МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Як зняти Кучму через легальні конституційні механізми. До уваги депутатів та юристів та ФНП.

04/20/2001 | сергій
АХІЛЕСОВА П’ЯТА КУЧМИ

Смерть Кощея – в яйці.
За мотивами народних
казок.


Ех, яким безсмертним був
Кощей! Ну ніхто не міг
його перемогти, ніяка
напасть
не брала. А він
користався цим “на всю
катушку”. Та була у
нього смерть, і
була вона в голці, а
голка – в яйці, а
яйце... одним словом
мало хто знав про
ту смерть, а Кощей видно
і не здогадувався, бо
інакше заховав би її ще
краще,
день і ніч би стеріг.

Ніхто не сумнівається,
що Леонід Данилович,
будучі Президентом
України,
наробив помилок. Мало
хто сумнівається в
серці, що Кучма вчиняв і
злочини. Та
мало хто ще усвідомив,
що він вчинив такий
злочин, який стане його
фатальною
помилкою. “Сумничал не в
тему – получилось
глупо”. Поставив пастку
сам на
себе.

Мова про закони,
прийняті Верховною Радою
та не підписані
Президентом в
конституційний строк.
Прийнято дивитись на це
як на хитрість з боку
Кучми, як
на недосконалість
Конституції, як на
додатковий привід для
безрезультатних
протестів проти Леоніда
Даниловича. Ми ж
спробуємо поглянути на
це більш
конструктивно – як на
злочин.

1. Юридичні
передумови.

Конституція України.
Стаття 94.
Закон підписує Голова
Верховної Ради України і
невідкладно направляє
його
Президентові України.

Президент України
протягом п'ятнадцяти
днів після отримання
закону підписує
його, беручи до
виконання, та офіційно
оприлюднює його або
повертає закон зі
своїми вмотивованими і
сформульованими
пропозиціями до
Верховної Ради України
для повторного розгляду.

У разі якщо Президент
України протягом
встановленого строку не
повернув закон
для повторного розгляду,
закон вважається
схваленим Президентом
України і має
бути підписаний та
офіційно оприлюднений.

Якщо під час повторного
розгляду закон буде
знову прийнятий
Верховною Радою
України не менш як двома
третинами від її
конституційного складу,
Президент
України зобов'язаний
його підписати та
офіційно оприлюднити
протягом десяти
днів.

Закон набирає чинності
через десять днів з дня
його офіційного
оприлюднення,
якщо інше не передбачено
самим законом, але не
раніше дня його
опублікування.


Як бачите, є в
Конституції певна
недосконалість: пишучі,
що Президент “має” та
“зобов’язаний” щось
зробити, вона нічого не
говорить, як це може
бути enforced
(здійснене), якщо
Президент не хоче або не
може цього зробити. Не
написано,
наприклад, що Голова СБУ
в останню хвилину
відведеного строку
заламує
Президенту ліву руку і
змушує розписатися
правою. Не сказано, що
депутати всим
складом приходять бити
Президента ногами по
печінці, аж поки той не
підпише,
або не стане нездатним
виконувати обов’язки за
станом здоров’я.

2. Фактаж.

От пан Кучма цим і
користується. Ігнорує
закони, особливо ті, що
йому дуже
неприємні та небезпечні.
І думає, що він дуже
умний та безнаказаний.
Видно й
інші теж так думають, бо
інакше звідки б бралися
такі принизливі
документи як
цей (довга цитата):





П О С Т А Н О В А

ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

Про Закон
України "Про тимчасові
слідчі та
спеціальні
комісії Верховної Ради
України"


Верховна Рада
України 21 грудня
2000 року прийняла
після
повторного розгляду
Закон України "Про
тимчасові слідчі та
спеціальні комісії
Верховної Ради України",
частково врахувавши
пропозиції Президента
України.

Закон було
надіслано на підпис
Президента України і
згідно з
виданою розпискою його
одержано в Адміністрації
Президента України
31 грудня 2000 року о 9
годині 40 хвилин. Проте
лише 23 січня 2001
року Президент України
повернув Закон до
Верховної Ради України
для повторного розгляду.

Оскільки протягом
встановленого
п'ятнадцятиденного
строку
Закон не було
повернуто для повторного
розгляду, відповідно до
частини третьої статті
94 Конституції України
слід
вважати його таким, що
схвалений Президентом
України.

Керуючись частинами
другою і третьою
статті 94 Конституції
України, а також
рішенням Конституційного
Суду України від 7 липня
1998 року N 11-рп/98
у справі за
конституційним
поданням Президента
України щодо
офіційного тлумачення
частин
другої і третьої статті
84 та частин другої і
четвертої статті 94
Конституції України
(справа щодо порядку
голосування та
повторного
розгляду законів
Верховною Радою
України), Верховна Рада
України
п о с т а н о в л я є:

Звернутися до
Президента України з
пропозицією підписати
та
офіційно оприлюднити
Закон України "Про
тимчасові слідчі та
спеціальні комісії
Верховної Ради
України", прийнятий
Верховною
Радою України 21 грудня
2000 року.


Голова Верховної Ради
України
І.ПЛЮЩ

м. Київ, 8 лютого 2001
року
N 2262-III



Отже Кучма торжествує:
Конституцію порушує, а
зробити нічого не
можуть;
визнано Закон таким, що
схвалений Президентом, а
в дію ввести не можуть,
пропозиції лише пишуть.
Знаємо, де він бачив всі
ці пропозиції.

3. Наслідки.

