МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Міфи українського села

08/30/2002 | Тарас
“Ти, брате, любиш Русь,
Як хліб і кусень сала, —
Я ж гавкаю раз в раз,
Щоби вона не спала.”.
/*Пояснення спеціально для ура-патріотів: я вважаю що самокритика кожної нації є знаком її духовного здоров’я. І вважаю що така критика (можливо деколи перебільшена) є значно кориснішою, ніж самозакохана дрімота в супроводі байок про наші достоїнства і нашу унікальність.*/
Почнемо з міфів українського села. Говорячи про укрсело маємо на увазі не тільки село географічне але і те село, яке переселилось в місто але містом так і не стало (зверніть увагу на кількість підвіконних городів у спальних районах великих міст). Захоплюватись укрселом може тільки той хто там ніколи не був. Захоплюватись укрселом може тільки той, хто вважає стайню філією зоопарку. Дехто вважає укрсело зосередженням всіх достоїнств. Дехто вважає що саме українське село зберегло українську мову і традицію. І тому – хай живе українське село напротивагу зрусифікованому космополітичному місту! Але запитаємо себе: ЧОМУ українське село зберегло українську СІЛЬСЬКУ культуру? Та тільки тому що НЕ ЗМОГЛО навчитися будь-якої іншої. Москалі пробували вчити село російської КУЛЬТУРИ, поляки пробували вчити його польської КУЛЬТУРИ. Але безрезультатно. Більше того, українське село не сприймало і українську інтелігентську КУЛЬТУРУ. І ось вже в часи незалежності до нашого села нарешті підібрали ключик. Його почали цілеспрямовано вчити російського БЕЗКУЛЬТУР’Я. І з-під солом’яних стріх гірських селянських хат переможно залунала російська блатна попса.
Міфи про українську працелюбність і гостинність спростувати дуже просто. Тільки в офіційному календарі – 71 (СІМДЕСЯТЬ ОДНЕ) свято. А ще є церковні свята, які до числа офіційних не ввійшли. А ще багато людей святкує старі радянські, які вже з календаря вилучені. А ще є свята родинні… Зрештою достатньо в робочий час пройтися вулицями, заглянути в кав’ярні і стане зрозуміло, чому ми живемо так як живемо. Працелюбність в умовах постійної окупації не могла сформуватися. Натомість “гостинність” – як результат ліні, тяги до випивки і “обжираловки” є цілком закономірною. Якщо пів року працювати а пів – святкувати, то який може бути результат? Можливо окупанти України “гнобили” українське селянство тільки тому що методи переконання просто не діяли і жодним іншим методом, крім насильства неможливо було боротися з його “працелюбністю”?
А ще є легенда про щедрість (як не з’їм то понадкусую) та зичливість (хай в сусіда корова здохне).
А чого варта легенда про цнотливість і моральність селянок. Куди ж ця цнотливість дівається коли вони приїжджають на навчання в місто? Тут вони легко і просто затикають за пояс “міських розпусниць”. Щоб оцінити цю цнотливість найкраще прислухатись до напівтверезих розповідей селянок-заробітчанок. В цих розповідях всі її знайомі (крім неї, звичайно) підробляють там проституцією. При чому точно те саме (“тільки не я”) будуть розповідати і всі її знайомі. Так виглядає що цнотливість швидко випаровується на територіях, де водяться мужчини в яких водяться гроші.
Є ще й така собі легенда про релігійність українського села. Так, справді там ходять до церкви. Але чому? Бо більше нікуди піти. Це єдине місце де можна “на інших подивитись і себе показати”. А куди йдуть селяни по дорозі з церкви? Чоловіки - в найближчий “світанок”, “вітерець” чи іншу більш сучасну забігайлівку. А жінки – по дорозі додому перемивають кісточки своїм знайомим: хто в чому був одягнутий, де стояв і наскільки щиро хрестився. Єдиним критерієм відбору проектів для будівництва нової церкви є “щоб була більша, ніж у сусідньому селі”.
Якщо придивитися до наших церковних і народних обрядів, то зі всіх усюд будуть стирчати вуха язичництва. Коляда. Стрітення. Зелені свята. Івана-Купала. Маковея. Спаса. Посівання на новий рік. По рівню забобонності і побутовому відьмацтву ми – найперші в світі. Але найяскравіше язичництво помітне під час вагітності-народження дитини, шлюбних процедур та обрядів похорону і поминок. А чого вартий такий феномен як “празник”! Християнством тут навіть не пахне. Чи їхали ви коли-небудь в автобусі, який їде “з празника”? Якби вивести з салону трубу до двигуна автобуса, то він доїхав би до міста без використання бензину, на самих тільки алкогольних випарах! Правда для цього потрібно було б щоб всі дихали синхронно, а це вже задача нереальна. Заставити селян дихати синхронно не вдавалось жодній владі. Саме це і є причиною програшу всіх національно-визвольних змагань.
Українська еліта завжди поводилсь зі своїм народом занадто поблажливо. За це і розплачувалась, затикаючи всі діри всіх українських фронтів власними тілами. В той час як селяни сиділи на своїх хуторах, годували кабанчика, жерли сало і розсуждали “чия візьме”. Замість мобілізувати цих хуторян і перетворити на гарматне м’ясо, українська інтелігенція сама підставляла свої тіла під ворожі кулі.
Українське село завжди було п’ятою колоною загарбників. Хто слухає “їхнє радіо”? Росіяни? Та ні – наша ж рагульня. Хто дивиться “перший національний”? Де вибирають політичних динозаврів? В сільських виборчих округах. Звідки окупанти набирають своїх найвірніших виконавців? З села. Саме село у всі часи давало окупантам незліченні полчища “ментів”, які приїхавши в місто починали вчити жити інших, хоча й самі ще не надто вправно навчились защіпати власні штани. Якщо виходити з того, що міліція – це обличчя держави перед своїми громадянами, то маємо визнати що держава наша – рагульсько-хохляцька.
В цій ситуації винна без сумніву українська інтелігенція, яка вже декілька століть тільки тим і займається що ідеалізує українське село. Хоча роль інтелігенції – ВИХОВУВАТИ село. Але як можна виховувати те, що вважається зразковим, ідеальним, носієм всіх чеснот?
Чи пишуться на Україні книжки для тих хто вміє читати але не вміє думати? Чи складаються на Україні пісні для тих, хто “папрощє”, для тих кому потрібен тільки шум і вітер в голові? Подивимось хоч би на пісню “Сірко собака мій” – адже це глибоко філософська пісня, порівняно навіть з бітлівською “Єстедей”. А більшість селян НЕ ХОЧУТЬ думати і нічого з цим не зробиш. Ми це маємо визнати і використати. Інакше це використають наші вороги.
Питаннями “низької” української культури ніхто не займається. А святе місце пустим не буває, воно заповнюється низькопробною російськомовною продукцією. І витіснити її зможе тільки НИЗЬКОПРОБНА українська продукція. До того часу, допоки це не буде зроблено, українське село буде залишатися головним ворогом української державності.
Такі уявлення про українську ментальність (яка в значній мірі є власне сільською) є значно кориснішими, ніж замилування нашими неіснуючими достоїнствами. Такі уявлення будуть тим дном від якого можна буде хоча б відштовхнутися.
Доки не видавимо з себе хохлів і рагулів, москаль з нашої шиї не злізе. Доки не створимо українського шляхетного міфу замість міфів сільских, доки не створимо касту українського патріотичного панства, до тих пір нами будуть керувати зайди з усіх-усюд.

