МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Громадське обговорення Законопроектів щодо захисту сусп. моралі

09/03/2003 | Олег Целуйко
Проект внесений
народним депутатом України
Г.А.Васильєвим (в/о 61)

ЗАКОН УКРАЇНИ
ПРО ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ОБІГУ ПРОДУКЦІЇ,
ЩО НЕГАТИВНО ВПЛИВАЄ НА СУСПІЛЬНУ МОРАЛЬ
Цей Закон визначає правові, економічні й організаційні засади державної політики у сфері захисту суспільної моралі, порядок розповсюдження інформації, що становить загрозу морально-етичним основам українського суспільства, встановлює принципи державної політики в інформаційній сфері щодо захисту моральності та механізми діяльності органів, які здійснюють контроль за відповідністю даної продукції законодавству України, а також передбачає відповідальність за порушення вимог законодавства щодо захисту моральності.
РОЗДІЛ І
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Основні поняття і терміни.
В цьому Законі терміни вживаються у такому значенні:
Суспільна мораль – система етичних норм, правил поведінки, що склалися у суспільстві на основі традиційних духовних і культурних цінностей, уявлень про добро, честь гідність, громадський обов’язок, совість, справедливість.
Порнографія – вульгарно-натуралістична, цинічна, непристойна фіксація статевих актів, самоцільна, спеціальна демонстрація геніталій, антиеститичних сцен статевого акту, сексуальних збочень, зарисовок з натури, які не відповідають моральним критеріям, ображають честь і гідність людини, спонукаючи негідні інстинкти.
Продукція порнографічного характеру – будь-які матеріальні об’єкти, предмети, друкована, аудіо-, відеопродукція, в тому числі реклама, повідомлення та матеріали, продукція засобів масової інформації, електронних засобів масової інформації, змістом яких є детальне зображення анатомічних чи фізіологічних деталей сексуальних дій чи містить інформацію порнографічного характеру.
Твори, що пропагують порнографію – будь-яка інформація, зображення та інші предмети порнографічного характеру, що не мають художньої цінності, як правило, не мають сюжету і складаються з окремих, відвертих сцен статевих актів чи демонстрації статевих органів, смакують сцени насилля, не містять титрів з повідомленнями про авторів, режисерів й акторів, а також не марковані товарними знаками.
Продукція еротичного характеру – будь-які матеріальні об’єкти, предмети, друкована, аудіо-, відеопродукція, в тому числі реклама, повідомлення та матеріали, продукція засобів масової інформації, електронних засобів масової інформації, що містять інформацію еротичного характеру, має за мету досягнення естетичного ефекту, зорієнтоване на доросле населення, і не збуджує в аудиторії нижчі інстинкти, не є образливою.”
Продукція сексуального характеру – будь-які матеріальні об’єкти, предмети, друкована, аудіо-, відеопродукція, в тому числі реклама, повідомлення та матеріали, продукція засобів масової інформації, електронних засобів масової інформації, призначені для задоволення сексуальних потреб людини.
Культ насилля і жорстокості – пропаганда застосування грубої фізичної сили й насильства, прославлення низьких інстинктів і потягів, безсердечності, безжальності, смакування подробиць убивств, застосування тортур, кривавих розправ, виявів садизму та інших патологічних відхилень насильницького характеру.
Твори, що пропагують насильство та жорстокість – будь-які матеріальні об’єкти, твори, зображення та інші предмети, які орієнтовані на самоцільну демонстрацію актів насилля і жорстокості, пропаганду війни, розкривають технологію та методи вбивств, насильства, демонструють сцени садизму, розчленування, катування, знищення людей і тварин тощо, закликають до насилля та жорстокості в реальному житті й мистецтві, до розповсюдження шовінізму, расизму та національної виключності, мізантропії.
Видовищний захід сексуального характеру – публічний показ у будь-якій формі продукції сексуального характеру і (або) сценічні дії, метою яких є втілення сексуальних дій.
Спеціалізований засіб масової інформації – періодичне друковане видання, радіо-, теле-, відеопрограми, інша форма розповсюдження масової інформації, у тому числі на електронних носіях, матеріали та повідомлення якого, у цілому і систематично висвітлюють питання сексу, або використовують сексуальну тематику як провідну.
