Інтернет-марафон "Напередодні виборів".
02/11/2002 | Максим’як
ПРОТОКОЛ
До прес-конференції на тему: Інтернет-марафон "Напередодні виборів". Лідери «НАШОЇ УКРАЇНИ» зустрінуться у Києві з донецькими журналістами.,
яка пройшла: 2002-02-08 09:00
1. Олександр Стоян
2. Юрій Павленко, Володимир Цибулько
3. Віктор Ющенко
4. Прес-секретар Комітету виборців України Олександр Черненко.
Джерело:UNIAN
До прес-конференції на тему: Інтернет-марафон "Напередодні виборів". Лідери «НАШОЇ УКРАЇНИ» зустрінуться у Києві з донецькими журналістами.,
яка пройшла: 2002-02-08 09:00
1. Олександр Стоян
2. Юрій Павленко, Володимир Цибулько
3. Віктор Ющенко
4. Прес-секретар Комітету виборців України Олександр Черненко.
Джерело:UNIAN
Відповіді
2002.02.11 | Максим’як
Олександр Стоян
[Стенограма] :: Відповіді на запитання журналістів та користувачів Інтернету Олександа СТОЯНА.
[Стенограма] :: Каким должен быть парламент - левым, правым, другим, чтобы мы наконец жили нормально?
[Олександр Стоян] :: Прежде всего, в парламент должны прийти люди честные, порядочные такие как Виктор Андреевич Ющенко, которые думают о людях, которые создадут нормальную законодательную базу, чтобы не пропустить коррупционеров и чтобы работало наше производство отечественное производство, причем не за деньги иностранные - у нас своих ресурсов хватает. Сккажем, у нас с столько хлеба, что нам некуда девать, этот год уже показал, надо просто умело рапорядиться всеми ресурсами... У нас нет проблем экономических и социальных, у нас есть проблема политическая, проблема власти. Когда в парламенте сегодня мы ставим вопрос об отставке того или другого, а левые, скажем, не голосуют. Почему? Не понятно. У нас даже в бильшости не было єдності, разбежалась, так скажите пожалуйста как может Украина продвигаться вперед, если Лебедь, Рак и Щука тянут. Пусть, скажем, левые возьмут власть в руки и проводят свою политику, посмотрим что будет. Но отвечайте за свои действия. Или отдайте правоцентристам, правым демократам, которые возьмут и сделают чтобы продвигались их планы и развивалась наша экономика. Не может быть перетягивания. А у нас пока сюда - туда, сюда – туда. Результат знаем.
[Стенограма] :: Харківські профспілки, як відомо, обурюються вашим приєднанням до Ющенка. Що за цим все таки стоїть: робота Банкової, яка попрацювала з хлоцями, чи принципова, нехай навіть невірна, позиція харків`ян?
[Олександр Стоян] :: Не тільки харківські, а й деякі інші організації не дуже, як кажуть, схвально сприйняли те, що відбулося. І по різним причинам. Наприклад, не сприйняли це профспілки Донеччини, тому що Василь Хара є в списку партії комуністів, і їм хотілось би, щоб профспілки підтримали саме фракцію комуністів. У нас різні члени профспілок мають різні політичні погляди і до різних партій по-різному ставляться. Тому ми дуже обережно, я маю на увазі Федерацію профспілок, ставимося до питань щодо підтримки того чи іншого блоку. У нас немає тут тиску на людей, і його не може бути. Що ж до харківської позиції, це не є думка харківських профспілок. Я про неї, про думку, знаю, я щойно мав розмову з представником Харкова. Це є думка функціонерів, моїх колег. Хороших функціонерів – членів президії. Це тиск, думаю не Банкової, у мене немає доказів, це тиск того червоного поясу, який є в Харкові. Тобто, йде політична боротьба, передвиборча боротьба, і це цілком зрозуміло. Але що мене радує – те що більшість простих людей підтримують мій вибір. Ні одного листа, ні одного звернення від простих людей не було що я зробив не правильно. Навпаки. Вже на сьогодні 10 організацій членських федерацій профспілок прийняли колегіальне рішення про підтримку блоку Ющенка. Я маю намір ближчим часом поїхати по східним регіонам: Донецьк, Луганськ, Харків, Дніпропетровськ і зустрічатись не тільки з профспілковими моїми колегами, а із простими людьми і ми побачимо справжнє ставлення до такого мого вибору.
[Дм.Кононенко] :: Г-н Стоян, скажите, если можно, откровенно, испытывали ли вы на себе давление относительно того, к кому вам с профсоюзами надлежит присоединиться на выборах? Ведь понятно, что профсоюзы суперлакомый кусок. И вот вы всегда такой ручной, такой управляемый, пошли к Ющенко... Не боитесь после этого за себя, за семью?
[Олександр Стоян] :: Если бы Стоян был ручным управляемым, я был бы в блоке “За единую Украину”. Я в блоке Виктора Ющенко и этим все сказано.
[Стенограма] :: Пане Олександре, чи могли б ви сказати, які реально сили обєднує в собі ваша федерація, тобто скільки голосів потенційно ви можете принести блоку Ющенка на виборах. І відповідно, якщо можна,яку цифру голосів можуть дати профспілки незалежні, різні там НПГУ?
[Олександр Стоян] :: Я не буду говорити про профспілки незалежні, це було б некоректно. Навіть не мав би права говорити, скільки наші профспілки принесуть. Але виходячи з того, що вже 10 організацій заявило щодо підтримки, за цими десятьма організаціями вже стоїть понад 2 млн. людей. Звичайно, це не означає, що всі вони будуть голосувати. По-друге – ми ще не проводили зовсім ніякої агітаційної роботи. Я щойно зустрічався з ... з членськими організаціями і якусь давати цифру дуже важко. Але прогнозуючи можно сказати, якщо ми кажемо, що нас 15 мільйонів, але при цьому різні організації будуть підтримувати різні блоки чи нікого не будуть підтримувати, то реально ми можемо розраховувати на профспілкову аудиторію десь 2,5-3 млн. чоловік. Це може бути реально. Більше-менше це покаже передвиборча агітація і те, наскільки позиція блоку "Наша Україна” відповідає думкам та позиціям, які хвилюють кожну просту людину.
[Стенограма] :: Кожен погодиться, що коли до національної і державної ідеї, яка стоїть за Ющенком, додається соціальная ідея, яка стоїть за профспілками, це надзвичайно цінне поєднання... Але чи підуть з вами люди, чи згодні вони, що йти їм треба саме з Ющенком?
[Олександр Стоян] :: Ви дуже чітко підмітили, що добре, коли до державної ідеї додається ще соціальна ідея, соціальний захист. Саме ця позиція важлива в програмі, саме тому ми разом. Я думаю, ця ідея соціальна відповідає духу і тій роботі, яку проводять профспілки. Але ми не тішимося ілюзіями, що сказав Стоян, і всі підуть сліпо за ним. Кожна організація - центральна, обласна має свій статут, і вони цим статутом захищені, вони не обов`язково повинні виконувати те, що скаже Стоян. Якщо ідеологічно вони будуть проти, це їх право. Але те, що лідер Федерації профспілок вчинив саме так, мабуть дасть можливість задуматися первинним організаціям при виборі позиції. Не забувайте, іде сьогодні шалений тиск на обласні ради профспілок, менше на центральні комітети, з боку певних політичних сил, певних політичних партій. Підтримуйте саме цю партію, або саме той блок, або саме ту особистість. І я буду радий, коли своїм вибором, своєю позицією допоможу зробити вибір іншим людям.
