Фільм "Матриця". Православний контекст (+)
12/23/2002 | Для кожного
ПРАВОСЛАВНИЙ КОНТЕКСТ
"Прокидайся, Нео... " — це слова з першого епізоду добре відомого фільму "Матриця", який примудрився отримати аж чотири премії "Оскар".
Багатьом цей фільм видався шедевром, свіжим ковтком повітря – абсолютно не голлівудським за наповненням і змістом. Той факт, що фільм "Матриця" таки дійшов до глядача, вже сам може свідчити про "збої в системі". Але ця реальна "система" не має нічого спільного з диктатом "машин".
СИМВОЛІЗМ
Ви звернули увагу? У фільмі немає жодної надуманої сцени з сексом, під які тепер підганяють сюжети переважної більшості кінопродукції, герої не смаку-ють крові своїх жертв. Сюжет-на лінія "Матриці" настільки насичена, що у ній просто немає пустих беззмістовних місць. Символіка фільму розрахована до останнього кадру, до остан-нього слова. Але.... Якщо ста-витися до змісту цього фільму буквально (так, як написано на касеті: "машини захопили світ... реальність — це ілюзія... зверта-ються мізки" і всяка інша дурня), то фільм стає надзвичайно убо-гим, дещо нудним і примітив-ним. Отже, цінність "Матриці" в її символізмі, в особистій ін-терпретації кожною людиною ідеї фільму на мову тієї реаль-ності, яку вона бачить. І якщо читач зможе вибачити таку над-мірну зухвалість нашої головної думки — "Матриця" — це симво-лічна розповідь про світосприй-няття (православного) християни-на, — то я спробую навести ва-гомі свідчення того, що така думка має повне право на існу-вання.
ВІРА
Ви замислювалися над тим, як люди — герої фільму — по-трапляли на корабель повстан-ців "Навуходоносор"(У Біблії, до речі, є такі слова пророка Варуха (1, 11-12): "моліться за життя Навуходоносора, бо в його житті полягає ваше спасіння."). Усі вони шукали відпо-відь на запитання: "Що таке Матриця?". По-нашому це зву-чало б: "У чому сенс життя?" або "Що є Правда в цьому світі?". І у відповідь на постійні пошуки людини, команда корабля пос-тійно намагалася зробити все так, щоб витягнути цю людину з сітей оманливої матриці (до речі, корабель — один з древніх символів Церкви, а команда ко-рабля — це ті, хто спасається у Церкві Христовій). Тобто фільм у принципі про віру. Про віру в те, що існує інший світ, відмін-ний від того, який ми сприймає-мо усіма органами чуття.
Згадайте, як під час бою Нео з Агентом, Морфіус каже: "Він намагається повірити". Повіри-ти в те, що він знаходиться у світі ілюзій і б'ється з одним із режисерів цього світу. Та й основним питанням і навіть, якщо хочете, моментом істини для команди "Навуходоносора" було те саме, що і для супутників убогого тес-лі з Галилейського міста Наза-рет на ім'я Ісус. Як тих, так і ін-ших хвилювало одне: "Чи він є тим Обраним, який має при-йти?". А замість пророків, які перед-бачали прихід Месії, у "Матриці" є пророчиця Піфія, замість Іуди Іскарі-ота — Сайфер. Між трьома основними персонажами (Морфіус, Трініті (англ. Трійця) та Нео (лат. Новий)) і трьома іпостасями Бога можна теж провести аналогію, але це вже занадто делікатне бого-словське питання, щоб вплітати його у розповідь про фільм.
І хіба не схожі вигуки героїв фільму: "Так і є — Обраний" на ті зойки захоплення, що виліта-ли з сердець апостолів, коли вони бачили чудесні зцілення, та те, як природа і стихії слухалися Його. Тільки мовою Євангелії це звучить так: "Благословен грядущий во Ім'я Господнє".
Дивно, але церква ось уже дві тисячі років вчить, що є більш реальний світ довжиною у Віч-ність, громадянство в якому можна отримати лише через непристанний пошук Бога у Цер-кві, через очищення і покаяння. Церква — у православному ро-зумінні — це невидиме тіло, го-ловою якого є Христос. Розумі-єте, не абстрактне, не уявне, не придумане, а РЕАЛЬНЕ і НЕ-ВИДИМЕ ТІЛО, частина якого може бути навіть зараз поруч з вами, коли ви читаєте ці рядки. Безпосередньо до сфери Хри-стиянства відноситься також згадка про Сіон, (який перекла-дач фільму чомусь вирішив за-лишити в англійському варіанті "Зіон") і який символізує Цар-ство Небесне. Як у Православ'ї, так і у фільмі Сіон — це символ перемоги правовірних над цим світом і дияволом.
