МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Хто керує державою – Верховна Рада, Президент, чи якась комісія?

05/26/2006 | Анатолій Босенко
Анатолій Босенко: Хто керує державою – Верховна Рада, Президент, чи якась комісія?
Або навіщо Україні Конституція?

Як відомо з 1 травня 2006 року були підвищені роздрібні ціни на газ природний, що використовується для потреб населення, а також підвищені тарифи на електричну енергію, що відпускається населенню і населеним пунктам.

Це відбулось завдяки постановам Національної комісії регулювання електроенергетики (НКРЕ) України від 30.03.2006 року N 400 та №401 відповідно.

З одного боку все як би законно, тім більше, що вказані постанови пройшли державну реєстрацію в Міністерстві юстиції України, як того вимагає Указ Президента України від 3.10.92 року №493/92 „Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, та Постанова Кабінету Мiнiстрiв України від 28.12.92 р. № 731 „Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади”.

Постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України від 30.03.2006 року N 400 та №401 були зареєстровані в Міністерстві юстиції України 11 квітня 2006 року за N 412/12286 та N 413/12287 відповідно.

І дійсно “законно”, так як згідно з пунктом 1 Указу, з 1 січня 1993 року нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю i які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації. Такіж вимоги встановлені i в пункті 1 вказаної постанови Кабінету Мiнiстрiв.

В пункті 4 “Положення” вказано:
“Державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), якщо в них є одна або більше норм що:
а) зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації”.

Ну, а коли далі ознайомитись з вимогами “Положення”, введеного в дію Постановою № 731, то в пункті 13 прочитаємо:

“У державній реєстрації може бути відмовлено, якщо нормативно – правовий акт:
а) не відповідає Конституції України;
б) видано з порушенням чинного законодавства, зокрема акт:
порушує чи обмежує встановлені законом права, свободи й
законні інтереси громадян, підприємств, установ, та організацій
або покладає на них не передбачені законодавством обов’язки”.

Одразу ж виникає велике запитання – яким чином згадані постанови НКРЕ №400 та №401 пройшли державну реєстрацію?

А суть полягає у тому, що як вони могли пройти реєстрацію в Міністерстві юстиції України при двох чинних постановах Верховної Ради України від 20 жовтня 2005 року N 3020-IV, та від 10 січня 2006 року N 3293-IV, де зазначено:

1. Постанова Верховної Ради України від 20 жовтня 2005 року
N 3020-IV “Про встановлення мораторію на відпускні ціни на природний газ для населення та підприємств житлово-комунального господарства”

Враховуючи низьку платоспроможність більшої частини населення України та з метою запобігання можливій соціальній напрузі в суспільстві Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
Заборонити підвищувати впродовж 2006 року відпускні ціни на природний газ для населення та підприємств комунальної теплоенергетики.

Надруковано:
Голос України вiд 01.11.2005 - № 206;
Офіційний вісник України вiд 16.11.2005 - 2005 р., № 44, стор. 36, стаття 2762;
Відомості Верховної Ради України вiд 09.12.2005 - 2005 р., № 49, стор. 2609, стаття 530.


2. Постанова Верховної Ради України від 10 січня 2006 року N 3293-IV “Про недопущення підвищення тарифів на електроенергію та цін на газ для населення”

У зв'язку з рішенням Національної комісії регулювання електроенергетики України стосовно зміни тарифів на електроенергію та цін на газ для населення, що може спричинити соціальну напруженість у суспільстві, та з метою захисту найбільш незахищених верств населення Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
1. Кабінету Міністрів України: забезпечити неухильне виконання Постанови Верховної Ради України від 20 жовтня 2005 року "Про встановлення мораторію на відпускні ціни на природний газ для населення та підприємств житлово-комунального господарства";
вжити заходів щодо недопущення підвищення тарифів на електроенергію та цін на газ, що відпускається населенню.
2. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.

Надруковано:
Голос України вiд 19.01.2006 - № 10

Таким чином, Національна комісія регулювання електроенергетики України сумісними зусіллями з Міністерством юстиції України легко скасували аж дві, підкреслюю чинних, постанов Верховної Ради України.
Адже не дивовижно?
І чомусь ніхто з високопосадовців не згадав чинну Конституцію України, де в статті 75 зазначено:

Стаття 75. Єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України.

