Ми не повертаємося, бо й так тут живемо
06/11/2003 | Спостерігач
Ми не повертаємося, бо й так тут живемо. Слідами дискусії Шевченка-Бондаря-Бондаренка
Павло Солодько, Галицькі Контракти, для УП , 11.06.2003, 16:32
Дискусія з приводу
Маніфеста Андрія Шевченка "Повернення"
Відгуку Андрія Бондаря "Реванш аутсайдерів"
Коментарю Костя Бондаренка "У колі вічного повернення?"
Одразу варто заявити, що ця стаття висловлює мою ОСОБИСТУ позицію. Ну, й ще кількох знайомих. Суб'єктивна, одним словом, стаття. Дещо пафосна, звичайно, як і вся публіцистика.
Крім цього, ризикну припустити, що висловлюю точку зору частини того покоління, яке Кость Бондаренко називає молодшим. Я і більшість моїх товаришів не здобували незалежність, ми виросли в ній – і шкільні атестати й призовні книжки в нас були вже з тризубами.
Коли студенти голодували на Майдані, я був лишень у сьомому класі, слухав Цоя і палив перші цигарки на трубах опалення під дахом дев'ятиповерхівки. Самопальний значок з тризубом на моєму турецькому светрі означав не більше, ніж зараз знак анархії – такий собі юнацький протест. Максималізм, як висловився Кость.
Потім, у вузах, нас цікавили глобальні питання — як, наприклад, боротьба з імперіалізмом США чи Росії, підтримка екологічного руху або опір неопротестантським сектам. І лишень зараз, дивлячись на те, що відбувається, дехто з нас усвідомив необхідність громадянського опору всередині СВОЄЇ держави.
Позиція митця, з якої все почалося
Саме з маніфестації активної громадянської позиції почалася ця дискусія: чи потрібно входити хоч у якісь стосунки з владою, якщо вона злочинна чи хоча б злочинно непрофесійна. Наскільки можна зрозуміти, причиною суперечки двох Андріїв стала відмова Юрія Андруховича від Шевченківської премії. На мою думку, сама проблема є важкою для обговорення, оскільки стосунки митця й влади завжди були дивними.
Митцю в принципі наплювати на владу, так само як і владі на митця – їй вистачає своїх одописців. Дали премію – то й дали. Все залежить від трансмутації герменевтики дискурсу . Скажімо, 13 березня 2003 року у Спілці письменників відбувся концерт на підтримку політв'язнів-унсовців. Були гурти "Рутенія" і "Мертвий півень", був поет Павло Вольвач і "одсидент" Євген Сверстюк. Не було анонсованих Василя Герасим'юка і "Кому вниз".
Звичайно, що після концерту поповзли неприємні чутки: мовляв, Герасим'юк отримав Шевченківську премію і йому тепер незручно виступати фактично проти влади. Але гуцульський містик Герасим'юк ніколи не позиціонував себе як опонент режиму, на відміну від свого колеги Вольвача з його "Якесь там нове покоління хай обирає "пепсі", Хай обирає що хоче, а я обираю Гонту!" чи "Кому вниз" із "Моя Україна в гівні". Тому присутність Вольвача порадувала, а відсутність "ідейних" "комувнизців" була дуже несподіваною і неприємною.
Справді, це особиста справа САМОГО митця: втрутитися в боротьбу між НАМИ і НИМИ, намагаючись бути моральним орієнтиром, чи намагатися бути моральним орієнтиром, кажучи, що нема чого лізти у "бійку двох кланів". Але якщо вибір зроблено, свого шляху треба дотримуватися. Тому позиція Андруховича, який у своїх есе неодноразово висловлював несприйняття нинішньої влади – зрозуміла й симпатична. Зрештою, його книги і без премії купують. Он якби Андрій Шевченко (не журналіст) відмовився від звання заслуженого майстра спорту, як би весело було. Його ж і так вважають заслуженим.
"Третього шляху" немає. Є МИ і ВОНИ
Однак годі про спорт і мистецтво. Кость Бондаренко не митець у класичному розумінні. І не стоїть осторонь боротьби. Але він шукає якогось "третього шляху", якого, скільки б людей його не шукало (скільки разів за останню виборчу кампанію лунало це магічне словосполучення!), немає. А є оце ось МИ і ВОНИ.
Або влада і опозиція. Нічого не змінюється, просто ці двоє бувають різної якості. Іноді влада сильніша, іноді опозиція мудріша. Іноді навпаки. Іноді вони міняються місцями, як от у країнах так званої "розвиненої демократії". І якщо ми вирішили втрутитися в цей перебіг подій, то жодного третього шляху ми не знайдемо. Треба вирішити, на чиїй же ми будемо стороні.
Тому заяви Костя – дещо суперечливі. З одного боку, він погоджується з дихотомією МИ/ВОНИ, а з іншого — говорить про якийсь третій шлях і про інтелектуальну революцію, водночас скаржачись на засилля "жлобів і рагулів".
Між тим у пошуках третього шляху жодного інтелектуального прориву не відбудеться, відбудеться хіба що "жлобсько-рагульський" бунт, коли на бульварі Шевченка лежатимуть трупи інтелектуалів з засохлими контактними лінзами і без туфель.
