Змова паслов (fwd: Двозначний реверс // День, 03.04.03)
04/03/2003 | Таваріщ Маузєр
ДВОЗНАЧНИЙ РЕВЕРС
Нафта і євроатлантичний шанс України
Карлос Паскуаль, Посол Сполучених Штатів Америки в Україні,
Дітмар Штюдеманн, Посол Німеччини в Україні,
Марек Зюлковски, Посол Польщi в Українi
День, №60, 3 квітня 2003, с.1
http://www.day.kiev.ua/2003/60/1-page/1p3.htm
Україна має вирішальну можливість досягти прогресу в просуванні своїх економічних інтересів і по суті, й у символічному сенсі тісніше об’єднатися з євроатлантичною спільнотою. Нафтопровід «Одеса—Броди», довжиною 674 кілометри, задумав та побудував уряд України, щоб диверсифікувати поставки енергоресурсів до країни і посилити роль України в транзиті енергоресурсів у регіоні. Нещодавні зміни на ринку значно підвищили шанси проекту «Одеса—Броди» на комерційний успіх.
Комерційно успішний євразійський нафтотранспортний коридор допоможе Україні досягти більшої енергетичної незалежності, збільшити надходження до бюджету і посилити імідж країни як надійного транзитера транспортування каспійської нафти до європейських ринків і далі. Комерціалізація нафтопроводу «Одеса— Броди» стане сигналом для західних інвесторів, що Україна покращує свій інвестиційний клімат, відчиняє двері для більших обсягів прямих іноземних інвестицій. Щоб скористатися цією можливістю, уряд та Верховна Рада повинні прийняти прозорі, логічні та комерційно обгрунтовані рішення щодо проекту «Одеса—Броди» вже навесні цього року і втілити їх улітку цього року, бо інакше можливість буде втрачено.
Чому ми — іноземці — пишемо цю статтю? Відповідь проста. Ми хочемо, щоб Україна успішно інтегрувалась до євроатлантичної спільноти і європейських ринків. Якщо проект «Одеса—Броди» буде успішно втілено, він стане вагомим фактором реального просування економічних інтересів України. Безсумнівно, американські та європейські виробники та переробники нафти також мали б вигоду.
ПРОЕКТ МОЖЕ БУТИ ВИГIДНИМ ЯК ДЛЯ УКРАЇНИ, ТАК I ДЛЯ РОСIЇ
У Європі існує достатній попит на сиру нафту Каспію та російську нафту марки «Юралз». Нафтопереробні заводи Південної Німеччини, Чехії та Австрії, у деяких випадках завдяки значним американським інвестиціям, імпортують каспійську сиру нафту через Чорне море, використовуючи обхідний морський шлях до Трієста. Нафтопереробні заводи Німеччини та Австрії тим самим шляхом імпортують також і нафту «Юралз». Аварія танкера поблизу Іспанії привернула увагу до небезпеки використання довгих танкерних шляхів. У відповідь на аварію на ринку підвищилась ціна на страхування, що зробило маршрут «Одеса— Броди», який проходить сушею, привабливішим. Легка низькосірчана нафта з Каспію не конкурує з важчою високосірчаною експортною нафтосумішшю «Юралз», а витісняє подібну до каспійської нафту, яку видобувають в Африці та на Близькому Сході.
Можливість виграшу для російських та каспійських виробників нафти очевидна, бо вони отримують бiльш прямий доступ до ринків Західної Європи. Україна, щоб виграти, має провести міжнародні переговори з надання потужностей для транспортування через трубопроводи відповідно до надійних фінансових зобов’язань і з передбаченням перерахунків економічних параметрів залежно від різних показників якості сирої нафти. Україна може укласти угоду, вигідну для України, решти країн Європи та каспійських (включно з американськими та європейськими компаніями) і російських виробників нафти. Якщо Україна успішно втілить цей план, продовження нафтопроводу «Одеса—Броди» до Плоцька не забариться.
Щоб досягти успіху, Україна повинна захистити свій доступ до трубопроводів для транзиту нафти. Угоди з проекту «Дружба—Адрія» та проект довгострокової угоди про транзит нафти з Росією повинні передбачати можливість транспортування неросійської нафти через систему трубопроводів України — якщо це вигідно для України. Уклавши недосконалі угоди, Україна віддала своє право контролю над тим, яка нафта отримуватиме доступ до нафтопроводів на її території. Якщо Україна хоче просувати свої інтереси, ці угоди необхідно скоригувати.