І після цього нам знову будуть впарювати, що ми живемо у правовій державі?
Я вже передчуваю нудоту, коли незабаром на 10 річницю прийняття Конституції України, всі високопосадовці від влади у котрий раз будуть клятися, що вони послідовно та неухільно дотримуються норм нашої Конституції і тільки вона єдина головне керівництво у їхній діяльності.

Слід нагадати, хоча б кілька статей Конституції України, котри були порушені:
Стаття 3. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави..
Стаття 8. В Україні визначається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно – правові акти приймаються на основі Конституції Україні і повинні відповідати їй.
Стаття 6. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Стаття 19. Правовий порядок в Україні грунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Можна також нагадати і про те, що ніхто не скасовував статті 27, 46, 47, 48 Конституції України, котрі гарантують права кожному громадянину нашої країни на життя і здоров’я, житло, соціальне забезпечення та достатній життєвий рівень.

По-перше, складається враження, що можновладці ні єдиного разу Конституцію не читали?
А по-друге, стійке враження про те, що норми Конституції прописани виключно для зовнішнього вживання: для міжнародної спільноти та для таких організацій як ООН, Рада Європи, НАТО, Світовий банк та ще для цілої низки різноманітних міжнародних урядових та неурядових інституцій. Щоб і сумніву не було – яка демократична, соціальна та велика європейська держава наша Україна.
По-третьте, у пересічних громадян складається переконання, що існує негласна та таємна вказівка не керуватися нормами Конституції у внутрішній політиці.

Днями мені попався на очі журнал “ДІЛОВИЙ ВІСНИК” №6-2005 року, де у самому першому розділі “Міжнародні економічні зв’язки”
надрукована стаття у ту пору віце-прем’єра з питань європейскої інтеграції Олега Рибачука. Звернить увагу на назву статті:
“МЕТА НИНІШНЬОЇ ЕКОНОМІЧНЇ ПОЛІТИКИ – ЗАХИСТ ПРОСТОЇ ЛЮДИНИ”.
Тобто, для міжнародної спільноти все по Конституції, а практичні дії Уряду все навпаки. От так і живемо.

А якби Конституція виконувалася, і, в першу чергу Урядом, невже б ми жили у такому узбоженні? І могли тоді високопосадовці купувати собі мерседеси за
3 мільона гривен? Підкреслюю, за наши з вами гроши.

Але повернемось до питання підвищення цін на енергоносії.

Як відомо, на прес-конференції в УНІАН, яка відбулася 15 травня, голова ВО "Молодь - надія України" Вадим Гладчук, заявив, що через відсутність системи обліку розрахунків лише населення, яке становить всього 25% від всіх категорій споживачів, у 2004 році реально сплатило за енергоресурси на 10 млрд. грн. більше, ніж спожила вся країна. Загалом, вся країна переплачує за енергоносії на внутрішньому ринку близько 50 млрд. грн., що становить майже половину бюджету держави.
На думку ініціаторів акції, реальної необхідності підвищувати тарифи немає.

До речі, ніхто з вісокопосадовців й досі ніяк не відреагував і не спростував наведені данні. А вже 23 травня Єхануров знов заявив, що першотравневе підвищення цін, це тільки початок, а з 1 липня Уряд знову підвищить тарифи.

Слід також нагадати громадянам України про несподіване юридичне відкриття нашого земляка харків’янина Білецького О.В.
Мова йде про ст. 67 Житлового кодексу Українив в якій зазначено, що “плата за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) береться крім квартирної плати за затвердженими в установленому порядку тарифами”.

Далі цитую по Олександр Білецький: АК "Харьковобленерго" проти громадян. Судова промова. http://maidan.org.ua/static/mai/1147892414.html
“Треба підкреслити, що в цій статті Житлового кодексу нічого не сказано про ціни – тобто суму тарифу і ПДВ.

Отже, враховуючи вищенаведену чинну норму ст. 67 Житлового кодексу, приходимо до висновку, що на протязі багатьох років позивач та всі інші обленерго України протиправно нараховують громадянам оплату за користування електроенергією не за тарифами, а за цінами – тобто за тарифами плюс ПДВ. Й це фактично призвело до незаконного отримання ними величезних надприбутків...”

