Куплені за бюджетні гроші міста тролейбуси були старими, а після рішення депутатів Кременчуцької міськради стануть новими.
Гучний скандал з конфіскацією комп’ютерів, бухгалтерських документів та врученням підозр у скоєнні злочину й рішення сесії міської ради, яким спаплюжено все антикорупційне законодавство та законодавство про закупівлі. Це – фінальне розв’язання владою міста довгої «опери» про купівлю у КТУ 13 нових тролейбусів.
До цього часу самі тролейбуси вже пройшли три експертизи, дві з яких стосувалися запитання: наскільки вони нові.
Тож відповідь з першої – тролейбуси нові, але вісім з них не зовсім нові, а всього лише 2008 року випуску. Відповідь другої експертизи все з одного і того ж інституту – один тролейбус, який місто купило за величезні кошти, – новий. От тільки двигуни не ті й інші недоліки теж є. Перед цим вже правоохоронці конфіскували в КТУ і не лише у ньому всю бухгалтерську документацію по тролейбусній справі. Також уже казначейство зупинило рух коштів у комунальному підприємстві, а працівники КТУ залишилися без заробітної плати.
Нині ж свою кому у справі витрат бюджетних коштів поставили депутати на сесії Кременчуцької міської ради, що відбулася 28 травня.
Про те, що при цьому порушується закон, обранці кременчужан не згадують. В принципі це правильно – одразу всіх за мільйонні витрати бюджетних грошей не посадять.
За що проголосували?
Депутати Кременчуцької міської ради і міський голова Олег Бабаєв визначилися з подальшими діями у відносинах між КП «Кременчуцьке тролейбусне управління» та ТОВ «КрАЗ Лізинг». Тож директору комунального підприємства Олександру Вертюху, у якого не так давно правоохоронці відібрали всі угоди з цього приводу, слід прийняти на баланс підприємства 13 тролейбусів з виявленими недоліками щодо їхньої якості та комплектності.
Далі вже самі депутати будуть «…вимагати від ТОВ «КрАЗ Лізинг» пропорційного зменшення ціни на 13 тролейбусів у зв’язку з виявленими недоліками щодо їх якості та некомплектності».
Цікаво, що про недоліки у самому депутатському рішенні згадується тричі поспіль і названі вони значними. Настільки значними, що вже депутати міської ради висловилися на сесії, аби слово «значні» прибрати, а слово «недоліки» залишити.
З самої теми – приймати, що «купили» за скаженою ціною, чи повернути, як таке, що вже було у використанні з 2008 року, на самій сесії обговорювали. При цьому згадували некомплектні КрАЗи та все інше.
Твердження мера Кременчука Олега Бабаєва з цього приводу таке – у Кременчуці не вистачає тролейбусів. Їх парк застарілий. Нарікання ж були на вісім отриманих від ЛАЗа тролейбусів, але решта – 5 штук, у тім числі і великі спарки, нові.
Взагалі з цими тролейбусами були проблеми – вони не їхали. Але після того, як з ними попрацювала бригада наладчиків зі Львова, їздити вони можуть. За словами міського голови, справді є проблеми з комплектацією – на отриманих тролейбусах не надто економні двигуни постійного струму і немає автономного ходу, ще у них відсутні кондиціонери, але міська влада примусила завод-виробник встановити у тролейбусах електронне табло.
«Є різниця між тим, що замовляли, і тим, що отримали. Я неодноразово погрожував розірвати результати тендера», – зазначає Олег Бабаєв. Але, за його словами, тендер на перерахунок мільйонів гривень не розірвали, бо в такому випадку довелося б вибивати кошти в розмірі 4 мільйонів гривень, які встигли перерахувати у вигляді попередньо оплати.
Недоліки в цих тролейбусах ще будуть, тож доведеться відкрити у тролейбусному управлінні філіал Львівського заводу. Тож мерія вимагатиме зменшення розміру контракту на 2 мільйони гривень, і надалі після всього до ЛАЗа будуть ставитися більш обережно. Останнє від міського голови – нова експертиза підтвердила, що всі тролейбуси нові. Про те, що попередня експертиза підтвердила, що вісім з 13 тролейбусів десь їздили з 2008 року, міський голова не згадував.
Купувати чи не купувати,
або Хто виступає в ролі ходячої чуми?
Це головна тема дискусій. Але не для всіх депутатів, а лише для двох – тих, які дозволяють собі мати власну точку зору. Пояснення з цього приводу від директора заводу «Ампер» і представника «Свободи» Віктора Бугайчука – умову тендера порушено і у влади немає іншого виходу, ніж розривати угоду. Інакше – кримінальна відповідальність. А нині депутати міської ради рятують від в’язниці директора Кременчуцького тролейбусного управління Олександра Вертюха, який сам мав першим говорити про порушення.