Відповіді

  • 2002.08.30 | Step

    Re: Міфи українського села

    Prosto nuzhno pomjenjatj mentalinostj s otricajushchjej, kak eto pomohajet delatj Ukrdijaspora v USA & Canada, potomu chto imenno ih korni i uhodjat v etot Bukovinskij ili Karpatskij hutorok i dlja nih eto i jestj vyshshaja planka Ukrainskogo IQ, na absorbirujushchuju: to jestj prinjatj, chto Ijeremija Vishneveckij byl Ukraincem, t.k. jego korni shli k Bajde Vishneveckomu, i vnuk Ijeremii, Poljskij Korolj, tozhe byl Ukraincem. Eto kasajetsja i rodov Chartoryjskih i Potockih, to zhe samoje i s Gogoljem, i s Mikluho - Maklajem, i s Bulgakovym, i s Voroshilovym i dazhe Hrushjovym. Jesli my hotim bytj Velikoj Nacijej, nado bytj absorbirujushchjej nacijej, a ne otdavatj svoih, pustj i skandaljnyh, no gerojev, drugim nacijam. Takije podarki oni s udovoljstvijem prinimajut, a my sidim na foljkljornoj sharovarshinje, i sootvjetstvjenno ot njejo nos vorotim.
    Poljak, kogda u tjebja hotj njemnogo jestj Poljskoj krovi, rad budet tebja prichislitj k svoim i pokoritj blagorodstvom manjer, a ukrainskij psevdopatriot pljunet i skazhet chto ty kreol.
    Toska.
  • 2002.08.30 | Розумний селянин з міста

