Оксана Глєбушкіна, Ольга Жукова: Державні службовці та вимушені переселенці у пошуках порозуміння

Молодіжна громадська організація «Нова генерація» протягом лютого-березня 2015 року  реалізувала проект «Упошуках порозуміння», головною метою якого є налагодження безконфліктного, здорового психологічного клімату в локальних громадах Херсонської області, особливо – громадах з великим відсотком внутрішньо переміщених осіб.

Проект спрямований на державних службовців, які працюють з внутрішньо переміщеними особами, представників/ць районних центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, тимчасово переміщених осіб в обраних пілотних районах, місцевих активістів та волонтерів.

Головними завданнями, що ставила команда МО «Нова генерація», є діагностика ситуації на даний момент та попередження можливих конфліктів у майбутньому. Для цього використовувався метод соціодрами. Метод застосовується у роботі з уразливими групами громадян. Він, поряд з іншими, є прийнятним інструментом розвитку суспільства на шляху до примирення та подолання колективної травми.

Проводила всі заходи Оксана Хмельницька, сертифікована психодрама-терапевт, волонтерка Психологічної Кризової Служби Київ, дійсний член Української Асоціації фахівців з подолання наслідків психотравмуючих подій. Пані Оксана ділилась досвідом роботи Ізраїльської служби тилу, що впродовж майже 60 років надає допомогу громадянам Ізраїлю, які постійно знаходяться в умовах небезпеки. Аналогу такої служби в Україні ще немає. Також, тренерка ділилась методами психологічної (психотерапевтичної) роботи, які вона застосовує у роботі з пораненими, їх родинами в Київському військовому шпиталі та учасниками АТО на ротацїї, а також під час проведення груп та індивідуальних консультацій з переселенцями у м. Києві.

Проведені заходи сприяють налагодженню нормального діалогу між вимушеними переселенцями та державними службовцями. Зменшується рівень напруженості та конфліктності в громадах. Державні службовці отримали цінний досвід, який зможуть не лише застосовувати у своїй щоденній роботі, але й поширювати для своїх колег в районах.

АНАЛІЗ ЗАХОДІВ ПРОЕКТУ

У Херсоні 11-12 лютого 2015 року відбувся тренінг для представників центрів соціальних служб для дітей, сім’ї та молоді“Налагодження безконфліктного здорового психологічного клімату в локальних громадах Херсонської області». Соціальні працівники та волонтери оволодівали елементами психологічної роботи з людьми, які потрапили в складні життєві обставини, і є тимчасово переміщеними особами.Навчалися справлятися з власною кризою та допомагати іншим, отримати нові навички психологічної роботи з людьми, які потрапили в кризові ситуації. Такі завдання ставилися під час навчального тренінгу «Налагодження безконфліктного, здорового психологічного клімату в локальних громадах Херсонської області».

У трьох пілотних районах Херсонщини з 17 до 19 лютогобільше 70 працівників районних адміністрацій Каховського, Чаплинського та Скадовського районів, які надають послуги внутрішньо переміщеним особам з території анексованої АР Крим та переселенців із зони АТО, взяли участь у психологічних майстер-класах.Ці зустрічі присвятили питанням соціально-психологічної допомоги людям, які знаходяться у кризовому стані та мають наслідки психотравмуючих подій. Також учасники розглядали проблему наслідків феномену вигорання у державних службовців, які працюють з переселенцями.

Під час майстер класів учасникита учасниці відчули на собі роль «переселенця» зі всіма супутніми проблемами та турботами, зрозуміли потреби людей в такій ситуації і очікування від представників влади.У частині, присвяченій емоційному стану самих працівників державних установ, були практичні вправи, в тому числі тренер запропонувала застосувати техніки легітимізації почуттів, вправи з техніками дихання та техніку «Безпечне місце», які дозволяють зняти емоційне напруження та дозволяють самостійно покращувати свій психологічно-емоційний стан.

У другій хвилі зустрічей, які відбулись 3, 4, 5 березня, учасниками стали не тільки чиновники. А й вимушені переселенці, які зараз живуть у Каховському, Чаплинському та Скадовському районах Херсонщини.Майже в кожному з районів, де відбулись зустрічі, з’ясувалось, що в такому форматі переселенці та представники органів виконавчої влади жодного разу ще не збирались. Адже звичний для всіх формат – це спілкування у режимі “надавач державної послуги” та “отримувач державної послуги”.

Під час зустрічей з’ясовувалось наскільки комфортно чи дискомфортно почувають себе люди, які вимушені були переїхати на нове місце свого проживання, чи відчувають вони себе частиною нової для них громади, як багато переселенців у цих громадах вони знають. Під час спілкування з’ясувалось, що більшість знає лише 2-3 особи, хтось взагалі не має знайомих.  І про важливість таких соціальних контактів мало хто замислювався. Адже більшість вимушених переселенців живуть думками про свої будинки, свої міста або селища, рідних та знайомих, хто там залишився. Деякі мріють повернутись додому і чекають такої можливості. Але для тих, хто розуміє, що він вже ніколи не повернеться до колишнього дому, постає питання – як починати життя з нуля в новому місті, і як знайти своє місце в громаді. Саме на цьому ми робили наголос і присвячували час пошуку найкращих шляхів взаємодії переселенців та тих людей, хто в рамках своїх посадових обов’язків надає їм допомогу. Цікава дискусія та робота вийшла в громаді Скадовська, адже тут учасники змогли  навіть розробити план створення соціально-реабілітаційного центру для переселенців, який би працював за декількома напрямками:

