Хоча від авіакатастрофи під Смоленськом 10 квітня 2010 р., в якій загинули перші особи країни минуло три роки, в Польщі не вщухає спір довкола її причини. З одного боку члени уряду та проурядові засоби масової інформації захищають офіційний рапорт комісії колишнього міністра внутрішніх справ Польщі Єжи Міллера.
Однією з головних причин катастрофи – згідно з висновками комісії – була помилка екіпажу, яка користувалася радіовисотоміром, а не, як повинна, барометричним висотоміром. Пілоти не бачили, на якій фактичній висоті вони перебувають, тому діяли на основі помилкових даних.
На думку експертів, спроба відходу літака на друге коло (під час приземлення) в, так званому, “автоматі” – було також великою помилкою. ILS (Instrumental Landing System), з якою співпрацює автоматичний пілот, при поганій видимості дозволяє приземлитися, а при процедурі відходу на друге коло в “автоматі” самостійно піднімає літак. На жаль, в аеропорту у Смоленську не було систему ILS і тому машина не відреагувала на команду капітана.
З друго боку робоча група польського парламенту, яку очолює депутат Сейму Антоні Мацеревич від партії Право і Справедливість ( ПіС) та опозиція, відкидають офіційну версію. Головне в гіпотезі групи Мацеревича – в літаку сталися вибухи, які спричинили катастрофу. Крім того, спеціалісти дійшли висновку, що машина розпалася в повітрі, а не від удару об землю.
Розслідування не закінчене. Фахівці аналізують не лише причини катастрофи, а й цілий спектр політичних дій, які їй передували, а також те, що відбувалось опісля. До роботи залучено близько 40 експертів із Польщі, США, Канади.
60 відсотків поляків не вірить, що причини катастрофи під Смоленськом будуть коли-небудь з’ясовані. Понад 30 відсотків опитаних допускають можливість замаху. У переддень третьої річниці катасрофи перед російським посольством у Варшаві відбулася маніфестація. ЇЇ учасники вигукували: “Путін убивця”, “Це був замах”, “Смоленськ – хочемо правди”.
Андрій Сидор