ТРАНСПОРТНЫЙ ШЛЯХ В ОБХIД БОСФОРУ ПОТРIБЕН УЖЕ СЬОГОДНI
Західні компанії, що видобувають нафту на території колишнього Радянського Союзу, а також європейські нафтопереробники виявляють інтерес до використання нафтопроводу «Одеса—Броди». Зростають обсяги сирої нафти, що надходять до Чорного моря з Росії та Каспійського регіону, посилюючи стурбованість щодо екологічності та безпеки перевезення нафти через турецькі протоки. Для зняття навантаження на турецьких каналах потрібно мати діючий шлях в обхід Босфору. Якщо Україна діятиме сьогодні, нафтопроводи «Одеса— Броди» та «Дружба» зможуть заповнити цю прогалину.
З Україною жорстко конкуруватимуть інші оголошені проекти нафтопроводів в обхід турецьких проток. Один із цих проектів швидко заповнить нішу на міжнародному ринку, якщо Україна не діятиме оперативно, щоб скористатися перевагами з того факту, що «Одеса—Броди» є першим готовим транспортним варіантом.
На жаль, увагу від необхідності швидких дій для забезпечення комерційного успіху «Одеса—Броди» в середньо- та довгостроковій перспективі відволікають тимчасові короткотермінові пропозиції. Реверсування нафтопроводу в напрямку Броди—Одеса стане відмовою від стратегічної можливості, призведе до ще більшого надходження нафти до Чорного моря, посилюючи, таким чином, потребу в альтернативному обході Босфору, і знищить перевагу «Одеса—Броди» як першого обхідного маршруту в регіоні. Як тільки побудують інший обхідний маршрут, «Одеса—Броди» втратить своє значення. Більше того, коли система нафтопроводів «Дружба—Адрія» почне функціонувати на повну силу, нафтогін «Броди—Одеса» постійно залишатиметься порожнім. Стратегічну можливість України стати країною-транзитером нафти світового класу буде втрачено.
Буде справді трагедією, якщо проект, у який український народ інвестував сотні мільйонів доларів, закінчиться посиленням енергетичної незахищеності України. Щоб запобігти цьому, Україна має скористатися перевагами від негайної можливості надати європейським споживачам і центральноазійським виробникам економічний, диверсифікований та екологічно безпечний шлях перевалки, одночасно підвищуючи свою репутацію та відкриваючи нові інвестиційні можливості. Україна має шанс сміливо рухатися назустріч інтеграції до світової економіки.
Нафта і євроатлантичний шанс України
Карлос Паскуаль, Посол Сполучених Штатів Америки в Україні,
Дітмар Штюдеманн, Посол Німеччини в Україні,
Марек Зюлковски, Посол Польщi в Українi
День, №60, 3 квітня 2003, с.1
http://www.day.kiev.ua/2003/60/1-page/1p3.htm
Україна має вирішальну можливість досягти прогресу в просуванні своїх економічних інтересів і по суті, й у символічному сенсі тісніше об’єднатися з євроатлантичною спільнотою. Нафтопровід «Одеса—Броди», довжиною 674 кілометри, задумав та побудував уряд України, щоб диверсифікувати поставки енергоресурсів до країни і посилити роль України в транзиті енергоресурсів у регіоні. Нещодавні зміни на ринку значно підвищили шанси проекту «Одеса—Броди» на комерційний успіх.
Комерційно успішний євразійський нафтотранспортний коридор допоможе Україні досягти більшої енергетичної незалежності, збільшити надходження до бюджету і посилити імідж країни як надійного транзитера транспортування каспійської нафти до європейських ринків і далі. Комерціалізація нафтопроводу «Одеса— Броди» стане сигналом для західних інвесторів, що Україна покращує свій інвестиційний клімат, відчиняє двері для більших обсягів прямих іноземних інвестицій. Щоб скористатися цією можливістю, уряд та Верховна Рада повинні прийняти прозорі, логічні та комерційно обгрунтовані рішення щодо проекту «Одеса—Броди» вже навесні цього року і втілити їх улітку цього року, бо інакше можливість буде втрачено.
Чому ми — іноземці — пишемо цю статтю? Відповідь проста. Ми хочемо, щоб Україна успішно інтегрувалась до євроатлантичної спільноти і європейських ринків. Якщо проект «Одеса—Броди» буде успішно втілено, він стане вагомим фактором реального просування економічних інтересів України. Безсумнівно, американські та європейські виробники та переробники нафти також мали б вигоду.