Спеціально визначене місце – територія чи приміщення, відведене для реклами, розповсюдження продукції чи проведення видовищних заходів сексуального характеру, з пристойним зовнішнім оформленням, максимально віддалене від місць масового відпочинку, освітніх закладів для неповнолітніх, пам’яток історії й культури, сакральних і ритуальних об’єктів та військових частин.
Обіг продукції сексуального характеру – виготовлення (виробництво), зберігання, реклама, розповсюдження такої продукції у будь-якій формі, в тому числі і торгівля нею, ввезення, вивезення та транзит через територію України, поштова пересилка продукції сексуального характеру.
Державне регулювання і контроль обігу продукції, що негативно впливає на суспільну мораль – визначення законом і прийнятими на його основі нормативно-правовими актами порядку й умов обігу відповідної продукції та контроль за ним, вироблення правових механізмів і встановлення прав й обов’язків органів державної влади, органів місцевого самоврядування, установ та організацій всіх форм власності по забезпеченню захисту суспільної моралі.
Інші поняття і терміни вживаються в цьому Законі в значеннях, визначених чинним законодавством України.
Стаття 2. Правові засади України про захист суспільної моралі.
Правові засади України щодо захисту моральності у суспільстві складає Конституція України, цей Закон, інші закони та нормативно-правові акти щодо захисту суспільної моралі, загальновизнані норми і принципи міжнародного права й міжнародних договорів України.
Стаття 3. Мета і завдання Закону.
Закон має на меті забезпечення охорони суспільної моралі та духовних цінностей в суспільстві, недопущення пропаганди в електронних та інших засобах масової інформації порнографії, поширення культу насильства, жорстокості, захист неповнолітніх від інформації, яка загрожує їхньому фізичному, інтелектуальному, морально-психологічному стану, запобігання їх залучення до діяльності по виготовленню та розповсюдженню продукції порнографічного характеру шляхом державного регулювання і контролю обігу такої продукції.
Завданням Закону є вироблення механізмів законодавчого захисту моральних засад, визначення порядку й умов обігу продукції сексуального характеру, обмеження продукції, що пропагує культ насильства і жорстокості, забезпечення державного контролю за дотриманням законодавства та встановлення відповідальності за порушення у цій сфері.
Закон є складовою частиною міжнародного права та вітчизняного законодавства про інформаційну діяльність в Україні.

Стаття 4. Сфера дії Закону.
Дія Закону поширюється на діяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування у частині державного регулювання і контролю за обігом продукції сексуального чи еротичної характеру або такої, що пропагує культ насильства і жорстокості, на діяльність установ та організацій всіх форм власності, юридичних осіб та громадян у сфері обігу відповідної продукції на території України, а також за її межами, якщо суб’єктами правовідносин є громадяни України та юридичні особи, зареєстровані у відповідності до чинного законодавства України.
Дія цього Закону не поширюється на виробництво чи розповсюдження документальних матеріалів, кінохроніки і художніх фільмів, які відтворюють історичні події, демонстрацію чи розповсюдження художніх творів літератури, мистецтва та культури, які визнані класичним чи світовим мистецтвом, на обіг наукових, науково-популярних, публіцистичних, освітніх матеріалів з питань статі й сексу та виробів сексуального характеру медичного призначення.
Дія цього Закону не поширюється на ввезення на територію України продукції сексуального характеру і матеріалів, що пропагують культ насилля, жорстокості громадянами України чи іноземцями для особистих потреб, загальним обсягом до трьох екземплярів й не більше двох однієї назви, а також на зберігання продукції сексуального характеру, без цілі її розповсюдження.

РОЗДІЛ ІІ
ЗАХИСТ СУСПІЛЬНОЇ МОРАЛІ ВІД ПРОДУКЦІЇ, ЩО МІСТИТЬ ЕЛЕМЕНТИ НАСИЛЛЯ, ЖОРСТОКОСТІ ТА ПОРНОГРАФІЇ. ПОРЯДОК І ОСОБЛИВОСТІ ОБІГУ ПРОДУКЦІЇ СЕКСУАЛЬНОГО
ЧИ ЕРОТИЧНОГО ХАРАКТЕРУ
Стаття 5. Основні напрями державного регулювання обігу продукції, що негативно впливає на суспільну мораль.
