Амосов Н.М Про Україну. Як вийти з кризи?
06/17/2002 | ФУК
Як вийти з кризи?
Засобiв оздоровлення економiки пропонують безлiч. Виберу тi, що здаються менi очевидними. Навiть саме перерахування звучить наївно: якщо все вiдомо, то чому не реалiзовано? Знову винна самоорганiзацiя: за кожним пунктом стоять сили опору i ймовiрнi негативнi наслiдки. Можливi "гальма" я зазначу в дужках по кожному пункту.
1.Утримувати курс гривнi (В.А.Ющенко довiв, що це можливо).
2.Домагатися ефективних приватних власникiв, iз контрольним пакетом акцiй - через грошову приватизацiю з торгiв, iз контролем виконання умов продажу. (Це довгий i важкий процес, рокiв на п'ять, з огляду на все, що сказано про "тiнь").
3.Нацiоналiзувати неефективнi, уже ранiше приватизованi пiдприємства. (Так само сумнiвно, по тим же причинам що й у пунктi "2". Має бути довга (роки!) процедура в судах, тому що власники будуть пручатися).
4.Посилити керування державними заводами i тими, де державi належить контрольний пакет акцiй. Потрiбна нова система призначень керуючих - конкурс, договiр, контроль. (Сумнiви тi ж: "червонi директори" набрали велику силу, мiнiстерства слабкi i неповороткi, а закони про працю не дозволяють звiльнити колективи вiд баласту: профспiлки будуть пручатися. Термiни й ефект заходiв визначити важко).
5.Центральне планування в промисловiй полiтицi необхiдно, оскiльки потрiбнi державнi капiталовкладення i перебудова структури промисловостi пiд реальну ринкову економiку. (Створення апарату i програм планування залежить вiд iнтелекту уряду i зажадає декiлькох рокiв. Досвiд Держплану загублено, та й не придатний для ринкових умов.)
6.Знизити податки на пiдприємства. Пiдвищити їхнє збирання. Захiд необхiдний, але важкий. (Радикально знизити податки - значить сьогоднi збiльшити дефiцит бюджету, а пiдвищення виробництва потрiбно очiкувати декiлька рокiв... Їх потрiбно якось прожити! i ще: ухилятися вiд податкiв не перестануть, навiть пiсля їх зниження. Така вже совкова мораль: ошукування держави не вважається грiхом. Забезпечити контроль i строго судити винних теж неможливо - їх занадто багато, та й закони слабкi.).
7.Дуже важливо викорiнити тiньову економiку. (Про труднощi я вже писав: вiдразу вплинути на всiх учасникiв "тiнi" неможливо).
8.Ввести комп'ютерний контроль прибуткiв платникiв податкiв i прогресивний податок на нерухомiсть. До мiнiмуму обмежити пiльги по податках. (Мiра зустрiне опiр на всiх рiвнях. Примiром, бiльшiсть начальникiв розбагатiли i будуть гальмувати справу).
9.Пiдвищити митнi тарифи для захисту продукцiї тих пiдприємств, що ще спроможнi до ефективної роботи. (Потребує серйозних розрахункiв, тому що ефект "захисту" спрацює не швидко, цiни на ринку пiдвищаться, iмпорт скоротиться, фiнанси держави i споживачi постраждають).
10.Ввести вибiркове регулювання цiн на продукцiю "що захищається". Це необхiдно для компенсацiї витрат вiд "захисту виробника". (На жаль, втручання в цiни завжди небезпечно своїми психологiчними наслiдками: ажiотажним попитом i дефiцитом).
11.Полегшити процедуру банкрутств. (Дуже iстотна мiра, але важко здiйснена, оскiльки збиткових виробництв - маса, закон важкий, судовi процедури повiльнi, реалiзацiя вирокiв ускладнюється законами про працю).
12.Провести повсюдне скорочення штатiв - iз звiльненням непотрiбних робiтникiв у всiй сферi бюджету i держпiдприємств. Легалiзувати приховане безробiття на непрацюючих пiдприємствах. (Все це винятково важко, оскiльки викликає масовий опiр трудящих i Верховної Ради. Потрiбно поступовiсть - розтягнути процес на декiлька рокiв).
13.Спробувати ввести суспiльнi роботи для безробiтних (Смутний факт: нашi безробiтнi не пiдуть на дорожнi роботи, навiть за пристойну зарплату, як пiшли в США при Рузвельтi, тим бiльше, що багато хто вже звик жити в бiдностi i нiчого не робити).
14.Скоротити витрати бюджету: на штати керування, Чорнобиль, дотацiї на житло-комунальне господарство (ЖКГ) при адреснiй допомозi бiдним, необгрунтованi пiльги. Закрити збитковi шахти. (Все це - стара i безнадiйна мрiя адмiнiстраторiв. Перешкоди будуть з усiх бокiв: "чорнобильцi", бюрократiя, шахтарi, квартиронаймачi (при об'єктивнiй бiдностi багатьох), "пiльговики" - колишнi начальники. Тому мiра - майже нереальна для економiї державних витрат i дуже вибухонебезпечна для кандидатiв на виборах...)
15.Домогтися своєчасної оплати за електрику i газ. Стягнути старi борги. (Майже неможливо при поганому фiнансуваннi бюджетних органiзацiй i затримках зарплати робiтникам.)
16.Пiдсилити боротьбу з корупцiєю i злочиннiстю. Гасло це звучить як заклинання. (Захiд настiльки ж необхiдний, як i важкий для виконання. Потрiбно посилити закони, пiдняти економiку, зменшити безробiття, пiдсилити виконавчу владу, пiдвищити мораль. Все це поки не реально.)
