“Круглий стіл” з такою назвою, присвячений Міжнародному дню філософії 2014 World Philosophy Day (UNESCO) відбувся сьогодні в Полтавському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського.
Мета “круглого столу”:
– об’єднання зусиль науковців, освітян, представників ЗМІ та громадськості що до систематизації ефективних навчальних антиманіпулятивних стратегій та практик, зорієнтованих на розвиток критичного мислення учнів і учителів;
– вироблення способів протидії маніпуляюванню свідомістю в умовах інформаційної війни.
Обговорювались питання:
Інформаційні війни: міфи, концепції і реальність.
Філософія освіти і підвищення інформаційної грамотності.
Методики розвитку критичного мислення.
Як не стати жертвою інформаційної війни?
В “круглому столі” взяли участь науковці ПОІППО, вчителі, журналісти, психологи, бібліотекарі, представники громадських об’єднань. Дискусія була цікавою, практичною, конструктивною і продовжувалась близько трьох годин, не зважаючи на те, що деякі учасники не змогли взяти участь з об’єктивних причин.
Учасники “круглого столу” випрацювали такі РЕКОМЕНДАЦІЇ:
Міністерству освіти і науки:
– Створення Національного координаційного центру для впровадження в педагогічний процес навчальних закладів України ефективних навчальних стратегій та практик, зорієнтованих на розвиток критичного мислення учнів (курс “Критичне мислення”, програма “Філософія для дітей” М. Ліпмана та інш.).
– Організація навчальних курсів та тренінгів з розвитку критичного мислення для викладачів ЗНЗ, ОІППО, вчителів ЗОШ, які проводитимуть роботу у даному напрямку у своїх навчальних закладах.
– Організація приїзду фахівців, керівників центрів розробки і впровадження педагогічної стратегії “Філософія для дітей” до України, а також створення можливості стажування українських фахівців за кордоном.
– Організація публічних лекцій для різних категорій населення (викладачів ВНЗ, учителів ЗНЗ, журналістів) із запрошенням спеціалістів (медійників, психологів, тренерів, тощо) для ознайомлення із маніпулятивними стратегіями, основами інформаційної безпеки, медіаграмотності, розвитку критичного мислення.
– Стимулювання публікаційної діяльності освітян-практиків з досвіду застосування ефективних навчальних стратегій та практик на розвиток критичного та креативного мислення учнів.
– Створення творчої групи для підготовки методичних матеріалів для читання курсу “Філософія для дітей” на філософських, психологічних і педагогічних факультетах ВНЗ України.
Вищим навчальним закладам, ОІППО:
– Вивчення та систематизація ефективних навчальних стратегій та практик, зорієнтованих на розвиток критичного та креативного мислення учнів, дослідження способів їх імплементації в освітній простір області.
– Вивчення передового педагогічного досвіду інших країн у даному питанні.
– Пропаганда методик, розроблених в рамках педагогічної стратегії “Філософія для дітей” серед широкої педагогічної громадськості, вихователів, батьків, старшокласників і студентів.
– Публікація матеріалів, які містять інформацію про досвід впровадження педагогічної стратегії “Філософія для дітей”.
Загальноосвітнім навчальним закладам:
– Включити питання по формуванню критичного та креативного мислення учнів у порядок денний педагогічних рад.
– Методичному об’єднанню класних керівників розробити тематику виховних годин, спрямованих на розвиток критичного та креативного мислення школярів.
– Класним керівникам на батьківських зборах надати рекомендації батькам що до формування критичного та креативного мислення учнів.
Щиро сподіваюсь, що більшість напрацьованих рекомендацій будуть втілені в життя і учасники “круглого столу” не витратили свій час марно.
Ігор Кіянчук