Змістом державної політики у сфері захисту суспільної моралі є створення необхідних правових, економічних та організаційних умов, які сприяють реалізації права на інформаційний простір, вільний від матеріалів, що становлять загрозу фізичному, інтелектуальному, морально-психологічному стану населення.
Основними напрямами державного регулювання обігу продукції, що негативно впливає на суспільну мораль є:
- формування єдиної комплексної системи забезпечення захисту моральних засад і утвердження здорового способу життя у сфері інформаційної діяльності, освіти та культури;
- недопущення пропаганди в електронних та інших засобах масової інформації культу насильства, жорстокості, поширення порнографії.
- впровадження експертної оцінки відео-, аудіо-, друкованої інформації та інформації на електронних носіях, розроблення механізмів і методик віднесення її до такої, що завдає шкоди суспільній моралі;
- підтримка національної культури, мистецтва, кінематографії, книговидання, поліпшення системи пропаганди кращих зразків світової літератури, культури та мистецтва;
- заборона демонстрації неліцензійної аудіо-, відеопродукції на всіх національних телерадіокомпаніях;
- встановлення контролю за обігом продукції, що становить загрозу суспільній моралі;
- приєднання до міжнародних договорів з питання захисту суспільної моралі.
Стаття 6. Заборона обігу порнографічних предметів та продукції, яка пропагує культ насильства та жорстокості.
Забороняється:
- виробництво і ввезення в Україну творів, зображень, інших предметів порнографічного характеру з метою збуту чи розповсюдження, їх виготовлення, перевезення чи інше переміщення, реклама, збут чи розповсюдження;
- виробництво і ввезення в Україну предметів, творів, зображень, що пропагують культ насильства та жорстокості з метою збуту чи розповсюдження, їх виготовлення, перевезення чи інше переміщення, реклама, збут чи розповсюдження.
- обіг, демонстрація та прокат друкованих видань, кіно-, аудіо-, відео-, радіо-, телепродукції, матеріалів на електронних носіях інших видів продукції, що пропагують культ насильства, жорстокості та порнографії.
Розміщення оголошень про інтимні зустрічі за винагороду та девіантні форми інтимних стосунків не в спеціалізованих засобах масової інформації.
Стаття 7. Умови та порядок ліцензування діяльності з обігу продукції еротичного та сексуального характеру.
Ввезення на територію України, виготовлення (виробництво), зберігання з метою розповсюдження та розповсюдження продукції, здійсненню послуг та і проведення видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру, а також експертна діяльність у сфері обігу продукції і видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру здійснюється виключно за умови наявності спеціального дозволу (ліцензії) на кожний вид діяльності.
Вивіз з України, транзит через її територію та пересилка продукції сексуального чи еротичного характеру також потребує спеціального дозволу відповідних державних органів.
Надання ліцензій на ці види діяльності та їх анулювання здійснюється на загальних підставах тим органом виконавчої влади, до компетенції якого входить надання ліцензій на здійснення заявленої діяльності з урахуванням положень закону “Про ліцензування окремих видів господарської діяльності”.
Ліцензія видається терміном не менше трьох років. Подовження терміну дії ліцензії здійснюється у порядку, встановленому для її отримання.
Не можуть мати ліцензії:
- неповнолітні;
- особи, визнані судом недієздатними чи обмеженими судом у дієздатності;
- особи, які відбувають покарання у місцях позбавлення волі;
- особи, які мають судимість за втягнення неповнолітніх у злочинну діяльність, за тяжкі злочини проти життя, здоров’я та гідності людини, а також за особливо небезпечні злочини;
- іноземці та особи без громадянства.
Ліцензування діяльності по створенню, транслюванню та розповсюдженню телерадіокомпаніями України кіно,- аудіо,- відеопродукції еротичного чи сексуального характеру здійснює Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення.
Ліцензування і реєстрацію кіно-, аудіо-, відеопродукції, що має обмеження глядацької аудиторії здійснює центральний орган виконавчої влади у сфері культури і мистецтв. Відомості про реєстрацію кіно-, відеопродукції такого характеру обов’язково включаються до державного реєстру фільмів.
Ліцензування і реєстрацію спеціалізованих засобів масової інформації сексуального характеру здійснює центральний орган виконавчої влади у сфері інформації.