  • надання психологічної допомоги та консультацій;
  • надання інформаційних послуг та координаційна робота  щодо отримання різних адміністративних послуг, можливості знайти житло, роботу;
  • проведення груп взаємодопомоги та підтримки (комунікація, обмін корисними знаннями та інформацією, обмін досвідом);
  • Консультаційна  підтримка щодо заснування власної справи, допомога в організації самозайнятості (професійні курси, програма мікрокредитів, фрі-шоп, бартер послугами, тощо);
  • створення віртуального майданчику для спілкування у соціальних мережах (з тематичним розділом “Шукаю тебе”).

Держслужбовці, які брали участь у дискусії, також зазначили про готовність допомагати в роботі такого центру, надавати волонтерську допомогу. Зі свого  боку психологи та соціальні працівники говорили про необхідність проведення для них відповідного професійного навчання, а саме з надання кризової психологічної допомоги, яка відрізняється від звичного формату роботи психолога чи соціального працівника.

Важливим та приємним фактором успіху таких зустрічей було те, що під час заходу переселенці між собою обмінювались телефонами та координатами. І це свідчить про важливість розширення соціальних контактів та продовження спілкування між собою по завершенню майстер-класів.

Висновки та результати

Отже, реалізація проекту дозволила виявити, що з’явилося більше  категорій людей які потрапили у кризові ситуації/ пережили травму та потребують особливої уваги. І це не тільки ВПО, а інші нові групи клієнтів, що з’явилися у повсякденній роботі державних службовців (зокрема учасники АТО та їх сім’ї). Наприклад, у Чаплинцітравмуючим фактором стало розміщення на території громади військових частин, і наявність великої кількості озброєних військових ЗСУ.  Ці ситуації потребують від службовців налагодження нових підходів до роботи з такими категоріями.

Необхідно мотивувати представників органів місцевої влади до налагодження дієвої системи координаціїї та комунікації між різними підрозділами які мають/можуть вирішувати питання та надавати різні види допомоги. Від налагодження побуту  сімей ВПО до адаптації в тому числі і професійної.  Наразі відсутність мотивації та підтримки представників різних соціальних служб та державних установ,  загальна ситуація з неврегульованим  законодавством у питаннях надання допомоги переселенців та учасників АТО негативно впливає на якість роботи. Зокрема, не можна допускати кадрового скорочення соціальних служб, навпаки, є потреба посилення її додатковими фахівцями.

У громадах наявна ситуація, коли дуже сильну роль відіграє людський фактор: керівник/службовець, який зміг налагодити комунікації з іншими структурами отримує більше клієнтів та відповідно має більше роботи. В одних районах – це є управління соціального захисту, в інших центр соціальних служб. На сьогодні соціальні працівники вимушені шукати шляхи виходу із робочих ситуацій, але роблять це самотужки та завдяки власним зусиллям. Спроб на обласному рівні налагодити загальну систему надання соціальних послуг новим категоріям клієнтів не спостерігається.

Люди в громадах готові допомагати ВПО, але відчувають недостатність ресурсів: і фінансових, і психологічних. Є ознаки психологічного виснаження у громадах. Тим більше це підсилюється тим,  що люди не відчувають загально державної політики щодо підтримки та реальної адаптації ВПО до нормального життя.

Серед головних результатів проекту є наступні:

– Проведена діагностика ситуації щодо проблем та потреб ВПО у громадах;

– Державні службовці отримали досвід профілактики феномену професійного вигорання;

– Психологи та соціальні працівники оволоділи новими методами психологічної роботи з ВПО.

– Визначено коло потреб переселенців у  громадах, розглянуто важливість розширення соціальних контактів переселенців, а також шляхи інтеграції у життя громади через залучення до волонтерської діяльності, створення інформаційно-комунікаційного майданчику.

Уроки проекту та рекомендації для подальших дій

Наразі необхідне проведення навчання для шкільних психологів щодо особливостей та психічного стану дітей та сімей ВПО, що зазнали безпосереднього впливу психотравмуючих подій.Залучення місцевих психологів до надання психологічної допомоги ВПО.

Психологи та соціальні працівники потребують відповідного професійного навчання, зокрема з надання кризового психологічного консультування, травматерапії.

Ще однією ланкою системної роботи має стати психологічна підтримка та профілактика професійного вигорання для соціальних працівників у якості нематеріальної мотивації роботи та психологічної супервізії. Налагодження обміну досвідом з соціальними працівниками з інших регіонів щодо роботи з ВПО.

Необхідне інформування громади щодо дій та взаємодії у разі настання гострих кризових ситуацій.

Ще одним важливим напрямком роботи є пошук серед ВПО мотивованих до налагодження соціальних контактів та громадської активності людей, які могли б бути певними посередниками між владою та вимушеними переселенцями. Створення у громадах центрів соціальної адаптації переселенців.

Автор Оксана Глєбушкіна, Ольга Жукова, МО «Нова генерація»