Ну і куди та в чії кишені йдуть ці шалені гроши? Питання вельми цікаве. Але чомусь відповідні державні органи, в першу чергу, Генеральна Прокуратура та Рада національної безпеки і оборони України (РНБО) зовсім не цікавляться такими питаннями.
До відома громадян, відповідно статті 107 Конституції України:

Стаття 107. Рада національної безпеки і оборони України є координаційним органом з питань національної безпеки і оборони при Президентові України. Рада національної безпеки і оборони України координує і контролює діяльність органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони. Головою Ради національної безпеки і оборони України є Президент України.

Слід також нагадати, що відповідно до Закону України “Про основи національної безпеки України” (№ 964-ІV від 19.06.2003 р.) під національною безпекою розуміється захищеність життєво важливих інтересів людини і громадянина, суспільства і держави (ст. 1). На перше місце серед усіх об'єктів національної безпеки Закон ставить людину і громадянина – їх конституційні права і свободи (ст. 3). Основним принципом національної безпеки визнається пріоритет прав і свобод людини і громадянина (ст. 5). Головним пріоритетом наших національних інтересів Закон визначає гарантування конституційних прав і свобод людини і громадянина (ст. 6). А от найбільшими загрозами у внутрішньополітичній сфері є загроза посягань з боку окремих груп та осіб на права і свободи громадян, порушення з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування Конституції і законів України, прав і свобод людини і громадянина, недостатня ефективність контролю за дотриманням вимог Конституції і виконанням законів України (ст. 7).
Цей Закон визначає, що діяльність усіх державних органів має бути зосереджена на прогнозуванні, своєчасному виявленні, попередженні і нейтралізації зовнішніх і внутрішніх загроз національній безпеці, зокрема, забезпеченні особистої безпеки, конституційних прав і свобод людини і громадянина, викоріненні злочинності, вдосконаленні системи державної влади, зміцненні законності і правопорядку. Забезпечення неухильного додержання конституційних прав і свобод людини і громадянина, створення дійових механізмів захисту конституційних прав людини і основних свобод є основними напрямками державної політики з питань національної безпеки (ст. 8).

Так хто порушує вимоги Конституції України? Бабуся-пенсіонерка, чи державні високопосадовці? Відповідь, на жаль, занабто однозначна та сумна.
Існує також велике запитання без відповіді – хто з вісокопосадовців хоч єдиний раз впродовж 10 останніх років був притягнений до відповідальності за нехтування вимогами Конституції ???

Складається враження, що усі без винятку високопосадовці керуються по відношенню до себе виключно єдиною статею Конституції №80:

Стаття 80. Народним депутатам України гарантується депутатська недоторканність. Народні депутати України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання у парламенті та його органах, за винятком відповідальності за образу чи наклеп.

А як ще можна пояснити події, що відбуваються в державі? Що можна “керувати” як схочу і не нести за це “керування” ніякої відповідальності.

Тому і виникає запитання - Хто керує державою? Або навіщо Україні Конституція?
Сумно задавати таки запитання на 10 річницю прийняття Конституції України.
А ще сумніше відчувати в повсякденному житті, свавілля влади, починаючи з самого малого ЖЕКу, та кончаючи гілками судової влади.
В 2004 році МАЙДАН показав, що народ пробудився і завдяки народним зусиллям прийшла “нова” влада.
Однак що ж “нове” ? Що змінилося в житті пересічного громадянина України?
Про реформування тільки балачки, а практичніх кроків занабто замало.

На мудрому східі з давніх часів існує пріслів’я – скільки не кажи слово халва, а солодко у роті не буде.
Однак, та на жаль, всі високопосадовці вже впродовж 15 років тільки і говорять ХАЛВА, ХАЛВА, ХАЛВА ..., а народу від цього ну ніяк не солодше.