Ліцензію на експертну діяльність у сфері продукції, послуг і видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру, пов’язану з визначенням видів продукції, послуг і видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру, умов їх розповсюдження можуть мати лише органи державної влади.
На території України не діють ліцензії на будь-який вид продукції сексуального чи еротичного характеру та діяльність з обігу такої продукції, видані органами чи установами інших держав.
Стаття 8. Експертна діяльність та реєстрація продукції й видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру.
Метою експертизи продукції та видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру є підготовка висновків про допущення обігу такої продукції відповідно до цього Закону та чинного законодавства у сфері захисту моральності суспільства.
Експертиза продукції сексуального чи еротичного характеру повинна проводитися щодо кожного виду продукції та видовищного заходу сексуального чи еротичного характеру за ініціативою фізичних й юридичних осіб, і передувати етапу введенню такої продукції в обіг.
Експертиза продукції та видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру за ініціативою органів державної влади та органів місцевого самоврядування може проводитися на будь-якому етапі обігу продукції сексуального чи еротичного характеру.
Експертну діяльність у сфері обігу продукції та видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру здійснюють виключно органи державної влади.
Стаття 9. Розповсюдження продукції сексуального чи еротичного характеру.
Розповсюдження продукції сексуального чи еротичного характеру дозволяється за наявності позитивного висновку Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі і лише у спеціально відведених для цього місцях, визначених цим Законом, та у спосіб, встановлений органами державної влади й органами місцевого самоврядування в межах своєї компетенції. При необхідності у висновку Національної Комісії можуть встановлюватися особливі умови продажу такої продукції.
Розповсюдження та реклама продукції сексуального чи еротичного характеру в житлових будинках, приміщеннях органів державної влади, закладах культури і мистецтва, в підземних переходах, станціях метрополітену, електропотягах і вокзалах, в кіосках продажу періодичної преси і павільйонах, в місцях громадського відпочинку, на вуличних лотках і ринках забороняється.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, можуть визначати, зважаючи на особливості місцевих умов, звичаї й традиції, додатково території та місця, в яких заборонено розповсюдження продукції сексуального чи еротичного характеру та проведення видовищних заходів сексуального характеру.
Розповсюдження продукції сексуального чи еротичного характеру, допускається в спеціалізованих медичних закладах і установах, які мають відповідну ліцензію та ліцензію для надання медичної допомоги особам з сексуальними розладами.
Розповсюдження предметів сексуального чи еротичного характеру допускається лише у спеціалізованих магазинах. Власник магазину, що здійснює продаж відповідної продукції, зобов’язаний інформувати громадян про його специфіку.
Продукція сексуального чи еротичного характеру може розповсюджуватися лише за умови недоступності її неповнолітнім і не нав’язування споживачам.
Рішення про обмеження обігу матеріалів і продукції сексуального чи еротичного характеру за віковою ознакою, приймають органи державної влади та органи місцевого самоврядування за погодженням з відповідними державними органами освіти.
Продукція сексуального чи еротичного характеру може розповсюджуватися лише за умови герметичної упаковки, спеціального маркування і за наявності повідомлення “продукція сексуального характеру, продаж неповнолітнім заборонено”.
Порядок та умови оподаткування продукції сексуального чи еротичного характеру визначається чинним законодавством.
Стаття 10. Порядок і умови публічної демонстрації продукції, що містить елементи еротики або пропагує насилля, жорстокість і порнографію засобами масової інформації.
Теле- і радіокампаніям, які діють в Україні забороняється поширювати інформацію й транслювати кіно-, аудіо-, відеопродукцію, яка містить порнографію або пропагує культ насилля та жорстокості.
Аудіо-, радіо-, кіно-, відеопродукція сексуального характеру, з елементами еротики, насилля і жорстокості підлягає оцінці Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі.
Розповсюдження теле-, радіо- аудіо- і відеопродукції сексуального чи еротичного характеру спеціалізованим засобом масової інформації можливе лише за умови спеціальної обробки сигналу. Організація, яка транслює відповідні програми повинна блокувати передачу кодованого сигналу таким чином, щоб прийом сигналу став неможливим без пристрою декодування.
Трансляція теле- відео- і радіопрограм, що містять елементи еротики допускається з 24 годин до 4 годин, якщо інше скорочення часу трансляції не передбачено органами місцевого самоврядування.