[Стенограма] :: Якою, за вашими прогнозами, на виборах буде роль осціальної ідеї?І ще одне: чому ви обрали саме блок Ющенка?
[Олександр Стоян] :: Я зараз не хотів би аналізувати програми партій, або їх передвиборчі блоки. Однозначно хочу сказати, що ви не найдете ні однієї передвиборної платформи, або програми політичної партії, де б не декларувався соціальний захист. Якщо політична сила, політична партія не буде ставити питання соціальні, то вона просто не буде підтримана. Відносно розгляду, мова йде мабуть чи я особисто розглядав. Щодо другого питання. Я не розглядав свою участь в інших політичних партіях або блоках. З самого початку, коли почав створюватись блок Віктора Ющенка, я проводив роботу серед своєї організації про це скажу відверто щодо підтримки цієї особистості. А рішення про входження в список, коли мені запропонували, було прийняте в останні дні, тому що я мав намір іти по мажоритарному округу. Хочу сказати там у мене проблем не було б, тому що до того, поки я не дав згоду бути в списку, на моєму окрузі жоден претендент не був висунутий - бо я йшов третій раз, у мене були сильні позиції, люди були за мене. Прийняв це рішення виходячи з тих міркувань, які я вже раніше сказав. Я хочу особисто підтримати цю особистість, цю людину, з якою я пов`язую майбутнє України – Віктора Андрійовича Ющенка.
[Стенограма] :: Олександре Миколайовичу, який рівень мініальної зарплати та прожиткового мінімуму ви відстоюватимете, коли облаштуєтесь у парламенті?
[Олександр Стоян] :: Щодо розміру мінімальної заробітної плати уряд зобов’язаний подавати на затвердження парламенту новий розмір мінімальної заробітної плати, таким чином удалося поміняти рівень мінімальної плати з 15 до 118 - 2001 р. Мінімальний рівень заробітної плати має складати хоча б не менше 50% прожиткового рівня. Тому що ставити 100-ий відсотковий мінімум це неможливо - заробітна плата 70% працюючих в Україні не відповідає цьому прожитковому мінімуму. Уряд пропонував 140 гривень з 1-го січня, 165 гривень - з 1 лютого. Чому ми наполягали на зміні мінімального рівня заробітної плати? В 2001 р. Президент України в посланні до парламенту вперше визнав, що одним із "надбань" нашої держави за 10 років. є те, що в Україні створилася така категорія як бідні. Тобто, 24, 2 % населення - бідні. Яка ж межа бідності, який поріг бідності? Було визначено критерій - 176 гривень сукупний дохід на одну людину. Якщо нижче - то це бідна людина, якщо 120 гривень - то це крайнє бідна людина. Наша позиція залишається незмінною - мінімальна заробітна плата - на рівні прожиткового мінімуму - 365 гривнень. Пенсії повинні поетапно також наближуватися до прожиткового мінімуму, бо прожитковий мінімум - це ті гарантії, які даються з боку держави і інші соціальні виплати мають бути на цьому рівні.
[Стенограма] :: Вы присоединились к блоку Ющенка. А поддерживали ли профсоюзы действия правительства Ющенко в свое время?
[Олександр Стоян] :: Поддерживали, но не с политических позиций. А с позиций социальной защиты. Мы, Федерация профсоюзов Украины, с правительством подписали генеральное соглашение - оно было очень конкретным, там впервые поднимались вопросы производства, вопросы погашения задолженности и в бюджетной сфере, и повышения уровня оплаты труда, и по пенсиям. Практически мы выполнили это соглашение. Вот почему, когда возник вопрос отставки правительства Ющенко состоялось заседание президиума ФП Украины - все абсолютным большинством приняли заявление о поддержке правительства В. Ющенко, и уполномочили меня как председателя федерации выступить в парламенте в защиту правительства. В день, когда решался вопрос об отствке В.Ющенко, члены профсоюзов пикетировали в защиту правительства. А что Ющенко предложил мне быть 2-м в списке, это почетно - это говорит во-превых об авторитете нашей организации и о том, что блок не просто декларирует решение социальных
вопросов - а о его реальных намерениях и делах.
[Стенограма] :: А чому ви не приєдналися. Скажімо, до комуністів. Адже вони нібито люблять та підтримують профспілки...
[Олександр Стоян] :: Чому ми не з комуністами? Начебно об’ективно комуністи дійсно в своїх програмах роблять наголос на захисті соціальних інтресів. Але давайте подивимося, чи були рівноправні партнерські відносини між комуністичною партыєю і профсоюзами. Ні. Пригадаємо Леніна, його тезу - профспілки - привідний пас від партії до трудящих. Партія визначає політику і напрямок, а профспілки виконують. Вже в
цьому - профспілкам відводилася роль другорядної організації.
2002.02.11 | Максим’як
Юрій Павленко, Володимир Цибулько
[Стенограма] :: На запитання журналістів та користувачів Інтернету відповідає лідер Молодіжної партії Юрій ПАВЛЕНКО[Юрій Павленко] :: Я радий бути сьогодні бути тут присутній, спілкуватися з Вами. Поговоримо про наболіле. На першому етапі формування виборчих блоків дуже активно використовувався такий момент як клонування. Блок Віктора Ющенка теж потрапив під цю технологію і окремі сили намагалися створити так званий блок “За Ющенка”. Тобто згідно рішення міжпартійного з’їзду чотирьох партій, куди увійшли партії “Єдина родина”, Чорнобильська партія, Партія вільних селян і підприємців, а також Слов’янська партія було проголошено те, що створюється блок “За Ющенко”, лідером якого обрали пана Ржавського. Цей блок відрито говорив про те, що вони підтримують ідеї, ідеології блока, власне не блока а Віктора Андрійовича, що вони будуть максимально його підтримувати, що вони будуть робити все можливе для того, щоб потім об’єднатися і що вони ніяким чином не забирають його електорат. Перше, що спадає на думку звичайно це була справа аморальна, скажімо, на точку зору Молодіжної партії. Це був прямий обман, на який пішли ці партії для того щоб зберегти своє політичне майбутнє, але я просто скажу приємно те, що Центральна виборча комісія 5 числа відмовила в реєстрації цього блока. Вона поступила правильно і законно. Більше того, це стало першим прецендентом в Україні коли особа, яка володіє ім’ям, яка працювала все своє життя на це ім’я, яка справді є людиною по рейтингу номер один, змогла захистити це ім’я. Ми як молодіжна партія (власне трошки пізніше розкажу, звідки ми взялися і чому ми з’явилися, і чому ми отримали скажімо 30 мандатів в виборчому списку блоку Віктора Ющенка “Наша Україна", тому що дуже багато питань з цього приводу виникає), ми таку ситуацію передбачали ще в травні місяці коли тільки почався формуватися блок. Тому що все що є дороге і цінне його завжди будуть намагатися вкрасти. Те що ми власне і побачили в грудні-січні минулого і цього року. Тому я просто Вам покажу, що є рішення Шевченківського районного суду міста Києва, куди Віктором Андрійовичем Ющенком 28 січня була подана скарга на те, що Ржавський і власне міжпартійний з’їзд, який оголосив створення блока “За Ющенка” порушують його конституційні правав і конституційні правав громадян України вільно обирати і бути обраними і більше того, що Віктор Андрійович Ющенко є по-суті власником прізвища і імені Віктор Ющенко. Ющенків то багато, але в законі є чітке формулювання, де визначено така категорія як відомі особи в Україні, власне під яку і попадає