    Re: Міфи українського села

    Тарас писав(ла):
    > “Ти, брате, любиш Русь,
    > Як хліб і кусень сала, —
    > Я ж гавкаю раз в раз,
    > Щоби вона не спала.”.
    > /*Пояснення спеціально для ура-патріотів: я вважаю що самокритика кожної нації є знаком її духовного здоров’я. І вважаю що така критика (можливо деколи перебільшена) є значно кориснішою, ніж самозакохана дрімота в супроводі байок про наші достоїнства і нашу унікальність.*/

    Також правда. Але коли сам не поважаєш себе, тебе не поважають інші. Це вже майже закон.


    > Почнемо з міфів українського села. Говорячи про укрсело маємо на увазі не тільки село географічне але і те село, яке переселилось в місто але містом так і не стало (зверніть увагу на кількість підвіконних городів у спальних районах великих міст).

    Залежно знову ж таки від міста. Щодо городиків. Вони, в принципі нікому не заважають, якщо це гарненькі квітники, а ось те що сміття викидають де небудь - це вже недостатня робота міської влади. Феномен притаманний в основному невеликим містечкам.


    > Захоплюватись укрселом може тільки той хто там ніколи не був.

    Залежно яким селом. І залежить від того чим захоплюватись. Якщо стайнею - я згідний, цього робити не треба. А ось деякі звичаї і пісні цікаві.

    > Дехто вважає укрсело зосередженням всіх достоїнств.

    Залежно від конкретних людей. Не можна категорично гребти усіх в одну купу і оцінювати загально. Усі люди різні. Знайомий з багатьма селянами, до яких культурній інтелігенції міст ще дуже далеко. Хоч знову ж кажу, не можна усіх цінити. Кожна людина особистість не залежно з села вона прийшла чи з міста. Кожен створює особистість.

    >Дехто вважає що саме українське село зберегло українську мову і традицію. І тому – хай живе українське село напротивагу зрусифікованому космополітичному місту! Але запитаємо себе: ЧОМУ українське село зберегло українську СІЛЬСЬКУ культуру? Та тільки тому що НЕ ЗМОГЛО навчитися будь-якої іншої. Москалі пробували вчити село російської КУЛЬТУРИ, поляки пробували вчити його польської КУЛЬТУРИ.

    А тут ви вже глибоко помиляєтесь. Якщо взяти старше покоління - довоєнне, особливо на заході, то в селах було дуже багато людей освічених. Нормою було володіння 3-4 мовами. Москалі навчили в основному людей не працювати і пиячити, що зараз і формує сучасну молодь, яка виросла вже на нових напівбандитських ідеалах. Але це проблема знову ж таки не тільки українська. В російських селах те ж саме, це спільна проблема, з якою повинні боротися самі селяни.


    >Але безрезультатно. Більше того, українське село не сприймало і українську інтелігентську КУЛЬТУРУ.

    Кажу, що ітелігенція колись мало розбиралася у проблемах села. Вона займалася більш теоретичними розробками, які селянам були нецікаві. А щодо мудрості і культури, то село часто освіченішим і прагматичнішим за інтелігенцію.

    >І ось вже в часи незалежності до нашого села нарешті підібрали ключик. Його почали цілеспрямовано вчити російського БЕЗКУЛЬТУР’Я. І з-під солом’яних стріх гірських селянських хат переможно залунала російська блатна попса.

    Оце і є вплив, який бере початок ще від СРСР, коли роботяг знищували, а залишали нездарів і пияків. Хоча, якщо ви колись були у гірських районах, ви там рідко знайдете хату під соломьяною стріхою. Їх там нема - мабудть вимерли :) Якщо не вірите - то проїдтесь Косівщиною.


    > Міфи про українську працелюбність і гостинність спростувати дуже просто. Тільки в офіційному календарі – 71 (СІМДЕСЯТЬ ОДНЕ) свято. А ще є церковні свята, які до числа офіційних не ввійшли. А ще багато людей святкує старі радянські, які вже з календаря вилучені.

    Хто хоче заробляти - той заробляє. А багато радянських свят залишили вже сьогоденні керівники у календарі.


    А ще є свята родинні… Зрештою достатньо в робочий час пройтися вулицями, заглянути в кав’ярні і стане зрозуміло, чому ми живемо так як живемо. Працелюбність в умовах постійної окупації не могла сформуватися. Натомість “гостинність” – як результат ліні, тяги до випивки і “обжираловки” є цілком закономірною. Якщо пів року працювати а пів – святкувати, то який може бути результат? Можливо окупанти України “гнобили” українське селянство тільки тому що методи переконання просто не діяли і жодним іншим методом, крім насильства неможливо було боротися з його “працелюбністю”?

