ризиків в діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування. В цьому контексті, громадський моніторинг та експертиза є надзвичайно важливим джерелом отримання максимально неупередженої інформації про реальний стан справ та існуючі корупційні деформацій (ризики та практик) в різних сферах суспільного життя та державного управління.
Чому важливо реагувати на корупційні ризики?
Результати громадського моніторингу зафіксували в 2012 році не менше 15 корупційних ризиків, що стали публічно відомими. В рамках громадського моніторингу та експертизи виявлено та описано найбільш типові корупційні ризики в діяльності ОДА та міської ради м. Чернігова. Ідентифікація корупційних ризиків дала змогу описати існуючі корупційні практики, що можуть кваліфікуватися як корупційні правопорушення з боку правоохоронних органів та органів правосуддя. В дослідженні вони описані під назвою «корупційні справи» оскільки містять ознаки корупційних правопорушень і можуть бути кваліфіковані такими на підставі відповідних рішень правоохоронних та контролюючих органів, а також органів правосуддя. Зокрема, серед переліку проаналізованих справ були зазначені наступні: «Тойоти мера», «Тойота Корола», «Ялівщини», «Будівництво АЗС на Бобровиці», «Таксі для облради», «Справа Артема Стаха», «Таємна земля» тощо. Належне реагування на корупційні ризики, а особливо на ті, що стали публічно відомими є першочерговим завданням органів влади. Однак реагування на корупційні ризики повністю перекладається на правоохоронні органи. Оскільки реагування з боку правоохоронних та контролюючих органів немає в більшості випадків, то відбувається розчарування громади вплинути на відновлення справедливості та підривається довіра до демократичних інститутів. По суті, ефективна антикорупційна політика – це боротьба за відновлення справедливості, верховенство права, демократичні цінності та довіру до органів влади.
Чи почує влада пропозиції громади?
В рамках громадського моніторингу були наданні пропозиції щодо необхідності реагування на 15 найбільш відомих в 2012 році корупційних ризиків та надано майже 160 пропозицій щодо їх усунення. Досі так і не було отримано відповідей по суті на більшість пропозицій, незважаючи на численні запити, звернення та заяви. Під час
громадських зборів громадські активісти негативно оцінили реагування органів влади на наданні пропозиції. На думку керівника проекту Григорія Станового «антикорупційні програми і заходи продовжують формально прийматися на рівні ОДА та мерії, а місцеві громади так і не можуть скористатися можливостями для забезпечення дієвого громадського контролю за використанням публічних коштів та активів (бюджетів, земель, об’єктів нерухомості, містобудівної документації тощо)». Участь представників ОДА, міськради та депутатів міськради в громадських зборах та конструктивний діалог який мав місце під час обговорення результатів громадського моніторингу, дає підстави сподіватися що голос громади буду почутий владою, а корупційні ризики будуть усунуті, надані пропозиції розглянуті по суті та прийняті відповідні рішення.
Учасники громадських зборів«НА ШЛЯХУ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ АНТИКОРУПЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ В М.ЧЕРНІГОВІ ТА ЧЕРНІГІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ: МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ СПІВПРАЦІ ГРОМАДИ ТА ВЛАДИ» підтримали відкрите звернення до Володимира Хоменка та Олександра Соколова, керівників правоохоронних та контролюючих органів області щодо необхідності реагування на існуючі корупційні ризики та врахування результатів громадського моніторингу та експертизи в їх діяльності. Текст звернення додається і є відкритим до підписання громадськими активістами, політичними партіями, журналістами, представниками бізнесу та просто небайдужими громадянами.
Представники Чернігівського обласного осередку ВМГО «Демократичні перетворення України» звернулися до народних депутатів України від Чернігівщини за підтримкою Відкритого звернення оскільки саме вони неодноразово декларували необхідність боротьби з корупцією на Чернігівщині. Також Відкрите звернення можуть підписати всі зацікавлені громадяни Чернігівщини шляхом надсилання листа з текстом «Звернення підтримую» та із зазначенням назви організації чи свого імені та прізвища на е-скриньку: project55@ukr.net
Більше про проект ГРОМАДСЬКА ВАРТА можна дізнатися в мережі Facebook: Gromadska Varta http://www.facebook.com/profile.php?id=100005648104774
Проекту «ГРОМАДСЬКА ВАРТА: здійснення громадського контролю за реалізацією антикорупційної політики у місті Чернігові та Чернігівській області», реалізується Чернігівським обласним осередком ВМГО «Демократичні перетворення України» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».