дане ім’я Віктор Ющенко. Тому й було винесено судом рішення від 5 лютого 2002 року, згідно якого скаргу Ющенка Віктора Андрійовича вирішено задовольнити, визнавши недійсними рішення міжпартійного з’їзду данних чотирьох партій в частині назви блоку “За Ющенка”. Зазначене рішення не є перешкодою для цих чотирьох партій брати участь у виборах але без використання назви “За Ющенка”. Рішення оскарженню не підлягає. Я просто вам скажу, що був величезний тиск на суддю, на адвокатів, на людей, які займалися захистом данного імені. Я поки що не можу оприлюднити і назвати тих людей, які це робили. Зараз ми збираємо факти, тому що тиск відбувався до останньої хвилини прийняття рішення ЦВК, коли навіть це рішення було якимось чином забране з ЦВК. Там ще була війна навіть після того, як це рішення було. Я Вам скажу, що в противагу Ющенку працювали найвідоміші юристи в Україні. Поки що не буду називати їхні прізвища. Коли будуть конкретні факти і свідчення людей, які попали під цей тиск, ми назвемо ці імена. Але головне, рішення суду - прецендент обнадійливий і це просто говорить про те, що в наступних парламентських виборах подібних ситуацій вже не буде, тому що зараз нам вдалося показати, що законодавство України здатне захистити громадянина України. Більше того – ми пішли на цей суд, тому що ми ще хотіли показати всім громадянам України, що кожен з них не повинен боятися, а іти і захищати свої права законні конституційні в суді. Що суди можуть приймати рішення, які захищають безпосередньо громадян України. І тут скажімо на базі Молодіжної партії ми створили зараз потужний юридичний центр як скажімо по захисту громадянських прав, так і по захисту інтелектуальної власності. Це теж один з напрямків скажімо нашої діяльності, тому що зараз протягом найближчого часу це стане найважливішим питанням, тому що кожен з вас у більшості є журналістами і Ви знаєте як часто те що ви придумали, те що ви розробили, те що Ви створили своїми силами, розумом, знаннями воно потім крадеться чи вашим начальством, чи вашими партнерами чи вашими друзями, будь-ким з вашого оточення, і ви потім тільки на словах можете говорити: він в мене крав. Але є закон, згідно якого будь-яка ваша розробка може бути захищена відомствами, які захищають інтелектуальну власність в Україні. Ми готові тут надавати максимальні консультації з цього приводу. Це скажімо від вашого прізвища можете захистити до скажімо будь-якого вашого винаходу, розробки, навіть думки чи проекту. Все захищається законом і по цій технології зараз живе весь світ. Поки що вона в Україні тільки-тільки починає набирати обертів.
[Стенограма] :: Звідки ви, такі молодіжні, чому з Ющенком і заради чого?
[Юрій Павленко] :: Власне партія була утворена в травні 1999 року, була зареєстрована Міністерством юстиції в вересні 1999 року, протягом скажімо цього часу ми організаційно розбудовувались. Першою прес-конференцією, яка була не в Києві, а в регіоні, вона відбувалася як раз саме в Донецьку і була якщо я не помиляюсь у вересні 1999 року. В той момент як раз відбувались президентські вибори, тому партія підтримувала нині діючого Президента Леоніда Даниловича Кучму. Партія молодіжна, ми не створювалися не під ким старшим, у нас не було нікого із старших патронів. Тому, скажімо, наша діяльність була достатньо складною, нелегко проводилась організаційно, фінансово. Все, що ми робили, - механізми і ресурси, які ми знаходили - це були наші власні, самостійні, тому на сьогоднішній день жоден з людей в Україні, з великих олігархів чи маленьких, не може сказати, що він може контролювати і впливати на прийняття того чи іншого рішення Молодіжної партії України. На сьогоднішній день у нас є всі 25 обласних організацій, є трошки більше 200 районних організацій. Скажімо, у нас є таке поняття, як сільський координатор, ми розставляємо людей, скажімо, по найбільшим селах і також намагаємося працювати в цьому напрямку. За цей час нами було відпрацьовано цілу низку проектів – протягом цих двох років, - які не стосувалися політики. Вони були, скажімо, до певної міри такого комерційно-організаційного тренінгового характеру. Тобто ми відпрацьовували команду і ті механізми, якими ми зможемо потім застосувати під час виборів. Більше того, ми, скажімо, якийсь час планували взагалі створити окремий молодіжний блок і іти самостійним блоком на цих виборах. Але потім, скажімо, на одному з останніх засідань, коли нам треба було визначатися і приймати остаточне рішення для того, щоб вже якось зосередитись на конкретній задачі, ми все-таки прийняли рішення про те, що потрібно створювати сильну, єдину державотворчю партію. З ким її можна створити? У нас скажімо були так проведені переговори і з НДП, і з Віктором Андрійовичом Ющенко, який перейнявся думкою, скажімо, теж створити подібну структуру і було прийнято власне в травні остаточне рішення про те, що ми як політична партія беремо участь в тому блоці, який буде очолювати Віктор Андрійович Ющенко власне і про утворення якого він оголосив 15 липня на (Говерлі) минулого року. Скажімо, за цей час ми підготували цілу низку наших пропозицій на основі скажімо нашої роботи. А саме - яким чином можна розбудувати структуру і яка повинна бути ідеологія, яка повинна бути мета, які повинні бути проміжні етапи по створенню скажімо справді серйозної партії, яка взяла б на себе відповідальність творити українську державу. І частина з них була прийнята, частина – ні, але це був якби нормальний робочий процес. Ми там показали цю частину скажімо справді серйозних людей, які здатні вже щось створювати і була ціла низка складностей, але в результаті ми як політична партія стали повноцінними учасниками блоку Віктора Ющенка і вже зараз працюємо на досягнення мети. Яку мету ми визначили для себе? Це – побудова сильної європейської багатої розвиненої держави, яка має назву Україна. На цьому етапі до досягнення мети ми визначили ряд основних проміжних етапів. Перший з них це є перемога на парламентських виборах 2002 року. Тобто для того щоб ті ідеї, які ми несемо були справді виконані і справді були успішно реалізовані необхідно мати більшість в парламенті. Більшість, яка складає 226 депутатів Верховної Ради. Власне ми і ставимо завданням, щоб в майбутній Верховній Раді було 226 людей – народних депутатів, які б або були членами нашої фракції, або підтримували наші ідеї, наші завдання, нашу мету. Наступним етапом ми вбачаємо знову ж таки формування єдиної потужної фракції в парламенті на базі тих партій, які вже є на сьогоднішній день в блоці, та додатково тих людей, які пройдуть по мажоритарних округах і можливо тих, які вже в парламенті приєднаються до нас. Новим етапом я думаю, що це є після виборів створення єдиної потужної державотворчої партії. Після цього проведення на президентських виборах 2004 року кандидата, якого підтримає вже на той момент створена партія і далі полна постійна цілодобова робота власне вже на конкретне досягнення мети.
[Стенограма] :: Ви стали власником патенту на ім`я "Ющенко". Чи не збираєтесь отримати не лише політичні дивіденди, а й комерційні? Випустити, приміром, пиво "Ющенко з раками", горілку "Старий друг Віктор" і таке інше...
