В. Іллєнко - історія створення фільму "Останній бункер" про УПА
07/25/2002 | Тоня
Вадим Іллєнко розповідає:
"Якось у журналі „Юність” прочитав повість „Жінка біля моря” московського письменника Бородіна. Твір мене захопив, задумав зняти фільм. Поїхав до Москви домовитися з автором. Виявилося, що Бородін – колишній дисидент, 13 років відсидів у ГУЛАзі, половину строку - разом із бандерівцями, вояками УПА. Бородін заявив, що для екранізацї нікому тієї повісті не дасть, хоч її й до мене просили, бо вона „некінематографіна” і її тільки зіпсують, але навзаєм запропонував для знайомства іншу – „Перед судом”, написану за розповіданнями однокамерників – вояків УПА. Я прочитав її в рукописі в поїзді – за ніч, стоячи біля вікна. Це було таке відкриття, що ні за що інше вже не міг братися... Правда, скориставшись фабулою, ми з братом багато що змінили в сценарії. Бородін не був у Карпатах, тому й не відчував їзх так, як ми. Коли сценарій уже написали, не могли знайти грошей. Мені порадили поїхати у Хмельницький, до керівника великого заводу „Катіон”. Сценарій прочитав заступник директора з фінансів Костовський і одразу заявив: „Даємо, скільки потрібно!” Познайомив з директором, то й теж нас пдтримав. Завод одразу вжидав всю суму, потрібну для зйомок, ще й дві тисячі доларів на купівлю плівки „Кодак”. Оскільки тема УПА на ті часи практично ще була закрита, та й нова для мене, почав шукати серед колишніх військових обізнаного консультанта. Але, прочитавши сценарій, всі злякано відмовлялися. Зрештою знайомий порадив зустрітися із своїм батьком, який живе в одному з міст на півдні України, біля моря, - він незабаром мав приїхати у Київ. Знайомий сказав, що батько під час війни був начальником райвідділу міліції у одному з гірських районів Карпат, і йому ці події добре відомі. І от ми познайомились. Немолодий високий чоловік, з ознаками колишньої фізичної сили й виправки...Я розповів – прошу консультувати фільм, адже не знаю багатьох деталей колишньої боротьби радянської влади з УПА. Він погодився і запросив мене у місто на морі, де жив. Розмови наші тривали три дні. У ті трагічні роки ця людина, тоді капітан міліції, займався ліквідацією бандерівців. У відставку він вийшов полковником. У шафі за склом лежав вкладений у целофан його полковницький мундир, при орденах і медалях, нагороди ромістилися й на поличці...До речі, все це я потім „переніс” у фільм. Що я від нього почув? Уже другої ночі мені стало страшно спати. Я не міг збагнути всього жаху того, що чинила ця людина і її підопічні з бандерівцями, з місцевим населенням, дітьми, жінками, аби винищити до ноги, випалити дощенту й думку про самостійну Україну...Відставний офіцер і не приховував – у нього руки у невинні й крові не по лікті, а по плечі. Сам він родом з-під Києва, українець, і хоч розповідав російською мовою, та часто, згадуючи минуле, вставляв слова й звороти, характерні дл Прикарпаття, Гуцульщини. А пам’ять фантастична: він називав не дні, а години, коли й де кого захопили, знищили. Зберіг у пам’яті всі прізвища, навіть польові карти-верстівки з позначками бункерів боївок УПА. Їхав до нього, щоб довідатися про якісь деталі облав, боїв, котрі б надали епізодам з фільму достовірності, а відкрив для себе трагедію народу України і трагедію цієї людини. І мені стало зрозуміло, чому досі УПА не визнається і довго не буде визнана у нас воюючою стороною в боротьбі з гітлерівцями. До речі, коли мав від’їздити в Київ, він запросив скупатися на прощання на заміському пляжі. Пам’ятаю, був у білому чесучевому костюмі, солом’яному капелюсі, крокував упевнено, твердо. Біля автобусної каси була величезна черга, але він просунув у віконце якесь посвідчення, і йому відразу дали два квитки. Я тоді подума: хто ж ця людина, перед якою досі запобігають? А прощаючись, коли від’їздив в аеропорт, запитав його:”Як ви тепер розцінюєте свою тодішню діяльність?” І він відповів: „Якщо Україна колись стане справді незалежною, перша куля – мені”.
- Ви більше не зустрічалися?