І ще один цікавий момент про церковну символіку. На вівтарі у наших рукотворних Церквах стоїть підсвічник із сімома лам-падками — як символ сімох Цер-ков, згаданих в Одкровенні Іоанна Богослова. А ви поміти-ли, що у фільмі були ще інші ко-раблі, капітани яких знали "код доступу до центрального сервера Зіону"?
НОВЕ НАРОДЖЕННЯ
Надзвичайно корисним для християн є символ народження. Бо як сказано, ніхто не зможе бути в Царстві Небесному, хто не народиться вдруге. Найкра-ще це народження було проілю-строване у фільмі, коли Нео ви-лазить з кокона. Очі відкрива-ються і ти бачиш світ таким, яким він є насправді. Ти почи-наєш бачити, наскільки ти при-в'язаний до цих тлінних речей маленькими шлангами, які роблять рабом марноти тебе і тисячі таких самих, як ти, що живуть і помирають, так і не вкусивши свободи во Христі. І коли люди-на бачить весь той гріховний слиз і усвідомлює, що все її по-переднє життя було лише під-свідомим пошуком цього друго-го народження, то саме з цього моменту можна сказати, що вона має хоча б якесь уявлення про християнство.
Навіть червона таблетка (в правій руці!!!) і синя таблетка (в лівій!!!) вписуються в процес на-родження. Бог ніколи не чинить на своїх дітей тиску, Він тільки "пропонує взнати правду". Візь-меш синю таблетку ("піду до сповіді наступного разу, почи-таю Євангеліє на свіжу голову, або коли не буду "зайнятий" і т. ін. ) і ти прокинешся завтра з думкою "прийде ж таке в голо-ву". Візьмеш червону таблетку ("так, Бог є, Його не може не бути, тому я мушу прийти в Його дім і попроситися хоча б в раби, якщо не можу стати си-ном") і ти зрозумієш, наскільки велика різниця між цим світом і реальні-стю.
Слова ж, які Трі-ніті говорить Нео пе-ред розмовою з Мор-фіусом, є вимогою Церкви до всіх, хто хоче підійти до Таїн-ства Сповіді та При-частя: "Дозволь дати одну пораду — не хит-руй — він знає прак-тично все. "А Бог відповідає тій лю-дині, яка приходить до Нього через пока-яння, те ж саме, що сказали Нео, коли він відчинив двері: "НАРЕШТІ! Ласкаво просимо".
ЕЛЕМЕНТИ ПІДСИЛЕННЯ
Таким елементом є в першу чергу образ Сайфера. Того, хто, знаючи правду, хоче розчинити-ся в суєті і забути реальність. Ба-гато християн, які пізнали Істи-ну і переродилися не змогли пройти шляху, несучи свій тяж-кий, але істинний хрест, "бо зна-ти шлях і пройти його — це дві різні речі". Набагато легше роз-чинитися в буденності і дожити свого віку у комфортній суєті повсякденних клопотів, уповаючи на "всепрощення Бо-же". Саме тому Сайфер просить у Агента (диявола) забути все - усі десять попередніх років бо-ротьби. Він просить отримати багатство і стати президентом чи кінорежисером.
Зауважте, це говорить люди-на, яка пізнала, що таке ілюзія, а що таке правда. Таких при-кладів є багато і в нашому житті. Скільки ходить пліток про свя-щеннослужителів, які прив'язані до мамони, шукають грошей і вигоди собі. Але всі, хто розпус-кають ці плітки, просто не усві-домлюють, наскільки жорсто-кий суддя живе у серці такого не-щасного священика, що упав. Його совість не дасть йому спо-кою ні у цьому, ні в наступному віці, бо, на відміну від Сайфера, він не зможе забути істини, яку був пізнав.
Побут корабля — це теж сим-вол. Важко не помітити просто-ту та скромність у їжі, одязі та розмовах. Усе робиться для бо-ротьби. Як у монастирі.