[Юрій Павленко] :: Не ми як партія патентували і зареєстрували. Ми запропонували це зробити Віктору Андрійовичу Ющенка, і він це зробив на своє ім’я. Тому це скоріше до нього, а ми зі своєї сторони володіючи інформацію, можливо, дещо йому порадимо. Але це буде рішення Віктора Андрійовича, тому що він є власником імені
[Стенограма] :: А скіль б процентів, по Ващому, взяв би Ржавський, паразитуючи на Ющенку, якби все таки його зареєстрували?
[Юрій Павленко] :: Я думаю насправді не скільки не зміг би набрати, бо в Україні у людей високий рівень освіченності, і вони змогли б розібратися, хто є хто насправді і хто за ким стоїть. Питання було насправді честі і відповідальності, і тому ми власне цим і займалися. Тобто ми не боялися, що цей клон зможе якимось чином забрати у нас голоси скажімо тих людей, які підтримують політику Віктора Ющенка. Але це була справа честі.
[Стенограма] :: Ведучий, президент Асоціації "Нова література" Володимир Цибулько. Молодіжна партія – не має характеру вікового. Молодіжна партія – це партія прогресу, яка за своєю назвою приховує дуже міцне середовище із висококласних юристів і людей найвисокотехнологічніших сфер, тобто інформаційні технології, реклама. Очевидно, що це - партія американського типу, тобто партія, яка працює на момент концентрує сили, на критичні моменти і здатна адекватно реагувати або розробляти превентивні дії на випадок всяких несподіванок. Такою несподіванкою очевидно була з’ява блоку “За Ющенка”. Ця технологія, бачите, була зустрінута і відпрацьована.
[Стенограма] :: Ви виграли у Ржавського. Засвітились. А що далі?
[Юрій Павленко] :: По суті це наш успішний проект, який ми зробили. Зараз ми почнемо структуруватися. Тим більше, що партійні організації є, вони існують. Коли ми говорили про перемогу і успіх, то в першу чергу ми як би для себе як партія не ставили навіть завдання Верховної Ради, тому що насправді ринок влади в Україні, він набагато ширший, більший, він насправді величезний. Чому ми в свій час прийняли рішення йти з Віктором Ющенко в потужній команді? Тому що крім тих 225 депутатів-списочників, а взагалі 450 депутатів Верховної Ради існує ще 230 тисяч депутатів місцевих рад. Існує 200 тисяч працівників апаратів від секретаріату Верховної Ради, Кабінету Міністрів до органів виконавчої влади, знову ж таки по всій вертикалі влади. По суті це величезна кількість людей – близько 500 тисяч, які повинні справді бути професіоналами, патріотами з досвідом роботи. На жаль поки що Україна такого масиву людей, такої кількості людей не має, а якщо навіть має, що вони не є скажімо консолідовані. Є, скажімо, якісь там групки професіоналів у Львівській області, де на одне місце є 5 чоловік, в якіхось інших областях цього немає. В Чернігівській області взагалі застій, тиша і благодать. Там вони стоять на місці тільки мінус-мінус-мінус капає. Таку мету ми поставили - знайти цих 500 тисяч людей, які б справді могли повноцінно працювати і мати навики роботи. Ми ставимо завдання цих людей знайти, підготувати, дати якихось перші задачі, перевірити і - вперед.
[Стенограма] :: Целью вашей партии является построение на Украине могучего европейского государства, участие в расширении НАТО. Не кажется ли вам, что эта политика, которая сейчас продолжается на Украине ни что иное как своеобразное виляние перед западом и уничижение?
[Юрій Павленко] :: Наше завдання не змиритися з тим, що нам намагаються нав’язати. Ми повинні вибудовувати свою систему захисту, свою систему національних інтересів, які ми повинні захищати і відстоювати і в першу чергу це стосується і зокрема Америки і їхнього намагання вплинути на нашу політику. Наш блок в даному випадку ставить насамперед інтереси національні, інтереси українські. Що для цього треба буде робити і яким чином їх захистити на світовому ринку – це вже потрібно буде чітко визначатися і знаходити ці механізми. Ми по-суті бездарно програли закриття Чорнобильської АЕС, нічого не отримавши від цього ніяких дивідендів, здали ядерну зброю ще раніше. Тобто ми робили якійсь кроки якби назустріч Світовому співтовариству. Вони їх приймали, а потім казали – ну молодці, давайте далі. Але ми повинні вчитися на цих помилках, вчитися і знаходити ті механізми яким чином ми можем себе захистити. Зараз цяісторія з лазерними дисками. Теж саме намагання просто нас придавити. А ми повинні згадати те, що за 10 років незалежності України західними компаніями, західними державами було вкрадена величезна інтелектуальна власність, яка була напрацьована попередніми поколіннями українців. Просто ми не вміли себе захищати. Повинні брати їхні механізми і ними ж захищатися в першу чергу, більше того знаходити свої ноу-хау, випереджати їх на крок. У нас є всі можливості для цього: людські ресурси, наукові, навчання і так далі. Можливо програємо в фінансових питаннях, але це теж можна вирішувати.
[Стенограма] :: [В.ЦИБУЛЬКО.]:: На доповнення відповіді Юрія я скажу, що це середовище, яке на політичному ринку захистило право на Віктора Андрійовича Ющенка, так само захистило одну дуже знамениту торгову марку українську від привласнення від вивезення. Це торгова марка сигарет “Прима”. Це дуже серйозно. Це включення в величезний міжнародний розподіл праці і це не просто так. Це вже справжні ігри, це дорослі ігри.
[Юрій Павленко] :: Ви розумієте всі найбільш відоміші торгові марки українські “Прима” – кожний знає з дитинства і власне перші вони почали виготовлятися в Києві в 1947 році. 250 підприємств Радянського Союзу працювало над їх виготовленням. Вони опинилися в руках німецької компанії. Клей “Момент” - теж це українська технологія. Найвідоміші українські торгові марки були на початку 90-х років різними шляхами забрані, перекуплені іноземними компаніями. Ми ставимо перед собою мету – все повернути у власність нашої держави з тим, щоб держава розпоряджалася своїми надбаннями і держава отримувала з цього прибутки, а не вивозилося все за кордон, а потім до нас поверталося у вигляді якоїсь благодійної допомоги чи кредитів чи грантів. Ми здатні це самі робити і здатні самі давати іншим. Ми повинні просто навчитися рахувати, сісти і порахувати. Що є насправді. І звести баланс. Вивести цифру. Вони з своєї сторони рахують і дивляться на коефіцієнт 1,9, ми з своєї сторони теж рахуємо. Вони множать, а ми ділимо на коефіцієнт 1,9. І виходить така політична гра. Скажімо ці ж самі намагання газову трубу пустити повз України. Треба просто робити - дали “Газпрому” рахунок, скільки це буде коштувати і скільки вони втратять на тому, що вони поведуть трубу поза Україною. І питання знімається. Просто треба навчитися рахувати. На жаль, ми ще не навчилися захищатися свої інтереси. Скажімо дуже не приємно інколи бачити, коли скажімо якісь корпоративні інтереси однієї української компанії входить всупереч корпортативному інтересу іншої української компанії, і вони починають між собою певну боротьбу, де задіюються всі можливі засоби. І на цьому протистоянні вони дуже часто готові іти на погодження своїх інтересів з іноземними компаніями. Отже, ми віддаємо певну частку українських інтересів. Тому ми виходимо з того, що потрібно нам навчитися узгоджувати корпоративні інтереси наших компаній, наших людей, створювати різні корпорації - від студентських до нафтогазових, де визначальним повинно бути в першу чергу корпоративний інтерес України на світовому ринку. А поки що дуже часто в цих внутрішніх баталіях ми здаєм свої інтереси іншим, чужим.