17.Повернути вивезенi капiтали - законнi i, через амнiстiю, - незаконнi. Така можливiсть реально iснує i повинна дати ефект. (Проте, власники капiталiв погодяться тiльки коли будуть гарантiї безпеки i вигоди, тобто пiдйом економiки i довiра до влади. Одним рухом це не зробити. Для вiдновлення довiри потрiбен час).
18.Залучити iноземних iнвесторiв. (Я вже про це згадував - дуже важко).
19.Так само важко спонукати рядових громадян вийняти долари з загашникiв i покласти в банк. (Обставини тi ж - потрiбний стiйкий пiдйом економiки i довiра до влади).
20.По частинi пiдйому сiльського господарства переконливих iдей не знайшов. (Потрiбнi великi ферми, але для них поки немає умов - кредитiв, технiки, законiв про землю).
21.Технiчна полiтика - прiоритети й черговiсть для державних капiталовкладень: легка i харчова промисловiсть, машинобудування (для потреб сiльського господарства, транспорту, легкої, харчової i вугiльної промисловостi), автомобiлi, ВП, електронiка, авiацiя, космос, бiотехнологiя. Зрозумiло, науково-конструкторськi розробки потрiбно проводити на усiх фронтах, але вибiр конкретних об'єктiв для виробництва залежить вiд витрат, ринку i ступеня готовностi пiдприємств. (Немає основ споконвiчно робити ставку на наукоємнiсть виробництва: по-перше, для цього немає умов, по-друге, велика iндустрiальна країна для свого iснування, насамперед, потребує "нормального" машинобудування, а не технiчної екзотики).
22.Необхiдно скоротити споживання енергоресурсiв принаймнi на третину. (Для цього потрiбно в коренi змiнити технологiю виробництва i психологiю споживачiв, що зажадає, принаймнi, два десятилiття, i те за умови великих iнвестицiй в устаткування.)
Щоб реалiзувати все це i ще багато чого iншого, чого я не знаю, що складає суть декларованих реформ, повиннi взаємодiяти чотири сили: влада, народ, громадськiсть i капiтал.
Наша влада вiдома: формально - все як у "кращих будинках": є конституцiя, "три гiлки", демократiя, вибори. "Наповнення" влади - рiзне - iдеалiсти, номенклатура, "олiгархи", навiть злочинцi. Переконання: комунiсти, нацiоналiсти, консерватори, соцiал-демократи, лiберали, радикали i ще десяток назв. Акценти iдей: батькiвщина, нацiя, капiтал, соцiалiзм. Рiзнобiй. Об'єднуюча iдея вiдсутня.
Для ефективного керування немає головного: авторитету закону i механiзмiв його реалiзацiї. Якщо сказати прямо - немає сили примусу, яка змiряється iз масовiстю правопорушень. Немає i багатьох необхiдних законiв. Зараз вихiд тiльки один: рiзке посилення "вертикалей": адмiнiстрацiї, прокуратури, судiв i мiлiцiї. На жаль, немає для їхньої ефективностi важливої умови: високої моралi виконавцiв. Без цього влада закону перетворюється у сваволю чиновникiв.
Народ. Розподiл по багатьох вимiрах: Молодi i пенсiонери. Бiднi, середнi, багатi. Мiськi i сiльськi. Схiднi i захiднi. Українцi i росiяни. Цьому розподiлу приблизно вiдповiдають вододiли переконань - соцiалiзм або капiталiзм, iз Росiєю або з Європою, "сильна рука" або "усi цивiльнi права". (Дивися нашi опитуванння).
Що ж вiн - народ? Погано працює. Iнiцiативи не виявляє. Бiдує. Нiчого не знає. Нiкому не вiрить. Нарiкає - але тихо: не вiрять i бояться. Голосує по списках - не за програми, а "по технологiях": за обiцянки, за подачки, iз страху, "за портрет". Що ще? Дивиться серiали. П'є.
Громадськiсть. Її теж немає. Так , що б як на Заходi : спiвтовариства громадян - по професiях, iнтересам, переконанням, захопленням, релiгiям, територiям. Громадян: незалежним, вiльним, захищених Законом, але в той же час законослухняних, дисциплiнованих. Якi мають медичну страховку i навiть рахунок у банку. Немає нiчого такого! У свiй час комунiсти витравили навiть думки про те, що б отож зiбратися , щось обговорити, виступити колективно. Не знаю , коли буде. То, актив народу повинен би бути в партiях. Їх десятки, але все - карлики. Справжня - тiльки комунiсти i то - непорiвнянна з радянськими часами. Програми iнших погано помiтнi, партiї побудованi бiльше на амбiцiях лiдерiв. Народ вiд них - окремо.
Є багато рiзних газет i каналiв ТВ - "ЗМi". Не цiкавих. Слухняних владi, олiгархам i навiть - (помiрковано!) - кримiналу.
Капiтал. До перебудови фонди промисловостi були великi, тепер розтанули, оцiнити важко. Банкiвський капiтал явно слабкий, фiнансувати пiдйом виробництва не в змозi. Не можу вникнути в розподiл власностi: немає iнформацiї. Одне скажу - капiталу, як самостiйної сили - поки немає.
http://www.icfcst.kiev.ua/amosov/outlook3_r.html#Ukraine
Засобiв оздоровлення економiки пропонують безлiч. Виберу тi, що здаються менi очевидними. Навiть саме перерахування звучить наївно: якщо все вiдомо, то чому не реалiзовано? Знову винна самоорганiзацiя: за кожним пунктом стоять сили опору i ймовiрнi негативнi наслiдки. Можливi "гальма" я зазначу в дужках по кожному пункту.