Власне, стаття пана Бондаренка викликає найбільше заперечень, можливо, через свій обсяг Якщо Андрій Шевченко стверджує, що самоусування від співпраці з НИМИ є небезпечним, а Андрій Бондар звинувачує свого тезку в догматизації опору, то Кость дає розгорнуту декларацію.
"Бондаренкові пункти" – 1) МИ (інтелектуали) перебуваємо у ворожому оточенні ЇХ, 2) МИ роз'єднані, не можемо і не хочемо дивитися на факти, і в НАС немає лідера, 3) НАС мало, а байдужих "жлобів і рагулів" багато. Висновок – гряде революція, яка зробить Україну не аморфним буферним "болотом", а потужною впливовою державою.
Прекрасно написано, і прекрасна мета. Але мені здається, що засоби дещо кульгають. Отже, інтелектуалам потрібно об'єднатися, висунути лідера, погнати владних і опозиційних олігархів. Який же це "третій шлях"? Це бій на стороні МИ проти сторони ВОНИ, реформаторів проти реакціонерів. До речі, що робити з НИМИ, які володіють кондфабриками і НПЗ? Хіба віддадуть вони СВОЄ майно без бою? Чи, може, Кость вважає, що інтелектуали допоможуть прийти до влади новим, професійнішим управлінцям? Дозволю собі засумніватися в тому (з огляду на методи здобуття перемоги в Донбасі на останніх виборах), що його нинішні роботодавці здійснять самостійний інтелектуальний і пасіонарний прорив. Хоча це лишень припущення, засноване на власних спостереженнях. Може, вони перетворяться в де Голлів?
А, може, Україні справді потрібен "демократичний авторитаризм" а-ля Путін? Але річ не в тім. Навіть у випадку нашої перемоги МИ не залишимося НАМИ для тих, хто не бере участі у владних структурах, для них ми станемо НИМИ.
Повернутися до себе
Отаке з третім шляхом. Якою ж тоді має бути програма дій, потрібних для успішного опору? А її не потрібно. Наша мета — забезпечити таких державних менеджерів, які здатні здійснити економічний (соціальний, політичний тощо) прорив, а цілі можуть бути найрізноманітніші. Будучи згодним і з загальними твердженнями Шевченка, і з деякими позиціями Бондаренка, я все ж більше схиляюся до точки зору Бондаря — не треба примушувати себе бути вільним, треба просто бути ним.
Не потрібно покладати вину на "рагулів" чи нездалу опозицію, на НАС чи на НИХ, треба просто відповідати за СЕБЕ. Вийти САМОМУ на демонстрацію, а не стежити з незадоволеним виглядом за невеликим натовпом демонстрантів. САМОМУ організувати пікет, якщо не подобається, як це роблять інші. САМОМУ спробувати розбудити від сплячки "жлобів". САМОМУ зібрати однодумців і піти в управлінці, якщо вважаєш, що інші здійснюють державний менеджмент непрофесійно. І так далі, захочеш — і будеш. Якщо зробиш
Еге, скаже хтось, а якщо кожен буде САМ, то це буде справжнісіньке роз'єднання, і справдиться приказка про трьох гетьманів. Нам потрібен лідер, скаже цей хтось. І буде правий, але не зовсім. Нам потрібна політична сила, яка б якісно захищала наші інтереси, але нам не потрібно жодного лідера. І на певному етапі ця сила вже не задовольнятиме нас. Бондаренко й Бондар (та й Шевченко теж) мають рацію, коли вважають, що і реакціонери, і реформатори є нашими опонентами.
Будь-яка влада є нашим опонентом апріорі. Будь-яка влада є злочинною апріорі, хто б там не був: Кучма, Ющенко, Шевченко, Солодько чи той, хто читає ті рядки. І після перемоги опозиції нічого не зміниться, або зміниться незначно. Тому що влада – це хвороба, боротися з якою хворий організм не в стані. Тому наше завдання – постійно стежити за обома суб'єктами політичного процесу і не давати їм захворіти невиліковно, а не іронізувати про 2006 рік, підставляючи на місце Кучми — Ющенка, Лазаренка — Януковича, а Звягільського — Суркіса.
Мене, як і Бондаренка, не влаштовує ані така влада, ані така опозиція. Але мені здається, що значна частина опозиції буде кращими управлінцями, ніж більшість нинішніх представників влади. Я не є фанатичним прихильником опозиції, але хто може заглянути в майбутнє, як це робить дехто з учасників дискусії? Хто може з упевненістю сказати, що після зміни влади її центр переміститься на вулицю Юрія Коцюбинського? Чому?
Хто знає, що робиться в голові лідерів опозиції? Може, навпаки, в 2006-ому почнеться — скажімо, з відновлення ядерної зброї чи перекладу на іноземні мови "Критикону" Бондаренка — новий виток української пасіонарності. І ми станемо не рядовим членом Є(врАзЕ)С, а лідером нової Євразії. Тож завчасні паралелі між нинішньою владою і опозицією є нічим іншим, як твердженням "та всі вони підераси".
Однак навіть після перемоги опозиції, навіть після інтелектуального прориву, будучи живий і не при владі, я вимагатиму, щоб нові топ-менеджери проекту "Українська держава" виконували делеговані їм функції ще краще.