До чого тут бойові мистецт-ва і зброя, запитаєте ви? Важко сказати. Є така книжка у св. Феофана Затворника, нази-вається "Невидима Боротьба". У ній молитва, піст, покаяння та уповання на Бога поряд з інши-ми християнськими чеснотами називається зброєю проти дия-вола. Бо ж насправді всі ті при-йоми східних єдиноборств і пе-рестрілки, які ви бачили у фільмі, виконували люди, які (по філь-му)... спокійно сиділи у кріслах. Отже їхня боротьба була теж невидимою, їхня зброя була так само, як і молитва — у їхньому серці і розумі, але боротьба при цьому не ставала менш жорсто-кою.
У цьому фільмі є символи усіх трьох ворогів християнина: світу (система), тіла (утримання і простота) та диявола (агенти). А найголовніше, що Обраний Воскресає. Обраний Мрець стає реальністю. (Яка ще релігія, окрім Християнства проповідує Воскресіння Христове?). І вос-кресає Нео від поцілунку Трійці, а перемагає втілення ненависної системи, коли влітає в Агента і знищує його з середини. Право-славні повинні знати піснеспів про те, що Хрис-тос "пекло пере-міг і смертію смерть розру-шив", і про те, що до Воскресіння, ніхто з померлих не мав ніякої на-дії на спасіння, бо за гробом була смерть і нічого, окрім смерті.
Роман Петрушкевич
Р. S.
Про символізм "Матриці" можна говорити довго. Але, якщо ви бачили тільки "Матрицю" і ніколи не заглиблювалися у події аналогічної, але дуже реальної історії, яка відбулася дев'ятнад-цять з половиною сотень років тому, то ви все одно зрозумієте тільки дещо. І навпаки, якщо ви.. є православним, але не дивили-ся "Матриці", то цей текст може видатися вам суцільною нісеніт-ницею. Тому ми радимо: поди-віться "Матрицю" — це про нас.
Головне ж пам'ятати, що ко-ли фільм припав вам до душі, то це сталося не тому, що він клас-ний, а тому, що він близький до істини, яку душа кожної людини знає набагато краще, ніж розум. Але скільки б ви не переглядали фільм, ви не зможете дізнатися більше про істину, бо фільм є лише символом води, а саму воду роздають у Церкві за рогом – для тих, хто спраглий Правди. Так що прокидайся, Нео!..
"Прокидайся, Нео... " — це слова з першого епізоду добре відомого фільму "Матриця", який примудрився отримати аж чотири премії "Оскар".
Багатьом цей фільм видався шедевром, свіжим ковтком повітря – абсолютно не голлівудським за наповненням і змістом. Той факт, що фільм "Матриця" таки дійшов до глядача, вже сам може свідчити про "збої в системі". Але ця реальна "система" не має нічого спільного з диктатом "машин".
СИМВОЛІЗМ
Ви звернули увагу? У фільмі немає жодної надуманої сцени з сексом, під які тепер підганяють сюжети переважної більшості кінопродукції, герої не смаку-ють крові своїх жертв. Сюжет-на лінія "Матриці" настільки насичена, що у ній просто немає пустих беззмістовних місць. Символіка фільму розрахована до останнього кадру, до остан-нього слова. Але.... Якщо ста-витися до змісту цього фільму буквально (так, як написано на касеті: "машини захопили світ... реальність — це ілюзія... зверта-ються мізки" і всяка інша дурня), то фільм стає надзвичайно убо-гим, дещо нудним і примітив-ним. Отже, цінність "Матриці" в її символізмі, в особистій ін-терпретації кожною людиною ідеї фільму на мову тієї реаль-ності, яку вона бачить. І якщо читач зможе вибачити таку над-мірну зухвалість нашої головної думки — "Матриця" — це симво-лічна розповідь про світосприй-няття (православного) християни-на, — то я спробую навести ва-гомі свідчення того, що така думка має повне право на існу-вання.