1.Утримувати курс гривнi (В.А.Ющенко довiв, що це можливо).
2.Домагатися ефективних приватних власникiв, iз контрольним пакетом акцiй - через грошову приватизацiю з торгiв, iз контролем виконання умов продажу. (Це довгий i важкий процес, рокiв на п'ять, з огляду на все, що сказано про "тiнь").
3.Нацiоналiзувати неефективнi, уже ранiше приватизованi пiдприємства. (Так само сумнiвно, по тим же причинам що й у пунктi "2". Має бути довга (роки!) процедура в судах, тому що власники будуть пручатися).
4.Посилити керування державними заводами i тими, де державi належить контрольний пакет акцiй. Потрiбна нова система призначень керуючих - конкурс, договiр, контроль. (Сумнiви тi ж: "червонi директори" набрали велику силу, мiнiстерства слабкi i неповороткi, а закони про працю не дозволяють звiльнити колективи вiд баласту: профспiлки будуть пручатися. Термiни й ефект заходiв визначити важко).
5.Центральне планування в промисловiй полiтицi необхiдно, оскiльки потрiбнi державнi капiталовкладення i перебудова структури промисловостi пiд реальну ринкову економiку. (Створення апарату i програм планування залежить вiд iнтелекту уряду i зажадає декiлькох рокiв. Досвiд Держплану загублено, та й не придатний для ринкових умов.)
6.Знизити податки на пiдприємства. Пiдвищити їхнє збирання. Захiд необхiдний, але важкий. (Радикально знизити податки - значить сьогоднi збiльшити дефiцит бюджету, а пiдвищення виробництва потрiбно очiкувати декiлька рокiв... Їх потрiбно якось прожити! i ще: ухилятися вiд податкiв не перестануть, навiть пiсля їх зниження. Така вже совкова мораль: ошукування держави не вважається грiхом. Забезпечити контроль i строго судити винних теж неможливо - їх занадто багато, та й закони слабкi.).
7.Дуже важливо викорiнити тiньову економiку. (Про труднощi я вже писав: вiдразу вплинути на всiх учасникiв "тiнi" неможливо).
8.Ввести комп'ютерний контроль прибуткiв платникiв податкiв i прогресивний податок на нерухомiсть. До мiнiмуму обмежити пiльги по податках. (Мiра зустрiне опiр на всiх рiвнях. Примiром, бiльшiсть начальникiв розбагатiли i будуть гальмувати справу).
9.Пiдвищити митнi тарифи для захисту продукцiї тих пiдприємств, що ще спроможнi до ефективної роботи. (Потребує серйозних розрахункiв, тому що ефект "захисту" спрацює не швидко, цiни на ринку пiдвищаться, iмпорт скоротиться, фiнанси держави i споживачi постраждають).
10.Ввести вибiркове регулювання цiн на продукцiю "що захищається". Це необхiдно для компенсацiї витрат вiд "захисту виробника". (На жаль, втручання в цiни завжди небезпечно своїми психологiчними наслiдками: ажiотажним попитом i дефiцитом).
11.Полегшити процедуру банкрутств. (Дуже iстотна мiра, але важко здiйснена, оскiльки збиткових виробництв - маса, закон важкий, судовi процедури повiльнi, реалiзацiя вирокiв ускладнюється законами про працю).
12.Провести повсюдне скорочення штатiв - iз звiльненням непотрiбних робiтникiв у всiй сферi бюджету i держпiдприємств. Легалiзувати приховане безробiття на непрацюючих пiдприємствах. (Все це винятково важко, оскiльки викликає масовий опiр трудящих i Верховної Ради. Потрiбно поступовiсть - розтягнути процес на декiлька рокiв).
13.Спробувати ввести суспiльнi роботи для безробiтних (Смутний факт: нашi безробiтнi не пiдуть на дорожнi роботи, навiть за пристойну зарплату, як пiшли в США при Рузвельтi, тим бiльше, що багато хто вже звик жити в бiдностi i нiчого не робити).
14.Скоротити витрати бюджету: на штати керування, Чорнобиль, дотацiї на житло-комунальне господарство (ЖКГ) при адреснiй допомозi бiдним, необгрунтованi пiльги. Закрити збитковi шахти. (Все це - стара i безнадiйна мрiя адмiнiстраторiв. Перешкоди будуть з усiх бокiв: "чорнобильцi", бюрократiя, шахтарi, квартиронаймачi (при об'єктивнiй бiдностi багатьох), "пiльговики" - колишнi начальники. Тому мiра - майже нереальна для економiї державних витрат i дуже вибухонебезпечна для кандидатiв на виборах...)
15.Домогтися своєчасної оплати за електрику i газ. Стягнути старi борги. (Майже неможливо при поганому фiнансуваннi бюджетних органiзацiй i затримках зарплати робiтникам.)
16.Пiдсилити боротьбу з корупцiєю i злочиннiстю. Гасло це звучить як заклинання. (Захiд настiльки ж необхiдний, як i важкий для виконання. Потрiбно посилити закони, пiдняти економiку, зменшити безробiття, пiдсилити виконавчу владу, пiдвищити мораль. Все це поки не реально.)
17.Повернути вивезенi капiтали - законнi i, через амнiстiю, - незаконнi. Така можливiсть реально iснує i повинна дати ефект. (Проте, власники капiталiв погодяться тiльки коли будуть гарантiї безпеки i вигоди, тобто пiдйом економiки i довiра до влади. Одним рухом це не зробити. Для вiдновлення довiри потрiбен час).
18.Залучити iноземних iнвесторiв. (Я вже про це згадував - дуже важко).
19.Так само важко спонукати рядових громадян вийняти долари з загашникiв i покласти в банк. (Обставини тi ж - потрiбний стiйкий пiдйом економiки i довiра до влади).