Перед трансляцією теле- і радіопрограм сексуального чи еротичного характеру обов’язково має бути зроблено звукове чи текстове повідомлення про характер програми і заборону перегляду чи прослуховування її неповнолітніми.
Час публічного показу, публічного сповіщення фільмів еротичного чи сексуального характеру щодо яких встановлені певні обмеження глядацької аудиторії, визначаються умовами їх демонстрування відповідно до затвердженого Кабінетом міністрів України “Положення про державне посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів”.
Продаж або прокат населенню продукції електронних засобів масової інформації сексуального характеру, продукції, що містить елементи еротики, насилля та жорстокості, а також аудіо-, відеокасет з записами сексуального чи еротичного характеру дозволяється за наявності позитивного висновку Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі на кожен вид такої продукції, ліцензії та інших необхідних документів визначених чинним законодавством.
Кінотеатри, відеосалони, відеозали мають право публічної демонстрації кіно-, аудіо-, відеопродукції сексуального чи еротичного характеру лише за наявності позитивного висновку Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі, ліцензії та інших необхідних документів визначених чинним законодавством.
Адміністрація організації, що публічно демонструє кіно-, аудіо-, відеопродукцію еротичного чи сексуального характеру, зобов’язана вказувати на афіші чи програмі передач категорію прокату відповідної продукції.
У випадку порушення положень цієї статті ліцензії теле- чи радіокомпаній, а також організацій, що розповсюджують чи публічно демонструють кіно-, аудіо-, відеопродукції сексуального чи еротичного характеру, скасовується у встановленому чинним законодавством порядку.
Стаття 11. Умови продажу і розповсюдження друкованої продукції сексуального чи еротичного характеру.
Продаж і розповсюдження друкованої продукції або поліграфії сексуального чи еротичного характеру дозволяється лише за наявності позитивного висновку Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі і в спеціально відведених місцях.
Реалізація сексуальної чи еротичної друкованої продукції, поліграфії або друкованої продукції засобів масової інформації сексуального чи еротичного характеру, що не зареєстрована у відповідності до Закону України “Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні” забороняється.
Розповсюдження друкованої продукції або поліграфії еротичного чи сексуального характеру поштою дозволяється лише в непрозорій герметичній упаковці, а продаж еротичних друкованих видань - в герметичній упаковці. На обкладинці забороняється детальне зображення статевих органів.
Розповсюдження друкованої продукції, поліграфії та друкованої продукції засобів масової інформації еротичного чи сексуального характеру без належних вихідних даних, а також індивідуальними розповсюджувачами забороняється.
Демонстрація і (або) реклама друкованої продукції, поліграфії чи друкованої продукції засобів масової інформації еротичного чи сексуального характеру у вікнах, вітринах й інших місцях загального огляду забороняється.
Залучення до продажу друкованої продукції та друкованої продукції спеціалізованих засобів масової інформації неповнолітніх, а також продаж (ознайомлення) особам, які не досягли 16, а в окремих випадках 18 років, продукції сексуального та еротичного характеру забороняється.
У випадку порушення положень цієї статті, а також при відсутності права займатися видавничою діяльністю, друкована продукція або поліграфія відповідного характеру вилучається із продажу уповноваженими органами державної влади у порядку передбаченому чинним законодавством.

Стаття 12. Порядок організації та проведення видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру.
Проведення видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру фізичними та юридичними особами дозволяється лише за наявності позитивного висновку Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі і в спеціально відведених місцях при дотриманні необхідних санітарних й гігієнічних норм, передбачених чинним законодавством.
Під час проведення видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру забороняється демонстрація порнографії, пропаганда насилля чи жорстокості.
Під час проведення видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру забороняється здійснення сексуальних актів чи контактів.
Стаття 13. Рекламна діяльність та її особливості при реалізації продукції сексуального чи еротичного характеру.
Рекламна діяльності з обігу продукції, послуг і видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру, а також реклама діяльності рекламодавця та розповсюджувача реклами дозволяється лише за наявності спеціального дозволу (ліцензії), отримання якої необхідно передувати етапу її виробництва і розповсюдження.
Використання в рекламі текстової, візуальної чи звукової інформації, що здатна спричинити шкоду моральному здоров’ю населення в засобах масової інформації забороняється.