До того ж місту продали тролейбуси з двигунами постійного струму, що є старим технічним рішенням. А ще більшість тролейбусів – 2008 року випуску і до цього вони немало поїздили Львовом, Києвом та Санкт-Петербургом. Твердження опозиціонера, яке залишиться не почутим, – місто переплачує величезні кошти і ці тролейбуси нам обійдуться у 5 мільйонів гривень кожен, при тому, що купувати їх можна за 1,5-1,8 мільйона гривень.
Ми не приймаємо рішення про взяття на баланс насосів КП «Кременчукводоканал» чи пилососів. Це вози, а не тролейбуси, а міський голова Олег Бабаєв хоче підставити депутатів, хоча за ці порушення відповідати саме йому», – говорить Віктор Бугайчук.
Його колега і представник міської організації КПУ Володимир Шапран підтримує цю точку зору. Попри всі розмови про ціни, місто не збиралося купувати тролейбуси, які були у використанні, за ціною нових. «Тролейбусам справді по декілька років», – представник фракції Партії регіонів у міській раді Микола Черниш пояснює, чому Кременчук має дорого купувати «рогатий секонд хенд».
«Мені довелося працювати з братами Чуркіними, які нині є власниками заводу «ЛАЗ». Не дай Бог – ходяча чума. Головне – обманути і кинути»,- зазначив депутат міської ради, який підтримує купівлю тролейбусів у тих, хто «кидає». Тож наскільки кинули в цій справі міський бюджет, представник ПР не каже. Однак говорить, що вважає, що тролейбуси слід брати місту на баланс, бо маршрутні таксі у нас малі і в них пахне пальним.
Звідси і рішення, а відомо, що у справах виділення коштів чи дерибану землі наші депутати найкращі. Міська рада, а всіх депутатів у в’язницю за це не посадять, бере незрозумілі тролейбуси на баланс. «Ми б теж могли купувати тролейбуси дешевше, лише за півтора мільйона гривень кожен. Але в такому випадку все це розтягли б на роки», – таке загальне резюме депутатів міськради, які підтримують рішення мера міста Олега Бабаєва.
То скільки ж місто заплатить?
На це запитання у «Програми плюс» є відповідь. І вона така: для того, аби купити тролейбуси, міськвиконком випустив облігації на 25 мільйонів гривень під 14 відсотків за рік. Відсотки – це ще 10,5 мільйонів гривень.
Саме за ці кошти нам і продали електротранспорт. У лізинговій угоді, до речі, про це написано – вартість тролейбусів 35 мільйонів гривень. Але в цій же угоді також написано, у скільки місту обійдеться лізинг, який доведеться виплачувати ще три роки поспіль. Це – щомісячний платіж у 80 тисяч гривень, або мільйон гривень за рік.
Звідси і загальна сума витрат, у які місту обійдуться нові-не нові тролейбуси – приблизно 40 мільйонів гривень. Приблизно, бо міська влада не показує угоду про їхню лізингову купівлю. Не покаже вона їх і далі, бо ці документи конфіскували правоохоронці.
І тепер щодо повернення грошей. Щороку, починаючи з 2013-го, за отримані тролейбуси – за відсотки по акціях та лізингове обслуговування фінансове управління мерії віддаватиме по 4 мільйони гривень. Але головний платіж міський бюджет чекає 2015-го.
Саме тоді настане час «Ч», за яким міський бюджет має повернути тіло кредиту – 25 мільйонів гривень. І як ці кошти повернути в один рік та чи можливо цей платіж розтягти на майбутнє – поки що не знає ніхто.
А от про що всі знають – так це про порушення закону. Загалом про нього говорили з самого початку в обласній прокуратурі, коли з’ясувалося, що ми купуємо зовсім не те, що просимо. А далі – вже мова про порушення Закону України «Про державні закупівлі» й решту інших.
«Ви що, не хочете, щоб у Кременчуці люди їздили на нових тролейбусах?» – така відповідь міського голови Олега Бабаєва на запитання «Програми плюс» по тролейбусній справі. Саме ж запитання було таким: чи не вважає міський голова, що цим рішенням сесія міської ради через порушення зґвалтувала все Антикорупційне законодавство України?
І на завершення – скільки ж усе коштує. Твердження депутата міської ради Віктора Бугайчука: у Львові 30 тролейбусів, що були у використанні, купили за 10 мільйонів гривень. У нас – усе навпаки. Ми купуємо теж не зовсім нові 13 тролейбусів, але витрачаємо на їх придбання не десять мільйонів й не двадцять, а набагато більше. До того ж, до завершення трирічного терміну лізингу тролейбуси будуть у власності ТОВ «КрАЗ Лізинг». Тож що ми візьмемо на баланс – і для чого це депутатське рішення – хто знає.
Олександр Курилов