20.По частинi пiдйому сiльського господарства переконливих iдей не знайшов. (Потрiбнi великi ферми, але для них поки немає умов - кредитiв, технiки, законiв про землю).
21.Технiчна полiтика - прiоритети й черговiсть для державних капiталовкладень: легка i харчова промисловiсть, машинобудування (для потреб сiльського господарства, транспорту, легкої, харчової i вугiльної промисловостi), автомобiлi, ВП, електронiка, авiацiя, космос, бiотехнологiя. Зрозумiло, науково-конструкторськi розробки потрiбно проводити на усiх фронтах, але вибiр конкретних об'єктiв для виробництва залежить вiд витрат, ринку i ступеня готовностi пiдприємств. (Немає основ споконвiчно робити ставку на наукоємнiсть виробництва: по-перше, для цього немає умов, по-друге, велика iндустрiальна країна для свого iснування, насамперед, потребує "нормального" машинобудування, а не технiчної екзотики).
22.Необхiдно скоротити споживання енергоресурсiв принаймнi на третину. (Для цього потрiбно в коренi змiнити технологiю виробництва i психологiю споживачiв, що зажадає, принаймнi, два десятилiття, i те за умови великих iнвестицiй в устаткування.)
Щоб реалiзувати все це i ще багато чого iншого, чого я не знаю, що складає суть декларованих реформ, повиннi взаємодiяти чотири сили: влада, народ, громадськiсть i капiтал.
Наша влада вiдома: формально - все як у "кращих будинках": є конституцiя, "три гiлки", демократiя, вибори. "Наповнення" влади - рiзне - iдеалiсти, номенклатура, "олiгархи", навiть злочинцi. Переконання: комунiсти, нацiоналiсти, консерватори, соцiал-демократи, лiберали, радикали i ще десяток назв. Акценти iдей: батькiвщина, нацiя, капiтал, соцiалiзм. Рiзнобiй. Об'єднуюча iдея вiдсутня.
Для ефективного керування немає головного: авторитету закону i механiзмiв його реалiзацiї. Якщо сказати прямо - немає сили примусу, яка змiряється iз масовiстю правопорушень. Немає i багатьох необхiдних законiв. Зараз вихiд тiльки один: рiзке посилення "вертикалей": адмiнiстрацiї, прокуратури, судiв i мiлiцiї. На жаль, немає для їхньої ефективностi важливої умови: високої моралi виконавцiв. Без цього влада закону перетворюється у сваволю чиновникiв.
Народ. Розподiл по багатьох вимiрах: Молодi i пенсiонери. Бiднi, середнi, багатi. Мiськi i сiльськi. Схiднi i захiднi. Українцi i росiяни. Цьому розподiлу приблизно вiдповiдають вододiли переконань - соцiалiзм або капiталiзм, iз Росiєю або з Європою, "сильна рука" або "усi цивiльнi права". (Дивися нашi опитуванння).
Що ж вiн - народ? Погано працює. Iнiцiативи не виявляє. Бiдує. Нiчого не знає. Нiкому не вiрить. Нарiкає - але тихо: не вiрять i бояться. Голосує по списках - не за програми, а "по технологiях": за обiцянки, за подачки, iз страху, "за портрет". Що ще? Дивиться серiали. П'є.
Громадськiсть. Її теж немає. Так , що б як на Заходi : спiвтовариства громадян - по професiях, iнтересам, переконанням, захопленням, релiгiям, територiям. Громадян: незалежним, вiльним, захищених Законом, але в той же час законослухняних, дисциплiнованих. Якi мають медичну страховку i навiть рахунок у банку. Немає нiчого такого! У свiй час комунiсти витравили навiть думки про те, що б отож зiбратися , щось обговорити, виступити колективно. Не знаю , коли буде. То, актив народу повинен би бути в партiях. Їх десятки, але все - карлики. Справжня - тiльки комунiсти i то - непорiвнянна з радянськими часами. Програми iнших погано помiтнi, партiї побудованi бiльше на амбiцiях лiдерiв. Народ вiд них - окремо.
Є багато рiзних газет i каналiв ТВ - "ЗМi". Не цiкавих. Слухняних владi, олiгархам i навiть - (помiрковано!) - кримiналу.
Капiтал. До перебудови фонди промисловостi були великi, тепер розтанули, оцiнити важко. Банкiвський капiтал явно слабкий, фiнансувати пiдйом виробництва не в змозi. Не можу вникнути в розподiл власностi: немає iнформацiї. Одне скажу - капiталу, як самостiйної сили - поки немає.
http://www.icfcst.kiev.ua/amosov/outlook3_r.html#Ukraine
Відповіді
2002.06.17 | Фарбований Лис
Re: Амосов Н.М Про Україну. Як вийти з кризи?
Нагадує якесь аматорство, подібне на виступи кандидатів в народні депутати 10-річної давності. Так один коломийський кандидат в депутати говорив і вірив те що говорив, що він знає те чого ніхто не знає, а саме - рецепти для хворої економіки...> 2.Домагатися ефективних приватних власникiв, iз контрольним пакетом акцiй - через грошову приватизацiю з торгiв, iз контролем виконання умов продажу. (Це довгий i важкий процес, рокiв на п'ять, з огляду на все, що сказано про "тiнь").
Нонсенс в постанові задачі. Такого ще не вдавалось нікому.
> 3.Нацiоналiзувати неефективнi, уже ранiше приватизованi пiдприємства. (Так само сумнiвно, по тим же причинам що й у пунктi "2". Має бути довга (роки!) процедура в судах, тому що власники будуть пручатися).