Реклама будь-якої продукції, товарів і послуг, що містить тексти і (або) зображення сексуального чи еротичного характеру, дозволяється лише в спеціалізованих засобах масової інформації.
Реклама продукції сексуального чи еротичного характеру, що не містить зображень і текстів сексуального характеру допускається без будь-яких обмежень. Порядок виробництва і розповсюдження реклами продукції сексуального чи еротичного характеру визначається чинним законодавством.
Зовнішня реклама (відкриті вітрини, щити на будинках, вулицях тощо), що містить тексти і (або) зображення сексуального чи еротичного характеру забороняється.
Реклама продукції сексуального чи еротичного характеру та реклама про самого рекламодавця забороняється, якщо його діяльність, згідно положень цього Закону, потребує спеціального дозволу, але відповідної ліцензії немає.
Реклама продукції сексуального чи еротичного характеру іноземною мовою повинна містити переклад мовою більшості населення країни.

Стаття 14. Захист неповнолітніх від негативного впливу продукції сексуального чи еротичного характеру.
З метою захисту морального та фізичного життя неповнолітніх забороняється:
- втягнення неповнолітніх у діяльність з виробництва й обігу продукції сексуального чи еротичного характеру, порнографічних матеріалів, наданні послуг, а також організації й проведення видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру;
- розповсюдження продукції сексуального чи еротичного характеру, порнографічних матеріалів, надання послуг і проведення видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру серед неповнолітніх;
- використання образів неповнолітніх у будь-якій формі в продукції сексуального чи еротичного характеру і проведенні видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру.
Стаття 15. Нагляд і контроль у сфері захисту суспільної моралі.
Державний нагляд за додержанням вимог цього Закону та чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі в межах своєї компетенції здійснюють Міністерство культури і мистецтв України, Міністерство охорони здоров'я України, Міністерство юстиції України, Міністерство освіти України, Міністерство внутрішніх справ України, Генеральна прокуратура України, Державна митна служба України, Державний комітет телебачення і радіомовлення України, Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення, Національна експертна комісія з питань захисту суспільної моралі .
Контроль за наявністю ліцензії у суб'єктів господарювання, дотримання ними ліцензійних умов здійснюють спеціально уповноважений орган, що видав відповідну ліцензію, правоохоронні органи та інші органи виконавчої влади в межах своїх повноважень шляхом проведення планових та позапланових перевірок.
Орган, що здійснює перевірку, за її результатами складає протокол (акт) із зазначенням виявлених порушень чинного законодавства і виносить рішення, в якому зобов’язує суб’єкт господарювання усунути порушення у сфері захисту суспільної моралі чи ліцензування.
Державні контролюючі органи та органи місцевого самоврядування у разі виявлення порушень ліцензійних умов зобов'язані повідомити про ці порушення орган ліцензування.
Спеціально уповноважених орган, що видав відповідну ліцензію має право контролювати дотримання вимог цього Закону та чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі, дотримання суб’єктами господарювання ліцензійних умов, а за результатами такої перевірки виносити попередження, застосовувати штрафні санкції, призупинять чи анулювати ліцензію, передавати справи про порушення у цій сфері на розгляд прокуратури та суду.

РОЗДІЛ ІІІ
ПОВНОВАЖЕННЯ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ
У СФЕРІ ЗАХИСТУ СУСПІЛЬНОЇ МОРАЛІ
Стаття 16. Повноваження органів державної влади України у сфері захисту суспільної моралі та обігу продукції і видовищних заходів сексуального характеру а також продукції, що містять пропаганду культу насильства і жорстокості і порнографії.
Верховна Рада України і Президент України визначають державну політику в сфері захисту суспільної моралі та обігу продукції і видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру, а також продукції, що містить пропаганду культу насильства, жорстокості і порнографії, законодавчі основи її реалізації та гарантії правового захисту працівників цієї сфери.
Кабінет Міністрів України забезпечує реалізацію державної політики у сфері захисту суспільної моралі й обігу продукції і видовищних заходів сексуального характеру, а також продукції, що містить пропаганду культу насильства, жорстокості і порнографії, координує і контролює діяльність міністерств та інших центральних органів державної виконавчої влади у цій сфері.
Стаття 17. Статус Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі .
З метою реалізації та додержання вимог чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі, обігу продукції і видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру, експертизи продукції, що містить пропаганду культу насильства, жорстокості і порнографії створюється Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі (далі – Національна Комісія).
Національна Комісія є постійним позавідомчим державним експертним і контролюючим органом, який діє відповідно до цього Закону та чинного законодавства України і є відповідальним за утвердження здорового способу життя, належного стану моральності суспільства, здійснює експертизу продукції сексуального чи еротичного характеру, продукції, що містить культ насилля і жорстокості, контролює її обіг та організацію і проведення видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру.
Національна Комісія має свої територіальні відділення в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Рішення Національної Комісії, прийняті в межах її повноважень, є обов’язковими для розгляду центральними і місцевими органами влади, засобами масової інформації всіх форм власності, а також фізичними та юридичними особами.
Національна Комісія має право залучати державні органи та їх представників, а також на договірних умовах окремих спеціалістів для надання й аналізу інформації у сфері захисту суспільної моралі.
Фінансування Національної Комісії здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Стаття 18. Організаційні засади діяльності Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі.
Національна Комісія діє на постійній основі і формується з провідних діячів культури, мистецтва, науки і освіти, авторитетних психіатрів, сексопатологів, мистецтвознавців, фахівців у галузі інформації та інших, які рекомендуються для участі в роботі Національної Комісії установами і організаціями, в яких вони працюють.
Чисельність і персональний склад Національної Комісії та положення про неї затверджується Кабінетом Міністрів України. Термін повноважень членів Ради 5 років.
Члени Національної Комісії не мають права займатися будь-якою діяльністю, крім викладацької, наукової чи творчої роботи, не можуть бути засновниками (співзасновниками) чи мати фінансову зацікавленість в жодному засобі масової інформації чи телерадіокомпанії.
Члени Національної Комісії обирають зі свого складу Голову комісії, першого заступника та заступників Голови. Голова та його заступники працюють в Національної Комісії на професійній основі, решта членів комісії – на громадських засадах.
Стаття 19. Компетенція Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі.
До обов’язків Національної Комісії належить:
розробка засад державної політики у сфері захисту суспільної моралі, умов обігу продукції сексуального чи еротичного характеру та регулювання відповідних відносин;
аналіз процесів і тенденцій, що відбуваються у сфері захисту суспільної моралі,
аналіз теле-, радіо-, відеопродукції, репертуару кінотеатрів, кіно-, відеоустановок, відеозалів, друкованої продукції засобів масової інформації, а також видовищних заходів стосовно їх відповідності вимогам чинного законодавства щодо захисту суспільної моралі;
надання експертних висновків щодо наявності у друкованій продукції, кіно-, аудіо-, відеопродукції елементів порнографії, культу насилля і жорстокості та визначення категорії такої продукції;
контроль за дотриманням чинного законодавства України у сфері захисту суспільної моралі;
попередження розповсюдження та заборона демонстрації фільмів, програм, інформаційних матеріалів, видовищних заходів тощо, які завдають шкоди моральності суспільства;
консультативна допомога органам державної влади і місцевого самоврядування, установам і організаціям всіх форм власності, фізичним і юридичним особам з питань державного регулювання і контролю за обігом продукції і видовищних заходів сексуального характеру;
створення бази даних (каталогу) всіх видів продукції сексуального чи еротичного характеру і продукції, що містить елементи еротики, насилля і жорстокості, архіву та бібліотеки відповідних матеріалів;
моніторинг практики застосування законодавства з питань захисту суспільної моралі, розробка пропозицій щодо його вдосконалення;
організація та проведення науково-практичних конференцій, семінарів з актуальних питань утвердження моральності у суспільстві, встановлення міжнародних зв’язків та вивчення досвіду роботи відповідних зарубіжних органів;
розгляд скарг громадян про порушення вимог законодавства у сфері захисту суспільної моралі та вжиття належних заходів реагування відповідно до своїх повноважень.
Національна Комісія має право:
отримувати від усіх органів державної влади і місцевого самоврядування, засобів масової інформації документи щодо їх діяльності з питань визначених цим Законом;
отримувати копії фільмів, аудіо-, відеозаписи теле- і радіопрограм, продукцію друкованих засобів масової інформації, необхідних для виконання своїх завдань та проведення експертизи.