[Стенограма] :: Як можна боротись з порушеннями на виборах?
[Юрій Павленко] :: Насамперед я скажу, що першим і головним напрямком це буде законний судовий напрямок. Тобто ми почнемо з того, що власне можливо звернутися через ваші засоби інформації і всіх керівників дільничних комісій, членів дільничних комісій про те, що є кримінальна відповідальність за порушення які вони будуть чинити під час передвиборчої кампанії. Більше того я думаю, що судові процеси проти перших порушень, які будуть знайдені на дільничних комісіях почнуть вже з найближчого часу. Тобто ми будемо за кожним слідкувати і знаходити ці порушення і подавати до суду. Незважаючи на величезний тиск і на суддю, і на керівника суду і на адвокатів, яких вишибали на якихось останніх вже кроках, можна досягати успішних і законних в першу чергу рішень. Тому це ми будемо робити. І знову ж таки розуміючи, що визначальними в сім’ї є жінки, маємо звернутися до жінок, дружин членів дільничних комісій. Бо вони не хочуть, щоб їх чоловіки після цих виборів якись певний час знаходились за гратами. Зробити все можливе щоб якісь там погрози не були використані. Там будуть задіяні різні механізми впливу на ці дільнічні комісії від скажімо погроз до заохочень знову ж таки ми дамо кожному представнику і працівнику дільничної комісії аргументацію чому він це може не робити і яким чином. Ми над цим працюємо і це розумією. А з іншої сторони ми маємо 33 тисяч дільничних комісій, в яких працює від 8 до 20 членів цих дільничних комісій, що складає десь близько 500 тисяч людей. Якщо говорити, що влада їх зможе контролювати – ніколи не зможе. Це насправді не так просто і у нас не є авторитарна державав. Не є військовий режим.
[Стенограма] :: Якщо ви є лідером молодіжної партії, заспівайте для нас щось молодіжне...
[Юрій Павленко] :: Кожен повинен займатися тим, чим він займається і бути професіоналом в своїй справі, тому я не співаю і співати не зможу. У мене є двоюрідна сестра, яка професійно цим займається Марія Бурмака.
[Стенограма] :: Що ви думаєте про "продвинуті" виборчі проекти на кшталт "Нової генерації" чи Озимого покоління, з їх новітніми технололгіями та модерновим іпаром?
[Юрій Павленко] :: Хлопці працюють, намагаються знайти і відпрацювати нові технології. Я підтримую їх в цьому. Якщо з Новою генерацією у нас є і були нормальні робочі стосунки. Більше того вони теж деяких час намагалися стати учасниками блоку Віктора Ющенка. Після закінчення виборів я думаю, що ми знайдемо механізми співпраці. Щодо команди “Озимого покоління”, то це я так розумію що створені частиною людей, які вийшли з Трудової, НДП, пішли творити новий проект. Я думаю, що цей проект певна відпрацювання технологій для майбутніх президентських виборів. Тому я думаю, що вони навіть не ставлять за мету подолати 4% бар’єр. Це не є їхнім основним завданням.
[Стенограма] :: Як ви ставитесь до того, що зовсім молоді люди заробляють у нас на політиці, за гроші збираючи підписи, агітуючи, іпкетуючи і таке інше... Адже вони стають циніками...
[Юрій Павленко] :: Скажу чесно, сам був студентом і виборча кампанія найкраща пора для будь-якого студента заробити додаткові кошти для проживання та існування, тому що за стипендію та за рахунок іношої роботи дуже важко отримати пристойну оплату за свою роботу. А на виборчих кампаніях дуже багато студентів зможуть зоробити гроші набути певних професіних навиків у спілкуванні з людьми в роботі над паперами, тобто підвищити свій рівень, тому я до цього ставлюся спокійно, більше того, я знаю, що якщо брати по Києві по найбільших вузах – скільки все це коштує, яка оплата. Це все існує в студентському середовищі. Я думаю, що більшість студентів просто не переймаються ідеологічними проблемами - хто на кого працює і за кого розносять листівки. Але ця проблема існує у середовищі молодіжних громадських організацій, коли за інші гроші та чи інша молодіжна організація починає відстоювати кардинально протилежні погляди і кардинально протилежні позиції. І це навіть більше не їх проблема, це проблема – старшого покоління, які намагаються морально поламати молодих людей. Це є проблема. Ми як молодіжна партія намагаємося своїм прикладом довести те що можна займатися успішними проектами і при цьому не бути залежними не від якої сили.
2002.02.11 | Максим’як
Віктор Ющенко
[Стенограма] :: На запитання журналістів та користувачів Інтернету від повідає Віктор Ющенко
[Віктор Ющенко] :: Я хотів би сказати, що це для мене є великою честю – мати зустріч сьогодні з вами, представниками засобів масової інформації такого краю як Донеччина і я готовий відповісти на питання, які будуть в нашому регламенті, і з задовленням зроблю це. Я не лірик. Ця виборча гонка, що триває, мабуть, суттєво відрізнятиметься від попередніх виборів тим, що вибір людей менше залежатиме від того, який кандидат висипе найбільшу корзинку з цукерками побажань. Такими побажаннями, я переконаний, наїлися вже скрізь, зокрема, в тому ж Донбасі. Скоріше всього, вибір людей, на мій погляд, особливо молодих людей, буде виходити із того, які були можливості і як вони були реалізовані конкретною політичною силою та тими людьми, які стоять за цією політичною силою в попередній період. Що вони демонстрували? Демонстрували успішну політику, дали відповідь на те, як оптимізувати економіку, соціальне житття, різні галузі, щоб вирішити економічні і соціальні поблеми, чи ці люди були при владі і не змогли дати відповіді, Ми представляємо той блок, представники якого, будучи в українській владі, ефективно розпорядилися відповідальністю і можливостями. Я переконаний, що це буде саме серйозний аргумент.
[Стенограма] :: Якою буде участь "Нашої України" у формуванні нового уряду після парламентських виборів, чим найбільше ваш блок опікується сьогодні?
[Віктор Ющенко] :: Це буде активна робота політичних сил, які переможуть. Наш блок буде відповідно активним учасником при формуванні нового уряду. Ми домовилися у колі наших політичних партнерів і отримали від міжпартійного з’їзду мандат на те, що через політичну раду кожний тиждень ми розглядаємо ті пропозиції, які надходять до нашого блоку щодо підтримки конкретних окремих кандидатур. Останнє рішення ми схвалили пару днів тому - про підтримку ряду мерів. Що стосується підтримки Олександра Олександровича Омельченка, свогєї позиції в цьому питанні ми не приховували. А що стосується формального рішення, ми чекали відповідного політичного звернення до нашого блоку.
[Стенограма] :: На виборах, коли роздаються обіцянки, стираються розбіжності між усіма. І блок Литвина виступає за єдину Україну, і ви виступаєте власне за ту ж єдину Україну. Які принципові розбіжності між «Нашою Україною», «За єдину Україну!» і які можливі спільні точки дотику?
[Віктор Ющенко] :: Шановні, якщо так проаналізувати, то ви подібність знайдете в усіх політичних сила. І в комуністів, бо вони за єдину Україну, і в соціал-демократів (об’єднаних), бо вони ще більше за єдину Україну. У політиці завжди були ті, хто говорили, і ті, хто робили. Я переконаний, що формула успіху не всім належить. Вона належить тільки тим силам, які у себе об’єднали політичні ідеї, чесні, прозорі, без адміністративного тиску, і професійних політиків, для яких головним є не збергети місце чи крісло посадове, вибачте, а розвиток держави.