ВІРА
Ви замислювалися над тим, як люди — герої фільму — по-трапляли на корабель повстан-ців "Навуходоносор"(У Біблії, до речі, є такі слова пророка Варуха (1, 11-12): "моліться за життя Навуходоносора, бо в його житті полягає ваше спасіння."). Усі вони шукали відпо-відь на запитання: "Що таке Матриця?". По-нашому це зву-чало б: "У чому сенс життя?" або "Що є Правда в цьому світі?". І у відповідь на постійні пошуки людини, команда корабля пос-тійно намагалася зробити все так, щоб витягнути цю людину з сітей оманливої матриці (до речі, корабель — один з древніх символів Церкви, а команда ко-рабля — це ті, хто спасається у Церкві Христовій). Тобто фільм у принципі про віру. Про віру в те, що існує інший світ, відмін-ний від того, який ми сприймає-мо усіма органами чуття.
Згадайте, як під час бою Нео з Агентом, Морфіус каже: "Він намагається повірити". Повіри-ти в те, що він знаходиться у світі ілюзій і б'ється з одним із режисерів цього світу. Та й основним питанням і навіть, якщо хочете, моментом істини для команди "Навуходоносора" було те саме, що і для супутників убогого тес-лі з Галилейського міста Наза-рет на ім'я Ісус. Як тих, так і ін-ших хвилювало одне: "Чи він є тим Обраним, який має при-йти?". А замість пророків, які перед-бачали прихід Месії, у "Матриці" є пророчиця Піфія, замість Іуди Іскарі-ота — Сайфер. Між трьома основними персонажами (Морфіус, Трініті (англ. Трійця) та Нео (лат. Новий)) і трьома іпостасями Бога можна теж провести аналогію, але це вже занадто делікатне бого-словське питання, щоб вплітати його у розповідь про фільм.
І хіба не схожі вигуки героїв фільму: "Так і є — Обраний" на ті зойки захоплення, що виліта-ли з сердець апостолів, коли вони бачили чудесні зцілення, та те, як природа і стихії слухалися Його. Тільки мовою Євангелії це звучить так: "Благословен грядущий во Ім'я Господнє".
Дивно, але церква ось уже дві тисячі років вчить, що є більш реальний світ довжиною у Віч-ність, громадянство в якому можна отримати лише через непристанний пошук Бога у Цер-кві, через очищення і покаяння. Церква — у православному ро-зумінні — це невидиме тіло, го-ловою якого є Христос. Розумі-єте, не абстрактне, не уявне, не придумане, а РЕАЛЬНЕ і НЕ-ВИДИМЕ ТІЛО, частина якого може бути навіть зараз поруч з вами, коли ви читаєте ці рядки. Безпосередньо до сфери Хри-стиянства відноситься також згадка про Сіон, (який перекла-дач фільму чомусь вирішив за-лишити в англійському варіанті "Зіон") і який символізує Цар-ство Небесне. Як у Православ'ї, так і у фільмі Сіон — це символ перемоги правовірних над цим світом і дияволом.
І ще один цікавий момент про церковну символіку. На вівтарі у наших рукотворних Церквах стоїть підсвічник із сімома лам-падками — як символ сімох Цер-ков, згаданих в Одкровенні Іоанна Богослова. А ви поміти-ли, що у фільмі були ще інші ко-раблі, капітани яких знали "код доступу до центрального сервера Зіону"?
НОВЕ НАРОДЖЕННЯ
Надзвичайно корисним для християн є символ народження. Бо як сказано, ніхто не зможе бути в Царстві Небесному, хто не народиться вдруге. Найкра-ще це народження було проілю-строване у фільмі, коли Нео ви-лазить з кокона. Очі відкрива-ються і ти бачиш світ таким, яким він є насправді. Ти почи-наєш бачити, наскільки ти при-в'язаний до цих тлінних речей маленькими шлангами, які роблять рабом марноти тебе і тисячі таких самих, як ти, що живуть і помирають, так і не вкусивши свободи во Христі. І коли люди-на бачить весь той гріховний слиз і усвідомлює, що все її по-переднє життя було лише під-свідомим пошуком цього друго-го народження, то саме з цього моменту можна сказати, що вона має хоча б якесь уявлення про християнство.
Навіть червона таблетка (в правій руці!!!) і синя таблетка (в лівій!!!) вписуються в процес на-родження. Бог ніколи не чинить на своїх дітей тиску, Він тільки "пропонує взнати правду". Візь-меш синю таблетку ("піду до сповіді наступного разу, почи-таю Євангеліє на свіжу голову, або коли не буду "зайнятий" і т. ін. ) і ти прокинешся завтра з думкою "прийде ж таке в голо-ву". Візьмеш червону таблетку ("так, Бог є, Його не може не бути, тому я мушу прийти в Його дім і попроситися хоча б в раби, якщо не можу стати си-ном") і ти зрозумієш, наскільки велика різниця між цим світом і реальні-стю.