Припустимо, що в селищі Засранківці була приватизована кав*ярня, але власник поїхав на заробітки в Чехію. Хочу побачити сценарій націоналізації. Автор навіть не написав в чому зміст націоналізації... Подібний сценарій не уявляється щодо заводу склотари. Нащо націоналізувати цей неефективний завод? Чи молже автор вірить у мудрість Кінаха?
> 4.Посилити керування державними заводами i тими, де державi належить контрольний пакет акцiй. Потрiбна нова система призначень керуючих - конкурс, договiр, контроль. (Сумнiви тi ж: "червонi директори" набрали велику силу, мiнiстерства слабкi i неповороткi, а закони про працю не дозволяють звiльнити колективи вiд баласту: профспiлки будуть пручатися. Термiни й ефект заходiв визначити важко).
Так це і робиться зараз. Погляньте на біографію Дубини, він на цьому виріс. Керування посилювалось і посилювлось...
> 5.Центральне планування в промисловiй полiтицi необхiдно, оскiльки потрiбнi державнi капiталовкладення i перебудова структури промисловостi пiд реальну ринкову економiку. (Створення апарату i програм планування залежить вiд iнтелекту уряду i зажадає декiлькох рокiв. Досвiд Держплану загублено, та й не придатний для ринкових умов.)
Лякає слово "перебудова", а "реальна ринкова економіка" нагадує чимось "соціалізьм с чєлавєчєскім ліцом".
> 9.Пiдвищити митнi тарифи для захисту продукцiї тих пiдприємств, що ще спроможнi до ефективної роботи. (Потребує серйозних розрахункiв, тому що ефект "захисту" спрацює не швидко, цiни на ринку пiдвищаться, iмпорт скоротиться, фiнанси держави i споживачi постраждають).
Цікавий рецепт. Рейгана від нього корчі ловлять.
> 10.Ввести вибiркове регулювання цiн на продукцiю "що захищається". Це необхiдно для компенсацiї витрат вiд "захисту виробника". (На жаль, втручання в цiни завжди небезпечно своїми психологiчними наслiдками: ажiотажним попитом i дефiцитом).
Я думаю, що "вибрані" власники підприємств будуть просто щасливі.
> 13.Спробувати ввести суспiльнi роботи для безробiтних (Смутний факт: нашi безробiтнi не пiдуть на дорожнi роботи, навiть за пристойну зарплату, як пiшли в США при Рузвельтi, тим бiльше, що багато хто вже звик жити в бiдностi i нiчого не робити).
Якщо суспільних робіт буде дуже багато, то треба буде потурбуватись про додаткові заходи щодо росту безробіття.
> 16.Пiдсилити боротьбу з корупцiєю i злочиннiстю. Гасло це звучить як заклинання. (Захiд настiльки ж необхiдний, як i важкий для виконання. Потрiбно посилити закони, пiдняти економiку, зменшити безробiття, пiдсилити виконавчу владу, пiдвищити мораль. Все це поки не реально.)
Цікаво, а де стеля підсиленню боротьби?
> 17.Повернути вивезенi капiтали - законнi i, через амнiстiю, - незаконнi. Така можливiсть реально iснує i повинна дати ефект. (Проте, власники капiталiв погодяться тiльки коли будуть гарантiї безпеки i вигоди, тобто пiдйом економiки i довiра до влади. Одним рухом це не зробити. Для вiдновлення довiри потрiбен час).
Мотив? Для чого? А що, хіба якийсь аналіз показує, що країні не вистачає капіталів???
> 18.Залучити iноземних iнвесторiв. (Я вже про це згадував - дуже важко).
Їх би та на ті суспільні роботи залучити! А якщо серйозно, то чому таке голосне гасло так коротко описано?
> 19.Так само важко спонукати рядових громадян вийняти долари з загашникiв i покласти в банк. (Обставини тi ж - потрiбний стiйкий пiдйом економiки i довiра до влади).
???????
> 20.По частинi пiдйому сiльського господарства переконливих iдей не знайшов. (Потрiбнi великi ферми, але для них поки немає умов - кредитiв, технiки, законiв про землю).
Тут хоч чесно признався. Ідей не знайшов, але знає, що потрібна техніка... цікаво.
> 21.Технiчна полiтика - прiоритети й черговiсть для державних капiталовкладень: легка i харчова промисловiсть, машинобудування (для потреб сiльського господарства, транспорту, легкої, харчової i вугiльної промисловостi), автомобiлi, ВП, електронiка, авiацiя, космос, бiотехнологiя. Зрозумiло, науково-конструкторськi розробки потрiбно проводити на усiх фронтах, але вибiр конкретних об'єктiв для виробництва залежить вiд витрат, ринку i ступеня готовностi пiдприємств. (Немає основ споконвiчно робити ставку на наукоємнiсть виробництва: по-перше, для цього немає умов, по-друге, велика iндустрiальна країна для свого iснування, насамперед, потребує "нормального" машинобудування, а не технiчної екзотики).
Хочу побачити державні гроші в харчовій промисловості. Уявляються активи в варениках.
> 22.Необхiдно скоротити споживання енергоресурсiв принаймнi на третину. (Для цього потрiбно в коренi змiнити технологiю виробництва i психологiю споживачiв, що зажадає, принаймнi, два десятилiття, i те за умови великих iнвестицiй в устаткування.)
Ну це вже прерогатива "зелених". Що дасть скорочення????
> Щоб реалiзувати все це i ще багато чого iншого, чого я не знаю, що складає суть декларованих реформ, повиннi взаємодiяти чотири сили: влада, народ, громадськiсть i капiтал.
Хотілось би відрізняти ці сили, мухи і котлети подавати окремо. І де ці чотири сили серед названих трьох???