Лідером має бути кожен
І зовсім не потрібно для таких простих завдань шукати лідера. Пошук лідера веде до загибелі спільноти, щойно лідер змушений відійти від своїх справ. Так було і з правим Рухом, і з лівою "Прямою дією".
Лідером повинен бути кожен член спільноти — за допомогою взаємонавчання це неважко зробити. В країні є безліч соціально активних спільнот, від сусідів по гуртожитку до колег по роботі. Хтось надрукує листівки, хтось їх розклеїть, хтось прийде на демонстрацію, хтось розпропагує вагон електрички, набитої байдужими "жло… Та якими ж байдужими?!
Сядьте в будь-який поїзд і скажіть там слово "Кучма". А якщо наслідком бесіди буде фраза "Та всі вони підераси", завжди можна спробувати пояснити, що справжніми підерасами є ті, хто обламується змінити ситуацію на краще. Опір – це не лишень бесіди про революцію в середовищі інтелектуалів, опір – це життя, це розмови в магазині, транспорті, на роботі, це набуття нових знань і їхнє застосування, це маленький крок однієї людини, який є величезним кроком усіх спільнот, задіяних у громадянському спротиві.
Ми знаємо, від чого ми втомилися. Ми знаємо, яка Україна нам потрібна. То ж навіщо нам лідер? І навіщо звинувачувати своїх земляків у жлобстві, зачиняючись від них у вежі з інтелектуальної кістки? І навіщо ці звинувачення, декларації й заклики, коли можна просто діяти САМОМУ?
Дві історії – два приклади успішного опору системі.
Громадяни проти системи на рівні району
Перший випадок — побутовий. Пізно ввечері двоє моїх знайомих проводжали до маршрутки товариша, і на зупинці відійшли по цигарки. До "немісцевого", який залишився на зупинці, підійшов пом'ятий чолов'яга в супроводі наряду міліції. "Ось цей ось мене бив, - показав на нього чолов'яга. — Ще й 100 доларів одібрав".
Міліціонери ввічливо запропонували пройти в "бобік". Повернулася решта товаришів, їм роз'яснили ситуацію. Обидва знали, що в їхньому районі є практика, коли наряд разом із цивільним затримує молодих людей (зазвичай тих, хто належить до середнього класу) і маринує їх в РВВС, змушуючи до хабара. А один навіть знав порядок затримання. "Тобто ми затримані?" — ввічливо спитав він міліціонерів. "Ні, тільки оцей". "Тоді складайте протокол". "Ну, не затриманий, треба подивитися, розібратися".
Зрештою, третього повезли в РВВС, де діалог повторився неодноразово: "Затриманий?" — "Ні, просто розібратися, по-людськи, ви ж бачите, яка ситуація, людину побили". — "Я цього не робив, складайте протокол або відпускайте". Тим часом товариші діставали чергового, дзвонили керівникам РВВС, вимагаючи, щоб їх залучили до справи як свідків.
Через годину такої облоги міліціонери здалися і, вибачившись, ввічливо відпустили затриманого хлопця. Зауважте, це все без взаємних погроз, дзвінків знайомим журналістам/депутатам/начальникам і демонстрації "крутіших корочок".
"Це ж у Києві, — скажете ви. — Попались би вони десь у Кагарлику, їх би так одмудохали, що все б оддали". Може, й так, хоч хлопці були готові й до такого, але маленька подія залишається великим фактом — згуртованість і небездіяльність подолали очевидне свавілля нижчих щаблів феодального режиму.
Громадяни проти системи на рівні країни
Другий випадок є швидше політичним. Це особистий досвід. Скільки списів було поламано довкола ув'язнених за події 9.03.2001 унсовців! Опозиціонери звинувачували один одного в тому, що хлопців зрадили, підставили тощо. Між тим політв'язні сиділи на передачах, які готували ті, хто залишився на волі. Потроху допомагали деякі політичні кола, але становище сімей ув'язнених було дуже тяжким.
"Та підераси ця опозиція, не допоможуть пацанам, нафіг воно треба виступати проти режиму, якщо і в опозиції підераси, та всі вони підераси, я взагалі на вибори не піду" – подібні балачки лунали серед політично небайдужих людей неодноразово. Я теж так говорив, доки ми з колегами не усвідомили, що треба діяти САМИМ. Найважче було почати.
Через прес-службу УНА-УНСО ми отримали точну інформацію, хто сидить і в кого є діти. Потім серед тих же політично небайдужих зібрали по 5-10 гривень і передали хворому на хворобу легенів Мазуру, показавши всім жертводавцям квитанції. Адвокати підтвердили, що гроші доходять. Електронною поштою ми списалися з одним із модераторів сайту "Майдан" і вивісили там свою інформацію.
Через місяць унсовцям було передано вже 300 гривень. З "Майдану" інформацію розповсюдили й інші ЗМІ, і ще через місяць ми віднесли в Лук'янівське СІЗО понад 1200 гривень, які в'язні могли перерахувати сім'ям. Ми не тільки збирали гроші серед товаришів — вони приходили вже з усієї України — студент з Харкова, робітник із Донецька, податківець зі Львова…
Так, ми не організували потужний захід проти НИХ, але довели українцям — і в першу чергу САМИМ собі — що проти НИХ можна виступити, і свої тебе не забудуть і підтримають у скрутну хвилину. До того ж, навчилися передавати за грати гроші й передачі — дуже корисне вміння для інтелектуальної революції.