Слова ж, які Трі-ніті говорить Нео пе-ред розмовою з Мор-фіусом, є вимогою Церкви до всіх, хто хоче підійти до Таїн-ства Сповіді та При-частя: "Дозволь дати одну пораду — не хит-руй — він знає прак-тично все. "А Бог відповідає тій лю-дині, яка приходить до Нього через пока-яння, те ж саме, що сказали Нео, коли він відчинив двері: "НАРЕШТІ! Ласкаво просимо".
ЕЛЕМЕНТИ ПІДСИЛЕННЯ
Таким елементом є в першу чергу образ Сайфера. Того, хто, знаючи правду, хоче розчинити-ся в суєті і забути реальність. Ба-гато християн, які пізнали Істи-ну і переродилися не змогли пройти шляху, несучи свій тяж-кий, але істинний хрест, "бо зна-ти шлях і пройти його — це дві різні речі". Набагато легше роз-чинитися в буденності і дожити свого віку у комфортній суєті повсякденних клопотів, уповаючи на "всепрощення Бо-же". Саме тому Сайфер просить у Агента (диявола) забути все - усі десять попередніх років бо-ротьби. Він просить отримати багатство і стати президентом чи кінорежисером.
Зауважте, це говорить люди-на, яка пізнала, що таке ілюзія, а що таке правда. Таких при-кладів є багато і в нашому житті. Скільки ходить пліток про свя-щеннослужителів, які прив'язані до мамони, шукають грошей і вигоди собі. Але всі, хто розпус-кають ці плітки, просто не усві-домлюють, наскільки жорсто-кий суддя живе у серці такого не-щасного священика, що упав. Його совість не дасть йому спо-кою ні у цьому, ні в наступному віці, бо, на відміну від Сайфера, він не зможе забути істини, яку був пізнав.
Побут корабля — це теж сим-вол. Важко не помітити просто-ту та скромність у їжі, одязі та розмовах. Усе робиться для бо-ротьби. Як у монастирі.
До чого тут бойові мистецт-ва і зброя, запитаєте ви? Важко сказати. Є така книжка у св. Феофана Затворника, нази-вається "Невидима Боротьба". У ній молитва, піст, покаяння та уповання на Бога поряд з інши-ми християнськими чеснотами називається зброєю проти дия-вола. Бо ж насправді всі ті при-йоми східних єдиноборств і пе-рестрілки, які ви бачили у фільмі, виконували люди, які (по філь-му)... спокійно сиділи у кріслах. Отже їхня боротьба була теж невидимою, їхня зброя була так само, як і молитва — у їхньому серці і розумі, але боротьба при цьому не ставала менш жорсто-кою.
У цьому фільмі є символи усіх трьох ворогів християнина: світу (система), тіла (утримання і простота) та диявола (агенти). А найголовніше, що Обраний Воскресає. Обраний Мрець стає реальністю. (Яка ще релігія, окрім Християнства проповідує Воскресіння Христове?). І вос-кресає Нео від поцілунку Трійці, а перемагає втілення ненависної системи, коли влітає в Агента і знищує його з середини. Право-славні повинні знати піснеспів про те, що Хрис-тос "пекло пере-міг і смертію смерть розру-шив", і про те, що до Воскресіння, ніхто з померлих не мав ніякої на-дії на спасіння, бо за гробом була смерть і нічого, окрім смерті.
Роман Петрушкевич
Р. S.
Про символізм "Матриці" можна говорити довго. Але, якщо ви бачили тільки "Матрицю" і ніколи не заглиблювалися у події аналогічної, але дуже реальної історії, яка відбулася дев'ятнад-цять з половиною сотень років тому, то ви все одно зрозумієте тільки дещо. І навпаки, якщо ви.. є православним, але не дивили-ся "Матриці", то цей текст може видатися вам суцільною нісеніт-ницею. Тому ми радимо: поди-віться "Матрицю" — це про нас.
Головне ж пам'ятати, що ко-ли фільм припав вам до душі, то це сталося не тому, що він клас-ний, а тому, що він близький до істини, яку душа кожної людини знає набагато краще, ніж розум. Але скільки б ви не переглядали фільм, ви не зможете дізнатися більше про істину, бо фільм є лише символом води, а саму воду роздають у Церкві за рогом – для тих, хто спраглий Правди. Так що прокидайся, Нео!..