І дуже багато банальних речей....
2002.06.17 | Serhiy Hrysch
Підвисуюсь під кожним словом Лиса. (-)
2002.06.17 | Serhiy Hrysch
Що буває, коли академіки пропонують вихід з кризи?
Все своє моледече життя дивувався, чому прабатьки мої такі негнучкі і мають такі СТРАННІ ідеї. Тепер, побачивши, що таке ж нерозуміння у провідних зірок, не дивуюсь.Але є прогрес. Якщо раніше старі просто проектували своє уявлення про покращений комунізм, то зараз вони ще і думають (наприклад, про зменшені податки і стабільну гривню у Амосова). Хоча пропозиції Амосова випливають зі "здорового глузду", вони, все рівно, НЕ очевидні. Як кажуть американці, "здоровий глузд" практично завжди погана порада.
Особисто я їх не звинувачюю, але НЕ ДАМ ЗНИЩИТИ моє майбутнє заради "поваги до старших" чи до академіків.
Коментарі по пунктах,
ФУК писав(ла):
> 1.Утримувати курс гривнi (В.А.Ющенко довiв, що це можливо).
> 2.Домагатися ефективних приватних власникiв, iз контрольним пакетом акцiй - через грошову приватизацiю з торгiв, iз контролем виконання умов продажу. (Це довгий i важкий процес, рокiв на п'ять, з огляду на все, що сказано про "тiнь").
*** Приватизація це розподажа. Вона має іти відкрито, з тим, щоби коже міг купити і перекупити. Якщо бізнес невигідний, то його потрібно ліквідувати.
> 3.Нацiоналiзувати неефективнi, уже ранiше приватизованi пiдприємства. (Так само сумнiвно, по тим же причинам що й у пунктi "2". Має бути довга (роки!) процедура в судах, тому що власники будуть пручатися).
*** Не хочу платити свої податки за "неефективні" підприємства. Неефективні підприємства самі розваляться. Крадені активи мають бути повернуті ЗА КРАДІЖКИ, а не за неефективність.
> 4.Посилити керування державними заводами i тими, де державi належить контрольний пакет акцiй. Потрiбна нова система призначень керуючих - конкурс, договiр, контроль. (Сумнiви тi ж: "червонi директори" набрали велику силу, мiнiстерства слабкi i неповороткi, а закони про працю не дозволяють звiльнити колективи вiд баласту: профспiлки будуть пручатися. Термiни й ефект заходiв визначити важко).
*** "Державних заводів" НЕ МАЄ БУТИ! Потрібно, щоб бізнеси належали людям, а не кучмівським фантомам, навіть оборонні, навіть лікарні, навіть дитсадки.
> 5.Центральне планування в промисловiй полiтицi необхiдно, оскiльки потрiбнi державнi капiталовкладення i перебудова структури промисловостi пiд реальну ринкову економiку. (Створення апарату i програм планування залежить вiд iнтелекту уряду i зажадає декiлькох рокiв. Досвiд Держплану загублено, та й не придатний для ринкових умов.)
**** "Центральне планування", тобто, казати людям, скільки їм виробляти і по якій ціні? Ща!
> 6.Знизити податки на пiдприємства. Пiдвищити їхнє збирання. Захiд необхiдний, але важкий. (Радикально знизити податки - значить сьогоднi збiльшити дефiцит бюджету, а пiдвищення виробництва потрiбно очiкувати декiлька рокiв...
*** Дивуюсь, як старі не можуть навчитися! В них забрали збереження через дефіцит бюджету, а вони ще про дефіцит...
> Їх потрiбно якось прожити! i ще: ухилятися вiд податкiв не перестануть, навiть пiсля їх зниження. Така вже совкова мораль: ошукування держави не вважається грiхом. Забезпечити контроль i строго судити винних теж неможливо - їх занадто багато, та й закони слабкi.).
*** Класно прослідкувати розвиток думки старих в прогресі. Тобто, є розуміння, що контролювати ВСЕ не можливо. Ошукування дійсно совковість, а, як "трошки американець", запевняю, що свідоме заниження податків до сплати - це не гріх, не провина, а ціний навик в Америці.
> 7.Дуже важливо викорiнити тiньову економiку. (Про труднощi я вже писав: вiдразу вплинути на всiх учасникiв "тiнi" неможливо).
*** "Викорінити" не вдасться і не треба. Все рівно доходи від городів оподатковуватись не будуть, хоча це і доход. Якщо людина продає сусіду, то теж оподатковувати не треба.
> 8.Ввести комп'ютерний контроль прибуткiв платникiв податкiв i прогресивний податок на нерухомiсть.
*** Прогресивний податок на нерухомість?!!! Це він хоче щоб наступне поколіня в хіжинах жили?!!!
> 9.Пiдвищити митнi тарифи для захисту продукцiї тих пiдприємств, що ще спроможнi до ефективної роботи. (Потребує серйозних розрахункiв, тому що ефект "захисту" спрацює не швидко, цiни на ринку пiдвищаться, iмпорт скоротиться, фiнанси держави i споживачi постраждають).
*** Підвищити прямо мито - інші держави теж підвищать, і скоротиться ЕКСПОРТ. Треба розвивати кучу інших інструментів, таких як промоція, міжнародні організації/картелі, угоди/переговори, місії. Треба змінити ставлення до іноземців як тих, що "помагають". Вони не помагають, а продають. Від міжнародної торгівлі виграють всі, але питання у тім, як розподіляється прибуток.
> 10.Ввести вибiркове регулювання цiн на продукцiю "що захищається". Це необхiдно для компенсацiї витрат вiд "захисту виробника". (На жаль, втручання в цiни завжди небезпечно своїми психологiчними наслiдками: ажiотажним попитом i дефiцитом).