ПРОЕКТ МОЖЕ БУТИ ВИГIДНИМ ЯК ДЛЯ УКРАЇНИ, ТАК I ДЛЯ РОСIЇ
У Європі існує достатній попит на сиру нафту Каспію та російську нафту марки «Юралз». Нафтопереробні заводи Південної Німеччини, Чехії та Австрії, у деяких випадках завдяки значним американським інвестиціям, імпортують каспійську сиру нафту через Чорне море, використовуючи обхідний морський шлях до Трієста. Нафтопереробні заводи Німеччини та Австрії тим самим шляхом імпортують також і нафту «Юралз». Аварія танкера поблизу Іспанії привернула увагу до небезпеки використання довгих танкерних шляхів. У відповідь на аварію на ринку підвищилась ціна на страхування, що зробило маршрут «Одеса— Броди», який проходить сушею, привабливішим. Легка низькосірчана нафта з Каспію не конкурує з важчою високосірчаною експортною нафтосумішшю «Юралз», а витісняє подібну до каспійської нафту, яку видобувають в Африці та на Близькому Сході.
Можливість виграшу для російських та каспійських виробників нафти очевидна, бо вони отримують бiльш прямий доступ до ринків Західної Європи. Україна, щоб виграти, має провести міжнародні переговори з надання потужностей для транспортування через трубопроводи відповідно до надійних фінансових зобов’язань і з передбаченням перерахунків економічних параметрів залежно від різних показників якості сирої нафти. Україна може укласти угоду, вигідну для України, решти країн Європи та каспійських (включно з американськими та європейськими компаніями) і російських виробників нафти. Якщо Україна успішно втілить цей план, продовження нафтопроводу «Одеса—Броди» до Плоцька не забариться.
Щоб досягти успіху, Україна повинна захистити свій доступ до трубопроводів для транзиту нафти. Угоди з проекту «Дружба—Адрія» та проект довгострокової угоди про транзит нафти з Росією повинні передбачати можливість транспортування неросійської нафти через систему трубопроводів України — якщо це вигідно для України. Уклавши недосконалі угоди, Україна віддала своє право контролю над тим, яка нафта отримуватиме доступ до нафтопроводів на її території. Якщо Україна хоче просувати свої інтереси, ці угоди необхідно скоригувати.
ТРАНСПОРТНЫЙ ШЛЯХ В ОБХIД БОСФОРУ ПОТРIБЕН УЖЕ СЬОГОДНI
Західні компанії, що видобувають нафту на території колишнього Радянського Союзу, а також європейські нафтопереробники виявляють інтерес до використання нафтопроводу «Одеса—Броди». Зростають обсяги сирої нафти, що надходять до Чорного моря з Росії та Каспійського регіону, посилюючи стурбованість щодо екологічності та безпеки перевезення нафти через турецькі протоки. Для зняття навантаження на турецьких каналах потрібно мати діючий шлях в обхід Босфору. Якщо Україна діятиме сьогодні, нафтопроводи «Одеса— Броди» та «Дружба» зможуть заповнити цю прогалину.
З Україною жорстко конкуруватимуть інші оголошені проекти нафтопроводів в обхід турецьких проток. Один із цих проектів швидко заповнить нішу на міжнародному ринку, якщо Україна не діятиме оперативно, щоб скористатися перевагами з того факту, що «Одеса—Броди» є першим готовим транспортним варіантом.
На жаль, увагу від необхідності швидких дій для забезпечення комерційного успіху «Одеса—Броди» в середньо- та довгостроковій перспективі відволікають тимчасові короткотермінові пропозиції. Реверсування нафтопроводу в напрямку Броди—Одеса стане відмовою від стратегічної можливості, призведе до ще більшого надходження нафти до Чорного моря, посилюючи, таким чином, потребу в альтернативному обході Босфору, і знищить перевагу «Одеса—Броди» як першого обхідного маршруту в регіоні. Як тільки побудують інший обхідний маршрут, «Одеса—Броди» втратить своє значення. Більше того, коли система нафтопроводів «Дружба—Адрія» почне функціонувати на повну силу, нафтогін «Броди—Одеса» постійно залишатиметься порожнім. Стратегічну можливість України стати країною-транзитером нафти світового класу буде втрачено.
Буде справді трагедією, якщо проект, у який український народ інвестував сотні мільйонів доларів, закінчиться посиленням енергетичної незахищеності України. Щоб запобігти цьому, Україна має скористатися перевагами від негайної можливості надати європейським споживачам і центральноазійським виробникам економічний, диверсифікований та екологічно безпечний шлях перевалки, одночасно підвищуючи свою репутацію та відкриваючи нові інвестиційні можливості. Україна має шанс сміливо рухатися назустріч інтеграції до світової економіки.