Відповіді

  • 2006.05.26 | Volodymir

    Конструктивно. Шаг №2 - таки добиватися прозорості управління

    Є технологія імені громадянина Гурвіца з Одеси - вважати Мінтопенерго зобов`язаним виконувати мирову угоду між громадянином і обленерго (бо її затверджено районим судом).
    Це я про методу серьйозно, бо треба таки результату добиватися.
    Є проблеми, дійсно, цікаві. Наприклад, низці дніпропетровських споживачив поміняли постачальників газу і газ був місяць якби не чий (зимою), а потім власник в особі НАК з'явився. Та все рівно газ було "знайдено" і всі керівники підприємств чуть не посідали за грати, а бухгалтери ходили зеленого кольору. Або от у казахів оплата за договорами розподілу продукції в натурі обкладалася ПДВ (тому що відвантаження), а один тамошній громадянин таки присів нізащо.
    Це я про те, що цікаво подивитися буде на колізію між словами "тариф" та "ціна", або от історія із мінімуми що не обкладалися була, і хоть би хни. А якщо хтось (не той, хто надає професійні послуги будівельним компаніям) спробує зрозуміти законий способ будівництва житла (із усіма хитрими відтоками та процедурами)і добитися таки розумних рухів - взагалі героєм буде.
    Афтора не фтомпку за маленькі помарки.
    А всемірно треба допомогти навести хоча б формальний порядок.
    Тільки треба вистроїти зрозумілу стратегію позовів та цілей,
    щоб не зосталося бульбашкою, але і щоб мутної води не добавило.
    Тож якщо кому цікаво, пропоную зайнятися разом. Бо тутошні спеціалісти із злочинних ЖЕКів виявилися не зрозумілими,
    а якраз нижчий рівень розподілу енергії мене цікавить.

    Краще за все - навести порядок у монополіях (легко представити, бо
    наскільки знаю не те що соціалка соціалістично утримується,
    навіть достеменно невідомо що в тіх монополіях за ЦМК),
    та чесно спробувати перерозподіляти правильним чином.
  • 2006.05.26 | NI_ZRADI

    Любі друзі

    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2006.05.26 | ОРИШКА

      Бьет нас всех не по-детски наша правовая

      безграмотность ( в смысле, моя и других таких же темных)

      Albes, вернитесь, плз, вы умеете просветить...
    • 2006.05.26 | Volodymir

      Любі друзі дерибанили закрома СРСР

      (вониж закрома дерржснабу) і Україну останні 600 років.
      Говнюки всі.
      В цих умовах стаєшь експертом у відтінках та вчишся
      не чипати гавно, а особливо показові місця обходити.
      Бо через завзятий максималізм уже білі фудболочки БЮТу
      деяким вважаються чомусь суцільною олігофренією, а
      поведінка ПРУ на тлі в особі заступника фракції та бувшого,
      але першої категорії службовця з мовного питання в ВР -
      Божою росою. У росі, ака дерьмо, і захлинетесь.
  • 2006.05.26 | консультант

    З реєстрацією "всьо чотко"

    Відмовити у реєстрації не було підстав, бо:

    1) рішення Комісії не порушує Конституцію (підвищеня цін на тарифів ніде в Конституції не заборонено);

    2) рішення Комісії не порушує чинного законодавства, не порушує та не обмежує встановленних законами прав та свобод громадян, не накладає на них непередбаченних законами обов'язків.

    Другий пункт пояснюю: постанови Верховної Ради не є законами України. Гадаю, проти цього немає заперечень? Отож.

    Тому, доки ціна на газ не буде прийнята законом України, Комісія має цілковите право встановлювати її як вона вважає за краще. До того ж, це і є головним обов'язком та змістом існування тієї проклятущої Комісії.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2006.05.26 | Volodymir

      Re: З реєстрацією "всьо чотко"

      Не так вже і чьотко - бо реформа таки вступила в силу, ВС має право давати доручення КМУ (виконавчим органам), який доручення не виконав
      Інша справа - спеціальний статус незалежної НКРЕ, або законність постанови, яка не визначила, наприклад, джерела покриття збитків для економічних суб'єктів - натягнути із посиланнями можна немало.
      За бажанням можна довести як і одне, так і інше - простіше за все подавати до суду. І хай Добкін експерементує, за умов якщо біля МГ будуть виставлені автоматники.
  • 2006.05.27 | Сергій Кабуд

    Кремль керує, нє нада пєсєн, протріть оченята

  • 2006.05.27 | stefan

    ЧК-ВЧК-ОГПУ-НКВД-МГБ-КГБ-ФСБ і керує



Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2019. Сайт розповсюджується згідно GNU Free Documentation License.
Архів пітримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail: news@maidan.org.ua