    Особливо, коли усе, те що власним горбом заробив відбирали і створювали колгосп у якому треба було задурно працювати. А на початку 60-х платили аж 3(три) карбованці в місяць. Стимул для роботи був гарно підібраний.


    > А ще є легенда про щедрість (як не з’їм то понадкусую) та зичливість (хай в сусіда корова здохне).

    Це типова риса не тільки українців. Хоч, як на мене, вона притаманна для окремим регіонам, Львівщині зокрема. На Сході ж все більше пропивається з щедрістю. У цьому плані сільські люди якраз швидше допоможуть ніж міські.

    > А чого варта легенда про цнотливість і моральність селянок. Куди ж ця цнотливість дівається коли вони приїжджають на навчання в місто? Тут вони легко і просто затикають за пояс “міських розпусниць”.

    Ну знову ж таки залежить від конкретних особистостей, хоч основна такою є і не тільки селянок, але і міских дівчаток. Особливо маленьких 15-16, яким "розумні" дядьки і хлопці розповідають гарні історії про хороше і безхмарне життя.


    >Щоб оцінити цю цнотливість найкраще прислухатись до напівтверезих розповідей селянок-заробітчанок. В цих розповідях всі її знайомі (крім неї, звичайно) підробляють там проституцією. При чому точно те саме (“тільки не я”) будуть розповідати і всі її знайомі. Так виглядає що цнотливість швидко випаровується на територіях, де водяться мужчини в яких водяться гроші.

    Щодо грошей. То будь яка навіть міска цнотлива може перетворитися у що завгодно, як в старому анекдоті:

    - Дівчино, ви вірите у любов з першого погляду?
    - Ні!
    -Тоді хвильку, я на кілька секунд відкрию свій гаманець
    А заробітчанки у своїй більшості такі, як і заробітчани. Але чомусь громадська думка сформувалась така, що чоловікам можна, а жінці -зась


    > Є ще й така собі легенда про релігійність українського села. Так, справді там ходять до церкви. Але чому? Бо більше нікуди піти. Це єдине місце де можна “на інших подивитись і себе показати”. А куди йдуть селяни по дорозі з церкви? Чоловіки - в найближчий “світанок”, “вітерець” чи іншу більш сучасну забігайлівку. А жінки – по дорозі додому перемивають кісточки своїм знайомим: хто в чому був одягнутий, де стояв і наскільки щиро хрестився. Єдиним критерієм відбору проектів для будівництва нової церкви є “щоб була більша, ніж у сусідньому селі”.

    З цим згідний. Хоч знову ж таки не всі є такими. В містах так само багато ходять до церков і сповідаються в той час, коли служба грає на магнітофоні. Механізація і автоматизація процесу, так би мовити :)
    Проблема у загальній бездуховності, а не в селі чи місті.


    > Якщо придивитися до наших церковних і народних обрядів, то зі всіх усюд будуть стирчати вуха язичництва. Коляда. Стрітення. Зелені свята. Івана-Купала. Маковея. Спаса. Посівання на новий рік. По рівню забобонності і побутовому відьмацтву ми – найперші в світі. Але найяскравіше язичництво помітне під час вагітності-народження дитини, шлюбних процедур та обрядів похорону і поминок.

    Тоді варто заборонити будь які релігії, бо всюди є язичницьке коріння і оголосити Свідків Єгови єдиною правильною релігією.

    > А чого вартий такий феномен як “празник”! Християнством тут навіть не пахне. Чи їхали ви коли-небудь в автобусі, який їде “з празника”? Якби вивести з салону трубу до двигуна автобуса, то він доїхав би до міста без використання бензину, на самих тільки алкогольних випарах! Правда для цього потрібно було б щоб всі дихали синхронно, а це вже задача нереальна. Заставити селян дихати синхронно не вдавалось жодній владі. Саме це і є причиною програшу всіх національно-визвольних змагань.

    Ну звичайно у всьому винне село. А де ж було місто під час національно-визвольних змагань? І взагалі у містах так само п"ють і без "празників".

    > Українська еліта завжди поводилсь зі своїм народом занадто поблажливо. За це і розплачувалась, затикаючи всі діри всіх українських фронтів власними тілами. В той час як селяни сиділи на своїх хуторах, годували кабанчика, жерли сало і розсуждали “чия візьме”.