Ітогі подвєдьом:
1) ми виступаємо за те, щоб забезпечити Україні кваліфікованих менеджерів, здатних успішно реагувати на сучасні виклики і зробити Україну процвітаючою державою, яка б до того ж не розчинилася в західному/східному світі;
2) ми розуміємо, що наша мета є неможливою, але ми є реалістами, тому прагнемо до неї;
3) смак влади псує найкваліфікованіших менеджерів, тому ми намагаємося впливати на владу і робитимемо це й у майбутньому;
4) ми знаємо свою мету, тому можемо діяти автономно, але підтримуючи ті чи інші дії солідарних нам спільнот;
5) перемога буде за нами.
Ми не повертаємося і не відсторонюємося. Ми живемо в цій країні. А життя — це боротьба. І життя триває.
--
Spy!
Павло Солодько, Галицькі Контракти, для УП , 11.06.2003, 16:32
Дискусія з приводу
Маніфеста Андрія Шевченка "Повернення"
Відгуку Андрія Бондаря "Реванш аутсайдерів"
Коментарю Костя Бондаренка "У колі вічного повернення?"
Одразу варто заявити, що ця стаття висловлює мою ОСОБИСТУ позицію. Ну, й ще кількох знайомих. Суб'єктивна, одним словом, стаття. Дещо пафосна, звичайно, як і вся публіцистика.
Крім цього, ризикну припустити, що висловлюю точку зору частини того покоління, яке Кость Бондаренко називає молодшим. Я і більшість моїх товаришів не здобували незалежність, ми виросли в ній – і шкільні атестати й призовні книжки в нас були вже з тризубами.
Коли студенти голодували на Майдані, я був лишень у сьомому класі, слухав Цоя і палив перші цигарки на трубах опалення під дахом дев'ятиповерхівки. Самопальний значок з тризубом на моєму турецькому светрі означав не більше, ніж зараз знак анархії – такий собі юнацький протест. Максималізм, як висловився Кость.
Потім, у вузах, нас цікавили глобальні питання — як, наприклад, боротьба з імперіалізмом США чи Росії, підтримка екологічного руху або опір неопротестантським сектам. І лишень зараз, дивлячись на те, що відбувається, дехто з нас усвідомив необхідність громадянського опору всередині СВОЄЇ держави.
Позиція митця, з якої все почалося
Саме з маніфестації активної громадянської позиції почалася ця дискусія: чи потрібно входити хоч у якісь стосунки з владою, якщо вона злочинна чи хоча б злочинно непрофесійна. Наскільки можна зрозуміти, причиною суперечки двох Андріїв стала відмова Юрія Андруховича від Шевченківської премії. На мою думку, сама проблема є важкою для обговорення, оскільки стосунки митця й влади завжди були дивними.
Митцю в принципі наплювати на владу, так само як і владі на митця – їй вистачає своїх одописців. Дали премію – то й дали. Все залежить від трансмутації герменевтики дискурсу . Скажімо, 13 березня 2003 року у Спілці письменників відбувся концерт на підтримку політв'язнів-унсовців. Були гурти "Рутенія" і "Мертвий півень", був поет Павло Вольвач і "одсидент" Євген Сверстюк. Не було анонсованих Василя Герасим'юка і "Кому вниз".
Звичайно, що після концерту поповзли неприємні чутки: мовляв, Герасим'юк отримав Шевченківську премію і йому тепер незручно виступати фактично проти влади. Але гуцульський містик Герасим'юк ніколи не позиціонував себе як опонент режиму, на відміну від свого колеги Вольвача з його "Якесь там нове покоління хай обирає "пепсі", Хай обирає що хоче, а я обираю Гонту!" чи "Кому вниз" із "Моя Україна в гівні". Тому присутність Вольвача порадувала, а відсутність "ідейних" "комувнизців" була дуже несподіваною і неприємною.
Справді, це особиста справа САМОГО митця: втрутитися в боротьбу між НАМИ і НИМИ, намагаючись бути моральним орієнтиром, чи намагатися бути моральним орієнтиром, кажучи, що нема чого лізти у "бійку двох кланів". Але якщо вибір зроблено, свого шляху треба дотримуватися. Тому позиція Андруховича, який у своїх есе неодноразово висловлював несприйняття нинішньої влади – зрозуміла й симпатична. Зрештою, його книги і без премії купують. Он якби Андрій Шевченко (не журналіст) відмовився від звання заслуженого майстра спорту, як би весело було. Його ж і так вважають заслуженим.
"Третього шляху" немає. Є МИ і ВОНИ
Однак годі про спорт і мистецтво. Кость Бондаренко не митець у класичному розумінні. І не стоїть осторонь боротьби. Але він шукає якогось "третього шляху", якого, скільки б людей його не шукало (скільки разів за останню виборчу кампанію лунало це магічне словосполучення!), немає. А є оце ось МИ і ВОНИ.