Відповіді
2002.12.23 | Serhiy Hrysch
Образ героя в американському кіно.
Цікава стаття, яка може положити початок пошуку "української казки" і образа українського (або східноєвропейського) героя.До появи фільму "Зоряні війни", у американців не було *національної* казки. У більшості народів світу такі казки були (у данців - казки Андерсона, у естонців - Калевала, у німців не пам"ятаю але море різних). Зоряні Війни притягали і притягають американців не ефектами, не сюжетом, а ідеєю про амриканського героя і про те, як таким героєм можна стати.
...Минулого року я був на презентації Діснею у своєму ам. університеті. Діснеївці рекламували свою програму стажувань, але як бонус вони запропонували лекцію провідного діснеєвсього психолога про героїзм у американському мистецтві.
Так от, фільми типу Матриця, Зоряні Війни, Ванильне Небо, Володар Кілець -- це нові американські казки про те, як прості але "покликані" люди ставали найбільшими героями. В усіх цих фільмах можна прослідкувати *шлях" (progress) героя:
1. Громада майбутнього героя усвідомлює що існує проблема, яка здається непідвладною для вирішення.
2. Герой пробує її вирішити, але усвідомлює що не в силах це зробити.
3. Герой відчуває *поклик* - своє призначення.
4. Герой сумнівається, але неоднаразово поборює сумніви.
5. Герой зплочує громаду, а громада признає Героя своїм лідером.
6. Герой перемагає (обов"язково!), при активній підтримці громади.
Ні в українських, ні в російських казках/літературі такого підходу немає. Пару років тому у Київ Пості була дуже вдала editorial про Мохамеда Алі і показ фільму про нього в Києві. Американці доводили, що "слава!" від українців не була щирою, бо українці нібито не усвідомлювали, що головне про Алі - не те що він *найсильніший*, а те ЯК він став героєм і який ШЛЯХ пройшов.
Ну а в православії Серафім Саровський все таки відрізняється від американських героїв. Причому, православні святі в принципі нічого не вирішували. Хоча якщо подивитись під іншим кутом, то православні святі - мирна опозиція системі в якій вони жили. Як на мене, найбільш по-американськи героїчним християнським святим є святий Микола/Ніколас, історію життя якого нещодавно прочитав у зв"язку з днем святого Миколи що нещодавно був.
2002.12.23 | Майдан
Чесно кажучи в "Матриці" - дух українського інтернет-спротиву.
В цьому фільмі цей дух відчувається майже на "дотик". А влада, прийнамі в особі головного кучмівського "інтелектуала, пропагандиста та агітатора" Васильєва, нас так і сприймає - подивіться хоча б на його цитату про "партизанські загони в інтернеті".А це значить, що вона усвідомлює свою схожість з тим , що автор статті назвав "диявольською суттю". Щодо православя то автор трохи звужує - дійсно у фільмі дуже багато християнських аналогій. Однак християнство не обмежується виключно православям.
2002.12.24 | Andrij
Re: Це образ героя в українських казках
Serhiy Hrysch пише:> 1. Громада майбутнього героя усвідомлює що існує проблема, яка здається непідвладною для вирішення.
> 2. Герой пробує її вирішити, але усвідомлює що не в силах це зробити.
> 3. Герой відчуває *поклик* - своє призначення.
> 4. Герой сумнівається, але неоднаразово поборює сумніви.
> 5. Герой зплочує громаду, а громада признає Героя своїм лідером.
> 6. Герой перемагає (обов"язково!), при активній підтримці громади.
>
> Ні в українських, ні в російських казках/літературі такого підходу немає.
Не знаю що та як з цим в Росії, але в українських казках таких "шляхів героя" тонами. Візьміть туж саму казку про Козака Мамаригу. Там все відбувається майже по наведених пунктах, з невеличкими варіаціями, як то, менше уваги приділено "сумнівам", більше гуртуванню громади.
2002.12.23 | Inn Cognito
Re: Фільм "Матриця". Православний контекст (+)
Як на мене, годі порівнювати православну ідею з фільмом, у якому головний герой вимовляє три фрази. Вобще знаєш шо? Зроби кампотік.2002.12.24 | Богдан
А який Ваш улюблений фільм? "Пропала грамота" ? :-))
2002.12.24 | TYLER DURDEN
дивись глибше!!!