[Стенограма] :: Як Ви ставитесь до наміру цілої групи урядовців піти на час виборів у відпустку?
[Віктор Ющенко] :: Коли мені говорять, що 7 чи 8 міністрів діючого уряду пішли на вибори, у мене складається враження, або люди не розуміють відповідальності, яку вони мають на цих посадах ( чи можна піти на 60 днів, коли я, приміром, перебуваючи у відрядження 7 днів, відчував, що є проблеми), або люди просто ігнорують свої функції, і тут мова іде вже про системні цінності. Адже за нами Україна, а центральний уряд так легко може поставити інтереси виборчих перегонів над усіма іншими інтересами. Для мене це не зрозуміло. Кожен день, поірте, це або набуті шанси, або втрачені шанси.
[Стенограма] :: Шановний пане Вікторе! Як побачити перспективи України щодо просування до європейської спільноти?
[Віктор Ющенко] :: Я переконаний, що відповідь повинна знаходиться в тому, наскільки присутність Україні в цьому проекті, як і в інших проектах, відповідає інтересам України. Як готові ми утримувати форми, які я бачу? Європа, Європейський Союз - це перспективний майбутній приклад. Було б надзвичайно прикро, якби Україна забарилась у своєму визначенні місця відносно ролі і місця себе в цьому майбутньому. Це - база. Я розумію, що тут треба відразу давати фразу про Росію. Даю цю фразу в контексті того, що ніхто не має намагатись нехтувати у взєминах з Росією українськми інтересами. Знову ж таки. Те, що має Україна на російському ринку, коштує дорого, і у нас має вистачити тверезості і розуму, щоб його втримати та завоювати, правильно розпорядитися ресурсами, які є на сьогодні і працюють на українські інтереси. Тому я хочу дійсно підкреслити, що російський ринок, російський напрямок є суперважливим. Я не хочу демонструвати там якихось обіймів, чи чогось іншого, але я переконаний, що цей ринок потребує чесної, зваженої рівноправної і дуже відповідальної політики.
[Стенограма] :: Так вы все-таки оппозиционер, или хвост виляет собакой?
[Віктор Ющенко] :: Якщо мова йде про те, як сформувати сили, щоб ми могли вирішити, як будувати в Україні стабільний економічний розвиток, ефективні соціальні програми, то я я пропоную альтернативну програму, я не хочу, аби логіка блоку «Наша Україна» будувалась на критиці когось. Шановні друзі! У вас є вибір. І одна програма, і друга, і третя. Маєте честь вибрати. Якщо ми будемо тратити русурси часу на те, щоб показати, які у нас далі пограми зліва від нас, і справа від нас, ми втратимо головне - як показати перевагу і успішність програми. Ми маємо програму не проти когось. Бо це б легка була відповідь - проти когось. Бо це мало дало б. Україна поділена на табори. Скажіть, будь ласка, проти кого воювати, проти комуністів? Мені не хочеться займатись цією справою. Проти радикальних сил, які є зліва, справа? Я не хочу цим займатись. Я хочу сказати, якщо Україна, українська громада хоче мати в своїх руках прогнозоване ефективне майбутнє, вона повинна вибрати політичну силу, яка б мала конструктивні програми. Ми поклали цю конструктивну програму на стіл і кажемо: ми готові за кожну букву, за кожну позицію цієї програми професійно відповідати.
[Стенограма] :: Пане Вікторе, якби ви не були політиком, публічним діячем і взагалі ввічливою людиною, чи не надавали б ви по писку ведучому «Однако» Леонтьєву за те, що було ним сказано на адресу вашої дружини?
[Віктор Ющенко] :: Як би я не був таким, як сказано, то да!
[Стенограма] :: Каким вы видите украинского фермера?
[Віктор Ющенко] :: Якщо говорити тезово, я б виходив з таких речей. Насамперед - все, що вигідно українському фермеру, вигідно Україні. Це ключова теза. Якщо говорити про прагматичні кроки, що потрібно фермеру, як і будь-якому учаснику сільськогосподарського ринку? Перше - зрозуміла цінова політика. У 2000 році нам довелось із 250 грн. за тонну пшениці ціни довести до 850 грн. виключно з однієї мотивації - фермер через ціни повинен отримувати левову частину компенсації своїх затрат. Друге. Те, що фермер не отримує через цю політику, давайте переводити в рамки бюджетної політики. Що, в свою чергу, ми можемо зробити в рамках бюджетної ефективної політики? У 2000 році селу було надано на добровільній комерційній основі 1 млрд. 950 млн. кредиту. Визначили, що найдоцільніше кредитувати у кожному секторі - в рослинництві, тваринництві. Це програма, яка була відтворена після багатьох років нефінсансування. Ввели спеціальну пограму бюджетної підтримки лісових категорій тварин. З тим, щоб ці тварини відвезли на м’ясокомбінат, м’ясокомбінат отримав від бюджету підтримку, завів весь господарський оборот у прозору фіскальну політику, вивів селянина з тіні. У результаті бюджет отримав свої відрахування, а селянин - свою мотивацію. Ця політика вдалоася і, ви знаєте, що ми на 30% збільшили податки від сільського господарства, від фермертсва. Замість 3 млрд. практично ми отримали 4 млрд. Наступна позиція. Це фіскальна. Ми вийшли на те, що провадження єдиного податку - це єдина відповідь для мінімізації фіскального тиску, з одної сторони, і спрощення адміністративних процедур, тобто контролю, з іншої. Якщо подивитись у підсумках 2000 року, на 100 одиниць продукту податки в Україні мали навантаження на 7%. В Росії - на 21%. Тому ми сказали, що 2000 рік і початок 2001 року ми закінчили тим, що у фіскальному розумінні ми зробили вільну економічну зону на селі. Цей крок став серйозним мотиваційним елементом. Я думаю, що слідуючим по важливості - це, як зробити так, щоб український фермер був реальною фігурою формування засад аграрного ринку, здійснення аграрного управління. Ми створили при міністерстві, сільського господарства відділи, які були представлені фермерам і навіть саму асоціацію фермерів ми ввели у приміщення міністерства сільського господарства. Я жалкую, що кілька тижнів назад асоціацію було видворено з міністерства сільського господарства. Жалкую, і думаю, що це епізод. Не годиться так відноситься до фермерів.
[Стенограма] :: Віктору Андрійовичу, якщо ви знову станете прем’єром, а думаємо, що це реально, яким будуть ваші кроки. Що ви продовжите незавершеного вперіод попереднього прем`єрства, що ви почнете знову. Які будуть нові ідеї? Кого з людей запросите, з тих, хто був з вами зокрема?
[Віктор Ющенко] :: Я переконаний, що питання номер один - це формування стабільної української демократії. Це питання, яке варто, щоб на нього працював демократичний альянс політичних сил, які входять в український парламент. Я переконаний, що головна наша проблема - це незастабілізована демократія. Вона формує непозору економіку, непропозора економіка починає формувати непрозору політику. А невиплачена пенсія чи невиплачені зарплати, - це вже результат, це наслідок. У суспільстві, у якому немає чіткої архітектури, яка не приводить національний парламент до формування політичної більшості, ніколи не буде політичної сили, яка буде відповідати за конкретний курс. Пригадайте, будь ласка, де в Європі працює правило, коли новообраний парламент, який немає політичної більшості, залишається ефективним інститутом політичним нації. В жодній країні. Безумовно, мова також іде про ефективну економіку. Це цілий клас, цілий масив, це надзвичайно важливий для України проект, починаючи від п’яти кодексів, які мій уряд подав, і більша частина яких не прийнята, починаючи від Податкового кодексу. Можливо на одинадцятому році ми його приймемо.