Або влада і опозиція. Нічого не змінюється, просто ці двоє бувають різної якості. Іноді влада сильніша, іноді опозиція мудріша. Іноді навпаки. Іноді вони міняються місцями, як от у країнах так званої "розвиненої демократії". І якщо ми вирішили втрутитися в цей перебіг подій, то жодного третього шляху ми не знайдемо. Треба вирішити, на чиїй же ми будемо стороні.
Тому заяви Костя – дещо суперечливі. З одного боку, він погоджується з дихотомією МИ/ВОНИ, а з іншого — говорить про якийсь третій шлях і про інтелектуальну революцію, водночас скаржачись на засилля "жлобів і рагулів".
Між тим у пошуках третього шляху жодного інтелектуального прориву не відбудеться, відбудеться хіба що "жлобсько-рагульський" бунт, коли на бульварі Шевченка лежатимуть трупи інтелектуалів з засохлими контактними лінзами і без туфель.
Власне, стаття пана Бондаренка викликає найбільше заперечень, можливо, через свій обсяг Якщо Андрій Шевченко стверджує, що самоусування від співпраці з НИМИ є небезпечним, а Андрій Бондар звинувачує свого тезку в догматизації опору, то Кость дає розгорнуту декларацію.
"Бондаренкові пункти" – 1) МИ (інтелектуали) перебуваємо у ворожому оточенні ЇХ, 2) МИ роз'єднані, не можемо і не хочемо дивитися на факти, і в НАС немає лідера, 3) НАС мало, а байдужих "жлобів і рагулів" багато. Висновок – гряде революція, яка зробить Україну не аморфним буферним "болотом", а потужною впливовою державою.
Прекрасно написано, і прекрасна мета. Але мені здається, що засоби дещо кульгають. Отже, інтелектуалам потрібно об'єднатися, висунути лідера, погнати владних і опозиційних олігархів. Який же це "третій шлях"? Це бій на стороні МИ проти сторони ВОНИ, реформаторів проти реакціонерів. До речі, що робити з НИМИ, які володіють кондфабриками і НПЗ? Хіба віддадуть вони СВОЄ майно без бою? Чи, може, Кость вважає, що інтелектуали допоможуть прийти до влади новим, професійнішим управлінцям? Дозволю собі засумніватися в тому (з огляду на методи здобуття перемоги в Донбасі на останніх виборах), що його нинішні роботодавці здійснять самостійний інтелектуальний і пасіонарний прорив. Хоча це лишень припущення, засноване на власних спостереженнях. Може, вони перетворяться в де Голлів?
А, може, Україні справді потрібен "демократичний авторитаризм" а-ля Путін? Але річ не в тім. Навіть у випадку нашої перемоги МИ не залишимося НАМИ для тих, хто не бере участі у владних структурах, для них ми станемо НИМИ.
Повернутися до себе
Отаке з третім шляхом. Якою ж тоді має бути програма дій, потрібних для успішного опору? А її не потрібно. Наша мета — забезпечити таких державних менеджерів, які здатні здійснити економічний (соціальний, політичний тощо) прорив, а цілі можуть бути найрізноманітніші. Будучи згодним і з загальними твердженнями Шевченка, і з деякими позиціями Бондаренка, я все ж більше схиляюся до точки зору Бондаря — не треба примушувати себе бути вільним, треба просто бути ним.
Не потрібно покладати вину на "рагулів" чи нездалу опозицію, на НАС чи на НИХ, треба просто відповідати за СЕБЕ. Вийти САМОМУ на демонстрацію, а не стежити з незадоволеним виглядом за невеликим натовпом демонстрантів. САМОМУ організувати пікет, якщо не подобається, як це роблять інші. САМОМУ спробувати розбудити від сплячки "жлобів". САМОМУ зібрати однодумців і піти в управлінці, якщо вважаєш, що інші здійснюють державний менеджмент непрофесійно. І так далі, захочеш — і будеш. Якщо зробиш
Еге, скаже хтось, а якщо кожен буде САМ, то це буде справжнісіньке роз'єднання, і справдиться приказка про трьох гетьманів. Нам потрібен лідер, скаже цей хтось. І буде правий, але не зовсім. Нам потрібна політична сила, яка б якісно захищала наші інтереси, але нам не потрібно жодного лідера. І на певному етапі ця сила вже не задовольнятиме нас. Бондаренко й Бондар (та й Шевченко теж) мають рацію, коли вважають, що і реакціонери, і реформатори є нашими опонентами.
Будь-яка влада є нашим опонентом апріорі. Будь-яка влада є злочинною апріорі, хто б там не був: Кучма, Ющенко, Шевченко, Солодько чи той, хто читає ті рядки. І після перемоги опозиції нічого не зміниться, або зміниться незначно. Тому що влада – це хвороба, боротися з якою хворий організм не в стані. Тому наше завдання – постійно стежити за обома суб'єктами політичного процесу і не давати їм захворіти невиліковно, а не іронізувати про 2006 рік, підставляючи на місце Кучми — Ющенка, Лазаренка — Януковича, а Звягільського — Суркіса.