> "Прокидайся, Нео... " — це слова з першого епізоду добре відомого фільму "Матриця", (...)...Вдар мене в лице з усієї сили! Здивуй Мене!
> СИМВОЛІЗМ ?
ТАК!
Ви звернули увагу? У фільмі немає жодної надуманої сцени з сексом?
...герої смакують СВОЮ кров. Сюжетна лінія "FC" настільки насичена, що у ній просто немає пустих беззмістовних місць.
Символіка фільму розрахована до останнього кадру, до останнього слова. Але.... Якщо ставитися до змісту цього фільму буквально (так, як написано на CD: "клуб любителів боксу - ...зверта-ються мізки" і всяка інша дурня), то фільм стає надзвичайно убогим, дещо нудним і примітивним. Отже, цінність "FC" в його символізмі, в особистій інтерпретації кожною людиною ідеї фільму на мову тієї реальності, яку вона бачить. І якщо читач зможе вибачити таку над-мірну зухвалість нашої головної думки — "FC" — це симво-лічна розповідь про світосприйняття (деяких представників) Української опозиції, — то я спробую навести вагомі свідчення того, що така думка має повне право на існування.
ВІРА
Ви замислювалися над тим.... ....Тобто фільм у принципі про віру. Про віру в те, що існує можливість створити інший світ, відмінний від того, який Ви сприймаєте...
Р. S.
Про символізм "FIGHT CLUB" можна говорити довго. Але, якщо ви бачили тільки "Матрицю" - то Ви бачили лише частину того що знаходиться по-за нею...
Так що прокидайся, Нео!..
P.P.S.
перепрошую за "деякий" копілефт - ліньки писати зайві букви...
2002.12.24 | Мертві Бджоли Загудуть
Неправославний контекст. Фільм "Матриця" насправді про Будду!
Символізм і паралелі дивовижні!Автори просто поклали в основу свого сценарію суть буддійського учення.
Прокидання Нео = Прозріння Будди
Матриця = Самсара, Царство царя Мари. Марення. Ілюзорність феноменального світу як продукт нашої некерованої свідомости.
Корабель "Навуходоносор" - Нірвана як кінцевий пункт на шляху прозріння, звільнення від пут матеріяльного світу страждань й ілюзій.
Вихід з Матриці у сувору реальність = саторі, блискавичне прозріння сутности суті усього сущого і уяваного.
Відсутність проповідництва! Тільки тоді, коли Нео був готовий (після багатьох спроб чи то реінкарнацій він зміг наблизитися до стану виходу зі сну, самостійно)
Буддизм вчить, що усі чудесні дива (тобто юдео-християнські еквиваленти Божого Провидіння, Волі Божої, Бога)знаходяться не ззовні, а виключно всереді нашої свідомости. Як тільки ми усвідомлюємо їх всередини власної свідомости - стається вибух на весь всесвіт - адже ваша свідомість раптом стає всесвітом... чи навпаки - бо різниці вже там ніякої немає!
Нео крокує самостійно й поступово відкриває У САМОМУ СОБІ нові якості, які йому ніхто не дає ззовні. І Трініті, і Морфіюс тільки очікують на Нео - чекають коли він повністю реалізується і досягне стану Будди. Повернення їх у світ Матриці - це діяльність бодисатв, які замість того щоб невідворотньо зануритися у Нірвану й розчинитися там, стати нею, повертаються у наш світ страждань, набуваючи тілесної форми, виключно заради того, щоб допомогти иншим живим істотам наблизитися до просвітління, звільнення від стражднаь матеріяльного світу.
П.С. Найцікавіший момент! Актор Кіану Рівс, який грав роль Нео у фільмі Matrix також виконував роль Будди у фільмі Little Buddha Випадковий збіг обставин, чи... все ж таки закони карми!
2002.12.24 | Для кожного
Re: Неправда
Ваша теза розбивається сценою з фільму.У прихожій Піфії сидить кілька претендентів - на те, щоб називатися обраним. Серед них маленький будда, який гне ложки. Але обраним виявляється не він.
Обраним виявляється Нео, який умирає і воскресає від поцілунку Трійці.
