УП: Проект про імпічмент Кучми зареєстрований у парламенті
06/10/2002 | НеДохтор
http://pravda.com.ua/?20610-13-77
----------------
ПРОЕКТ ПРО ІМПІЧМЕНТ КУЧМИ ЗАРЕЄСТРОВАНИЙ У ПАРЛАМЕНТІ
УП, 10.06.2002, 16:36
Народні депутати - члени фракції Блоку Юлії Тимошенко зареєстрували у секретаріаті парламент проект постанови "Про початок процедури відсторонення Кучми Л.Д з посади президента України в порядку імпічменту і створення спеціальної тимчасової слідчої комісії".
Депутати пропонують почати процедуру імпічменту і створити спеціальну тимчасову слідчу комісію для розслідування дій президента у складі представників БЮТ Григорія Омельченка (голова комісії), Сергія Головатого, а також Василя Червонія ("Наша Україна"), Ярослава Кендзьора ("Наша Україна"), Миколи Карнауха (СПУ), Івана Бокія (СПУ), Сергія Сінченка (КПУ), Олександра Бондарчука (КПУ).
Також пропонується включити до складу комісії по два депутати від фракцій "Єдина Україна" і СДПУ(О).
У проекті також пропонується ввести до складу комісії як спеціального прокурора Віктора Шишкіна і спеціальних слідчих Анатолія Єрмака і Олександра Жира.
Інтерфакс-Україна
----------------
----------------
ПРОЕКТ ПРО ІМПІЧМЕНТ КУЧМИ ЗАРЕЄСТРОВАНИЙ У ПАРЛАМЕНТІ
УП, 10.06.2002, 16:36
Народні депутати - члени фракції Блоку Юлії Тимошенко зареєстрували у секретаріаті парламент проект постанови "Про початок процедури відсторонення Кучми Л.Д з посади президента України в порядку імпічменту і створення спеціальної тимчасової слідчої комісії".
Депутати пропонують почати процедуру імпічменту і створити спеціальну тимчасову слідчу комісію для розслідування дій президента у складі представників БЮТ Григорія Омельченка (голова комісії), Сергія Головатого, а також Василя Червонія ("Наша Україна"), Ярослава Кендзьора ("Наша Україна"), Миколи Карнауха (СПУ), Івана Бокія (СПУ), Сергія Сінченка (КПУ), Олександра Бондарчука (КПУ).
Також пропонується включити до складу комісії по два депутати від фракцій "Єдина Україна" і СДПУ(О).
У проекті також пропонується ввести до складу комісії як спеціального прокурора Віктора Шишкіна і спеціальних слідчих Анатолія Єрмака і Олександра Жира.
Інтерфакс-Україна
----------------
Відповіді
2002.06.11 | НеДохтор
Re: УП: коментар юриста
Коментар юриста вміщено вкінці статті,яку повністю можете прочитати на УП
Тимошенко бавиться в імпічмент
www.ПРАВДА.com.ua, 10.06.2002, 23:12
http://www.pravda.com.ua/?20610-4-new
---------------------
...
До питання необхідності законодавчого регулювання питань, пов'язаних з відстороненням президента від займаної посади в порядку імпічменту.
Коментар юриста
Це питання Конституційного права України, яке носить глибоко теоретичний характер, набуло практичного значення, оскільки деякі політики, говорячи про процедуру імпічменту, досить часто вживають при цьому слово "закон" у тому контексті, що немає "закону", який дозволяв би усунути таким чином особу, що виконує обов'язки президента України, з займаної посади.
Відразу ж слід звернути увагу на те, що Конституція України сама по собі є законом - див. частину 9 преамбули Конституції України. Від інших законів вона відрізняється тим, що має вищу за них юридичну силу - це встановлено в реченні 1 частини 2 статті 8 Конституції. Це означає, що будь-яка інша норма, якщо вона не міститься в самій Конституції, не може їй суперечити, а в разі суперечки головнішою буде норма Конституції і таким чином саме вона повинна бути застосованою.
Імпічмент - усунення президента з посади - врегульовано пунктом 10 частини 1 статті 85 Конституції - де передбачено, що усунення президента України з посади здійснюється Верховною Радою України у відповідності до статті 111 Конституції. В статті 111 Конституції встановлена процедура імпічменту, а в наступній - 112 - серед іншого передбачено його наслідки щодо забезпечення функціонування держави. Там зокрема встановлено, що лише певне коло повноважень президента України не може здійснюватись особою (прем'єр-міністром України), що виконує його обов'язки, в тому числі у разі відсторонення та у разі імпічменту.
