24 жовтня Верховна Рада має розглянути в першому читанні два законопроекти «Про свободу мирних зібрань». Обидва були підготовлені за участю правозахисних організацій та можуть вважатися найбільш ліберальними в Європі. Про це повідомили учасники партнерства “За свободу мирних зібрань”.
Законопроекти були розроблені виходячи з зауважень Парламентської асамблеї Ради Європи,Європейського суду з прав людини, Комітету міністрів Ради Європи, та ООН.
Законопроект 2508 а, який рекомендував комітет Комітет Верховної Ради з прав людини, національних меншин та міжнаціональних відносин містить в собі положення «Неподання або несвоєчасне подання повідомлення про проведення мирного зібрання не може стати підставою для обмеження свободи мирних зібрань», а це означає, що у протестувальників немає обов’язку повідомляти владу про захід за 24 години. І значить суди не можуть використовувати для заборони заходу таку підставу як «вони невчасно подали повідомлення»
Проект захищає спонтанні мирні зібрання, про які достатньо буде повідомити представникам міліції у будь-якій формі і в будь-який спосіб до початку мирного зібрання або навіть під час його проведення
Проект передбачає, що з Кодексу про адміністративні правопорушення будуть вилучені дві статті щодо відповідальності за порушення порядку проведення мирних зібрань.
Законопроект (ст. 3) прямо забороняє органам місцевого самоврядування своїми актами встановлювати порядок проведення мирних зібрань. Адже це має регулюватися тільки законом та Конституцією.
Фактично, відмова голосувати за закон, про яку вчора заявив лідер парламентської фракції «Батьківщина» Арсеній Яценюк, є визнанням того, що опозиція не готова стати на захист прав людини, та відмовляється виконати вимогу, яка поставлена в рішенні Європейського суду з прав людини.
Володимир Яворський, один з розробників законопроекту, член правління Української Гельсінської спілки з прав людини в своєму фейсбуці зазначає: «Україна не перестає дивувати: в цей четвер парламент має розглянути проекти законів про свободу мирних зборів (2508а та 2508-1). Обидва підготовлені правозахисниками. Уся прогресивна громадськість вимагає прийняття будь-якого за основу. І сьогодні дізнаюся, що БЮТ в особі Яценюка вирішили не голосувати за ці законопроекти, бо “не на часі”… права людини не на часі – з ними все добре, певно…при чому проект 2508а поданий Шевченко, Немирею та Луценко, що є депутатами цієї фракції. І виходить, що цей проект підтримають тільки регіонали. Цілковитий абсурд української політики й чергова зневіра у здоровому глузді опозиції».
Що змінить Закон «Про свободу мирних зібрань»
Що маємо зараз? | Що зміниться? |
На сьогодні працівник міліції, на власний розсуд, керуючись абстрактними нормами закону про міліцію, може зупинити чи обмежити будь-яке мирне зібрання.
Є безліч прикладів таких дій міліції й ЖОДНОГО працівника міліції не було покарано за такі дії за всю історію. |
Навіть, якщо ви не подали чи не вчасно подали повідомлення про мирне зібрання, це не дає підстав для зупинення чи обмеження мирного зібрання. |
Проведення чи не проведення мирного зібрання, залежить від волі місцевого чиновника. Якщо з вашої сторони народний депутат, багато журналістів чи ще якихось впливових людей – чиновник може побоятися чинити перепони, але якщо ви звичні громадяни – то ви повністю у владі цього чиновника, який чітко розуміє, що жодних негативних правових наслідків для нього не буде. |
Проект закону 2508а позбавляє чиновників підстав для свавілля, дуже чітко визначаючи їх права та обов’язки.
|
Дослідження попередніх років показало, що близько 90 % подань органів влади про заборону мирного зібрання задовольняються судами під різними приводами. Абсолютна більшість цих приводів порушують міжнародні стандарти прав людини. | Фактично проектом закону 2508а прямозабороняються близько 70-80 % підстав, що раніше використовувалися судами, а щодо інших підстав вносяться багато уточнень, що ускладнить їхнє широке використання. З певністю можна казати, що після прийняття цього закону кількість заборон повинна впасти щонайменше в двічі. |