*** Пінчуку захист не потрібен, він і так захищений.
> 11.Полегшити процедуру банкрутств. (Дуже iстотна мiра, але важко здiйснена, оскiльки збиткових виробництв - маса, закон важкий, судовi процедури повiльнi, реалiзацiя вирокiв ускладнюється законами про працю).
*** + ввести ОСОБИСТЕ банкротство.
> 12.Провести повсюдне скорочення штатiв - iз звiльненням непотрiбних робiтникiв у всiй сферi бюджету i держпiдприємств.
*** УРА! Тільки штатів ДЕЖСЛУЖБИ.
Легалiзувати приховане безробiття на непрацюючих пiдприємствах. (Все це винятково важко, оскiльки викликає масовий опiр трудящих i Верховної Ради. Потрiбно поступовiсть - розтягнути процес на декiлька рокiв).
*** Нехай Амосов сам їх платить. Я не хочу віддавати свої податки ще і на "прихованих безробітніх".
> 13.Спробувати ввести суспiльнi роботи для безробiтних (Смутний факт: нашi безробiтнi не пiдуть на дорожнi роботи, навiть за пристойну зарплату, як пiшли в США при Рузвельтi, тим бiльше, що багато хто вже звик жити в бiдностi i нiчого не робити).
*** Всі державні заводи + держслужба це суспільні роботи. Далі нікуди.
> 14. Закрити збитковi шахти.
*** Бачите, який прогрес, 8 років треба було щою побачити, що дотація шахт це карман звягільських.
> 15.Домогтися своєчасної оплати за електрику i газ. Стягнути старi борги. (Майже неможливо при поганому фiнансуваннi бюджетних органiзацiй i затримках зарплати робiтникам.)
*** Обов"язково! Ввести заклад(залог) на електрику і коли він вичерпується, то відключати нащадно! Не платить по боргам, розпочинати процедуру особистого банкротства. (В Америці власний дім забирати не можна, але держ квартири і доми на іпотеці можна.)
> 16.Пiдсилити боротьбу з корупцiєю i злочиннiстю. Гасло це звучить як заклинання. (Захiд настiльки ж необхiдний, як i важкий для виконання. Потрiбно посилити закони, пiдняти економiку, зменшити безробiття, пiдсилити виконавчу владу, пiдвищити мораль. Все це поки не реально.)
*** ДАВАЙТЕ АМОСОВА "ЗАВЕРБУЄМО" НА МАЙДАН!
> 17.Повернути вивезенi капiтали - законнi i, через амнiстiю, - незаконнi. Така можливiсть реально iснує i повинна дати ефект. (Проте, власники капiталiв погодяться тiльки коли будуть гарантiї безпеки i вигоди, тобто пiдйом економiки i довiра до влади. Одним рухом це не зробити. Для вiдновлення довiри потрiбен час).
*** Мене вражає безвідповідальність старих + "простих" українців. Як іноземного інвестора так будь ласка, нехай вінзаробляє прибутки для своїх акціонерів! Про себе (українських власниів) ніхто не турбується! Одна справа КРАДЕНІ ГРОШІ, а інша капітал за кордоном. Крадені гроші треба повертати через Кучмагейт, через ініціювання судів після викриття грабунку (ака Волков). Українці ДОСТОЙНІ робити зі своїми грошами що захочуть, хоч закопати, хоч подарувати, хоч з"їсти. ТИМ БІЛЬШЕ, що зараз паритет цін не на користо українців, тобто, українцям ВИГІДНІШЕ заробляти на продажах американцям і європейцям. Один варіант експорт, а інший, ще кращий, засновувати міжнародні компанії і багатіти, використовуючи споживацькі витрати людей з заходу. ВИВІЗ КАПІТАЛУ МАЄ БУТИ ЛЕГАЛЬНИМ І ПРОСТИМ!
> 18.Залучити iноземних iнвесторiв. (Я вже про це згадував - дуже важко).
*** Може так, а може ні. Хочуть, самі прийдуть, дискримінувати не треба. Але споживаючи товари і послуги українських компаній споживачі платять зарплату + прибуток УКРАЇНЦЯМ, а споживаючи товари/послуги, надаючи ресурси іноземних інвесторам, українці ОПЛАЧУЮТЬ ЦІНУ КАПІТАЛА ІНОЗЕМЦІВ!
> 19.Так само важко спонукати рядових громадян вийняти долари з загашникiв i покласти в банк. (Обставини тi ж - потрiбний стiйкий пiдйом економiки i довiра до влади).
*** Потрібні добрі банки і зась спекуляціям на тему дотацій і "підживлення" економіки кредитами.
> 20.По частинi пiдйому сiльського господарства переконливих iдей не знайшов. (Потрiбнi великi ферми, але для них поки немає умов - кредитiв, технiки, законiв про землю).
*** Зараз все класно іде і так.
> 21.Технiчна полiтика - прiоритети й черговiсть для державних капiталовкладень: ...
**** НІЯКИХ державних капіталовкладень! Хоче Амсов капіталовкладеня, нехай купує акції нових підприємств, йому сотні брокерів допоможуть. Тоді взнає, що таке "вкладення". Податки на оборону і невеликі виплати бездомним, на влаштування бездомних дітей, а не на техніку. Техніку зроблять ті бездомні діти, які мають бути наголовані і надані освіти.
> 22.Необхiдно скоротити споживання енергоресурсiв принаймнi на третину. (Для цього потрiбно в коренi змiнити технологiю виробництва i психологiю споживачiв, що зажадає, принаймнi, два десятилiття, i те за умови великих iнвестицiй в устаткування.)