[Стенограма] :: Виктор Андреевич, назовите, пожалуйста, те проблемы, которые, на ваш взгляд, есть первоочередными.
[Віктор Ющенко] :: Ви знаєте, що я представляв можливо єлиний уряд, який першим сказав, що вугільна галузь - це перспективна галузь України. Ми запропонували програму «Вугілля України». Я переконаний, що вугільна галузь є в економічному плані ефективною. Безумовно, галузь не є простою, галузь давно потребує завершення структурних реформ. Починаючи від реформ управління - ви знаєте, що 6 років галузь залишилася на половині дорозі між корпоритизацією і акціонуванням. Галузь, яка сьогодні немає жодної копійки приватного капіталу, хоча є досить багато ініціатив... Я переконаний, що Україна по відношенню до вугільного сектору ще не виробила оптимальної фіскальної політики, політики мотивації. Зараз тримається все на бюджеті. Я думаю, що це ахілесовий момент цієї політики. Адже можна знайти масу комбінацій, коли поряд з державою вигодами і проблемами цієї галузі опікувалися корпоративні фінанси, бізнес. Я думаю, що немаловажним є те, що вугільній промисловості варто завести більш органічні взаємовідносини з енергетичним сектором. У нас дуже багато порожніх зв’язків, які рвуть розрахунки, роблять незрозумілу політику енергоринку внутрішнього, роблять його штучно збитковим, або комусь штучно дають референції. Ми поставили за мету в проектному огляді, як через алгоритм дійти до шахтаря. Ми вперше прожили 2000 рік, коли не було страйків шахтарів. Чому? Тому що ми через алгоритм дійшли до шахт. І я залишаюся на тих позиціях, якщо підійти професійно, прозоро до вирішення і переваг і проблем вугільної галузі, то ми будемо мати перспективну економіку - вугільну галузь. Нам треба розробити комбінації, коли держава продовжує ті пограми, які вона веде. А бізнес починає започатковувати ті програми, які на економічно ефективних проектах він може започаткувати. Безумовно, бюджет при цьому відкритий. Поряд з державними менеджерами нам треба залучити до галузі інших ділових людей, які б долучились до вирішення проблем. Це те, що зробила Польща, це те, що зробила Англія.
[Стенограма] :: Каковы Ваши взгляды на будущее Крыма? И на УНА-УНСО. Скажите, между вашим блоком и этими организацями есть точки соприкосновения?
[Віктор Ющенко] :: Ми говоримо всім нашим партнерам - базовим принципом для нас є - Україна понад усе, українські інтереси, інтереси українського народу. Ми запрошуємо до демократичної консолідації сили, які дбають про Україну. Це є ключові позиції, які можливі на рівні політичних діалогів. Я переконаний, що відповідь буде в тому, що нам треба знайти взаємні сторони, які нас об’єднують, а не які нас роз’єднують. Ми є такими, якими ми є - час прийшов збирати каміння. Політичні проблеми можна вирішувати політичним шляхом через політичний інститут. І тому скажу тому, хто ознайомлений з програмою блоку: повірте, це європейського класичного типу програма. Грамотна політична, грамотна соціальна, терпимо політична. Ми не хочемо образити жодну частину українського суспільства. Ми готові дати публічно відповідь на кожне питання, на будь-яке питання, яке тривожить українця, чи то росіянина, чи то татарина, чи то грека - це є все українська громада. Давайте спробуємо жити без крайнощыв, давайте формувати силу не на запереченны один одному. Шановні. Ми любимо Україні, я переконаний, що наші політичні засади і принципи є зрозуміли для будь-якого громадянина України, незалежно від того, яку національність він представляє. Тому що ми представляємо сьогоднішній інтелегентний європейський погляд.
2002.02.11 | Максим’як
Прес-секретар Комітету виборців України Олександр Черненко.
[Стенограма] :: На запитання відповідає прес-секретар Комітету виборців України Олександр Черненко.
[Стенограма] :: Я розкажу про факти і тенденції які ми вже виявили на протязі виборчої кампанії яка триває і ті наші прогнози щодо перебігу виборів. Я - прес-секретар КВУ. Наша організація 20 лютого буде святкувати 8 років існування. Всі ці роки ми займаємося моніторингом виборів, передвиборчого процесу,усіх рівнів як в Україні так і в якості міжнародних спостерігачів ми відвідуємо вибори в інших країнах. Досвід у нас моніторингу виборчих кампаній є дуже великий і саме використовуючи досвід всіх цих років ми вперше в Україні і можливо взагалі у світі ми запровадили на цих виборах довготермінове спостереження за виборчим процесом. На нашому прикладі це є той перший раз, коли довготерміновим спостереженням почала займатися громадська організація, почали займатися місцеві спостерігачі, а не закордонні.
[Стенограма] :: Чому ми за це взялись? Досвід попередніх виборів показав, що якщо в 1994-1998 році бачили підкидання та фальсифікації, то власне Президентські вибори і вибори по округах 25 червня 2000 показали що в день голосування великих порушень не було - все було вирішено набагато раніше - і компанії у ЗМІ і під час формування комісій і під час «мобілізації» чиновників чи робітників підприємств на підтримку кандидатів. Саме це нас спонукало зараз спостерігати власне за процесом підготовки до виборів і за тими порушеннями які відбуваються вже на цьому етапі. Ми почали роботу з жовтня місяця, у нас працювало до січня 25 довготермінових спостерігачів - по одному у кожній області - з січня їх є вже 50, з лютого - 100, і на березень ми виходимо на 225 довготермінових спостерігачів по одному у кожному окрузі. Всі ці підсумки їх спостережень - вони подають у спеціальних звітах які аналізуються, обробляються і оприлюднюються для української громадськості, також вони подаються у всі міжнародні закордонні інстанції,у тому числі у ОБСЄ. Нам багато закидали, коли ми давали звіти за жовтень -грудень. Про які порушення можна, мовляв, казати,коли компанія власне не почалася. На це ми відповідали: вибори не регламентуються лише законом про вибори, є низка законодавства - про держслужбу, про ЗМІ, є зрештою Конституція і Декларація про права людини, де записано, що людина має право на вільне волевиявлення, це основоположна норма Конституції. І коли людей заганяються в партії, то хоча закон про вибори не порушується, порушується Конституція. І що, про це мовчати? І тому ми фіксували такі речі - порушення декларативних норм. Зараз готуємо звіт за січень, де ми вже говоримо про конкретні статті, конкретного закону про вибори, що стосується агітації, надання безкоштовних товарів та послуг, формування окружних комісій - це вже регламентується законом про вибори. Наші звіти були в Інтернеті, ми також розсилали їх. Основні порушення які ми виявили це перш за все - примусовий вступ до партій. Це робилося для того, щоб місцеві партійні осередки звітували на гору, що «ось у нас вже є 200 тисяч» відповідно це передбачає більше фінансування, це робилося штучно, під тиском. Наступне -примусовий збір коштів на передвиборчу кампанію, особливо з боку контролюючих органів, державних установ, коли підходили до бізнесменів і м'яко їм натякали, а ви би не дали до загальної копілочки стільки-то і стільки-то. Наступне - роздача безкоштовних товарів та послуг, або за зниженими цінами, як це записано в законі. Це найбільш поширене і в принципі нічого