Так що Будда - відпочиває. Це і підкреслили автори сценою у прихожій Піфії. І всі інші теж. Окрім істинного
2002.12.24 | Мертві Бджоли Загудуть
Двомірність і багатовимірність
Шановне Для кожного,Привабливість і сила цього фільму полягає в тому, що Для кожного в ньому є щось своє. Якщо ви любите, наприклад, бойові сцені з величезною кількістю витраченої амуніції - цей фільм це має і у вестиюлі, й на даху, з гелікоптером тощо, якщо захоплюєтесь витонченою хореографією східних бойових мистецтв - будь ласка Вам неперевершений двобій між Нео і Морфіюсем.
Багатоплановість - важлива риса цього фільму. Тому, повертаючися до згаданої Вами сцени не можемо приховати своєї посмішки - адже ми з Вами побачили одну й ту саму сцену по-різному. Той маленький хлопчик - спогад Нео про свої попередні перевтілення, чернецький шлях, ормальний вишкіл, шукання на шляху до остаточного звільнення. Будда досягнув Просвітління після того, як пройшов складний і нелегкий шлях, приблизно у віці Нео, а не дитиною.
На Сході взагалі прийнято відправляти хлопчиків до школи у монастир - практично, едині там школи, школи-інтернати. Отже, той хлопчик зовсім ще не був Буддою, а тільки школярем, можливо - майбутнім Нео. Різниці між окремими істотами й їхною глибинною суттю практично немає. Багато людей є у світі, але кожен - це частина єдиного цілого. Взаємопроникність і взаємопов*язаність усіх живих істот у Всесвіті є одним з дуже важливих принципів буддизму. Усе живе - це єдиний енергетичний абсолют. Це як Ваша християнська Трійця.
Для кожного пише:
> У прихожій Піфії сидить кілька претендентів - на те, щоб називатися обраним. Серед них маленький будда, який гне ложки. Але обраним виявляється не він.
> Обраним виявляється Нео, який умирає і воскресає від поцілунку Трійці.
> Так що Будда - відпочиває. Це і підкреслили автори сценою у прихожій Піфії. І всі інші теж. Окрім істинного
Будда таки дійсно відпочиває У нірвані.
Це і передали автори усім своїм фільмом.
2002.12.24 | Предсказамус
Еще одно изменение
Станислав Лем давненько сочинил некую "Сумму технологии" (вроде "Суммы теологии" техногенного века"). В ней он описал некий "фантомат", экранизацией чего и является "Матрица". Imho ;)2002.12.24 | Volodya
Re: Неправославний контекст. Фільм "Матриця" насправді про Будду!
Справді, у "Матриці" стільки ж спільного з християнством, скільки і з буддизмом -- причому, досить багато і з тим, и з тим. Але "Мертві Бджоли" правильно підмітив: відсутність проповідництва. Це відрізняє буддизм і Матрицю від християнства. Павло пише: "... через глупоту (чи просототу) проповіді спасти віруючих", протиставляючи це философії і мудрості чи релігійній "належності до посвячених".2002.12.25 | Майдан
Фыльм не можна впхнути в рамки традиційних ідеологем
Фільм враховує всі ці системи в силу інтелектуальності авторів фільму і в силу їх намагання заглянути в майбутнє людства. Майбутнє це у них виглядає не надто приємно, однак на мою думку там дається і надія, яка можливо не кожному зрозуміла - ця надія полягає в невмирущому духові боротьби, в неймовірній винахідливості, яку демонструють люди, поставлені перед загрозою втрати свободи.Це дух боротьби за свободу надзвичайно перегукується із внутрішнім станом багатьох людей в часі теперішнього присмерку української демократії. Хоча цих людей жахливо менше від людей байдужих, заляканих, або бездіяльних з іншого приводу, однак вони існують, і це вселяляє надію.
А тещо такі люди справді існують доводить і наш форум.
2002.12.24 | виталий
Re: Фільм "Матриця". Православний контекст (+)
не подменяйте христианство православием,у них богородица и коля чудотвориц........2002.12.24 | Volodya
Re: Фільм "Матриця". Православний контекст (+)
Це все одно, що сказати: "не підміняйте машину фольксвагеном". Фольксваген -- одна з машин. Православ'я -- велика частина християнства, перевірена часом, хоч і зі своїми особливостями (як і кожна течія).