*** Якщо платять, то нехай споживають.
> Щоб реалiзувати все це i ще багато чого iншого, чого я не знаю, що складає суть декларованих реформ, повиннi взаємодiяти чотири сили: влада, народ, громадськiсть i капiтал.
*** ЗАПРОШУЄМО НА МАЙДАН!
2002.06.17 | Soloha
В Амосова вже були оригінальні ідеї
в свій час доводив, що людині для повного здоров'я треба кожний день робити по 100 присідань, стрибків, нахилів тощо- усього 1000. Потім сам зізнавався, що передав куті меду2002.06.18 | Serhiy Hrysch
Податки в Америці
От до речі, сьогодні допоміг професору скосити 800 доларів податків. Хто знає, той робить, хто не знає, той платить.2002.06.19 | Пані
Підтримую ідею з вербовкою
Більше того - сама спробую йому написати і запросити.> > Їх потрiбно якось прожити! i ще: ухилятися вiд податкiв не перестануть, навiть пiсля їх зниження. Така вже совкова мораль: ошукування держави не вважається грiхом. Забезпечити контроль i строго судити винних теж неможливо - їх занадто багато, та й закони слабкi.).
> *** Класно прослідкувати розвиток думки старих в прогресі.
Дорікати людині віком (старим чи молодим) це якраз і є ознака негнучкості, про яку ви писали вище. Почитайте самого Амосова - ви хоч десь побачили в нього скувучіння на тему "не така молодь"? А собі дозволяєте оце "не такі старі"... Я теж не розділяю більшість з того, що наведено у його кризовому плані, але його вік тут не аргумент.
До того ж - чи читали ви взагалі його роботи 70х, 80х, щоб обговорювати прогрес його думок?
> Тобто, є розуміння, що контролювати ВСЕ не можливо. Ошукування дійсно совковість, а, як "трошки американець", запевняю, що свідоме заниження податків до сплати - це не гріх, не провина, а ціний навик в Америці.
Є суттєва різниця між заниженням податків та повним ухилянням від споати податків, що і є безумовним трендом в Україні, про що він вірно і написав.
В Харкові є дуже великий ринок, який по паперах є ЗБИТКОВИМ. Вже багато років. Їх сношають регулярно на нарадах в міськ та облвиконкомах.
Колись я спитала члена правління того ринку, чому він не може показати хоч дві копійки прибутку та сплатити з них копійку податків.
А він мені пояснює, що "їм тільки палець покажи, а вони і руку віттяпають! краще я в ті виконкоми подарунків віднесу, бо все одно нести треба та чи так, ніж буду годувати отих дармоїдів".
> > 13.Спробувати ввести суспiльнi роботи для безробiтних (Смутний факт: нашi безробiтнi не пiдуть на дорожнi роботи, навiть за пристойну зарплату, як пiшли в США при Рузвельтi, тим бiльше, що багато хто вже звик жити в бiдностi i нiчого не робити).
> *** Всі державні заводи + держслужба це суспільні роботи. Далі нікуди.
Щось я не розумію - чим вам суспільні роботи не подобаються? Хоч тіж дорожні.
2002.06.19 | Serhiy Hrysch
Вся державна служба + держ бінес є суспільними роботами
> Щось я не розумію - чим вам суспільні роботи не подобаються? Хоч тіж дорожні.*** Мені подобаються суспільні роботи, але в міру. Нагадую, що коли в Америці говорили про дорожні роботи, то тоді ам. уряд не займався бізнесом так, як український і не мав таку армію робітників і службовців на шиї платника податку. Зараз ці копійки на держ роботі мізерні, але люди все рівно там працюють заради стабільності. Це і є державні роботи.
До того ж, маємо розуміти, що вся ам. компанія про суспільні дорожні роботи була результатом роботи автомобільного лобі, яке хотіло за федеральні гроші зробити інфраструктуру для власників авто (зазвичай дороги в США будуються штатами і каунтями (county).
2002.06.17 | Breathe
Хай би краще медициною займався
Хоча поради вітчизняних економістів почасти не набагато розумніші2002.06.17 | Сергій
Амосов Н.М Про Україну.
Шановні академіки вибачаюсь за повтори, але жоден план, жодна
найяскравіша і найкраща пропозиція стосовно виходу України з кризи
не будуть реалізованими доки не буде зруйноване ідеологічний відстойник комунобандитської ідеології. Те що заважає, знищує і гальмує всі спроби України рушити вперед до реальних демократичних і економічних перетворень. Не можна виправляти наслідки доки не виправлена причина. Щоденний ЗАСУД і КАРА режиму червоного терору і його нащадкам.
Будьмо!
2002.06.18 | Габелок
Здається уряд Ющенка вже якось почав виводити Україну з кризи...
Чи не так? Здається це не є секретом, як вивести Україну з кризи. Інша справа хто хоче вивести Україну з кризи та хто не хоче цього...2002.06.19 | Пані
Дуже дякую на лінк на цей сайт
Як давній фан автора не могла не вловити кайф від читання деяких текстів. Щоб тут про нього хто не писав я вам всім бажаю в 90 років такого ж як в нього здоров"я, наснаги, здібності і бажання користуватися інтернетом та писати розлогі статті.Я розділяю висновок автора про те, що Україна подолає кризу тільки шляхом самоорганізації. Його проміжні роздуми та висновки - то інша справа.
2002.06.19 | Абдула
Re: Амосов Н.М Про Україну. Як вийти з кризи?
Забагато пунктів. Щоб Україну вивести з кризи, треба визначити 2-3 найголовніші завдання і вирішити їх, а потім переходити до наступного.