в цьому страшного нема, але знов же це порушує і рівність можливостей і порушує низку норм які записані в законі. Далі йде - це звичайно певний тиск на опозиційні партії, на ЗМІ, чи то контролюючими органами чи просто адміністраціями коли примушують щось писати, або заважають. Ці факти ми фіксували. Наступне порушення - це поширення неправдивої інформації, чорний PR, компромат - це вже зараз широко застосовувалось. Про конкретні висновки ми будемо казати у вівторок на прес-конференції. Єдине що вже зараз нам стало видно, що на початку перед цими вибори було створено кілька міфів, які вже успішно розвіялися. Це преш за все - міф про те що, що наше законодавство про вибори є супердосконалим, прогресивним в порівнянні з минулим законом і подібними законами наших сусідів. Застосування цього законодавства на практиці показало, що воно далеке від досконалості і не регулює дуже багато речей які б воно мало регулювати. По-перше - зменшення терміну виборчої кампанії до 90 днів - воно фактично нічого не дало. Кампанія почалася набагато раніше і ця норма була суто декларативна, вона лише поставила в вузький цейтнот і учасників виборчого процесу і ЦВК, яка почала сидіти рахувати і перевіряти ці дані. Наступне - формування окружних комісій. На практиці ми бачили, що не всі партії можуть забезпечити свої представників, очевидно партії штучні і віртуальні, які просто скористовувались тим, що чи влада, чи адміністрація пропонували їм внести тих людей. На практиці ми бачимо, що баланс представництва політичних сил в комісіях порушений, тому що хоч подавали всі, але є великий нахил в один бік, в бік який ми називаємо владою і адмінресурсом. Наступна норма закону - заборона на агітацію. Це взагалі як на мене знущання і над виборцями і над ЦВК, коли в нас рекламують газета «Нова генерація», не рекламується партія - закон дотримується, з формальної точки зору все нормально. Рекламується зараз все і скрізь. Що вважати агітацією, що не вважати агітацією - так само як 90 днів не стали реальним терміном кампанії 90-днів, так само заборона агітації не стала реальною забороною на агітацію і політичну рекламу. Виборців вкотре було обдурено. Не було б цієї норми - все було б нормально. Вона не містить під собою якогось здорового глузду. Наступний міф, який зараз можливо вже розвінчується - це про всемогутність і всеохопність адмінресурсу. Ми самі починаючи з літа лякали наших виборів і міжнародну спільноту адмінресурсом, який він страшний, зараз ми бачемо інше. Це не означає що його нема, він є і він досить сильний, цинічний, грубий, але коли ми дивимося на рейтинг блоку з яким ми його ототожнюємо «Блоку за єдину Україну» цей рейтинг коливається десь між 5-6% тобто для блоку який очолює глава Президентської Адміністрації прем’єр-міністр і міністри чиновники, це реальний рейтинг довіри народу до влади. По-перше адмінресур, і його натхненники не врахували, що парламентські вибори, це все-таки не президентські вибори і не референдум, якщо на президентських виборах і на референдумі не було противаги і реальних конкурентів, то адмінресурс міг зробити своє. Зараз ситуація зовсім інша. Зараз сам адмінресурс дуже довго визначався з ким їм бути. Чи з СДП(О), нібито ближче до виборів зрозуміли, прийшла рознарядка, є блок, є «Єдина Україна», але як скажімо, голові адміністрації на Західній Україні коли до нього приходять цінні вказівки все робити для блоку «За єдину Україну», а він розуміє що його люди камінням закидають, якщо він не буде агітувати за Ющенка, або навіть не агітувати а якимось чином допомагати. І він якби і нагору звітується, що робота ведеться і тут зі своїми селянами каже «ви ж мене зрозумійте я людина підневільна», і відповідний ефект цієї машини вже не спрацьовує. Наступне - на президентських виборах і на референдумі, чиновникам йшли лише накази і вони мали свою роботу і вони мусили ці накази виконувати. Зараз партії і кандидати які балотуються, крім наказів дають гроші. І необов’язково це кандидати від «Єдиної України». Відповідно ефективність цієї машини стає меншою. Але це те що стосується партій. Але адмінресурс надолужить своє в мажоритарних округах. Тож я думаю що фракція «Єдиної України» принаймні на перших порах буде найбільшою у парламенті. Я думаю що фракція «Єдиної України» принаймні на перших порах буде найбільшою у парламенті. Я не кажу що будуть масштабні фальсифікації, але проте що ці порушення які відбулися вже порушили і рівність можливостей і однакове представництво, що вже позначиться на результаті виборів це вже ми можемо констатувати вже зараз.
[Стенограма] :: Питання з Інтернету: які нові форми адміністративного впливу на виборчу компанію ви зафіксували?
[Стенограма] :: Я приведу кілька прикладів. В нашій газеті «Точка зору» ми дали статтю «Адмінресурс на двох не ділиться» де подали таблицю щодо позицій з керівників обласних адміністрацій, написали кого кожен ніби-то підтримує. Якщо голова адміністрації - член партії яка входить в блок, ми писали що він за «Єдину Україну» або якщо він у публічному виступі робив таку заяву, ми теж писали що він за «Єдину Україну». Про інших - писали «Не визначився». Щоб коректно і щоб не мати проблем. Але проблеми у нас були - дзвонить нам заступник голови Волинської адміністрації і каже: «Ви написали напроти нашого голови нашої адміністрації, що він «не визначився», як ви могли таке написати, він визначився! Він душею, серцем і думками за блок «За єдину Україну». Я починаю пояснювати, що взагалі-то порушення закону, а він вимагає спростування. Тобто - людина навіть сама не розуміє що вона робить. Або інший приклад щодо нових технологій. До нас потрапила інструкція з Харківської обласної адміністрації яка розсилалася районним адміністраціям області для проведення «Дня інформації населення» в грудні був такий день. В інструкції було сказано, що говорити про вибори взагалі і про блок «За єдину Україну» зокрема. Приведу вам канонічну розшифровку блоку «За єдину Україну» - «Народно-демократична партія - це професіоналізм державного управління на всіх рівнях; Партія регіонів - це професіоналізм в регіональному управлінні; Аграрна партія України - це професіоналізм управління нових відносин на селі; Трудова України - це професіоналізм соціально орієнтованого середнього та великого бізнесу і Партія Промисловців і підприємців..." Це можна назвати новими технологіями? По-моєму з 70-х років - нічого нового.
[Стенограма] :: Запитання: якщо сьогодні ВС України «прокине» Мельниченка, не зареєструвавши його кандидатом, чи КВУ якось .задекларує свою позицію?
[Стенограма] :: З Мельниченком не так все однозначно. Ми довго думали над аргументами які приводить та чи інша сторона. Вони є вагомими і зрештою ми би не взяли на себе відповідальність стверджувати про правоту тої чи іншої сторони. Ми громадська організація, а це питання занадто переведено в політичну площину. Ми знов стикаємося з тою річчю - що яке є наше законодавство, що воно може дати підстави як для одного так і для іншого. У мене є особиста позиція як громадянина, як експерта, як журналіста, але б я не хотів її озвучувати, щоб вона не сприйнялася як думка громадської організації КВУ.