Мене, як і Бондаренка, не влаштовує ані така влада, ані така опозиція. Але мені здається, що значна частина опозиції буде кращими управлінцями, ніж більшість нинішніх представників влади. Я не є фанатичним прихильником опозиції, але хто може заглянути в майбутнє, як це робить дехто з учасників дискусії? Хто може з упевненістю сказати, що після зміни влади її центр переміститься на вулицю Юрія Коцюбинського? Чому?
Хто знає, що робиться в голові лідерів опозиції? Може, навпаки, в 2006-ому почнеться — скажімо, з відновлення ядерної зброї чи перекладу на іноземні мови "Критикону" Бондаренка — новий виток української пасіонарності. І ми станемо не рядовим членом Є(врАзЕ)С, а лідером нової Євразії. Тож завчасні паралелі між нинішньою владою і опозицією є нічим іншим, як твердженням "та всі вони підераси".
Однак навіть після перемоги опозиції, навіть після інтелектуального прориву, будучи живий і не при владі, я вимагатиму, щоб нові топ-менеджери проекту "Українська держава" виконували делеговані їм функції ще краще.
Лідером має бути кожен
І зовсім не потрібно для таких простих завдань шукати лідера. Пошук лідера веде до загибелі спільноти, щойно лідер змушений відійти від своїх справ. Так було і з правим Рухом, і з лівою "Прямою дією".
Лідером повинен бути кожен член спільноти — за допомогою взаємонавчання це неважко зробити. В країні є безліч соціально активних спільнот, від сусідів по гуртожитку до колег по роботі. Хтось надрукує листівки, хтось їх розклеїть, хтось прийде на демонстрацію, хтось розпропагує вагон електрички, набитої байдужими "жло… Та якими ж байдужими?!
Сядьте в будь-який поїзд і скажіть там слово "Кучма". А якщо наслідком бесіди буде фраза "Та всі вони підераси", завжди можна спробувати пояснити, що справжніми підерасами є ті, хто обламується змінити ситуацію на краще. Опір – це не лишень бесіди про революцію в середовищі інтелектуалів, опір – це життя, це розмови в магазині, транспорті, на роботі, це набуття нових знань і їхнє застосування, це маленький крок однієї людини, який є величезним кроком усіх спільнот, задіяних у громадянському спротиві.
Ми знаємо, від чого ми втомилися. Ми знаємо, яка Україна нам потрібна. То ж навіщо нам лідер? І навіщо звинувачувати своїх земляків у жлобстві, зачиняючись від них у вежі з інтелектуальної кістки? І навіщо ці звинувачення, декларації й заклики, коли можна просто діяти САМОМУ?
Дві історії – два приклади успішного опору системі.
Громадяни проти системи на рівні району
Перший випадок — побутовий. Пізно ввечері двоє моїх знайомих проводжали до маршрутки товариша, і на зупинці відійшли по цигарки. До "немісцевого", який залишився на зупинці, підійшов пом'ятий чолов'яга в супроводі наряду міліції. "Ось цей ось мене бив, - показав на нього чолов'яга. — Ще й 100 доларів одібрав".
Міліціонери ввічливо запропонували пройти в "бобік". Повернулася решта товаришів, їм роз'яснили ситуацію. Обидва знали, що в їхньому районі є практика, коли наряд разом із цивільним затримує молодих людей (зазвичай тих, хто належить до середнього класу) і маринує їх в РВВС, змушуючи до хабара. А один навіть знав порядок затримання. "Тобто ми затримані?" — ввічливо спитав він міліціонерів. "Ні, тільки оцей". "Тоді складайте протокол". "Ну, не затриманий, треба подивитися, розібратися".
Зрештою, третього повезли в РВВС, де діалог повторився неодноразово: "Затриманий?" — "Ні, просто розібратися, по-людськи, ви ж бачите, яка ситуація, людину побили". — "Я цього не робив, складайте протокол або відпускайте". Тим часом товариші діставали чергового, дзвонили керівникам РВВС, вимагаючи, щоб їх залучили до справи як свідків.
Через годину такої облоги міліціонери здалися і, вибачившись, ввічливо відпустили затриманого хлопця. Зауважте, це все без взаємних погроз, дзвінків знайомим журналістам/депутатам/начальникам і демонстрації "крутіших корочок".
"Це ж у Києві, — скажете ви. — Попались би вони десь у Кагарлику, їх би так одмудохали, що все б оддали". Може, й так, хоч хлопці були готові й до такого, але маленька подія залишається великим фактом — згуртованість і небездіяльність подолали очевидне свавілля нижчих щаблів феодального режиму.
Громадяни проти системи на рівні країни
Другий випадок є швидше політичним. Це особистий досвід. Скільки списів було поламано довкола ув'язнених за події 9.03.2001 унсовців! Опозиціонери звинувачували один одного в тому, що хлопців зрадили, підставили тощо. Між тим політв'язні сиділи на передачах, які готували ті, хто залишився на волі. Потроху допомагали деякі політичні кола, але становище сімей ув'язнених було дуже тяжким.
"Та підераси ця опозиція, не допоможуть пацанам, нафіг воно треба виступати проти режиму, якщо і в опозиції підераси, та всі вони підераси, я взагалі на вибори не піду" – подібні балачки лунали серед політично небайдужих людей неодноразово. Я теж так говорив, доки ми з колегами не усвідомили, що треба діяти САМИМ. Найважче було почати.