- Ні, з того часу минуло вже понад 10 років. Звичайно, він взяв із мене слово, що в титрах фільму я не згадуватиму його прізвища, відмовився від гонорару за консультації. Можливо, ця розповідь була його каяттям. Принаймі він не робив ніяких переоцінок своєї колишньої діяльності, але й нічого не приховував."
Повністю інтерв'ю тут:
http://www.perehid.kiev.ua/observer/288.html
"Якось у журналі „Юність” прочитав повість „Жінка біля моря” московського письменника Бородіна. Твір мене захопив, задумав зняти фільм. Поїхав до Москви домовитися з автором. Виявилося, що Бородін – колишній дисидент, 13 років відсидів у ГУЛАзі, половину строку - разом із бандерівцями, вояками УПА. Бородін заявив, що для екранізацї нікому тієї повісті не дасть, хоч її й до мене просили, бо вона „некінематографіна” і її тільки зіпсують, але навзаєм запропонував для знайомства іншу – „Перед судом”, написану за розповіданнями однокамерників – вояків УПА. Я прочитав її в рукописі в поїзді – за ніч, стоячи біля вікна. Це було таке відкриття, що ні за що інше вже не міг братися... Правда, скориставшись фабулою, ми з братом багато що змінили в сценарії. Бородін не був у Карпатах, тому й не відчував їзх так, як ми. Коли сценарій уже написали, не могли знайти грошей. Мені порадили поїхати у Хмельницький, до керівника великого заводу „Катіон”. Сценарій прочитав заступник директора з фінансів Костовський і одразу заявив: „Даємо, скільки потрібно!” Познайомив з директором, то й теж нас пдтримав. Завод одразу вжидав всю суму, потрібну для зйомок, ще й дві тисячі доларів на купівлю плівки „Кодак”. Оскільки тема УПА на ті часи практично ще була закрита, та й нова для мене, почав шукати серед колишніх військових обізнаного консультанта. Але, прочитавши сценарій, всі злякано відмовлялися. Зрештою знайомий порадив зустрітися із своїм батьком, який живе в одному з міст на півдні України, біля моря, - він незабаром мав приїхати у Київ. Знайомий сказав, що батько під час війни був начальником райвідділу міліції у одному з гірських районів Карпат, і йому ці події добре відомі. І от ми познайомились. Немолодий високий чоловік, з ознаками колишньої фізичної сили й виправки...Я розповів – прошу консультувати фільм, адже не знаю багатьох деталей колишньої боротьби радянської влади з УПА. Він погодився і запросив мене у місто на морі, де жив. Розмови наші тривали три дні. У ті трагічні роки ця людина, тоді капітан міліції, займався ліквідацією бандерівців. У відставку він вийшов полковником. У шафі за склом лежав вкладений у целофан його полковницький мундир, при орденах і медалях, нагороди ромістилися й на поличці...До речі, все це я потім „переніс” у фільм. Що я від нього почув? Уже другої ночі мені стало страшно спати. Я не міг збагнути всього жаху того, що чинила ця людина і її підопічні з бандерівцями, з місцевим населенням, дітьми, жінками, аби винищити до ноги, випалити дощенту й думку про самостійну Україну...Відставний офіцер і не приховував – у нього руки у невинні й крові не по лікті, а по плечі. Сам він родом з-під Києва, українець, і хоч розповідав російською мовою, та часто, згадуючи минуле, вставляв слова й звороти, характерні дл Прикарпаття, Гуцульщини. А пам’ять фантастична: він називав не дні, а години, коли й де кого захопили, знищили. Зберіг у пам’яті всі прізвища, навіть польові карти-верстівки з позначками бункерів боївок УПА. Їхав до нього, щоб довідатися про якісь деталі облав, боїв, котрі б надали епізодам з фільму достовірності, а відкрив для себе трагедію народу України і трагедію цієї людини. І мені стало зрозуміло, чому досі УПА не визнається і довго не буде визнана у нас воюючою стороною в боротьбі з гітлерівцями. До речі, коли мав від’їздити в Київ, він запросив скупатися на прощання на заміському пляжі. Пам’ятаю, був у білому чесучевому костюмі, солом’яному капелюсі, крокував упевнено, твердо. Біля автобусної каси була величезна черга, але він просунув у віконце якесь посвідчення, і йому відразу дали два квитки. Я тоді подума: хто ж ця людина, перед якою досі запобігають? А прощаючись, коли від’їздив в аеропорт, запитав його:”Як ви тепер розцінюєте свою тодішню діяльність?” І він відповів: „Якщо Україна колись стане справді незалежною, перша куля – мені”.
- Ви більше не зустрічалися?