Чи такий вже Кучма й
безкарний ? Де ж його
“смерть” ?
Хто з порушенням прийшов
– той за порушення й
піде.
Давайте проаналізуємо
правові наслідки таких
не підписань та їх
практичне
використання.
Ø Кучма
відверто й безсумнівно
порушив частини 3 та 4
статті 94
Конституції
Ø Відтак,
він привласнив собі
право безстрокового
відкладення введення
в дію конституційно
принятих законів
України, яке не надане
йому Конституцію
Ø Відтак,
він перевищив свої
повноваження та вчинив
зловживання владою
наданою Президенту
Ø А також,
порушив баланс
конституційного
розподілу влади, а
значить
узурпував право на
визначення і зміну
конституційного ладу,
яке належить
виключно народові
України
Ø Тобто,
зазіхнув на
конституційний лад

Весь список є легко
доказуваним аж до його
очевидності. Саме таких
наслідків і
досягав Кучма
непідписуючі закони. Ці
наслідки складають дуже
тяжкий злочин і
повинні привести до
імпічменту Президента.
Дуже важливу роль тут
повинен відіграти
Конституційний Суд як
єдиний орган, що
тлумачить Конституцію.
По-перше, вкрай
необхідне трактування
неможливої
конституційно, але
існуючої де-факто,
ситуації в якій ми
опинились. Суд
повинен сказати, що
стається з Законом, якщо
він і не повернутий, і
не
підписаний, і термін уже
вийшов. Повторю частину
2 статті 94:

У разі якщо Президент
України протягом
встановленого строку не
повернув закон
для повторного розгляду,
закон вважається
схваленим Президентом
України і має
бути підписаний та
офіційно оприлюднений.

Стаття залишає широке
поле для трактувань: не
уточнено хто має
підписати
закон, що є підписом (чи
це обов’язково чорнилом
на папері, чи достатньо
просто сказати та
вважати його
“підписаним”), не
сказано хто оприлюднює
закон). Логічним
здається, що закон не
може просто “зависнути”,
такий стан для
нього не передбачений.
Таким чином, КС своїм
трактуванням може дати
механізм
введеня в дію законів,
які “заблокував” Кучма.
Окрема частина запиту до
КС
може стосуватись
законів, які вже є в
антиконституційному
стані; КС може
визнати їх такими, що
вже діють.
Звічайно, КС може
спробувати “зіграти в
нейтралітет”: в цій
статті толкувати
більше нічого; якщо
Президент порушив
Конституцію, то робіть
йому імпічмент.
Тому запит до КС повинен
містити спеціальну
частину щодо
конституційних
законів та законів, які
уможливлюють та
регулюють процес
імпічменту.

Здається, що юридично –
ця справа безпрограшна.
Кучмі викрутитись буде
важко.

Багато хто подумає, що
це все далеке від життя
та народу. Що ми
залишаємо
поза увагою ще багато
злочинів, в яких
підозрюється нинішній
Президент. Але ж,
як знаєте, і відомого
гангстера Аль-Капоне
посадили не за вбивства,
розбої,
контрабанду, підкупи і
т. ін., а за
приховування від
податків, тобто те, що
юридично можно було
чітко довести, що можна
було зробити майже через
одну
паперову роботу. Я
думаю, і ми маємо змогу
елегатно і надійно
прибрати Кучму
від влади. А потім при
новій, сподіваюсь більш
чесній і сумлінній
владі, можна
провести слідства і за
іншими фактами, а потім
і “народний суд” ((с)
Кравченко).
Все, що потрібно зараз –
це звернення
депутатів-антикучмістів
до КС,
ініціювання імпічменту в
ВР, створення слідчої
комісії ВР. Реакція
Кучми
покаже, наскільки
близькі ми до “яйця”.

19/04/2001
Андрій Гапон.





____________________________________________________________________
Get free email and a
permanent address at
http://www.netaddress.com/?N=1

Відповіді

  • 2001.04.20 | Гура

    Згоден. Мабудь це найбільш правильна тактика.

    Згоден. Мабудь це найбільш правильна тактика.
    Доречі, я не зрозумів - хто написав цей постінг? Сергій чи Андрій Гапон?

    Взагалі, в майбутньому нам потрібно буде позбавитися таких юридичних казусів, які нам залишилися з радянськіх часів. Потрібно, щоб був надійний механізм :

    1) відкликання депутата, якщо він порушив закон або діє всупереч своїм обіцянкам;

    2) ініціювання процеса імпічмента Президенту України в аналогічних випадках (можливо 3/4 - це забагато)

    3) контроля за діяльністю депутатів та Президента.
  • 2001.04.21 | Ukrman

    Президента - по яйцям! Оригінально!

    Дуже технічно і просто! Підтримую обома руками!
    Яка буде реакція депутатів? Вони зараз захоплені боротьбою за розподіл влади. Мені, навіть, здалося, що у них дещо зменшився інтерес до фігури Кучми. Чи не є це свідченням того, що розподіл (чи захоплення) влади вже відбувся? Про це свідчать, також, поведінка Медведчука, Тигипка, та ін.
    Дуже важливо те, що сказав вище Гура:

    "...Потрібно, щоб був надійний механізм :
    ........................................................................
    3) контроля за діяльністю депутатів та Президента..."

    Я доповнив би список з урахуванням усіх бюрократичних структур та посад, від діяльності, а особливо БЕЗДІЯЛЬНОСТІ яких залежать долі громадян та України. Бо ми вже неодноразово були свідками того, як гальмуються рішення по дуже важливим питанням, і ніхто за це не відповідає...

    Це буде зробити легше, коли вдасться основне: скинути Гальмо Конституції та Демократії, та тих, хто його тримає на троні!


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".