Через прес-службу УНА-УНСО ми отримали точну інформацію, хто сидить і в кого є діти. Потім серед тих же політично небайдужих зібрали по 5-10 гривень і передали хворому на хворобу легенів Мазуру, показавши всім жертводавцям квитанції. Адвокати підтвердили, що гроші доходять. Електронною поштою ми списалися з одним із модераторів сайту "Майдан" і вивісили там свою інформацію.
Через місяць унсовцям було передано вже 300 гривень. З "Майдану" інформацію розповсюдили й інші ЗМІ, і ще через місяць ми віднесли в Лук'янівське СІЗО понад 1200 гривень, які в'язні могли перерахувати сім'ям. Ми не тільки збирали гроші серед товаришів — вони приходили вже з усієї України — студент з Харкова, робітник із Донецька, податківець зі Львова…
Так, ми не організували потужний захід проти НИХ, але довели українцям — і в першу чергу САМИМ собі — що проти НИХ можна виступити, і свої тебе не забудуть і підтримають у скрутну хвилину. До того ж, навчилися передавати за грати гроші й передачі — дуже корисне вміння для інтелектуальної революції.
Ітогі подвєдьом:
1) ми виступаємо за те, щоб забезпечити Україні кваліфікованих менеджерів, здатних успішно реагувати на сучасні виклики і зробити Україну процвітаючою державою, яка б до того ж не розчинилася в західному/східному світі;
2) ми розуміємо, що наша мета є неможливою, але ми є реалістами, тому прагнемо до неї;
3) смак влади псує найкваліфікованіших менеджерів, тому ми намагаємося впливати на владу і робитимемо це й у майбутньому;
4) ми знаємо свою мету, тому можемо діяти автономно, але підтримуючи ті чи інші дії солідарних нам спільнот;
5) перемога буде за нами.
Ми не повертаємося і не відсторонюємося. Ми живемо в цій країні. А життя — це боротьба. І життя триває.
--
Spy!
Відповіді
2003.06.12 | пан Roller
Идеология Украины. Манифест Клима.
Спостерігач пише:> Ми не повертаємося, бо й так тут живемо.
Слідами дискусії Шевченка-Бондаря-Бондаренка
> Павло Солодько, Галицькі Контракти, для УП , 11.06.2003, 16:32
>
>
> Дискусія з приводу
> Маніфеста Андрія Шевченка "Повернення"
> Відгуку Андрія Бондаря "Реванш аутсайдерів"
> Коментарю Костя Бондаренка "У колі вічного повернення?"
>
> Честно кажучи, не хотелось подвергать критике представленный материал.
Не хотелось, по той причине, что он не выдерживает критике, слабо скомпонован и прочее.
Кроме, как неприятности от «задеть чьи-то взгляды» , или амбиции вряд ли можно что-то ожидать на этом пути. Важном пути.
Адже, ключевое «бо й так тут живемо», не обойти молчанием, але. Не обойти, поскольку это справедливо и задевает каждого за живое.
Интересно , что этим же вопросом задается и другая не менее интеллектуальная группа в Украине. Их еще мало знают по именам, но они уже достаточно примелькались на экране в программе "Остання баррикада".
Как раз вчера я краем глаза смотрел некий информационный повод, заинтересовавший и меня.
Некто, по имени Клим, режиссер,и достаточно успешный на востоке москаль переехал жить на Украину. С ним случилось то, что случается со многими творцами, к которым можно отнести скажем актера Степанова. Они, которые более остро, чем остальные, ощущают потребность в чем-то таком, чего нет здесь, но что они видели там, чего-то хотят тоже.
В общем-то, этого хочется многим. И понятно, что лидеры не обязательно очкарики, как всегда оказываются на переднем плане этой трансценденции.
Короче, Клим тоже написал манифест.
К сожалению, сам манифест я не услышал. Для его чтения потребовалось бы 15 минут. Передача была практически сорвана, поскольку, вместо обсуждения в самом приближенном виде идеи, пошла дискуссия по критике того, чего в общем-то еще не состоялось. Будет жаль, если росток растопчут на корню.
Но я, в отличии от некоторых, внимательно отнесся к Климу. Внимательно, потому, что из предыдущих передач я выделил его толпы творцов.
Не вооруженным взглядом видно, что он на голову выше, отличается от других глубиной знаний и проникновений в вещи в предметы, мимо которых большинство просто прошло не заметив, большинство "писателей". Кстати он ставил Гамлета и похож прической на Шекспира.
Интересно и то, что в этот раз он говорил на украинской мове, и хотя это было не очень, на российской мове у него получается доходчивей, он подкупал в этот раз своей искренностью.
Никаких притянутых за уши Андруховичей, Шевченко и их премий. Никакой спекуляции. Глубокий поиск, или глубокое разочарование, по поводу отсутствия повода. Попытка осмотреться.
И единственная причина – "бо й так тут живемо". Что детям скажем?
Единственная ответственность перед своими собственными детьми.
Жить или уезжать. Вот в чем вопрос.
И это Гамлетовское сквозит как некая боль в попытке что-то вообще осмыслить о нас.
Конечно, его разбомбили в пух и прах. А зря. Дело ни в том, что он написал вполне безупречную вещь, которую я не читал, но верю что написал хорошо.