- Ні, з того часу минуло вже понад 10 років. Звичайно, він взяв із мене слово, що в титрах фільму я не згадуватиму його прізвища, відмовився від гонорару за консультації. Можливо, ця розповідь була його каяттям. Принаймі він не робив ніяких переоцінок своєї колишньої діяльності, але й нічого не приховував."
Повністю інтерв'ю тут:
http://www.perehid.kiev.ua/observer/288.html
Відповіді
2002.07.25 | Breathe
А як можна подивитися той фільм? (-)
2002.07.25 | Тоня
Re: А як можна подивитися той фільм? (-)
Іллєнко в інтерв'ю каже, що не можна, що не пускають на екран. Але була його прем'єра в Західній Україні. Мені самій страшенно цікаво, чи є тут хоч одна людина на Майдані, яка його таки бачила. Я жахливо заінтригована.2002.07.25 | Breathe
Нажаль мене вже не було в Західній Україні на той час :( (-)
2002.07.25 | Тоня
А мене ще не було :( (-)
2002.07.26 | Shooter
Історія замість фільму
Мою прабабцю вбили "банедрівці".Цікаво, еге ж? Особливо на фоні того, що мені вже, мабуть, тисячі разів довелося почути в свою адресу "бандєра".
Але про все по-порядку.
Був в селі конокрад. Крав при всіх владах, але попався десь в 40-му - за Совітів. Попався - забрали його, і ніхто не знав його долю. Проте...
В кінці 1943-на початку 1944 з'являєтьс в околицях села. І організовує "боївку" УПА. Проте дивна та була боївка - з німцями не воювала, як прийшли москалі - теж ніяких конфліктів. Ходили по людях по селі, збирали "данину" (за що й поплатилася моя прабабця - сказала на людях, що вони не воюють за Україну, а займаються здирством). Застрілили одного місцевого жида.
В 1946 році боївку порівняно легко викрили. В околицях боротьба тривала ще до 1952-53 років.
А далі починається ще цікавшіе. Років за 15 - десь посередині 60-х, - екс-конокрад і екс-"тіпа"-упівець ...очолює райвідділ міліції кілометрів за 60 від рідного села. Двічі пробував приїхати в своє село - люди йому плювали в лице і кидали камінням (і то за "розквіту" совітів).
Так і помер, не вернувшись додому.
Стримаюсь. Все ж таки, "...aut bene, aut nihil"
2002.07.26 | Andrij
Re: Дякую, дуже цікаво. Але ніколи не чув про цей фільм
Все таки, це трагедія України, що навіть під час незалежности нами править окупаційна адміністрація. Що ми за народ такий, не знаю. Сумно все це.2002.07.26 | Тоня
Re: Дякую, дуже цікаво. Але ніколи не чув про цей фільм
А мене цікавить і те, що вони так бояться з цього фільму. Що там? Адже хоч тема і замовчувана, але все ж вже не є такою "лякаючою". Ось чому я хочу хоч одну людину почути, яка цей фільм мала випадок переглянути.2002.07.26 | Andrij
Re: Невже й відео зробити не можна було? Може фільму не було? (-
2002.07.26 | Тоня
Можливо, на відео грошей немає, або ....
автор поважає свою роботу і не бажає "ховатись" у відео. А потім у фільм ще й вкладені конкретні кошти, які при кінопрокаті повертаються, а тому показ... в кінотеатрах, потім телебачення, потім відео чи ДВД і далі. Говорити за Іллєнка не буду. Знаю одне, фільм є, глядач на нього чекає, а про його існування замовчують, а отже знову фільтрація інформації.2002.07.26 | Грець
Я бачив сей фільм.
Ішов по телевізору років 5 тому. Щоб такий шедевр, то ні. Мені взагалі укр.фільми дивитися важко (крім "Пропалої грамоти") - якась ментальність інакша в тих фільмах, якийсь не той аспект української душі, що в мене і в знайомих мені живих людей. Наприклад, усі тириндять, що Біймин "Острів любові" - шедевр небачений і нечуваний, а мене трохи не знудило на перших же хвилинах від того фальшу.Щодо "Ост.бункера" - він має бути в державному кінофотоаудіоархіві (біля Солом'янського майдану). Можливо, його й переженуть на касету для вас - за гроші. Але гроші, мабуть, великі (кількасот грн.). Та ще й якусь "бомагу" можуть запитати з фірми (але навряд).
2002.07.26 | Тоня
Re: Я бачив сей фільм./Ну, смаки різняться, а так, дякую.(-)