проводити у межах своєї компетенції перевірки діяльності засобів масової інформації, установ і організацій всіх форм власності, що займаються діяльністю з обігу продукції і видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру, а також продукції, що містить елементи насилля і жорстокості;
викликати на свої засідання представників теле-, радіокомпаній, демонстраторів відеофільмів, редакторів друкованих засобів масової інформації, організаторів видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру для отримання інформації з питань їхньої діяльності;
вносити в установленому порядку пропозиції щодо недопущення показу фільмів, програм та опублікування матеріалів, які завдають шкоди моральності суспільства;
вносити в установленому порядку пропозиції стосовно притягнення засобів масової інформації та їх керівників, які порушують законодавство у сфері захисту суспільної моралі, до передбаченої Законом відповідальності.
анулювати чи призупинять дію ліцензії на діяльність з обігу продукції і видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру, за умови виявлення порушень цього Закону.
Стаття 20. Порядок проведення експертизи продукції й видовищних заходів сексуального, еротичного характеру та продукції, що містить елементи насильства, жорстокості і порнографії.
Метою експертизи продукції і видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру та продукції, що містить елементи насильства, жорстокості і порнографії є підготовка висновків про відповідність такої продукції чинному законодавству про захист суспільної моралі й можливість її обігу на території України.
Ініціювати експертизу, крім самої Національної Комісії, мають право державні й громадські організації, фізичні та юридичні особи, виробники і розповсюджувачі предметів і продукції, що звернулися до Національної Комісії з офіційним зверненням.
Для експертної оцінки й одержання висновку щодо відповідності продукції або діяльності вимогам чинного законодавства до Національної Комісії, подається заява, предмети і (або) продукція сексуального, еротичного характеру чи продукція, що містить елементи насилля та жорстокості, а також платіжне доручення про оплату проведення експертизи.
Національна Комісія в місячний термін розглядає заяву і проводить експертизу продукції, приймає відповідне рішення і не пізніше як у десятиденний термін письмово повідомляє про нього заявникам.
Перевищення встановленого цим законом терміну прийняття рішення щодо експертної оцінки відповідної продукції може бути оскаржено в суд у порядку, передбаченому цивільним процесуальним законодавством України.
Документи та матеріали, що подані для експертної оцінки реєструються, оформлюють резолюцією Національної Комісії і передається експерту (експертам) комісії для оцінки.
Рішення приймається більшістю голосів. Воно має чинність за умови присутності на засіданні більшості членів Національної Комісії. Рішення оформлюється протоколом засідання Національної Комісії, який затверджує її Голова.
Інформація про роботу Національної Комісії та експертні висновки щодо відповідної продукції надається зацікавленим державним органам, установам і організаціям, а також висвітлюються засобами масової інформації.
Стаття 21. Участь у міжнародному інформаційному обміні
Міжнародний обмін інформацією здійснюється в порядку, встановленому цим Законом, іншими законодавчими та нормативними правовими актами України, її міжнародними угодами.
Стаття 22. Відповідальність за порушення законодавства про захист суспільної моралі.
Порушення норм законодавства України про захист суспільної моралі, ліцензійних умов обігу продукції, порядку проведення видовищних заходів сексуального характеру та розповсюдження продукції, яка містить пропаганду культу насильства, жорстокості і порнографії тягне за собою цивільно-правову, дисциплінарну, адміністративну та кримінальну відповідальність згідно з чинним законодавством України.
Дії посадових осіб органів державної влади, місцевого самоврядування, засобів масової інформації, юридичних і фізичних осіб, що порушують норми цього Закону, можуть бути оскаржені в судовому порядку.
РОЗДІЛ ІV
ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Закон України “Про державне регулювання обігу продукції, що негативно впливає на суспільну мораль” набирає чинності з дня його опублікування.
2. У тримісячний термін всі закони та нормативно-правові акти Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади приводяться у відповідність з положеннями цього Закону.
3. До приведення законодавства у відповідність із цим Законом закони та інші нормативно-правові акти застосовуються у частині, що не суперечить цьому Закону.
4. Кабінету Міністрів України у шестимісячний термін з дня опублікування Закону підготувати та затвердити нормативно-правові акти, положення й кошториси Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі.


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".