У висновку Верховного комісара у справах національних меншин Організації з безпеки і співробітництва в Європі йдеться про те, що “законопроект № 9073 “Про засади державної мовної політики” багато в чому грунтується на попередньому проекті Закону “Про мови в Україні” № 1015-3, який був критично оцінений Верховним комісаром у справах національних меншин в його Висновку від 20 грудня 2010 року”. Тоді Верховний комісар прийшов до думки, що законопроект не може регулювати використання мов в Україні таким чином, щоб це відповідало міжнародним стандартам прав меншин, не забезпечує збалансованості інтересів різних громад і не сприяє інтеграції та стабільності в українському суспільстві, збільшує, а не зменшує напругу у відносинах між носіями різних мов та хміцнює існуючі розбіжності в суспільстві, в результаті чого цей законопроект є контрпродуктивним для стабілізації в українському суспільстві. Оцінку Верховного комісара у справах національних меншин підтвердила Європейська комісія Ради Європи “За демократію через право” (Венеціанська комісія), яка негативно висловилась щодо того, що проект є кроком вперед до практичної офіційної двомовності.
Зазначаючи, що до нового законопроекту внесені деякі поліпшення у порівнянні із старим, Верховний комісар у справах національних меншин “залишається при думці, що проект Закону, як і його попередник, має низку істотних недоліків”. Зокрема, на думку Верховного комісара, положення проекту, які пропонують використання регіональних мов та мов меншин нарівні з державною мовою у місцевих та регіональних адміністраціях значної кількості, якщо не більшості регіонів України, викликають питання щодо їх відповідності Конституції України. Як і його попередник, новий законопроект “не в змозі забезпечити належний баланс між розвитком і використанням державної мови як об’єднуючого чинника в житті суспільства та розвитком і захистом мов меншин, В ключових сферах суспільного використання мови, таких як державне управління, освіта та засоби телерадіомовлення, це, ймовірно, може призвести до скорочення використання державної мови і може підірвати можливості та стимули для широких верств населення України, спрямовані на досягнення достатніх знань державної мови. Це, в свою чергу, може розширити існуючий мовний поділ всередині країни і спровокувати сильну негативну реакцію з боку прихильників зростання ролі державної мови, що призведе до загострення напруженості.
“Грунтуючись на цій оцінці, Верховний комісар у справах національних меншин відповідно рекомендує органам української влади утриматися від розгляду проекту Закону в його нинішньому вигляді. Як і Венеціанська комісія, Верховний комісар у справах національних меншин дотримується думки щодо необхідності подальшого поліпшення, підвищення гарантій і внесення більш істотних змін в проект Закону, дотримуючись Конституції України та її міжнародних зобов’язань”, – йдеться у висновку Верховного комісара у справах національних меншин Організації з безпеки і співробітництва в Європі.