Для ініціювання розгляду питання про усунення президента України з посади необхідна більшість від конституційного складу Верховної Ради України. Для цього ініціювання Конституція не передбачає особливої форми - письмової, таємної, поіменної, тощо. Це означає, що голосування (поіменне чи таємне) або зібрані 226 підписів народних депутатів України є достатніми для того, щоб відбулось ініціювання цього питання у Верховній Раді (частина 2 статті 111 Конституції).
Конституція в частині 3 статті 111 передбачає, що повинна бути створена комісія -спеціальна тимчасова слідча комісія, яка проводить розвідування щодо питання імпічменту. Для створення цієї комісії Конституція не передбачає особливої процедури, тому вона створюється Верховною Радою у загальному порядку, передбаченому регламентом. Слід зазначити, що на створення і діяльність цієї комісії не поширюються вимоги, встановлені для частиною 6 статті 89 Конституції для тимчасових спеціальних прокурорів і тимчасових слідчих комісій. Перші готують і попередньо розглядають питання, що віднесені Конституцією до повноважень Верховної Ради, а другі - проводять розслідування з питань, що становлять спеціальний прокуроріальний інтерес. Очевидно, що і з мети створення цих комісій і з самої їх назви випливає, що приписи Конституції, які стосуються перших двох, не можуть бути застосовані до третьої.
До складу спеціальної слідчої комісії включаються спеціальний прокурор і спеціальні слідчі. Слід зазначити, що "спеціальний прокурор" і "спеціальний слідчі" - це інститути конституційного, а не кримінального права, і тому особи, які включаються до складу спецкомісії як спеціальний прокурор і спеціальний слідчий можуть, але не повинні бути слідчими чи прокурорами у розумінні приписів кримінального права - як це випливає з вищого статусу норм Конституції по відношенню до законів (див. абзац 1).
Комісія готує висновки і пропозиції, які розглядаються на засіданні Верховної Ради. Висновки і пропозиції служать підставою для ухвалення Радою рішення про звинувачення президента України. Це рішення приймається двома третинами - кваліфікованою більшістю - 300 голосів.
Відповідно до частини 6 статті 111 рішення про усунення президента України з посади ухвалюється не менш ніж трьома четвертими від конституційного складу Верховної Ради, що становить 338 депутатів. Для прийняття цього рішення Конституція України передбачає необхідність висновку Конституційного Суду України і висновку Верховного Суду України. Відсторонення від займаної посади, яке хоча й представляє собою втручання у права особи, все ж не є само по собі кримінальним покаранням. Тому не можна погодитись з думкою, що стосовно відсторонення особи від посади президента України повинні застосовуватись приписи кримінального законодавства. Більше того, знаходження приписів щодо імпічменту в Конституції говорить про їх пряму належність до норм конституційного права.
Слід зазначити, що висновок Конституційного Суду, який приймається відповідно до частини 2 статті 151 Конституції, дається щодо додержання процедури розслідування. Конституція не встановлює для Верховної Ради обов'язковості того чи іншого рішення, яке повинно бути прийняте за результатом розгляду і не передбачає залежності його тією чи іншою мірою від змісту цього висновку. Це, як і віднесення процедури імпічменту до відання Верховної Ради - єдиного органу законодавчої влади України (стаття 75 Конституції) може свідчити про велику політичну вагу, яку надав конституцієдавець питанню імпічменту президента України.
Для прийняття цього рішення також потрібен висновок Верховного Суду про те, що діяння, в яких звинувачується президент України, містять або не містять ознаки державної зради або іншого злочину.
Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 88 Конституції рішення Верховної Ради про імпічмент президента України підписує Голова Верховної Ради. Обов'язки президента України з цього моменту відповідно до речення 1 статті 112 Конституції і до обрання і вступу на посаду нового президента України виконує прем'єр-міністр України, який однак відповідно до речення 2 статті 112 Конституції не може виконувати повноваження, передбачені пунктами 2; 6; 8; 10; 11; 12; 14; 15; 16; 22; 25; 27 частини 1 статті 106.
---------------------