Дело в том, что он ее написал, значит вона уже есть.
И теперь есть то, от чего можно плясать, оттолкнуться тем, кто не умеет писать.
Есть такое мнение, мнение Бесчастного, что Украине не потребна идеология, на рыночном витке экономики. И Кучма придержался этой безответственной точки зрения. Идеология не в смысле политической жвачки, а в смысле некого смысла Украины, осмысления что ли проекта ее.
Есть еще одно мненние, мнение Клима, что мы прошли виток в 12 лет, а это отвечает астрологическим предрассудкам.
Проще сказать, пора ворам в законе переходить к элитарному представлению о своем будущем, будущем Украины. Строить что-то, типа Греции, или еще что. Это, я так понял, возвышенный смысл манифеста.
Но, похоже вопрос назрел, раз пошли в ход манифесты. Не случайно, тот же вопрос поставил вчера и пан Поплавский в ВР. И это не только и не просто культура.
Я имел цель только проинформировать вас об этом. Вопрос серьезно назрел во всех сферах общества.
Бессмысленность существования, жизни, бездуховность и безыдейность -повод для грусти общества.
Ни европейский выбор, ни приватизация, «ни земля крестьянам», ни «мир народам», больше не радуют зажравшихся и голодных трудящихся и безработных.
Они хотят быть уверены в светлом будущем.
Нет ничего проще.
Как говорил в свое время Н.С. Хрушев, "У народа нет денег?". Треба народу дать денег.
2003.06.12 | Адвокат ...
Не варто!
пан Roller пише:> Как говорил в свое время Н.С. Хрушев, "У народа нет денег?". Треба народу дать денег.
Не варто, і не треба "давати народові гроші". Бо то є хибний шлях. Бо ті гроші опинять си у вбиральні. Значно ліпшим є інший шлях, а саме,-- створити умови, аби всяк, хто бажає та вміє, мав би змогу ті гроші собі заробити, а хто не вміє,-- міг би навчити сь того.
Натомість, поточна українська політична "геліта" час по часові "підкидає публікумові грошенят", переважно в обмін на "правільноє галасавніє".
2003.06.12 | пан Roller
Вы правильно понимаете политику партии (-)
2003.06.12 | Адвокат ...
Безумовно! Особливо,-- вашої партії. ( - )
2003.06.12 | Ростислав
Хто це і де про них можна почитати?
пан Roller пише:> Адже, ключевое «бо й так тут живемо», не обойти молчанием, але. Не обойти, поскольку это справедливо и задевает каждого за живое.
>
> Интересно , что этим же вопросом задается и другая не менее интеллектуальная группа в Украине. Их еще мало знают по именам, но они уже достаточно примелькались на экране в программе "Остання баррикада".
>
> Как раз вчера я краем глаза смотрел некий информационный повод, заинтересовавший и меня.
>
> Некто, по имени Клим, режиссер,и достаточно успешный на востоке
Що за "другая не менее интеллектуальная группа", "Клим", і де про це можна почитати?
Дякую
2003.06.12 | Пані
Блискучий маніфест громадянського спротиву
Повністю погоджуюся по суті. І щиро вітаю вас та ваших друзів.Як на мене це і є шлях до нової України - хочеш чогось зробити, то роби сам. Не можеш досягти цього один - організуй інших. Не можеш організувати інших - знайди одномумців, які хочуть того ж.
> Одразу варто заявити, що ця стаття висловлює мою ОСОБИСТУ позицію. Ну, й ще кількох знайомих.
І незнайомих теж. Я про себе та своїх друзів.
> Пошук лідера веде до загибелі спільноти, щойно лідер змушений відійти від своїх справ.
Дуже правильно.
> Ми знаємо, від чого ми втомилися. Ми знаємо, яка Україна нам потрібна. То ж навіщо нам лідер? І навіщо звинувачувати своїх земляків у жлобстві, зачиняючись від них у вежі з інтелектуальної кістки? І навіщо ці звинувачення, декларації й заклики, коли можна просто діяти САМОМУ?
Це те саме питання, на яке я не отримую відповіді в більшості таких випадків. А я часто задаю дитячі питання на кшталт цього. Як людина гранично діяльна я вважаю небажання діти інших наслідком того, що вони не мають чітко визначеної мети.
> Ітогі подвєдьом:
>
> 1) ми виступаємо за те, щоб забезпечити Україні кваліфікованих менеджерів, здатних успішно реагувати на сучасні виклики і зробити Україну процвітаючою державою, яка б до того ж не розчинилася в західному/східному світі;
>
> 2) ми розуміємо, що наша мета є неможливою, але ми є реалістами, тому прагнемо до неї;
>
> 3) смак влади псує найкваліфікованіших менеджерів, тому ми намагаємося впливати на владу і робитимемо це й у майбутньому;
>
> 4) ми знаємо свою мету, тому можемо діяти автономно, але підтримуючи ті чи інші дії солідарних нам спільнот;
>
> 5) перемога буде за нами.
>
> Ми не повертаємося і не відсторонюємося. Ми живемо в цій країні. А життя — це боротьба. І життя триває.
Блискучий маніфест громадянського спротиву. Коротко і ясно! Вітаю!