Політичні події липня показали бажання народу жити за європейськими нормами, особливо у стосунках з правоохоронцями та органами юстиції. Дії влади продемонстрували переважну відсутність в неї бажання вступати до митного союзу чи подібних російськоцентричних організацій, що підтверджується дивною поведінкою В.Путіна під час візиту в Київ на святкування хрещення Русі.
Чи вдасться перегорнути сторінку довгих політико-дипломатичних пошуків шляхів до європейської інтеграції, та розпочати стабільну роботу із впровадження європейських стандартів, в тому числі і щодо забезпечення прав людини та функціонування демократичних механізмів, буде вирішено на Вільнюскому саміті Україна-ЄС.
Підписання договору про асоціацію з Європейським Союзом (а також впровадження безвізового режиму для поїздок у Шенгенську зону) залежить від солідарної позиції всіх держав-членів. Позиція Франції, Німеччини, Бельгії та інших країн багато в чому залежить від громадської думки, щодо можливості співпраці з Україною у її сучасному стані. Проте громадянам ЄС важливо пам’ятати, що асоціація України з ЄС сприятиме її демократизації, кращому захисту прав людини, утвердження європейських стандартів у економічному регулюванні. В стратегічній перспективі, після вступу в дію Угоди про асоціацію, Україна стане демократичною та економічно ефективною країною. Європейський Союз отримає суттєві переваги від партнерства з Україною та розширення сфери застосування своїх політичних і економічних стандартів.
Що стосується кримінального переслідування політичних опонентів, то підписання Угоди про асоціацію стане важливим кроком до подолання такої практики. Перш за все, імплементація норм угоди Україною та виконання політичних умов буде передумовою ратифікації угоди державами-членами. Відповідно, доки Ю.Тимошенко та інші політв’язні не будуть звільнені та матимуть змогу прийняти участь у політичній конкуренції, Угода ратифікована не буде. Проте сам факт підписання вже буде підштовхувати українську владу до вирішення згаданих проблем та узгодження законодавства з нормами ЄС.
Асоціація не заважатиме Україні проводити ефективну зовнішньоторговельну політику в рамках ВТО та зон вільної торгівлі. Робота щодо зони вільної торгівлі в СНД буде тривати і надалі, причому є сенс робити наголос на усуненні вилучень та обмежень на рух окремих товарів. Така діяльність багато в чому буде залежати від позиції РФ. Торговельна війна, що зараз ведеться країнами митного союзу проти України, може бути блокована шляхом подання скарг в апеляційний орган СОТ. Врешті-решт, країнам митного союзу буде вигідніше припинити блокувати український експорт до себе і вирішувати спори в міжнародних інституціях.
Українське суспільство має усвідомити, що більшість проблем, що викликають гостру реакцію в суспільстві можуть бути ефективно розв’язані із застосуванням механізмів, що діють в Європейському Союзі та будуть імплементуватися відповідно до положень Угоди про асоціацію з ЄС.
Дмитро Кондратенко,
для “Майдану”