    Порахуйте скільки селян загинуло під час першої і другої світової, а потім вже говоріть про кабанчиків.

    >Замість мобілізувати цих хуторян і перетворити на гарматне м’ясо, українська інтелігенція сама підставляла свої тіла під ворожі кулі.

    Селяни воювали не гірше, а досить часто краще ніж міщани, бо від природи були сильнішими і витривалішими. це стосується не тільки українського села, але і будь якого іншого. Українська ж інтелігенція завжди прославлялась своєю миролюбністю. Коли у 1917 році Петлюра і Скоропадський пропонували створити професійну армію, Центральна Рада відмовилась і сказала, що обійдемося поліцією, а потім гімназистами і затикала різні дірки на фронтах, насамперед у боротьбі з братам -соціалістами- більшовиками, які були більш агресивними і створили може напівбандитську, але все ж таки армію.

    > Українське село завжди було п’ятою колоною загарбників. Хто слухає “їхнє радіо”? Росіяни? Та ні – наша ж рагульня.

    І не тільки у селі, але і в місті. Той же Львів, який тут усі називають мало не розсадником нацизму характерний тим, що з усіх кав"ярень звучить низькосортна попса, або шансон і сидять там в основному рагулі "Слиш ти Вася" але вже міського гатунку.

    >Хто дивиться “перший національний”? Де вибирають політичних динозаврів? В сільських виборчих округах.

    А у селах нічого більш не транслюють. Хто винен, що решта каналів настільки слабенькі, що їх неможливо зловити на звичайну антену?

    > Звідки окупанти набирають своїх найвірніших виконавців? З села. Саме село у всі часи давало окупантам незліченні полчища “ментів”, які приїхавши в місто починали вчити жити інших, хоча й самі ще не надто вправно навчились защіпати власні штани. Якщо виходити з того, що міліція – це обличчя держави перед своїми громадянами, то маємо визнати що держава наша – рагульсько-хохляцька.

    Ну мент - це вже діагноз, не залежно з міста він чи з села. Ідуть в менти, бо роботи як такої нема, а зарплата є. Якщо ж порівняти скільки і звідки прийшли, то більше буде все ж таки на користь міста.

    > В цій ситуації винна без сумніву українська інтелігенція, яка вже декілька століть тільки тим і займається що ідеалізує українське село. Хоча роль інтелігенції – ВИХОВУВАТИ село. Але як можна виховувати те, що вважається зразковим, ідеальним, носієм всіх чеснот?

    Інтелігенції взагалі терба спочатку самій навчитися бути згуртованою і вміти ставити чіткі цілі, як це робить та ж російська еліта. А потім можна вже когось вчити.


    > Чи пишуться на Україні книжки для тих хто вміє читати але не вміє думати? Чи складаються на Україні пісні для тих, хто “папрощє”, для тих кому потрібен тільки шум і вітер в голові? Подивимось хоч би на пісню “Сірко собака мій” – адже це глибоко філософська пісня, порівняно навіть з бітлівською “Єстедей”. А більшість селян НЕ ХОЧУТЬ думати і нічого з цим не зробиш. Ми це маємо визнати і використати. Інакше це використають наші вороги.

    Знову ж залежно від людей. Хоча більшість і слухає різну фігню типу "Петлюри". Хоча те ж саме типове і для більшості міста. Хіба назвати усі міста Укрїни і Росії великим селами :)


    > Питаннями “низької” української культури ніхто не займається. А святе місце пустим не буває, воно заповнюється низькопробною російськомовною продукцією. І витіснити її зможе тільки НИЗЬКОПРОБНА українська продукція. До того часу, допоки це не буде зроблено, українське село буде залишатися головним ворогом української державності.
    > Такі уявлення про українську ментальність (яка в значній мірі є власне сільською) є значно кориснішими, ніж замилування нашими неіснуючими достоїнствами. Такі уявлення будуть тим дном від якого можна буде хоча б відштовхнутися.
    > Доки не видавимо з себе хохлів і рагулів, москаль з нашої шиї не злізе. Доки не створимо українського шляхетного міфу замість міфів сільских, доки не створимо касту українського патріотичного панства, до тих пір нами будуть керувати зайди з усіх-усюд.

    З себе конкретно треба починати змінювати світ. Інакше просто болтологія. Змініть себе і своїм прикладом надфайте наснаги іншим. Така ж правда , у такій поданій категоричній формі тільки викличе злобні огризи тих же ура-патріотів з одного болу і дасть ще один привід для знущання над собоу іншим, тих хто бажає повернення до старого. Тому вперед - змінювати себе.


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".